Ránézésre öt éve változatlan a SEAT Leon, pedig tavaly kicsit megújult. A külső módosítások csak azoknak szúrnak szemet, akik az előző Leonnal járnak, belül feltűnőbb a műszerek új rajzú cifferblattja és az átalakult fűtés-szellőzés.
Tavaly megújult a Leon
Furcsa, hogy legalább a modellfrissítés örömére nem tudtak kezdeni valamit az üres, nagy fekete felületekkel a műszerfalon, a sötét tepsik továbbra sem szépek.
Elvileg a hátsó szélvédő nagyobb lett, de a Leonnal tolatni így is elég kilátástalan. Magas vezetőknek a látványt oldalirányban is korlátozza a B-oszlop, amely betakar a hátratolt ülés miatt.
A SEAT Leon 1,2 TSI és vetélytársai | |
---|---|
Kia Cee’d 1,6 CVVT EX (126 LE) | 4 599 000 Ft |
Mazda3 Sport 1,6 TE (105 LE) | 4 869 900 Ft |
Opel Astra 1,6 Sport (115 LE) | 5 632 000 Ft |
SEAT Leon 1,2 TSI Reference Good Stuff (105 LE) | 4 647 250 Ft |
VW Golf 1,2 TSI Trendline (105 LE) | 4 994 750 Ft |
Turbóval nem kell több 1197 köbcentinél
Inkább nézzünk előre, mert az autó újdonsága a motortérben van. A közvetlen befecskendezéses 1,2 TSI gyorsan szétspriccelt a VW konszern kínálatában, a Polótól az A3-on át a Yetiig kapható a kis és a kompakt autókhoz.
Mint eddig minden más autóban, a Leonban is tetszett. Alapjáraton annyira halk, mintha már le is fulladt volna, pedig erre csak az első napokban kellett ügyelni. Ezerkettes motort utoljára a G Astra és a FIAT Stilo kínált az alsó középkategóriában, de a köbcentik számánál nagyobb hatással van rá a feltöltés.
A turbó révén a motor egész energikus, és ami ereje van, azt már minimális fordulaton leadja. 175 Nm nyomatékra pár éve a kétliteres szívómotorok is büszkék lettek volna, most pedig egy ezerkettes gép tudja ugyanezt, igen alacsony fogyasztással.
Városban 8 liter
Városban 7,9 litert mértünk, ami egy benzines kompakt autótól jó eredmény, a régi ezerhatos úgy bevert 11 litert, hogy alig győztük utántölteni. A jól kiosztott, hatfokozatú váltóval autópályán és országúton is megmarad a kedvező fogyasztás.
100 körül 5,7 literrel el lehet gurulni. A gázt gyorsabb tempónál sem kell elvenni a kanyarok előtt, mert a kényelmes ülések és a nagy hátsó lábtér mellett a Leon egyik erőssége továbbra is a futómű. Budapesten kicsit rázós, de szép stabilan fut vele a Leon.
Irány a Lófej-köd!
Adatlap
Seat Leon 1.2 TSI
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,9 sec |
Végsebesség | 187 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,7 l / 100 km |
A tesztautó stop-start rendszerrel csökkentette a fogyasztást és a szén-dioxid-emissziót.
Amikor az automatika a hideg motor vagy a cudar idő miatt nem volt üzemkész, üzenet jelent meg a műszerfalon, hogy épp nem aktív.
A motort leállító és a váltót egyesbe tolva, kuplungolásra újraindító rendszerhez nagyobb kapacitású, 68 Ah-s akkumulátort ad a gyár.
Szinte biztos, hogy unikális extra lesz az itthon eladott Leonokban, mert nagyjából százezer forintos felárat kérnek érte, és csak az ESP-vel csomagban, összesen 257 500 forintért rendelhető. Nagyjából a Lófej-ködig kellene autóznunk, hogy a motorleállítás behozza az árát a városban megspórolt néhány decin.
Fogjuk fel inkább a környezetvédelemért hozott áldozatnak, de ezt ingyen is megteheti bárki a motort kézzel ki-be kapcsolva.
Nem drága a TSI
A tesztautóval könnyű volt betartani a sebességhatárokat, részben, mert autópályán kijön, hogy az aprócska motor összesen 105 lóerős, de a Good Stuff modellhez szériafelszerelésként járó tempomat is segít.
Az ESP-t extraként 147 500 forintért mérik, de a tesztautó esetében már eleve benne volt a start-stop rendszer csomagjában, annak megrendelésekor a környezettudatos ügyfél a biztonságra is igent mond.
A menetstabilizáló elektronika tudja a ma szokásos kiegészítő ESP-funkciókat, benne a diffizárat imitáló elektronikus kipörgésgátlóval, a fékasszisztenssel és a lejtőn elindulva mindig hasznos visszagurulás-gátlóval.
Idén a JATO Dynamics forgalombahelyezési adatai szerint 221 embernek jutott eszébe, hogy SEAT Leont vegyen. A két év alatt negyedére csökkent magyar piacon ez még mindig nem rossz, de a Leon ezzel a motorral több vevőt is megérdemelne.