„Életmód kombi”. Ez az a kifejezés, amitől görcsbe rándul az agyam, nálam ez annyira az érthetetlen kategória, hogy az Opel Astra Sports Tourer bemutatójára tartva már előre szövögettem a vaskos bálnapéniszekkel tarkított lehúzó hasonlatokat. De sajna talonban kell tartanom a vitriolt, mert szó sem esett ilyesmiről.
Természetesen azért a várható közhelyekkel aknázták körbe a témát, miszerint az új Astra kombi ötvözi a stílust és a praktikumot, és friss, cseppmentes érzést biztosít. Gyorsan hozzá is tenném, hogy az Opelt nem kell félteni, ha kombikról van szó, tudják, melyik bokorban terem a praktikum. Nem üres szólamokat pufogtatnak, tapasztalat van bőven, az ötvenes években az első európai gyártók között dobták piacra az Olympia puttonyos verzióját.
Lendületben a villámosok
Már az Insignia is jelezte, hogy a General Motors előremenekül a válságból, és teljesen újragondolt modellpalettával lép tovább. Ezt a tavaly érkező Astra is igazolta és akadt olyan kevésbé istenfélő újságíró, aki egy lapra helyezte a nagy német prémiummárkák kompakt autóival.
Tény, a gyáriak nem túloztak, amikor úgy döntöttek, a generációk jelölésére használt ABC-sorrendben most ugranak egy nagyot és I helyett J megjelöléssel dobták piacra a GM új kompaktautó-padlólemezére épülő modellt. Minőségben, felszereltségben, és a külsőt tekintve is hatalmasat léptek előre. (A kifutó Astra a H, az előző a G, az első Astra, amit Magyarországon is gyártottak volt az F, előtte pedig a Kadetteket jelölte a gyártó az ABC betűivel. A kontinuitás oka, hogy a brit Opel, a Vauxhall Astrának hívta már a Kadetteket is. A H és J közötti ugrásnak praktikus oka is van, mert a nagy I a kódokban összekeverhető a római eggyel, ami senkinek nem hiányzik.)
Mivel itt csak a puttony a változás, a technikai tartalom és felszereltség teljesen azonos, ezt nem részletezem, már tavaly megénekeltük három oldalban, akit érdekel, olvassa el, mielőtt továbbgördít.
500 liter éhes semmi
Vagyis, akad éppen pár apró részlet. A kombi terebélyesebb, mint a sima ötajtós, 28 centivel hosszabb és 2,5 centiméterrel magasabb, valamint a nyomtávot tekintve is szélesebb.
Tengelytávja viszont – a megnyújtott H Astra Caravannal szemben – változatlan maradt, így a belső terében nem tapasztaltunk növekedést. Annál inkább a csomagtartó környékén, az ötajtós 370 literje helyett itt már kerek 500 liter éhes semmi várja a bőröndök garmadáját.
Hátsó szándék
Tehát lássuk a terebélyes hátsót, hiszen ezért autóztunk kellemes száz kilométert. Alacsonyra nyílik az ajtó, perem egyáltalán nincs, így a pakolással nem lehet gond, pláne, hogy a kalaptartó pöckölésre finoman felemelkedik és nem áll a behajolás útjába.
A hátsó üléssor 40/60 arányban dönthető, a mechanikus megoldás helyett látványos, elektromosan vezérelhető mutatvánnyal. Nem kell kúszni, mászni, a felnyitás után rögtön kéznél van a kis kapcsoló, és az ülések varázsütésre esnek vízszintesbe.
A fényezést és a belső kárpitot kihajtható és könnyen tisztítható szőnyeg védi meg, és ha mást nem, csak magunkat akarjuk bepakolni, akkor a több mint 180 centiméteres sík felület akár éjszakázásra is alkalmas.
A szatyrokat rejtett fogasok tartják kordában, a törékeny tárgyaknak pedig a sík padló alatt találunk öblös rekeszt. A többi rakoncátlan poggyászt pedig a sínrendszerre rögzíthető hálóval tudjuk megzabolázni. Ha minden légköbcentit sikerül csomaggal kiváltanunk, akkor 1550 liternyi helyet töltünk be. Ez nem hajmeresztően kiugró érték, de amikor egy középkategóriás autót mindenhol a „sportos elegancia” és a „dinamikus lendület” jellemez, az Astra ST használhatóságának ilyen mértéke is becsületére válik.
A formáról nem esett szó, és ez nem véletlen. A plusz tér annyira finoman simul bele az Astra karakterébe, hogy szinte észre sem lehet venni. Nem egy Frankenstein stílusban odafércelt púp, az én szememnek még kellemesebb látvány, mint az ötajtós verzió. egységes, lendületes és a krómkeretes ablakokkal sem túl hivalkodó.
Motorok és egyéb apróságok
A kombi megérkezésével immár kilenc motor közül választhatunk. Öt benzines, és négy gázolajos egység kelleti magát, 100 lóerőtől egészen a 180 lóerős turbós benzinesig. A menetpróba személyes tapasztalatai alapján a kétliteres 160 lóerős dízel kedvenc vadászterülete az autópálya, ereje több mint elég, szempillantás alatt repít a tiltott tartományba, az országokon átívelő túrák illenek hozzá, ráadásul fogyasztási is elviselhető.
A kissé morgósan kotyogó gázolajos mellett még az 1.4-es 120 lóerős benzinest sikerült vallatóra fogni. Hétköznapi ingázásra, városi utakra jobban passzol, kidomborítja az alapvető benzines erényeket, élénk és pörgős, a gázpedál minden pöccintésére készségesen reagál, könnyebben varázsol mosolyt az ember arcára.
200 ezer forint a Sports Tourer felára
Szerencsére a nagyobb csomagtartóért sem kell iszonyatos ártöbbletet fizetni, a kombi kereken 200 000 forinttal kerül többe az ötajtós verziónál. A konkurensekénél magasabb alapösszeget látni az árcédulán, ezt a hátrányt az elérhető extrák garmadájával (intelligens világítás, táblafelismerő rendszer, utánfutó-stabilizáló elektronika, fűthető kormánykerék) és akciós ajánlatokkal próbálja ellensúlyozni az Opel.
Jelenleg 4 840 000 forintért lehet legolcsóbban Astra Sports Tourerhez jutni, combosnak tűnik, de ha végigbogarásszuk a felszereltséget és elcsípünk egy kedvezményfélét, akkor az új Opel kombi bekerül az erősen ajánlottak halmazába.