Magyarországon egy új Suzuki bevezetése mindig nagy esemény. A Swiftről van miért beszélni, a megöröklött formavilág miatt sokan még azt sem hiszik el róla, hogy tényleg új fejlesztés, nem pedig olcsó tupír.
Kisautók, benzines motorral
Az új Swift a széria térdlégzsákkal, légkondicionálóval és ESP-vel más pályán focizik, mint eddig, viszont ára sem ugyanaz, mint agyonakciózott elődjéé.
Az 1,2-es benzinest a hasonló teljesítményű és árú konkurensekkel hasonlítottuk össze.
A mindenre elszánt tesztbrigád tagja volt az Autó és Stílus magazintól Csordás Gábor és a másodállásban babérkoszorús blogszerző Vida Ferenc, akik szintén megírják majd, melyik autó mit ér. Mivel a vezesst Lőrincz Károly és én képviseltem, sikerült 190 centi feletti átlagmagasságot összehozni. Ám megnyertük az ügynek Szabó Sárit, aki nemcsak a hangulatnak tett jót, de képviselte a nőnemű és normál méretű autósokat.
Árak: 3,4 és 3,9 millió Ft között
Mellbevágó, hogy a tesztautók közül egyedül a Life AC kivitelben átvett i20 listaára volt közelebb a hárommillióhoz, mint a négyhez. 3,4 milliós összeg reális, bár a Comfort alig drágább és sok hasznos extrával nyújt többet.
A 3,5 milliós Corsa Enjoy 111 biztonsági alapfelszereltsége messze a leggyérebb, sem oldallégzsák, sem ESP, sem függönylégzsák nem jár hozzá, szemben az említetteken felül még térdlégzsákot is kínáló Swifttel. A Corsa és a Fabia előnye viszont, hogy a fontos extrákat egyenként össze lehet válogatni hozzájuk, amitől az ázsiai autók megfosztják a vásárlókat.
A Mazdához hozzádrágult a mezőny
A Swift GLX AC gazdag felszereltsége a 3,7 milliós ár ellenére megmenti a Swift ár/érték arányát. 3 707 250 forintért a Skoda Fabia Ambiente sem olcsó, amit tisztes kivitellel és a mezőny legmodernebb motorjával próbál ellensúlyozni.
Még vastagabban fog a ceruza a Mazdánál, a 84 lóerővel csak TE kivitelben kapható Mazda2 listaára 3,9 millió forint, de a legdrágább és a legolcsóbb induló között így sincs 15 százalék árkülönbség.
Az új Swift és ötajtós konkurensei, hasonló teljesítményű benzines motorral | ||
---|---|---|
Hyundai i20 1,25i Life AC (78 LE) | 3 399 000 Ft | |
Mazda2 1,3 TE (84 LE) | 3 899 900 Ft | |
Opel Corsa 1,2 Enjoy 111 (85 LE) | 3 535 000 Ft | |
Skoda Fabia Ambiente 1,2 TSI (86 LE) | 3 707 250 Ft | |
Suzuki Swift 1,2 GLX AC (94 LE) | 3 699 000 Ft |
Elöl az öt autó között nincsenek nagy különbségek, de összességében az Opel előrébb tart a többieknél. Ez alkat kérdése is, de nekünk a Corsa üléshelyzete tetszett a legjobban.
A Mazdából hiányzott a tengelyirányban állítható kormány, ami a GS csúcsmodellt kivéve a Swiftekben sincs benne.
Csinos az Opel
A Hyundai olcsó műanyagjai, érdes kormánya, a Fabia lélektelen, szürke műanyagjai után felüdülés volt beülni a Corsába, amelyet feldobott a vidám piros üléskárpit és műszerfal.
Bár a Swift műszerfala is jól mutat, nívós anyagaival és szép esti fényeivel az Opel belseje tűnt a legkevésbé kisautósnak. A Skodában a Roomsterből örökölt műszerfal teteje puha ugyan, mégsem tetszett még soha, ám az autó igen praktikus: az ajtajában jut hely a másfél literes vizesüvegnek és rakodóhely is bőven van, szemben a Mazdával.
Mivel Sárit kivéve mindannyiunkat XL méretben szállított le a gólya, nagyra értékeltük az i20 és a Corsa, de főleg a Fabia relatív tágasságát. A használható csomagtartó mellé a Skodában jutott a legnagyobb hátsó lábtér és a fejünket is kevésbé sikálta a tetőkárpit, mint a kívülről a legrövidebb és belül is a legszűkebb Swiftben.
Túlsúlyos német
A meccs jól indult a Corsának, de ezzel a motorral csak addig vezet, amíg állunk.
Mintha Hungarocellen keresztül venne levegőt, az 1,2 literes motor csak kínlódik a nehéz, 1060 kilós autóval, amely bő egy mázsával hájasabb az ázsiai kiskocsiknál. Bár a futómű bírná a tempót, potens motor híján csak a jó rugózási kényelemnek lehet örülni.
Papíron az Opel 7 lóerővel erősebb a Hyundainál, de felüdülés volt átülni a koreai autóba, annyival több élet van a motorjában. Az i20 energikus, jól reagál a gázra és ha nem rémiszt meg a hangja, bőszen gyorsul 100 fölé.
Sárinál a Fabia szóba sem jön
Első pillantásra a Mazda2 nyert nálam. Ezzel egy időben az elbirtokolhatatlannak tűnő utolsó helyet a Fabia is megszerezte, és ezen csak a vezetési élmény enyhített egy kicsit. Sajnos a Mazda belül nem okozott kitörölhetetlen élményeket menet közben, viszont dizájnja egyértelműen a legjobb. A tuning Suzuki belül szép, de én egyértelműbb gyorsulást vártam tőle a szárny és a szoknya miatt… A műszerfala viszont kárpótol mindezért, jó nézegetni a különleges kialakítást a dugóban, valóban csinos. A belső szépségversenyt azonban a Corsa nyerte, sőt, nálam kívül is a második helyen áll. Vezetése feledhető volt, de talán ebben volt a legkevesebb kifogásolható megoldás. Annak ellenére, hogy ez sem egy túl karakteres autó, legalább nem sok dolgot rontottak el rajta.
Az i20-ról nehéz indulatok nélkül nyilatkozni. Nem is indul, nem is megy, nem is veszi be a hátramenetet. Viszont pakolni jó bele, ennek fejében elviselhető a hatalmas motorbőgés minden induláskor.
Sajnos a Fabiával nem sikerült kibékülnöm, pedig nagyon akartam. Próbáltam elvetni minden előítéletem a Skodáról, de ezen a tervezők nem sokat segítettek. Kíváncsi lennék, mennyit költöttek a dizájnra, mert véleményem szerint akár még plusz háromezer forint is megérte volna. Az oldalsó pohártartóban viszont egy másfélliteres üveg is elfér, így jár a Fabiának a fél pirospont. Végül a Corsa és a Mazda2 között tipródnék, az utóbbit választva a fogyasztás miatt. (És amiatt, hogy amit egy egyszer nő eldönt, azon nem változtat.)
78 lóerő egyenrangú 94-gyel
A motorral szemben a Hyundai futóműve nem az igazi. A tököli tesztpályán érezhetően lassabb volt a többieknél, jócskán megdőlt és ráadásul a rugózási komfortja sem jobb közepesnél.
94 lóereje ellenére a Swift nem lépi le a 78 lóerős i20-ast, de látszik, hogy a japánok régóta jók szívó benzinmotorban. A Suzuki motorja rezzenéstelenül forog, sosem üvölt, nagyon kulturáltan működik. Váltója finomabban jár, mint a Hyundaiban, pláne az Opelben.
Felnőtt autó lett a Swift
A korábbi tesztautóknál tompábban viselkedett a fehér háromajtós, ami a magas oldalfalú téli gumikon múlhatott. A futómű hangolása megfelelő, de a Corsa és a Fabia rugózási kényelemben, a Mazda2 vezethetőségben jobb.
Biztonság: előnyben a Suzuki és a Hyundai
A Hyundai i20 és a Swift töréstesztje messze kiemelkedik a mezőnyből, mert a két friss autó már a jelenlegi, szigorúbb értékelési sémában ért nagyon jó pontszámmal öt csillagot. A Corsa és a Mazda2 is megszerezte az akkori legjobb minősítést az Euro NCAP szabványosított zúzdájában, míg a Fabia nem sokkal ugyan, de lemaradt az ötödik csillagról.
100 lóerő alatt a VW konszern márkáin kívül a Clio az egyetlen turbós benzines kisautó mifelénk.
Ha elterjed ez a technika, akkor örülünk, mert a Fabia az 1,2 TSI-vel nagyot ugrott előre a továbbra is kapható, 100 ezer forinttal olcsóbb 1,4-es szívómotorhoz képest.
Fölényben a turbómotor
A feltöltött motor a legerősebb, főleg kis fordulaton lapítja ki a többieket. A TSI Fabia jól gyorsul, halkan működik, visszakapcsolás nélkül felszalad a hegyre és erejéhez mérten takarékos.
Ha a Skoda turbómotorja nem volna, a Mazdát emelnénk pajzsra, mert megadja mindazt, ami az autózásban örömöt nyújt. A Mazdában él mind a 84 lóerő, az 1,3-as benzines jól harap és felszabadultan pörög, ami egyre ritkább.
Autócserekor valahogy mindenki a Mazdát akarta érzékszervi próbának alávetni, a tesztpályán és országúton is a legvagányabb volt.
Jó mélyen lehet ülni benne, váltója nagyon pontos, alig kell mozdítani rajta két fokozat között és a modellfrissítéskor kettestől ötösig megnyújtott áttételezéssel nem bőgeti értelmetlenül a motort. A kisautók között a MINI-t szokás isteníteni vezethetőségért, de a Mazda2 majdnem akkora élményt nyújt, és mégsem a melegek pincsije.
Értékelés, végeredmény:
1. Skoda Fabia Ambiente 1,2 TSI: a Fabia a takaros, szorgos és eszes fehérnép. Tud viselkedni az Operaházban, de disznóvágáskor sem sivalkodik, ha a tojásos agyvelőre lecsúszik a kerítésszaggató. Bár nem ez a legvonzóbb autó az öt közül, a Fabia egyet sem botlik. Modern turbómotorja, tágassága, eltalált futóműve és jó ár/érték aránya elég az első helyhez.
3. Suzuki Swift 1,2 GLX AC: sokaknak nehéz megemészteni, hogy a Suzuki Swift nem a futottak még kategóriába tartozik. Kulturált belül, széria ESP-t tartalmazó biztonsági felszereltsége kimagasló. Az 1,2-es motor nem valami erős, de jól pörög, finoman jár és mért fogyasztása a legalacsonyabb lett. Az ellenérvek: a Swift csomagtere minimális, magas embereknek hátul nehéz elférni és itthonra túl drága. Akcióban a Swift 1,3 GLX AC CD pont egymillióval került kevesebbe.
4-5. Hyundai i20 1,25 Life AC és Opel Corsa 1,2 Enjoy 111: Egy alapvetően hölgyvásárlók uralta kategóriában a Hyundai pont a női szemmel fontos szempontokban marad alul, viszont több észérv is szól mellette. Utastere az olcsó műanyagokkal lehangoló, mosdatlan motorhangja autópályán idegesítő. Mégis ez az egyik legésszerűbb kisautó városi használatra: motorja élénk, alapára a sok biztonsági extra ellenére a legkedvezőbb és az ötéves garanciát nem kurtítja meg kilométer-korlátozás.
A tesztíráshoz segédletként használt, pontozásos értékelésben a Corsa kicsivel megelőzte az i20-ast, de a néhány százaléknyi különbséggel együtt a két autó abszolút egyenértékű. A Corsát az életunt motor veti vissza, amely egyszerre tohonya és éhes, de váltója sem jó és 2010-ben szégyen alapáron csak két első légzsákot adni. Erősebb motorral jó autó volna, például a teszteltnél csupán 130 000 forinttal drágább 1,4-es benzinessel, mert a Corsa futóműve, kényelme illetve sikkes belső tere komoly érv, és ára is rendben van.
Köszönjük a fotóhelyszínt és a tesztpályákat a Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ munkatársainak! Elérhetőség: +36-30-25-25-399, weboldal: www.vezetestechnika.eu