Adatlap
Toyota Corolla 1,4 D-4D Luna 2010
Motor | 1364 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 90 LE |
Nyomaték | 190 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,7 sec |
Végsebesség | 175 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,9 l / 100 km |
Na, milyen a Corolla? – hív fel Rácz Tamás fél órával azután, hogy ő átvett egy Alfa Giuliettát, én meg a Corollát.
Milyen lenne? Szvetteres nyárspolgárnak érzem magam benne, de azonnal otthonos volt és tökéletesen kiszolgál – mondom.
Elég, ha robotol
Miért, milyen az Alfa? – kérdezek vissza. Biztos nagy élmény, de még csak húsz perce ülök benne és kezemben maradt egy kapcsoló, meg beesett az üveg a vezető oldali ajtóba – meséli.
Ekkor szégyelltem el magam kicsit: miért nem elég, ha egy autó csak a szűk értelemben vett dolgát teszi, de azt jól és főleg megbízhatóan?
1966 óta a Corollából 30 milliónál több kelt el, neve olyan érték, mint a Golfé és elvisel olyan modellpolitikai baklövéseket is, hogy megszűnt belőle a kombi, ami pedig Európában nagyon kellene a Toyotának.
Mi történt a Corollával?
Tavasszal az Auris átesett a modellciklus felénél esedékes ráncfelvarráson, ami a Corollát is érintette. Elöl más a lökhárító, de főleg az új hűtőmaszk tűnik fel, amely szélesebbnek mutatja az autót, pedig 1760 milliméteres szélessége változatlan.
Újak a lámpák elöl és hátul, a lökhárítóban a korábbi kerek hátsó fényvisszaverő prizmát szögletes váltotta fel, így már nem úgy néz ki, mint macskaszem egy bicikliről. A Luna felszereltségű tesztautón feltűnt még a tükörházba költöztetett oldalindex és a gombnyomásra behajtható külső tükör. Mostantól sárga helyett fehér a műszerek megvilágítása és több évvel egy Kia Cee’d után a Corollában is megjelent a modern kor egyik vívmánya az Aux-bemenetet kiegészítő USB-csatlakozó. A hathangszórós audiorendszer része a blútoszos telefon-kihangosítás.
Aki kicsit konyít az autókhoz, látja a Corollán, hogy modellfrissítésen van túl. A tavaszi megújítás jó alkalom lett volna néhány elmaradott részlet javítására, de a japán nagyfőnökök mintha be lennének oltva a komfortindex, az egy érintésre végigfutó ablakemelők vagy a bicskakulcs szépségei ellen. A SEAT Ibiza már 2001 végén hármat villantott az indexkart megbökve, de a tízmilliós Legacykhoz hasonlóan ez az apróság a Corollából is hiányzik.
Egy Opelben nem spórolnak azon az akadályérzékelőn, amivel egy húzásra végig felfuthatna az ablak, a Toyotánál csak a vezetőnek jut efféle figyelmesség, a kulcsból meredő toll pedig előbb-utóbb szétnyírja a zsebünket.
Nincs sok bajunk
És itt nagyjából elfogytak az érvek, mert a Corolla nagyon harmonikus autóvá érett. Bentről hallgatva a dízelmotor téli reggelen is csendesen duruzsol, a váltó vajpuhán jár, az újra szaporodó úthibák csak távoli puffanásként érzékelhetők.
Az üléshelyzet nem ideális, mert az ülést nem lehet elég mélyre engedni és egy Astrához, Golfhoz képest csak durva ugrásokban állítható a támla és a távolság a pedáloktól.
Szűk és csendes
De egyszer reggel héttől koradélutánig ültem a kocsiban és az ülés a hatodik óra végén is kényelmes volt.
A dízel Corolla és vetélytársai, listaáron | |
---|---|
Ford Focus 1,6 TDCi Titanium (110 LE) | 6 100 000 Ft |
Mazda3 1,6 CD TE (109 LE) | 5 459 900 Ft |
Renault Fluence Exception 1,5 dCi (110 LE) | 4 940 000 Ft |
Toyota Corolla Luna 1,4 D-4D (90 LE) | 5 250 000 Ft |
Nemrég a Hyundai 1,4-es, szintén 90 lóerős dízeljét vezettem az ix20-ban, amely a papíron hasonló adatok ellenére messze nem olyan jó motor, mint a Toyotáé. Az átdolgozás óta piezoelektromos befecskendező-szelepek engedik az égéstérbe a gázolajpárát, a részecskeszűrős motor megfelel a januártól kötelező Euro 5 kipufogógáz-normának.
1800-2800-as fordulaton állandó a 205 Nm-es nyomaték, ami a 8-as úton kellett is a kamionok előzéséhez. Az autó elemében van ezzel a motorral, nem érdemes kifizetni a kétliteres dízel felárát.
A Corollát vezetni semmi különös érzés, futóműve és kormányzása nem hoz lázba kanyargós úton. Ebben az autóban utazni jó (legalábbis elöl, mert hátul kevés a hely), vezetni nem különösen. A gyár látványosan kiszállt az élvezetesen vezethető autók közül, körberajongott sportautóit is eltüntette, a Suprát, a Celicát vagy a véresen komoly MR2-t.
Takarékosabb az ígértnél
Mindig idegesítő, ha a fedélzeti számítógép lényegesen kisebb fogyasztást ígér a valósnál. A Corollával az ellenkezője bizonyosodott be a benzinkúton. A kiírt 7,2 helyett csupán 6,4 litert fogyasztott, ami a havas Budapesten fel-le kocsikázva jó eredmény.
Utána elindultunk Magyarpolányba, a passiójáról híres Veszprém-megyei településre. A táv oda-vissza bő 300 kilométer Budapestről, amit 5,6 literes átlaggal tett meg az autó.
Átmenetileg öt év garancia
Akinek van türelme 80-90-nel andalogni, az lenyomhatja 4,2-4,5 literre az étvágyat, de a fogyasztás csak átlagos, a japánok dízeljét nem emiatt értékeltük nagyra. Főként a motor halk, finom működése fogott meg, négyhengeres dízelt fagyos időben nemigen hallottam ilyen puhán beindulni.
Most az év végéig megrendelt autókra a szokásos 3 év/100 ezer kilométeres garancia mellé plusz két év garancia-biztosítást ad az importőr és állja az első három kötelező karbantartás költségeit.
Ez gyakorlatilag az átlagnál gyakrabban, 15 ezrenként esedékes olajcserék árára vonatkozik, az elkopott féktárcsára például nem.
Jó értéktartásuk miatt a Toyoták átlagnál drágábban is versenyképesek volnának, de áruk egyáltalán nem kiugró. Aki pedig vezetési élményt akar, vehet a Corolla mellé egy lehegesztett diffis Sierrát és irány a tököli reptér.