Sokba került volna egy SUV kifejlesztése, ezért a Subaru inkább megemelte a Legacyt. Ez már az Outback negyedik generációja
Csak szerintem volt sokkal szebb az előd?

Csak szerintem volt sokkal szebb az előd?

Csak szerintem volt sokkal szebb az előd?


Idén november végéig a JATO Dynamics regisztrációs adatai szerint a tesztautóval együtt összesen 77 Subaru Legacy illetve Outback kapott magyar rendszámot. (Mivel az Outback is a Legacyk között szerepel a regisztrációs statisztikákban, nem tudni róla közelebbit.)

A magyar piac nem nagyon vesz tudomást egy autóról, amely egy összkerekes Superb Combinál drágább és kevésbé hibátlan, de sokkal karakteresebb autó.

Korai SUV-pótlék

Pedig úttörő szerepe volt, mert nem az A6-ból készült allroad quattro és nem az XC70-né dramatizált V70 volt az első szabadidő-autós kombi, amely a divatba jövő SUV-k vásárlóinak szólt.

Mindkettőt lepipálta pár évvel a személyautók és az SUV-k között lavírozó Subaru Outback, amely 1995 óta immár a negyedik generációjánál tart. (Más kérdés, hogy a Subarut meg az AMC Eagle kombi előzte meg 16 évvel.)

Zord tájakon

Az Outback Ausztrália rideg területeiről kapta a nevét, ahol a népek nem nyúlnak rögtön Xanaxért, ha kifogy a meleg víz. A zord vidékhez illően a Subaru Outbackje is marcona jelenség, a Legacy kombinál öt centivel nagyobb hasmagasság jót tesz a kiállásának. Egy lépcsőshátú Avensist simán leárnyékolt a parkolóban, pedig az sem kis autó.

Hosszú váltóáttételei és jelentős túlnyúlásai miatt a Legacy Outback-ké maszkírozva sem terepjáró, de 20 centis szabad magassággal nem ereszkedik térdre földúton. A Mercedes-G-osztály hasmagassága például csak 5 milliméterrel több ennél. A terepezést eleve kár lett volna erőltetni, mert pótkerék helyett az Outbackben csak hitvány defektjavító szett volt.

Kínos részletek

Kínos: ősi Datsun Cherryket idéz a gyújtáskapcsoló öntvénye

Kínos: ősi Datsun Cherryket idéz a gyújtáskapcsoló öntvénye

Kínos: ősi Datsun Cherryket idéz a gyújtáskapcsoló öntvénye


Furcsa beszállni egy tízmilliós autóba, amelyben nincs gyári navigációs rendszer. Aki a modern kor eme vívmányára vágyik, további 700 000 forintot hagy a kasszánál a Comfort Navi kivitelért.

Néhány megoldás nem egyszerűen avítt, hanem arcpirító ebben az árkategóriában. A japánok látványosan nem értik, miért nem elég csak a vezető ablakához egy érintésre végigfutó üveg, de a gyújtáskapcsoló öntvénye is pont úgy néz ki, mint 30 éve egy Datsun Cherryben.

A kétfokozatú ülésfűtés sem valami fineszes ezért a pénzért, ha egy lábszagú Octaviában ennél több fokozat van, de a hifiből is hiányzott egy filléres USB-csatlakozó.

A dízel Subaru Outback és konkurensei
Audi A4 allroad 2,0 TDI quattro (143 LE) 10 431 750 Ft
Opel Insignia Sports Tourer Sport 2,0 CDTI (160 LE)              9 240 000 Ft
Skoda Superb Combi Ambition 2,0 TDI 4×4 (170 LE) 9 176 750 Ft
Subaru Legacy Kombi 2,0D Comfort (150 LE) 10 040 000 Ft
Subaru Outback 2,0D Comfort (150 LE) 10 290 000 Ft
Volvo XC70 D3 AWD Momentum (163 LE) 11 610 000 Ft


Csupán 250 ezer forinttal kerül többe a sima Legacy kombinál a marcona Outback, ezért kis többletfogyasztása ellenére is jobb vételnek tűnik az öt centivel megemelt autó. A Volvo több pénzért magasabb presztízst és sokkal kifinomultabb belső teret ad, a Skoda Superb pedig mindent jól csinál és egymillióval kevesebbe is kerül, de messze nem olyan izgalmas, mint a Subaruk

Jetiknek is tágas

Kényelmes a hátsó támlák állítható dőlésszöge

Kényelmes a hátsó támlák állítható dőlésszöge

Kényelmes a hátsó támlák állítható dőlésszöge


Én mégis imádtam a dízel Outbacket, mert mindabban kiváló, ami egy autóban valóban fontos. A Skoda Superben és a hosszított luxuslimuzinokon kívül nem tudnék még egy autót mondani, amely ennyire tágas hátul. Az Outbackbe Michael Jordan mögé beülhetne Klicsko doktor.

Ennyi mozgásszabadság a nagy egyterűkben is ritka, az élet császára pozíciót az állítható, kényelmesen hátradönthető üléstámlák teszik teljessé a hátul utazóknak.

Milyen a boxer dízel?

Finomabban jár a soros négyhengereseknél a Subaru boxer dízelje

Finomabban jár a soros négyhengereseknél a Subaru boxer dízelje

Finomabban jár a soros négyhengereseknél a Subaru boxer dízelje


Aszfalton menni különleges érzés az Outbackkel, mert a forgalomhoz képest magasan trónolunk, de a kocsin belül mégis egész mélyen ücsöröghetünk. Az üléshelyzet tökéletes, nem olyan suta bakon billegős, mint sok szabadidő-autóban.

Most épp a vadonatúj BMW X3-mal járok, amelynek kétliteres dízelmotorja talán a legjobb a piacon, de még ennek a rezgésein is érezni, menyire durva szerzet egy soros négyhengeres dízel.

Persze a Subaru boxer dízelének sincs szép hangja, de legalább a járása van olyan finom, hogy a vaskos pénzeket kifizető tulaj ne sírja tele a párnát egy hathengeres motorért.

350 Nm, nagyon hosszú váltó

Öt centivel magasabb a Legacy kombinál. Városban 9,4, autópályán 8 litert fogyasztott

Öt centivel magasabb a Legacy kombinál. Városban 9,4, autópályán 8 litert fogyasztott

Öt centivel magasabb a Legacy kombinál. Városban 9,4, autópályán 8 litert fogyasztott


Nem mintha 350 Nm kevés volna, de többet is kinéznék a Subaru dízelmotorjából, mert meg sem érzi a nagyon hosszú áttételeket.

Akkor sem akart lefulladni, amíg a kuplung erős visszarúgását meg nem szoktam. Férfias erőigényén érezni, hogy nem kis nyomatékkal dolgozik.

Eleinte meggyőztem magam, hogy egy ilyen maszkulin autóban nem baj, ha a váltó nehezen jár, de egy japán autótól csak nem kéne lenyelni, hogy a kettest ennyire nehezen fogadja, még melegen is.

Budapesten, téli hidegben 9,4 literes fogyasztást mértünk, ami hosszabb utakon lemegy 8 literre. Nem kevés, de ennyi belefér a hórihorgas Legacy kombi méretéért, erejéért és összkerékhajtásáért cserébe.

Tökéletes biztonságban

Végig azt érezni, hogy egy nehéz és nagy autót uralunk. Az Outback mozogása kicsit darabos, de többen is meglepődtünk, mennyire gyorsan lehet vele kanyarodni. Ahol nem is rossz autókban a 80 merészség, ott rettegés nélkül elfér a 100, pedig az Outback minden, csak nem sportautó.

Talán azért is olyan gyors, mert az állandó összkerékhajtás és a nagyon stabil futómű rendkívüli biztonságérzetet ad. Mintha Ábrahám ölében volnánk, jöhet hófúvás, monszuneső: a hatalmas autó azt ígéri, sosem érhet baj.

Aki a raliautós géneket keresi és farolgatni akar, azt a kikapcsolhatatlan ESP hamar móresre tanítja. Pedig az eleje nagyon ígéretes, az Outback gyönyörűen indul keresztbe, de hamar zablát ránt az elektronika és kattog a fék. Az Outback tehát nem való terepre és önjelölt ralipilótáknak sem, de ócska részletmegoldásaival együtt is különleges, nagyon komoly autó.