Mire a szerkesztőségből kiértem Budaörsre, 9,9 litert mutatott az átlagfogyasztás-mérő száz kilométerre. Jézusmária, sóhajtottam fel, és én pont ezt a kocsit vittem el családi körtúrára, vagy 800 kilométerre egy hétvégén, sztrádán! Hét ülés, nagy csomagtér, ez nagyszerű, de ennyit eszik? Most mi lesz? Nincs benzinkutas a családban!
Csak városban szomjas
Ahogy magam mögött hagytam a főváros nyüzsgő, de lassan nyüzsgő forgatagát, örömmel tapasztaltam, hogy a nagy kocsi csepp motorjának alaposan elment az étvágya.
A sok autópályát, némi országutat és szerencsére nagyon kevés városi araszolást magába foglaló teszten a Touran átlagfogyasztása 6,9 liter lett, számológéppel ellenőrizve a kútnál sem több hét liternél.
Tempomattal 130-ra ragasztott mutatóval ez igen derék, tulajdonképpen egy 2-3 éves konstrukciójú dízeltől se lenne rossz. (A legújabbak már simán esznek hat, sőt öt liter alatt hasonló terhelés mellett.)
A kis turbómotor nagy kasztnival sokszor bizonyul baklövésnek, de a VW ügyesen megoldotta a feladatot. Most már végre nyugdíjba mehet az évtizedek óta közel változatlan formában gyártott 1,6-os VW-szívómotor végre – a Touranból is.
De nem csak a spórolós benzinmotor miatt érdemes touranos apukának lenni.
Az előző arcú Touran érdekes reklámklipje, mely szerint „Végtére is, apának lenni jó”
Apukák öröme
Az első Touran tökéletesen jellegtelen volt, a második egy kicsit már jobb, de azért még mindig elég unalmas. Most, a második frissítés után ez a pofa viszont már elég jól kárpótolja a családi igények miatt gúzsba kötött fantáziájú apukát. Egy Touranban, és főleg egy Touran előtt talán nem is sokszor sóhajt fel, amiért nem vehetett dögös EOS-t, csak mert abban nem férne el a család.
Még profilból sem törik meg teljesen a varázs. Buszos és magas, de azért még oldalról is erőt, masszivitást sugároz. Pedig 4,4 méter hosszú sincs. Gondolnák, hogy két centivel rövidebb, mint egy új Astra?
Hanem a feneke! Ez a két hatalmas, gömbölyded lámpa nagyon nem illik a Touran szögletes formavilágába. Hátulról a Touran kicsit tíz évvel ezelőtti koreaiasba hajlóan, nem tudok jobb szót, bamba. Kár volt ezért a hátsóért.
Hahó, van itt bent valaki?
Újra megvigasztalódik azonban az apukalélek, amikor felnyitja ezt a buta ötödik ajtót. 695 literes csomagtartót talál ugyanis mögötte, amibe röhögve be lehet hajítani az anyuka összes féltő gyengédségével összecsomagolt gyermekruhát csizmától nagykabátig három porontyra egy nyári adriai túra előtt.
Adatlap
VW Touran 1.2 TSI
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,9 sec |
Végsebesség | 185 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,4 l / 100 km |
Belül tök jó praktikus, logikus, okos, tágas. És műanyagkormányos. Ahogy kiszámoltam, nagyjából hétszázezer forint extrával fejelte meg az importőr az alapáron 5,74 milliós Trendline felszereltségű autót, és ebbe már nem fért bele a bőrkormány.
De nem is a műanyag, kezet felhorzsoló kormány tetszett legkevésbé. Állítólag vannak, akik szeretik a kék műszerfal-világítást – én gyűlölöm, mert nem látom az értékeket a kék derengésben. (Azt mondják, a kékre fókuszál a legnehezebben az emberi szem. Az enyém biztos.) Hát a Touran műszerfala már nem kék, de a rádió, németes praktikummal egyszersmind a klíma kijelzője a középkonzolon még igen.
Ha a kijelzője kék is, a hifi hangminőségét nem illetheti kritika. A kategóriához képest nagyon jó a Touran nyolchangszórós hifije. Bocsássa meg botfülemnek a zenészek istene, de a Phaetonból se nézném ki.
A feláras harmadik sor, a két pótülés nem túl bonyolult módon hajtható ki a padló alól. A székek egész használhatók, felnőttek is elkuporoghatnak itt pár órán át. Viszont a Volkswagennek sem sikerült megoldani a nagy feladványt: mi legyen a feltekercselt kalaptartóval, ha épp nincs rá szükség? (Fel se vetném ezt a problémát, ha nem lenne egy versenyző a piacon, aki végre el tudta dugni a másfél méteres rudat, ha épp nem kell. Az Opel az, az új Astra Kombival – gyorsteszt hamarosan!)
Jól megy, ha nem kell mennie
Az 1,2-es turbo-Touran tehát nem fogyaszt és pofás, ráadásul igen praktikus – viszont nem nagyon megy. Normális közlekedéshez épp elég ez a motor, mivel már alapjárat-közelből nyomatékosan gyorsít.
Viszont ha meredekebb előzésbe keveredik az ember, hamar rájön, miben más, ha a teljesítménygörbe csúcsa nem 105 lóerő. Emelkedőn, szembeszélben pedig a 250-350 Nm-es VW-dízeleket derekas felárral megvásárló Touran-tulajokat is megérti a kis benzines touranos. Akkor is, ha addig nem értette, miért nem elég némelyeknek ehhez a magas, nehéz kocsihoz a pici benzinmotor.
Szó se róla, az 1,6-os szívónál sokkal jobb ez a kis turbó, de aki igazi gyorsulásélményre, valóban mozgósítható erőtartalékra is vágyik, amikor autót választ, gyűjtsön kicsit vásárlás előtt, hogy meglegyen a dízel felára.
Az 1,2-es Touran helye a piacon
A tesztautó így, épp vállalható szintre extrázva majd’ hat és fél millió. Azért ebből már lehet válogatni, ha hétszemélyes családi kocsit akar az ember.
A Dacia Logan MCV sokkal-sokkal kevesebb presztízst, viszont lényegében ugyanennyi használható belteret ád, dízelben is meg lehet venni kettőt belőle a VW áráért.
Vicces, hogy házon belülről a Touran áráért vehetünk ugyanezzel a motorral hétszemélyes, de nagyobb családi kocsit, a Caddy Life személyében.
Az európai mezőnyben pedig nagyjából verhetetlen a stílust, komfortot és erőt egyszerre adni tudó Renault. A hétüléses Grand Scénic Privilége csúcsfelszereltségben még 130 lovas dízellel is kényelmesen kijön a Touran árából.
Szóval a Touran kifejezetten kellemes autó, de azért ár-érték arányban közel nem a leglogikusabb választás a magyar piacon. Ezzel a megállapítással a mi feladatunk véget ér, jön a hat és félmilliós, hétüléses családi autót kereső vásárlóé. Lehet választani!