Azt, hogy szép-e a 407-es utódja, majd mindenki eldönti, miután megnézte élőben, de tagadhatatlan, hogy akadnak rajta bőséggel elegáns megoldások. Ilyen például a hűtőrács tetejére került, apró betűkből kirakott Peugeot felirat, a különféle finom lemezhajlítások, domborulatok, vagy éppen az intelligens mosóporokat is lepipáló fényszóró.

Nekem a kombi formája jobban bejött, a négyajtós hátsó krómcsíkja, vagy a ferde LED-csíkokkal megbolondított hátsó lámpatest valahogy nem igazán állt össze. A kombi – pláne a GT változat – azonban egész csinos darab, a dupla kipufogóval, finom króm tetősínnel.

Monokróm történet, egy fekete és egy fehér 508-as főszereplésével:

a videó a hirdetés után indul

A Peugeot az elmúlt évek harsány formatervei után, most másfelé indult el. Az 508-as letisztult, sallangmentes, masszív kinézetű valami, tisztességes iparosmunkával a lemezek alatt
Eljött a visszafogott vonalak ideje

Eljött a visszafogott vonalak ideje

Eljött a visszafogott vonalak ideje


Még mielőtt beülünk, érdemes megemlíteni, hogy az ajtók – sem az elsők, sem a hátsók -, sajnos nem nyílnak elég tágra. Zsebszögmérő híján nem kezdenék tippelésbe, hogy ez most pontosan mekkora hegyesszög, de az biztos, hogy ennél szélesebbre lehet tárni a legtöbb hasonló méretű autó ajtaját. Nem vagyok túl széles ember, de még nekem is jól esett volna pár fok extra.

Odabent barátságos hangulat fogadja a vezetőt, a műszerfal igazán látványosra és kicsit talán németesre sikerült, bár a kormányról elsőként a mosolygó arcot mutató Superb ugrott be. Összesen öt darab mutatós műszer – hogy az olajhőmérséklet mennyire érdekli az átlagautóst, nem tudom – és egy nagyobb méretű színes, folyadékkristályos kijelző ontja az adatokat. Emellett még a 3008-asból és az 5008-asból ismert fél head-up display is képes megmutatni számos dolgot, még akár a  navigációs segítséget is. Mindezt színesben.
Megint egy jó francia: Peugeot 508 140
Az ülések persze kényelmesek, az állítható ülőlaphosszúság és a több fokozatú ülésfűtés szerethető dolog. Hála az elődhöz képest bő tíz centivel megnövelt hosszúságnak és a plusz kilenc centis tengelytáv növelésnek, belül egész szép az élet. 190 centivel a minden kompromisszum nélkül a saját igényeimre belőtt vezetőülés mögé ülve is hibátlanul, megnyugtató ráhagyásokkal elfért mindenem.

Indítsunk, ha tudunk!

Csend, rend, fegyelem, mintha nem is francia lenne

Csend, rend, fegyelem, mintha nem is francia lenne

Csend, rend, fegyelem, mintha nem is francia lenne


Rutintalan módon nem készültünk fel 508-asból, így eltartott pár kínos másodpercig, míg megtaláltuk az indítógombot, valahol a kormánytól messze balra, arra, ahol nemcsak a sofőr keze, de a madár sem jár. Hogy ez mit keres itt, fel nem foghatom. Bár abban lehet valami, hogy itt biztos nem bizgeréli senki a vezetőn kívül. De ha már elkezdték beépíteni ezt a környéket, gyorsan idetették a rögzítőfék gombját is. Mindegy, szokjuk meg.

Erős kezdésként rögtön egy 2,2 literes dízelmotorral felszerelt GT változattal indultunk neki a tesztútnak. A 204 lóerős, 450Nm maximális forgatónyomatékú motort a korábbi 170 lovas motorból tenyésztették, reszeltek egy keveset az égéstéren, új kemény bevonatú dugattyúcsapszegeket és gyűrűket építettek be, valamint könnyebb, kisebb tehetetlenségű, titánból készült járókerék dolgozik a turbófeltöltőben is. Mindez 34 lóerős többletet ért, miközben a fogyasztásból is sikerült lecsípni egy keveset.

Vége a feneketlen kút mélyén pislákoló műszereknek

Vége a feneketlen kút mélyén pislákoló műszereknek

Indítás után mégis az döbbentett meg minket, hogy a motornak nincsen hangja. Ezt dupla kiegyenlítőtengellyel és gazdag hangszigeteléssel oldották meg, és egész jó munkát végeztek, hiszen direkt sem sikerült zajt keltenünk. Menet közben a leghangosabbak a tükrök voltak.

A GT orrában 204 lóerős motor dolgozik, teljes némaságban

A GT orrában 204 lóerős motor dolgozik, teljes némaságban

A GT orrában 204 lóerős motor dolgozik, teljes némaságban


Szintén új fejlesztésű a motorhoz kapcsolt hatfokozatú automatikus váltó is, amely igen szaporán és finoman kapcsolgat, a motorral együtt remek párost alkotnak, amelyet a GT változat elöl kettős keresztlengőkaros – a mezei változatokban MacPherson található – futóműve tesz teljessé. Tisztességes munka a váltó is, nem jár éppen olyan rövid úton, mint az RCZ-é, de pontos, határozott darab.

Másodikként a BMW-vel közösen fejlesztett 1,6-os motort próbáltuk, abból is az erősebbet, hatfokozatú kéziváltóval. Ez egy hajszálnyit volt csak zajosabb, itt ha akartuk, tudtunk hangot csiholni a motorból. A turbós benzines is bőven elegendő az autóba, és ha hihetünk a fedélzeti számítógépnek, akkor hét liter üzemanyaggal be is érte. A kétliteres dízel, kéziváltóval már a rövidebb második napra maradt, így azt már csak városi környezetben, meredek, szűk utcákon próbálgattuk.
Megint egy jó francia: Peugeot 508 144

Hol, kinek, mennyit?

Ebből a szögből még a négyajtós is pofás

Ebből a szögből még a négyajtós is pofás

Ebből a szögből még a négyajtós is pofás


Az 508-ast Franciaországban gyártják – naponta hatszáz darabos kapacitással -, de áprilistól Kínában is beindul egy üzem, a helyi igények kielégítésére. Ott csupán négyajtós modellek készülnek majd. Idén százhúsz-ezer darab 508-ast szeretne eladni a Peugeot, de jövőre már kétszázezer a cél, amelynek szinte teljes egészét az európai, illetve a kínai piacra szánják. A világ többi részére a teljes kapacitás  körülbelül tíz százaléka jut.

Várhatóan a négyajtós és a kombi eladások aránya 50-50 százalékban oszlanak majd meg, a dízel benzin arányt pedig 90-10 százalékra jósolják, természetesen a dízel javára.

e-HDi

Éjszaka keveredik a LED-ek rideg, és az izzók meleg fénye

Éjszaka keveredik a LED-ek rideg, és az izzók meleg fénye

Éjszaka keveredik a LED-ek rideg, és az izzók meleg fénye


Az utolsó tesztnap végére maradt a takarékos e-HDi motoros 508-as. Sikerült egy egész fapados darabot kifognunk, mezei halogén lámpával, hagyományos kézifékkel. Sajnos a hatfokozatú robotváltót nem tudtuk megúszni, ehhez a modellhez csak ilyet lehet rendelni. A hozzá tartozó idétlen bólogatással együtt. Mi nem tudunk rajongani a robotizált váltóért, de állítólag a vevők szeretik. És úgyis ez a lényeg.

Viszont a Stop&Start rendszer különlegesen gyors – 0,4 alatt lejátszódik az egész folyamat – és vibrációmentes motorindítása valóban remekül működik benne. Ezzel a trükkel városi használat mellett tizenöt százalékos CO2 kibocsátás-, illetve fogyasztáscsökkenés érhető el. A puritánabb belseje már nem varázsolt el annyira, mint a fullos változatoké.

A robotváltótól nagyokat bólint az autó

A robotváltótól nagyokat bólint az autó

Itt már hagyományos kézifék is van

Itt már hagyományos kézifék is van

Itt már hagyományos kézifék is van


Itt a LED-es belső világítás helyett zseblámpaizzók kandikálnak ki a tetőkárpitból, eltűnt a head-up display és a gigantikus üvegtető is. Le kellett mondanunk az elektromos kézifék minden előnyéről és a kulcs nélküli nyitás, indítás kényelméről is, amelyet mindössze a gyári, 4,4 literes átlagfogyasztás feledtetett.

Aki még ennél is takarékosabban, vagy zöldebben szeretne autózni 508-assal, az valahogy bírja ki 2012-ig, amikor is érkezik a HYbrid4-es változat, amelyet a HDi dízelmotor és a hátul elhelyezett villanymotor közös 200 lóereje mozgat majd, 99g/km-es széndioxid-kibocsátás mellett.

Mikor, mennyiért?

Azt, hogy idehaza mennyibe kerülnek majd a különböző 508-as modellek, egyelőre nem tudták megmondani, de már nem kell sokáig álmatlanul forgolódnia annak, aki az új, nagy Peugeot-ra vágyik. Az autó hazai bemutatója pár nap múlva, február tizedikén lesz, ahol kiderülnek majd az árak is, leghamarabb pedig február 21-től lehet valaki boldog 508 tulajdonos. Elsőként a négyajtós változat érkezik, majd nem sokkal utána – pár hét csupán – a kombi változat is befut.

Aki pedig még ennél is tágasabb Peugeot után sóvárog, ne adja fel, a márka hamarosan nekik is szolgál meglepetéssel.

Adatok:

 Benzines motorok:  1,6 VTi  1,6 THP  1,6 THP
 Lökettérfogat:  1598cm3  1598cm3  1598cm3
 Teljesítmény:  120LE/6000 ford.  156LE/6000 ford.  156LE/6000 ford.
 Átlagfogyasztás:  6,3l  6,5l  7,3l
 Váltó:  6fok. robotizált  6fok. manuális  6fok. automatikus
Csúcssebesség: 203km/h 218km/h 217km/h
Gyorsulás: 11,8/13,2 s 8,8/9,7 s 9,5/10,5 s

 Dízelmotorok:  1,6 HDi  1,6 e-HDi  2,0 HDi  2,0 HDi  2,2 HDi
 Lökettérfogat:  1560cm3  1560cm3  1997cm3  1997cm3  2179cm3
 Teljesítmény:  112LE/3600  112LE/3600  140LE/4000  163LE/3750  204LE/3500
 Átlagfogyasztás:  4,8l  4,5l  5l  5,7l  5,9l
 Váltó:  5 fok. manuális  6 fok. robotizált  6 fok. manuális  6 fok. automatikus  6 fok. automatikus
 Csúcssebesség:  188km/h  194km/h  210km/h  223km/h  232km/h
 Gyorsulás:  11,6/13 s  12,3/13,6 s  10,1/11,1 s  9,5/10,5 s  8,4/9,2 s