Ha valaki csak úgy elejti, hogy vett egy Leont turbós benzines motorral, egy 180-200 lóerős, sportfutóműves autó ugrik be. Pedig van egy nagyon kicsi és kifejezetten takarékosságra hangolt turbómotor is az autóhoz
Nem szerettünk tolatni, nagyjából ennyit látni hátrafelé

Nem szerettünk tolatni, nagyjából ennyit látni hátrafelé

Nem szerettünk tolatni, nagyjából ennyit látni hátrafelé


Ránézésre öt éve változatlan a SEAT Leon, pedig tavaly kicsit megújult. A külső módosítások csak azoknak szúrnak szemet, akik az előző Leonnal járnak, belül feltűnőbb a műszerek új rajzú cifferblattja és az átalakult fűtés-szellőzés.

Tavaly megújult a Leon

Furcsa, hogy legalább a modellfrissítés örömére nem tudtak kezdeni valamit az üres, nagy fekete felületekkel a műszerfalon, a sötét tepsik továbbra sem szépek.

Elvileg a hátsó szélvédő nagyobb lett, de a Leonnal tolatni így is elég kilátástalan. Magas vezetőknek a látványt oldalirányban is korlátozza a B-oszlop, amely betakar a hátratolt ülés miatt.

A SEAT Leon 1,2 TSI és vetélytársai
Kia Cee’d 1,6 CVVT EX (126 LE) 4 599 000 Ft
Mazda3 Sport 1,6 TE (105 LE) 4 869 900 Ft
Opel Astra 1,6 Sport (115 LE) 5 632 000 Ft
SEAT Leon 1,2 TSI Reference Good Stuff (105 LE) 4 647 250 Ft
VW Golf 1,2 TSI Trendline (105 LE) 4 994 750 Ft

Turbóval nem kell több 1197 köbcentinél

Polikarbonát ablak rejti a hátsó kilincset. Üvegből nem tudták volna ezt a formát kihozni

Polikarbonát ablak rejti a hátsó kilincset. Üvegből nem tudták volna ezt a formát kihozni

Polikarbonát ablak rejti a hátsó kilincset. Üvegből nem tudták volna ezt a kilincsfészket kihozni


Inkább nézzünk előre, mert az autó újdonsága a motortérben van. A közvetlen befecskendezéses 1,2 TSI gyorsan szétspriccelt a VW konszern kínálatában, a Polótól az A3-on át a Yetiig kapható a kis és a kompakt autókhoz.

Mint eddig minden más autóban, a Leonban is tetszett. Alapjáraton annyira halk, mintha már le is fulladt volna, pedig erre csak az első napokban kellett ügyelni. Ezerkettes motort utoljára a G Astra és a FIAT Stilo kínált az alsó középkategóriában, de a köbcentik számánál nagyobb hatással van rá a feltöltés.

A turbó révén a motor egész energikus, és ami ereje van, azt már minimális fordulaton leadja. 175 Nm nyomatékra pár éve a kétliteres szívómotorok is büszkék lettek volna, most pedig egy ezerkettes gép tudja ugyanezt, igen alacsony fogyasztással.

Kicsit kényelmetlen, de jól fordul a Leon

Kicsit kényelmetlen, de jól fordul a Leon


Városban 8 liter

Városban 7,9 literes fogyasztást mértünk, országúton ez lemegy hat alá

Városban 7,9 literes fogyasztást mértünk, országúton ez lemegy hat alá

Városban 7,9 literes fogyasztást mértünk, országúton ez lemegy hat alá


Városban 7,9 litert mértünk, ami egy benzines kompakt autótól jó eredmény, a régi ezerhatos úgy bevert 11 litert, hogy alig győztük utántölteni. A jól kiosztott, hatfokozatú váltóval autópályán és országúton is megmarad a kedvező fogyasztás.

100 körül 5,7 literrel el lehet gurulni. A gázt gyorsabb tempónál sem kell elvenni a kanyarok előtt, mert a kényelmes ülések és a nagy hátsó lábtér mellett a Leon egyik erőssége továbbra is a futómű. Budapesten kicsit rázós, de szép stabilan fut vele a Leon.

Irány a Lófej-köd!

Adatlap

Seat Leon 1.2 TSI

Ha valaki csak úgy elejti, hogy vett egy Leont turbós benzines motorral, egy 180-200 lóerős, sportfutóműves autó ugrik be. Pedig van egy nagyon kicsi és kifejezetten takarékosságra hangolt turbómotor is az autóhoz
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,9 sec
Végsebesség 187 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,7 l / 100 km

A tesztautó stop-start rendszerrel csökkentette a fogyasztást és a szén-dioxid-emissziót.

Amikor az automatika a hideg motor vagy a cudar idő miatt nem volt üzemkész, üzenet jelent meg a műszerfalon, hogy épp nem aktív.

A motort leállító és a váltót egyesbe tolva, kuplungolásra újraindító rendszerhez nagyobb kapacitású, 68 Ah-s akkumulátort ad a gyár.

Szinte biztos, hogy unikális extra lesz az itthon eladott Leonokban, mert nagyjából százezer forintos felárat kérnek érte, és csak az ESP-vel csomagban, összesen 257 500 forintért rendelhető. Nagyjából a Lófej-ködig kellene autóznunk, hogy a motorleállítás behozza az árát a városban megspórolt néhány decin.

Fogjuk fel inkább a környezetvédelemért hozott áldozatnak, de ezt ingyen is megteheti bárki a motort kézzel ki-be kapcsolva.

Nem drága a TSI

A tesztautóval könnyű volt betartani a sebességhatárokat, részben, mert autópályán kijön, hogy az aprócska motor összesen 105 lóerős, de a Good Stuff modellhez szériafelszerelésként járó tempomat is segít.

Az ESP-t extraként 147 500 forintért mérik, de a tesztautó esetében már eleve benne volt a start-stop rendszer csomagjában, annak megrendelésekor a környezettudatos ügyfél a biztonságra is igent mond.

A menetstabilizáló elektronika tudja a ma szokásos kiegészítő ESP-funkciókat, benne a diffizárat imitáló elektronikus kipörgésgátlóval, a fékasszisztenssel és a lejtőn elindulva mindig hasznos visszagurulás-gátlóval.

Idén a JATO Dynamics forgalombahelyezési adatai szerint 221 embernek jutott eszébe, hogy SEAT Leont vegyen. A két év alatt negyedére csökkent magyar piacon ez még mindig nem rossz, de a Leon ezzel a motorral több vevőt is megérdemelne.