Szálkásító kúrára küldte kisebbik ragadozóját a Porsche. Tudják, a Cayman a Boxster kupéváltozata, azaz egy, a Porsche 911-nél kb. 10 centivel rövidebb, középmotoros sportkupé, hátsókerékhajtással és kivételes képességekkel. A hozzáértők között megjelenése óta titkos tippnek számít, hiszen míg a 911-esnél meg kell barátkozni a farmotoros hagyományokból adódó gyilkos hajlamokkal, addig a Caymant egyszerűen és villámgyorsan vezethetővé teszi ideális felépítése.

Még a bordái órái is kilátszanak

A kisebbik Porsche kupé kőkemény sportkocsi, ami eddig 265 lovas alap- és 320 lóerős S változatban létezett, télire azonban rázárták a konditermet. Az intenzív kezelés eredménye 55 kiló mínusz lett az S-hez képest, de a Cayman R-nek jól áll a slankítás. Akik otthon vannak az ultrakönnyű autók világában, már kívülről fújják, és igazuk van: a Cayman R-ből hiányzik a légkondi és a rádiót is hiába keressük az utastérben. Mármint alapáron, extra pénzért nagyon szívesen visszateszik bele Zuffenhausenben, de a futószalag mellett alighanem elhangzik majd néhány szaftos poén a nagy adag tejszínhabbal kért gyümölcssalátáról. Egy autó vagy könnyű, vagy kényelmes. Ez a tétel sportkocsiknál annyiban módosul, hogy vagy könnyű, vagy jó. És a Cayman R jó.

Exkluzív: Ilyen vezetni a Porsche pitbullját 1
Ez maradt kilincs helyett az ajtó belső oldalán

Ez maradt kilincs helyett az ajtó belső oldalán

Ez maradt kilincs helyett az ajtó belső oldalán


A rádión és klímán megspórolt 15 kiló mellé ugyanennyi jön még az alumíniumra cserélt ajtók jóvoltából. Magukat az aluajtókat egyébként egyenesen a 911 Turbóról akasztották le a mérges Cayman kedvéért. A karbonhéjú kagylóülések nem csak szépek és úgy tartják a testet, mint egy latexfűző, de 12 kilóval könnyebbek is a kidobottaknál. A kerekek a Porsche kínálatának legkönnyebb alufelnijei, egyenként 10 kilót nyomnak. Ahol legszembetűnőbb a spórolás, az az ajtókárpit, erről még a kilincset is elhagyták, helyette egy gurtnival lehet nyitni az ajtót. Aztán ott van (pontosabban nincs ott) az árnyékoló az órák tetején. Milyen nehéz lehet, 20 deka? Elhagyták, túl sok volt. Szóval ez a kocsi még leírni sem tudná a kompromisszumot, de pont ezt szeretjük benne.

-2 centi, ami valójában 2,2

Bár a Cayman futóműve eddig is etalonnak számított, az R-en azért még reszeltek egy kicsit. 2 centivel rövidebbek lettek a rugók, nagyobbra vették az összes kerék dőlését és a stabilizátorokat is szigorúbbra faragták. És akkor most egy feladvány: ha csak két centivel került közelebb a földhöz a Cayman R karosszériája, akkor hogy lehet a tömegközéppontja 22 milliméterrel lejjebb, mint korábban? Bizony, a súlycsökkentés a kulcs, a -55 kiló két millimétert számít. Nem, ez nem a Forma-1, csak a Porsche ügyel a részletekre.

3,9 kg/ lóerő

Tehát könnyű és feszes, de vajon mennyire izmos? A szálkásítás nem erőfejlesztés, úgyhogy csúcsteljesítményben nem lép túl nagyot előre az R, mindössze 10 lóerővel tud többet, mint a Cayman S. Alighanem vigyázni kell a 911-es nimbuszra. Pedig már így is a Cayman R a jobb, ami a tömeg/teljesítmény arányt illeti. Itt egy lóerőnek 3,9 kilóval (PDK váltós verzió: 4kg) kell elbánnia, míg az alap 911-esben 4,3 kiló jut egyre a 345 lóerőből. Lehet, hogy a gyári adatok mást mutatnak, de ez az autó gyorsabb, mint egy egyszerű 911-es.

Kenyérre lehet kenni

Széria az önzáró hátsó diffi, kanyarból kifelé brutálisan tol a Cayman R

Széria az önzáró hátsó diffi, kanyarból kifelé brutálisan tol a Cayman R

Széria az önzáró hátsó diffi, kanyarból kifelé brutálisan tol a Cayman R


És bámulatosan egyszerű vezetni. Mármint gyorsan vezetni. A Cayman R úgy működik, mint egy számítógépes szimulátor rookie módban. Neked csak ki kell gondolnod, hogy merre akarsz menni, nagyjából arra kell tekerni a kormányt, meg persze nem árt többnyire a megfelelő pedált nyomni, de onnantól nem történhet nagy baj. Tényleg. A Caymannál jóindulatúbb sportkocsi kevés van (Porschéból egy sem), aki nem követ el szarvashibát, számíthat a futóműre.
És nem csak kezes, de pokolian gyors is. 5 másodperc alatt százon lenni is kevés autó kiváltsága, de az R sokkal inkább arról szól, ami az egyenesek között van. A könnyű karosszéria és a kihegyezett futómű 1 g feletti keresztgyorsulást is lehetővé tesz a kanyarokban, talán jobb is hogy nincs belül kilincs, a gurtni legalább nem hagy nyomot az ember karján… A kormányzás borotvaéles, viszont a féktávokat jól kell megválasztani, aki túl gyorsan érkezik a kanyarba, az lemarad a Cayman R egyik legfőbb mutatványáról, a kanyarívre vetődő orról. Amint elfordult már lehet is nyomni a gázt, és a középre épített hathengeres boxer ráül a hátsó tengelyre és tolja ki a kocsi az egyenesre. Semmi ficánkolás, semmi csúszkálás.

Egymilliós felár

A Cayman R alapáron 23,2 millióba kerül, ami nagyjából egymillióval több az S változat áránál. Ha úgy vesszük, rossz üzlet, hiszen több pénzért lemaradunk a rádióról, a légkondiról, de még rendes kilincsek és műszerárnyékolók sincsenek. Csak vicc volt, naná, hogy nem úgy vesszük! A Cayman R egy brilliáns sportkocsi, egészen kiváló versenypálya-adottságokkal, pörgős szívómotorral és látványos külsővel. Ezek a tulajdonságok pedig egyenként is megérnék az egymilliós felárat.