Francia szívvel hódít a megújult dízel Mazda5-ös. Az új, 1,6 literes dízelmotor kisebb, erősebb, takarékosabb és tisztább is lett, mint az elődje.
Szokni kell az erős hullámzást az autó oldalán

Szokni kell az erős hullámzást az autó oldalán

Szokni kell az erős hullámzást az autó oldalán


Bár tavaly már bemutatkozott az új Mazda5-ös, nálunk csak mostanában indul a forgalmazása, az importőr most tavasszal – a dízel változat érkezésével – kezdi a családi autó reklámkampányát.

Érthető a kivárás, az itthon eddig eladott 1078 darab Mazda5-ös négyötöde dízelmotorral kelt el. A legnépszerűbb változat idáig a TX volt, de a gazdagodó alapfelszereltségek miatt a jövőben valószínűleg a TE változat lesz a kedvenc.
Teljes a sor: megérkezett a dízel Mazda5 48
Erősebb, takarékosabb, tisztább

A kitárt oldalajtó alig foglal helyet

A kitárt oldalajtó alig foglal helyet

A kitárt oldalajtó alig foglal helyet


Aki dízel Mazda5-öst szeretne, nem válogathat a motorok közül. A korábbi generáció kétliteres dízele helyett érkező 1,6-os motor azonban jóval könnyebb – 73 kilogrammot sikerült lefaragni a tömegből – közel tizenöt százalékkal takarékosabb, és adalékanyagmentes részecskeszűrőjének hála – az oxidációs katalizátor 600°C-on égeti el a koromszemcséket – teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási normákat is.

Nem volt ismeretlen számunkra a PSA által gyártott 1,6-os, csupán nyolcszelepes dízelmotor, szerettük már a Ford családi autójában, és a Mazda3-ban is és ezúttal is meggyőzően szerepelt. Igaz, hogy nem túl csendes – nagyobb terhelésnél és hidegen is szereti hallatni a hangját -, de normális üzemben a javított hangszigetelésen már fennakadnak a motortérből érkező zavaró zajok. A papíron 115 lóerős motor aránylag hamar magára talál, a 270 Nm-es csúcsnyomatékot már 1750-es fordulatszámtól leadja.
Teljes a sor: megérkezett a dízel Mazda5 50
Hol van az oroszlán?

Így fest a motor ruhában...

Így fest a motor ruhában…

Így fest a motor ruhában…


Nagyon szerettünk volna legalább egy oroszlános emblémát fényképezni a motortérben, de a Mazdánál úgy látszik figyeltek erre, így csupán néhány FoMoCo (Ford Motor Company) feliratot sikerült lekapni. Pedig még a műanyag motorburkolatot is lefeszegettük a blokkról.

Szigorú fogyókúrára fogták az új, hatfokozató manuális váltót is. A sajtóanyag tanúsága szerint negyvenhét (!) kilogrammot dobott le magáról a szerkezet, ami igen drasztikus diétára enged következtetni. Míg a korábbi változat 85kg-ot nyomott, addig az új, mindössze 38 kilogrammos. Az igazán könnyű, újonnan tervezett szerkezet kompakt darab, és nagyrészt alumíniumból készül. Használat közben is jónak tűnt, emlékeim szerint kevésbé nyers, sokkal könnyedebb, mint a régi, igaz, nagyobb terhelésre is tervezett váltó.

Az autó okos belsejéről, bámulatosan variálható ülésrendszeréről korábban már szinte mindent elmondtunk. Most működés közben is megmutatjuk, hányféle lehetőség között lehet váltogatni a belső elrendezést:

Harmadik sorban

Ha nincs rá szükség, könnyen eltüntethető a középső ülés

Ha nincs rá szükség, könnyen eltüntethető a középső ülés

Ha nincs rá szükség, könnyen eltüntethető a középső ülés


Még életemben nem töltöttem el annyi időt egy hétszemélyes autó harmadik üléssorában, mint most a Mazda5-ben. Most sem önszántamból hajtogattam be magam leghátra, hanem mert úgy alakult, hogy a megszokottnál többünknek kellett vele eljutni A-ból B-be. Legtöbbször a harmadik üléssort csak végszükség esetére ajánljuk, legfeljebb rövid távokra. Na, most bő másfél órát is sikerült túlélnem leghátul, maradandó testi-lelki egészségkárosodás nélkül.

190 centivel persze így sem volt álomutazás, de az élmény jóval a fájdalomküszöb alatt maradt. A 46-os láb nehezen fér be a második sor ülése alá, és némi fejtér is jól jött volna, de annyira tényleg nem volt vészes, mint ahogy azt korábban, pár perc próba után elképzeltem. Csupán néha az aggasztott, amikor a sofőr nagyot fékezett és a vállam mögött hátrapillantva egy kamion hűtőrácsát láttam. Ilyenkor pár másodpercre belegondoltam, hogy a kb. harminc centiméteres csomagtartó vajon mennyit védene, ha a negyventonnás kamion bekukkantana az autó hátuljába.

Remek dolog a dupla oldalajtó

Remek dolog a dupla oldalajtó

Árak:

A legolcsóbb dízel Mazda5-ös 6 139 900 forintba kerül, ez 670 ezer forinttal több, mint a legolcsóbb benzines (5 469 900 Ft) változat ára.

 CD115 CE  CD115 TE  CD115 TX  CD115 TX Plus  CD115 GTA
 6 139 900  6 689 900  6 959 900  7 259 900  7 659 900

Családi batár létére sem rossz vezetni

Családi batár létére sem rossz vezetni

Családi batár létére sem rossz vezetni


Családi batár létére a dízel Mazda5-öst nem is rossz vezetni. Ugyan a 115 lóerőtől nem fagy bele a hátsó sorban óbégató kölkökbe a visítás, de ha nagyon nem bírunk velük, tudunk az autóval úgy kanyarodni, hogy felforduljon a gyomruk és végre csend legyen hátul. A dupla tolóajtó, hasonlóan a Karakuri ülésrendszerhez, szintén a családosok, gyereküléssel szenvedők nagy barátja, de akár szűk parkolóhelyre beállva is örökre megszerethetjük ezt a megoldást. Elektromos vezérléssel – nem, nem kell tőle félni, ha akadályba ütközik, azonnal visszanyílik – pedig igazán kényelmes dolog.

Nekem a dízelváltozat jóval közelebb áll a szívemhez, mint a korábban már kipróbált benzines, ha pedig a gyári fogyasztási adatokat nézzük – az 1,8-as benzines városban 9,3-at, míg az 1,6-os dízel 6,4 litert fogyaszt – akkor évi negyvenezer kilométert leautózva, mai árakon számolva nagyjából két év alatt bejön a többletkiadás.