Külalak hármas

A Škoda Fabia vásárlás egyértelműen nem szerelem első látásra, hanem sokkal inkább érdekházasság. Vannak apró szépséghibái, minimális testi élvezetet nyújt, de okos, könnyen kezelhető és nem kerül sokba az étkeztetése
A ráncfelvarrás óta megkomolyodott

A ráncfelvarrás óta megkomolyodott

A ráncfelvarrás óta megkomolyodott


A Fabia formája a facelift után sem lett igazán vonzó, de tagadhatatlan, hogy sokat javult az esetlennek tűnő, magas és keskeny acéltest. Optikailag javítottak a magasság-szélesség arányon – főként az autó arcát rajzolták át – és a belsőn is csinosítottak egy keveset. Néhány modelltől eltérően a Fabia kombi változata valóban sokkal – egész pontosan 180 literrel – nagyobb helyet kínál leghátul. A csomagokon kívül az utasoknak is van elegendő helyük, mindkét üléssorban.

Autó ennyit nem fogyaszthat! 50

Lakberendezés

Egyszerű plasztikkormány

Egyszerű plasztikkormány

Egyszerű plasztikkormány


A Fabia belterét – nálunk egy alapfelszereltséghez igen közeli példány járt – láthatóan nem jókedvükben tervezték a csehek. Nagy adag, lélektelen, sötét műanyag veszi körül a vezetőt és utasait, még a kormány is rémes tapintású, és hátul tekergetni kell az ablakokat.

Ellenben van benne tempomat, elektromos, fűthető külső visszapillantó tükör, állítható magasságú vezetőülés, ködlámpa, klíma, stb. Szóval mégsincs sok ok a panaszra, csak a komor hangulatot kell megszokni. Menet közben jó dolog a könyöktámasz, de ha a kézifékkart is behúznánk, fogunk miatta bosszankodni.

Tárlóhelyből szép mennyiség került a kocsiba, dupla kesztyűtartó, kisebb nagyobb rekeszek várják mindenütt a telefont, plüssrémeket, lakáskulcsot, papírpoharas kapucsínót. Műszerfala szinte hibátlan, mindent tud, amit tudnia kell és a háttérvilágítás színe is szép.

Madárétkű motor

Kategóriájának egyik legnagyobb raktere várja a csomagokat

Kategóriájának egyik legnagyobb raktere várja a csomagokat

Kategóriájának egyik legnagyobb raktere várja a csomagokat


A Škoda 90 lóerős TDI motorja elég rosszul indított. Az alacsony fordulaton szinte valószínűtlenül gyenge járgánnyal az első nap háromszor is lefulladtam. Ezt a magánszámot még másnap is bármikor elő tudtam adni, mire szép lassan megszoktam, hogy ott alul egyáltalán nincsen szerencsétlennek ereje. Ugyan búcsút kell benne mondani a dinamikus vezetésnek, de ennek ellenére nem rossz vele autózni. Ha pulzusunk sosem megy hatvan fölé, akkor remekül elautózhatunk vele.

Aztán a benzinkúton, nem sokkal a meccs lefújása előtt nagyot szépített, az együtt töltött városi és autópályás menet után 4,7 liternyi átlagfogyasztás állt a számológép kijelzőjén. Még a második számolás után is. Minden jó, ha a vége jó, ez gyorsan  feledtette a kezdeti bosszantó lefulladásokat.

Jól és kevésbé jól sikerült dízelek:

A gyengébb 1,6-os motor szeret lefulladni

A gyengébb 1,6-os motor szeret lefulladni

A gyengébb 1,6-os motor szeret lefulladni


1,6-os dízelmotor van sokféle, akadnak remek és kevésbé szerethető darabok is belőle. A kategória általunk legjobbnak ítélt darabja a Peugeot és a Citroën 1,6 HDI motorja, amely az S80-as Volvótól kezdve a Suzuki SX4-en, a Mazda3-on és sokféle Fordon át az 5008-as is rengeteg modellbe bekerült. Az univerzális dízelmotor a legtöbb kasztnival jól elboldogul, és igen takarékos is.

Szintén kedveltük a Hyundai és a Kia 1,6-osát, valamint a Renault 1,5 dCi-je is könnyen megkedvelhető, rendkívül takarékos motor. Kíváncsian várjuk, milyen lesz a franciák 130 lóerős, 320 Nm-es 1,6 dCi-je, amely a Scénicben jön majd ki tavasszal. A VW konszern új 1,6 Tdi-je már nem ennyire jól sikerült darab, de legalább nem eszik sokat. Ha elinduláskor belefér az erőtlenség és csak a fogyasztás a fontos, akkor mégis érdemes vele számolni. A FIAT 105 vagy 120 lóerős 1,6-os dízelmotorja papíron kiváló paraméterekkel bír, de élőben ezeket csak részben igazolta. A vezess ranglistájának végén az Opel 1,7-es szomorú dízele áll.

Messziről egész szép

Messziről egész szép

Néhány hónapja egy előző generációs Fabiával autóztam néhány ezer kilométert az országban. Az akkori vajpuha emlékeknél az újban már valamivel határozottabbá vált az ötfokozatú váltó, de a hátrameneti fokozat reteszét még mindig könnyebb lenyomni, mint ahogy kellene.

Puttony

Tágas, sok kis rekesszel

Tágas, sok kis rekesszel

Tágas, sok kis rekesszel


Csomagtartója a maga 480 literes térfogatával a kategória egyik legnagyobb darabja. A Fabiában található meg a világ legegyszerűbb és nyilván legolcsóbb megoldása a kisebb nagyobb, hátul kallódó csomag megzabolázására, egy ívben meghajlított műanyaglap formájában.

A 12 voltos tápcsatlakozó és a kihajtható szatyortartók praktikus dolgok, de kár, hogy a csomagtér-világítást már egész kevés csomaggal be lehet árnyékolni. Az üléseket ledöntve tovább növelhető a csomagok élettere, de sajnos teljesen vízszintes rakfelület nem hozható össze. Így a Superbhez hasonlóan ebben sem lehet kényelmesen aludni.

A kombi Fabia tehát egyértelműen nem szerelemautó, hanem sokkal inkább érdekházasság. Vannak apró szépséghibái, és az ágyban is felejthető, de okos, könnyen kezelhető és boldogan elél mindenféle bundák, ékszerek nélkül.