365 lóerős motorral vezettük azt az autót, amely sokáig a legnagyobb darabszámban értékesített autó volt Amerikában. Akárcsak a mi Swiftünk, amely ehhez képest sárga és savanyú is, de legalább a miénk
1/40 1918-as a platós Model T. A Ford régebb óra van benne a haszonjármű-biznizniszben, mint amióta együttvéve a Microsoft, a Fedex és a Walmart létezik
1918-as a platós Model T. A Ford régebb óra van benne a haszonjármű-biznizniszben, mint amióta együttvéve a Microsoft, a Fedex és a Walmart létezik
Fotó megosztása:
2/40 1948 óta létezik az F-sorozat, a Wikipedia szerint a 12. generációnál tartunk
1948 óta létezik az F-sorozat, a Wikipedia szerint a 12. generációnál tartunk
Fotó megosztása:
3/40 63 éve az F1 volt az első új Ford a világháború után
63 éve az F1 volt az első új Ford a világháború után
Fotó megosztása:
5/40 Idill a farmon az 1954-es F100-zal
Idill a farmon az 1954-es F100-zal
Fotó megosztása:
6/40 Csak egy év telt el, de egészen más az 1955-ös modell orra
Csak egy év telt el, de egészen más az 1955-ös modell orra
Fotó megosztása:
7/40 1959-től kapcsolható négykerék-hajtással bővült a kínálat, ez egy 4x4-es F-250
1959-től kapcsolható négykerék-hajtással bővült a kínálat, ez egy 4x4-es F-250
Fotó megosztása:
9/40 Az ovális embléma helyett évtizedekig Ford felirat szerepelt a pickupok orrán. A lakóautó az 1965-ös F-250-re épült
Az ovális embléma helyett évtizedekig Ford felirat szerepelt a pickupok orrán. A lakóautó az 1965-ös F-250-re épült
Fotó megosztása:
10/40 1974-es ez az F-150, érdekessége a Supercab nevű nyújtott fülke
1974-es ez az F-150, érdekessége a Supercab nevű nyújtott fülke
Fotó megosztása:
11/40 Amikor az 1975-ös modellévre az F-150 debütált, a Ford ezt az eredeti sajtófotót adta ki az autóról
Amikor az 1975-ös modellévre az F-150 debütált, a Ford ezt az eredeti sajtófotót adta ki az autóról
Fotó megosztása:
13/40 1978-as az F100, az F-150 kisebb méretű és teherbírású öccse. A háttérben egy aktív életmódot folytató pár domborít
1978-as az F100, az F-150 kisebb méretű és teherbírású öccse. A háttérben egy aktív életmódot folytató pár domborít
Fotó megosztása:
14/40 Ezekkel a kerekekkel nagyon dögös az 1980-as F-250
Ezekkel a kerekekkel nagyon dögös az 1980-as F-250
Fotó megosztása:
15/40 1993-ból való az F-150 Lightning nevű sportváltozata
1993-ból való az F-150 Lightning nevű sportváltozata
Fotó megosztása:
17/40 Egy F-350 1995-ből. A kód a jóval nagyobb teherbírást jelöli
Egy F-350 1995-ből. A kód a jóval nagyobb teherbírást jelöli
Fotó megosztása:
18/40 Merőben új formatervű F-150-est dobott piacra a Ford az 1997-es modellévre
Merőben új formatervű F-150-est dobott piacra a Ford az 1997-es modellévre
Fotó megosztása:
19/40 Egyre több platós kelt el luxuskivitelben. Dönthető kormány 1978-tól, CD-s rádió 1994-től szerepelt az extralistán
Egyre több platós kelt el luxuskivitelben. Dönthető kormány 1978-tól, CD-s rádió 1994-től szerepelt az extralistán
Fotó megosztása:
21/40 380 lóerő, 610 Nm: nem a hátsó kerekek nyertek az 2001-2004 közötti F-150 Lightningben
380 lóerő, 610 Nm: nem a hátsó kerekek nyertek az 2001-2004 közötti F-150 Lightningben
Fotó megosztása:
22/40 Lightning, azaz villámlás a sportmodell neve
Lightning, azaz villámlás a sportmodell neve
Fotó megosztása:
23/40 Brutális vasak: a képen a 2005-ös F-család, nem sokkal a modellváltás utáni időszakból
Brutális vasak: a képen a 2005-ös F-család, nem sokkal a modellváltás utáni időszakból
Fotó megosztása:
25/40 365 lóerős motorral vezettük azt az autót, amely sokáig a legnagyobb darabszámban értékesített autó volt Amerikában. Akárcsak a mi Swiftünk, amely ehhez képest sárga és savanyú is, de legalább a miénk
365 lóerős motorral vezettük azt az autót, amely sokáig a legnagyobb darabszámban értékesített autó volt Amerikában. Akárcsak a mi Swiftünk, amely ehhez képest sárga és savanyú is, de legalább a miénk
Fotó megosztása:
26/40 Maximum 5,1 tonnás utánfutót húzhat a pickup
Maximum 5,1 tonnás utánfutót húzhat a pickup
Fotó megosztása:
27/40 Jó pár éve létezik Harley-Davidson-kivitel
Jó pár éve létezik Harley-Davidson-kivitel
Fotó megosztása:
29/40 Nyomasztó látvány a tükörben
Nyomasztó látvány a tükörben
Fotó megosztása:
30/40 Sokat finomodott az évtizedek során, de Amerika Suzukija alapjában véve haszonjármű. Az F-150 a farmok mellett az építőiparban is erős
Sokat finomodott az évtizedek során, de Amerika Suzukija alapjában véve haszonjármű. Az F-150 a farmok mellett az építőiparban is erős
Fotó megosztása:
31/40 Öröm a V8: az ötezres 360 lóerős, a 6,2 literes 411 lóerőt tud
Öröm a V8: az ötezres 360 lóerős, a 6,2 literes 411 lóerőt tud
Fotó megosztása:
33/40 Dollárról átszámítva 4,6 és 10,3 millió Ft között mozog az F-150-esek ára
Dollárról átszámítva 4,6 és 10,3 millió Ft között mozog az F-150-esek ára
Fotó megosztása:
34/40 Európában is modernnek számítana az F duplaturbós motorja
Európában is modernnek számítana az F duplaturbós motorja
Fotó megosztása:
35/40 A V8-asok erejét és a hathengeres motorok fogyasztását ígéri az EcoBoost V6
A V8-asok erejét és a hathengeres motorok fogyasztását ígéri az EcoBoost V6
Fotó megosztása:
37/40 Az F a pickupkategória egyetlen autója, amelyben a V6-os motorokkal a kormányrásegítés elektromotoros. A többié hidraulikus
Az F a pickupkategória egyetlen autója, amelyben a V6-os motorokkal a kormányrásegítés elektromotoros. A többié hidraulikus
Fotó megosztása:
38/40 Ez a legtágasabb fülke, a SuperCrew. Van két rövidebb kabinos modell is, hosszabb platóval
Ez a legtágasabb fülke, a SuperCrew. Van két rövidebb kabinos modell is, hosszabb platóval
Fotó megosztása:
39/40 Nem tűnt olcsónak a belső tér, sokat fejlődtek az újabb amerikai autók
Nem tűnt olcsónak a belső tér, sokat fejlődtek az újabb amerikai autók
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Dollárról átszámítva 4,6 és 10,3 millió Ft között mozog az F-150-esek ára
Dollárról átszámítva 4,6 és 10,3 millió Ft között mozog az F-150-esek ára
Nemrég a nagy vízen túl jártam, az észak-amerikai autóipar központjában tartott Detroiti Autóshow-n. A szalontól alig egy órányi buszútra van Dearborn, a Ford központja. A helyi reptér volt az első légikikötő Amerikában, amelyhez reptéri hotel épült, itt létesült az Államokon belül az első beton kifutópálya és utasterminál, de nem ezért jó itt lenni.
1947 után a kifutókból tesztpálya lett, ahol a standard michigani télben (erős cúg, szakadó hó) többek között egy Ford F-150 várt rám. A helyieknek nincs ennél közönségesebb autó, a nagyvárosokat leszámítva szinte minden méteren látni egyet, de nekem ez a pickup maga Amerika.
Érdemes végignézni a tévéreklámokból összeállított videót, aki siet, az csévélje a filmet 1:23-ra, az első F-150 bevezetését megelőző tesztekre vagy 3:00 percre, ahol az F sziklákon át törtet, platóján egy Chevrolet pickuppal, mögé kötve pedig Dodge kistehert is elvonszol. A hirdetés annak örömére született, hogy az 1985-ös modellévre a Ford megjelent a kategória legerősebb dízel és V8-as benzines motorjaival. De az sem rossz, ahogy hét perctől az 1967-es modell a fociedzésen nyomul, elképesztő első futóművével.
Percenként egy, csak Texasban
Az F a pickupkategória egyetlen autója, amelyben a V6-os motorokkal a kormányrásegítés elektromotoros. A többié hidraulikus
Kint az F a kategória egyetlen autója, amelyben a V6-os motorokkal a kormányrásegítés elektromotoros. A többié hidraulikus
Egy időben percenként öt kelt el belőle az Egyesült Államokban, csak Texasban minden percben egy. Az F-széria 33 éve Amerika legnagyobb darabszámban értékesített kisteherje, többnyire az összeladásokban is élen állt, amíg a Toyota Camry elsőségével oda nem lett az amerikai autóipar dicsősége.
Vezetni az EcoBoost turbómotoros verziót lehetett, amely odaát is annyira friss, hogy jelenleg még nem is kapható.
A V6-os gép 420-as nyomatékadata elég durva, ráadásul ez fontlábban ennyi, nem a felénk használt newtonméterben. Átszámítva 570 Nm gyötri a haszonjárművek között meglepően korszerű, hatfokozatú automata váltót.
F-széria: Forrest Gumptól a villámlásig
Idill a farmon az 1954-es F100-zal
Idill a farmon az 1954-es F100-zal
1948-ban jelent meg a Ford első új autója a világháború után, az F-sorozatú kisteherautó. A fürgelábú Forrest Gumpot üldöző platós fülkéjét időnként átreszelte, majd 1957-re alaposabban modernizálta a gyár. 1959-től összkerékhajtású is készült belőle és 186 lóerőre nőtt a V8-as motor teljesítménye.
1975: az első F-150
1961-ben, majd 1967-ben volt komplett modellváltás. 1968-tól az F-100-asokban tekercsrugós, független felfüggesztés váltotta a laprugókat, egy évvel később megjelent az első négyajtós fülke a pickuphoz.
380 lóerő, 610 Nm: nem a hátsó kerekek nyertek az 2001-2004 közötti F-150 Lightningben
380 lóerő, 610 Nm: nem a hátsó kerekek nyertek a 2001-2004 közötti F-150 Lightningben
Mivel az F elsősorban igavonóként szolgált, automata váltót csak a következő generációhoz lehetett választani, 1973-tól. 1975-ben kijött az F-150, amely kitöltötte a rést a nagyon teherautós F-250 és a kisebb teherbírású F-100 között. Az F-150 azóta is a Ford legfontosabb autója Észak-Amerikában.
Rizikós volt a gömbölyű design
Közben szépen híztak a V8-as motorok, 1983-ra a legnagyobb, 230 lóerős nyolchengeres 7,5 literre nőtt, a csak 170 lóerős, de óriási nyomatékú V8-as dízel 6,9 literes volt. 1994-ben CD-lejátszóval és vezető oldali légzsákkal bővült a felszereltség. 1997-ben debütált az áramvonalas, alaposan újrarajzolt generáció, majd a 2004-es modellváltás után öt évvel a Ford bemutatta a mai, 12-ik generációs F-150-et.
Nyomasztóan nagy és erős
Öröm a V8: az ötezres 360 lóerős, a 6,2 literes 411 lóerőt tud
Öröm a V8: az ötezres 360 lóerős, a 6,2 literes 411 lóerőt tud
Carroll Shelby mondotta volt, hogy csak az foglalkozik a légellenállással, aki nem tud elég erős motort építeni. Ez ugrott be először, ahogy a létraalvázas behemót elszabadult padlógázra.
Másik autóba átülve a pickup nyomasztón kitöltötte a visszapillantót, tényleg olyan érzés volt a tükörbe nézni, mintha félelmetes hűtőrácsával felfalna és megemésztene. Pedig az amerikai viszonyok között ez az autó nem kirívóan drabális.
A maximális nyomaték 90 százaléka 1700-tól 5000-ig állandó, amit a célközönség értékel majd. Az F-150-et sokan nem személyautó helyett vagy gumifüstölős jasszkarizásra veszik, hanem farmokra és az építőiparba, tényleges igavonó baromként.
Sokat finomodott az évtizedek során, de Amerika Suzukija alapjában véve haszonjármű. Az F-150 a farmok mellett az építőiparban is erős
Azért a V8, az V8
Nem tűnt olcsónak a belső tér, sokat fejlődtek az újabb amerikai autók
Nem tűnt olcsónak a belső tér, sokat fejlődtek az újabb amerikai autók
A turbós motor a legmodernebb lehet, de a legmenőbb nem.
Mivel az ötezres V8 360 lóereje sem lehet elég mindenre, egy 411 lóerős, 6,2 literes nyolchengeressel is kapható az F-150, hogy a legkeményebb melókhoz se kelljen kölcsönkérni a szomszéd ranchről a turbódízel Dodge Ramet.
Meglepő volt az F-belseje is, mintha az amerikai autómárkák kezdenének leszokni a tejfölöspohárból öntött utastérről, az ordítóan gagyi és olcsó műanyagokról.
Az új F-ben van oldallégzsák, első övfeszítő és överő-korlátozó, függönylégzsák és a légzsákok nyílásakor automatikus vészjelzést leadó készség, amely EU-szerte kötelezővé válik az új autókban.
EcoBoost: Három, négy és hat hengerrel
Európában is modernnek számítana az F duplaturbós motorja
Európában is modernnek számítana az F duplaturbós motorja
Idővel a Ford is elkészült csökkentett hengerszámú és lökettérfogatú, de feltöltéssel megtáltosított új benzinmotorjaival. Európában a Focus 1,4 utódja lesz kapható a háromhengeres benzinessel, az 1,6-os – 150 és 180 lóerő közötti teljesítménnyel – már benne van például a Mondeóban és az új C-Max-ban.
Amerikában a downsizing nem a kétliteres szívó négyhengeresek felváltását jelenti 1,6-os turbóval, nagyon nem. Itt a szívó hathengeres helyére plántálják a felöltött négyhengerest, még inkább az ötezres V8 helyére a 3,5 literes, duplaturbós V6-ost.
A V8-asok erejét és a hathengeres motorok fogyasztását ígéri az EcoBoost V6
A V8-asok erejét és a hathengeres motorok fogyasztását ígéri az EcoBoost V6
Az EcoBoost nevű új motorgeneráció fogyasztását turbófeltöltés és direktbefecskendezés tartja kordában.
Előbbi a máskülönben a veszendőbe menő kipufogógázok energiáját hasznosítja, javítva a hatásfokot. A szívócső helyett közvetlenül a hengerbe befecskendezett benzin hűti az égéstérben összenyomott levegőt, ezért növelhető a sűrítés, még helyesebben a sűrítési végnyomás, ami szintén feltétele a jó hatásfoknak. A közvetlen befecskendezés lehetővé teszi a fojtószelep kiiktatását, ezáltal a töltési veszteségek csökkentését. Az F-150-ban kipróbált hathengeres változó szelepvezérlést is felvonultat, európai rokonaihoz hasonlóan.
Vége a gagyinak?
Akinek 4-5 éves európai kompakt, pláne középkategóriás autója van, annak nem lábad könnybe a szeme mindettől, de az amerikai haszonjárművek világában a fejlődés forradalmi. A Chevy Silverado, a Dodge Ram, a GMC Sierra vagy az F-sorozat most kezd elérni a modern korba.
Nálunk egy egész brigád nem visz annyi kávét a termoszban, amennyi az itt szokásos adag egy emberre, mindenesetre a legöblösebb papírpohárnak és a hozzá tartozó jenkiknek is van hely bent.
Ez a legtágasabb fülke, a SuperCrew. Van két rövidebb kabinos modell is, hosszabb platóval
A magasban egy szigorúan oldaltartásmentes bőrtrónus jut a vezetőnek, ahol kedvére elfolyhat, amíg szól a country és a végtelen Interstate-eken, 70-re állított tempomattal megy a naplementébe a végtelen Nyugaton. El tudnám viselni.