Bár a Renault Koleos valamiért nem túl gyakori állatfaj a magyar utakon. A gömbölyded, nem túl dögös formájú, félig japán hobbiterepjáró kényelmes, halk, és ráadásul még olcsóbb is vetélytársainál. Akkor miért nem viszik, mint a cukrot?
Forma
Ezen gyorsan essünk túl, hiszen a Koleost nem a formájáért fogjuk szeretni. Persze ez szubjektív dolog, így nem lendülök nagyon bele az inkább praktikus, mint csinos fémtest boncolgatásába, hiszen vannak olyan emberek, akiknek a Roomster is szép. Szóval gömbölyű, hobbiterepjáróként mégis jó terepszögekkel megáldott, tágas vassal van dolgunk. Lépjünk tovább.
Ilyen odabent a Koleos:
Okos belső
Praktikus utastérben a Renault mindig erős volt, így a Kolaos-szal is jól eljátszadozhat, akinek a belsőépítészet, illetve a bútorok ide-oda tologatása a mániája. Második üléssorában a háttámlák dőlésszöge állítható – így az autó feneke felé gyorsan fogyatkozó fejteret még lehet valahogy kompenzálni -, a hátsó sorban ülők az előttük lévő szék támlájára telepített tálcáról majszolhatják a párizsis zsömlét, és ha kedvük tartja, rolóval be is sötétíthetik a hátsó részt.
Belseje süppedősen otthonos, nincs baj sem az anyagokkal, sem összerakás gondosságával. A narancsfényű műszerfal ugyan nem tartozik a legcsinosabbak közé, de mindent tud, amit tudnia kell és a többi kezelőszerv ergonómiája is példás.
Az elektromos ablakok mind automatikusak, a hőmérséklet-szabályzó kapcsolóját tekerni kell, a vészvillogó kapcsolója féltenyérnyi, és a központi zár gombja is jól látható, és kézre eső helyen trónol. Kétfokozatú ülésfűtése szinte perzsel, a Renault kulcs nélküli ajtónyitása és indítása pedig szerintem a legjobb. De ne aggódjanak, azért sikerült fogást találni az autón – még ha nem is nagyot -, és ez pedig a komfortindex hiánya.
A megszokott tárolóhelyek mellett a padlóban, illetve az anyósülés alatt is találni rejtekhelyeket, és az első ajtók kartámasza is képes elnyelni komolyabb mennyiségű apróságot. Összesen hetvenliternyi extra hely tölthető meg az utastérben, csak győzzük őket mind megtalálni.
Mindent elnyel
Ha nem volna elég a két darabban – fel és lefelé – nyíló ajtó mögötti csomagtartó 450 literes, befogadóképessége akkor az ülések lefektetésével 1380 literre növelhetjük a rakteret. Ha még ez is kevés, és nem kell magunkkal rakodószemélyzetet vinni, akkor az anyósülés támláját is előre lehet dönteni, így akár egy kosaras koporsójával is megpakolhatjuk a Koleost. Ha pedig csupán síléceket szállítanánk, az megoldható négyszemélyes üzemmódban is.
Erő, étvágy
Ugyan nem a legerősebb változat járt nálunk, de a 150 lóerős dízel mégis bőven elegendőnek tűnik az autóba. A gombnyomásra induló motor időben elkezd húzni, nem zajos, és a szinte kizárólag városi használat után is megállt az átlagfogyasztás – hacsak hajszállal is – tíz liter alatt.
Íme egy videó, amelyből kiderül, hogy a Renault mindig is szeretett a sárban fetrengeni:
Vezetni ugyan nem felejthetetlen élmény a Koleost, de mégis kellemes úti társ. Kormányzása valamivel lágyabb a kelleténél, és magas építéséből kifolyólag kissé ingatag is a kasztni, cserébe azonban a legtöbb vezetőnél többet látunk a forgalomból.
Nem túl kezes
Hatfokozatú, manuális váltója viszont rettenetes példány. Szeretném azt hinni – és erre van is esély – hogy a tesztautóként megtett kilométerek hagytak a lelkében ilyen rossz nyomot. Hidegben az egyes fokozatot csak némi erőszak árán hajlandó kapcsolni, és a többi fokozat is akadozik. Bemelegedve már javul a helyzet, de megszeretni képtelenség. Pláne annak fényében, hogy előtte a Renault Laguna Coupé váltója teljesen korrekt volt, a mostanában nyüstölt Megane GT váltója meg kifejezetten szerethető darab.
Eltitkolt tudás
Adatlap
Renault Koleos 2,0 dCi Exception
Motor | 1995 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 150 LE |
Nyomaték | 320 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10 sec |
Végsebesség | 183 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,9 l / 100 km |
A Koleost, szabadidő-autó létére mégis kivihetjük könnyebb terepre. Meglepően jó terepszögeinek és aránylag kevés elhagyható műanyagjának hála nem vérzünk el vele az első gonoszabb bakháton sem. A 4×4-es hajtásrendszer a Renault japán partnerétől, a Nissantól érkezik. Egész pontosan a Koleos a Nissan X-Trail rendszerét használja. Közúton az összes nyomatékot az első kerekek kapják, ha pedig csökken a tapadás, akkor az erő automatikusan 50-50 százalékban oszlik meg az első és a hátsó tengelyek között. A vezető egy billenőkapcsolóval maga is beleszólhat az elosztásba.
Biztonság:
A Renault szabadidő-autója ötcsillagosra vizsgázott az EuroNCAP töréstesztjén. A felnőtt utasok védelmére a Koleos összesen 33 pontot gyűjtött, ami már elég az ötcsillagos minősítéshez. Gyermekvédelme négy csillagot ér, hála a kikapcsolt légzsákra figyelmeztető jelzésnek, illetve a megfelelően jelölt ISOFIX rögzítőpontoknak. Gyalogosként valószínűleg egyetlen városi terepjáróval való találkozás sem kellemes, a Koleosszal való randizás azonban különösen ellenjavalt, a Renault motorháztetője kíméletlenül kemény. A teljes törésteszt itt olvasható.