Adatlap

Opel Meriva 1.4 T Enjoy

Akár be is vetődhetünk az Opel kisebbik egyterűjének hátsó ülésére, de a hátrafelé nyíló hátsó ajtó mellett motorjával is villanthatna a Meriva.
Akár be is vetődhetünk az Opel kisebbik egyterűjének hátsó ülésére, de a hátrafelé nyíló hátsó ajtó mellett motorjával is villanthatna a Meriva.
Motor 1364 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,5 sec
Végsebesség 188 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,1 l / 100 km

Ugyan ki a fene kapta volna föl a fejét az új Meriva bevezetésének kapcsán, ha nem öngyilkos ajtókról szólnak az első tudósítások? Lényegesen több emberhez jutott el így az újdonság híre, holott szerintem nem a hátrafelé nyíló hátsó ajtók azok, amik az autót különlegessé teszik.

Derékszög

Figyelemfelkeltésre tökéletes volt, de még első találkozáskor sem váltott ki nagy csodálkozást ez a megoldás az utasaimból. Természetesnek vették, ahogyan azt korábban főszerkesztőnk is megtapasztalta. Persze, sokkal könnyebb bepakolni a gyerekülést – ahogyan ezt egy kétgyermekes családanya megállapította -, és elegánsabban lehet a hátsó ülésről kiszállni, de kicsit bajos egyszerre bepattanni ugyanazon az oldalon. Ezt azonban egy tolóajtóval is megoldhatták volna.

Nekem sokkal jobban tetszett, hogy csaknem 90 fokban kitárható mind a négy ajtó. Ennyi akkor is elég lenne az üdvösséghez, ha maradtak volna a hagyományos kialakításnál. Akár be is vetődhetünk a hátsó padra és egy kisteherautóhoz hasonlóan rakhatunk be nagyobb pakkokat oldalról.

Csaknem 90 fokban nyílnak az ajtók. Átlagos szélességű parkolóhelyen drága lehet a lendületes kiszállás

Csaknem 90 fokban nyílnak az ajtók. Átlagos szélességű parkolóhelyen drága lehet a lendületes kiszállás

Egy átlagos szélességű parkolóhelyen azonban érdemes vigyázni a lendületes kiszállással, az ütközésig kitárt ajtók nagy rombolást tudnak végezni a szomszédos autókban.

A lényeg azonban az, hogy a családoknak szánt egyterűbe könnyen be lehet terelni a család kisebb-nagyobb tagjait. A szülők annak örülnek, hogy a csemetéket egyszerű bekötni, a nagyszülők pedig annak, hogy a B-oszlopra épített kapaszkodó biztos pontot nyújt a ki- és beszállás során.

Feljebb lépett?

Lényegesen kidolgozottabb, átgondoltabb az új Meriva formaterve

Lényegesen kidolgozottabb, átgondoltabb az új Meriva formaterve

Lényegesen kidolgozottabb, átgondoltabb az új Meriva formaterve


A hókuszpókuszt azonban be is kell csomagolni, ami a Merivánál sikerült is: lényegesen szebb, mint az előző. Egyszerű, feledhető formával nem sokra menne, mert a modellváltás 24 centis méretnövekedést hozott, ezért már nem a kis egyterűek az (elsődleges) ellenfelei. A 429 centis hossz a Seat Altea vagy a Renault Scenic kihívójává teszik.

A méretnövekedés érdekes módon nem járt a tömeg gyarapodásával, mégsem kell aggódni az utasok biztonságáért, az Euro NCAP öt csillagra értékelte a Merivát.

Külső méretében átlépte a kategóriahatárt, viszont helykínálata nem az igazi. Hosszában a Hyundai ix20-ban sem kevesebb a hely hátul – szélességben azért a Meriva a nyerő -, sőt a csomagtere is tágasabb alaphelyzetben negyven liternyivel.

Ülésdöntés után 1,5 köbméterrel gazdálkodhatunk

Ülésdöntés után 1,5 köbméterrel gazdálkodhatunk

Ülésdöntés után 1,5 köbméterrel gazdálkodhatunk


Persze a rendelkezésre álló hellyel az elődmodellben megismert módon lehet varázsolni. Az ülések tologathatóak, így csomagteret nyerhetünk. Ha két hátsó utasunk van, a középső részt lehajtva a szélső ülőhelyek beljebb és hátrébb állíthatóak, amivel növekszik a lábtér.
A csomagtér bővítése egyszerű, három mozdulattal fektethetjük síkba az üléseket.

Az utastér kialakítása, minősége azonban valóban a kis egyterűek fölé emeli. Az Insigniából, Astrából ismerős a műszerfal, ami nagyautós érzetet kelt. A könyöklő bőrrel borított, az ajtó textilkárpitot kapott ott, ahol az utasok karja érinti. Figyeltek a részletekre.

Minden ismerős a nagyobbakból

Minden ismerős a nagyobbakból

Fölösleges újítás

A régi-új módon nyíló hátsó ajtók mellett a Meriva egyetlen újdonsága a FlexRail névre hallgató tárolórendszer, ami a két első ülés között kapott helyet. Ez tulajdonképpen egy sínpár, amire számtalan variációban rögzíthetjük a könyöklőt és tárolót. A videó majdnem elhiteti, hogy nélkülözhetetlen.

Az igazság az, hogy csökkenti a középső utas lábterét, komplikált, nekem pedig nem sikerült olyan kombinációt találnom, hogy két egészséges pohártartó álljon rendelkezésemre. Ötletnek jó, de még bőven fejlesztendő.

Turbós, benzines, komótos

A Meriva morgós motorja

A Meriva morgós motorja

A Meriva morgós motorja


A családi autó sofőrje pedig minden bizonnyal a fogyasztást tartaná szem előtt, hiszen gyerekkel igen kevesen szeretnek száguldozni. Vehetne ugyan dízel Merivát alig negyedmillió forinttal drágábban, de az 1,3-as motor 75 lóereje inkább a vicc kategóriájába sorolja az autót. Szörényi kollégát az 1,7 literes 110 lovas változat sem vette le a lábáról.

Bíztam benne, hogy a benzines motorkínálat középső tagjával szerelt autó, a 120 lóerős turbós változat kellemes társ lesz. Nem egészen így alakult. Nehéz elhinni, hogy ennyi erő van benne. Érzésre úgy gyorsul vele a Meriva, mintha valami visszahúzná, miközben valami mélyről jövő morgást hallat.

Kissé nagy erőt igényel a kapcsolása, de az eddigi legjobb Opel-váltó, amivel találkoztam

Kissé nagy erőt igényel a kapcsolása, de az eddigi legjobb Opel-váltó, amivel találkoztam

Kissé nagy erőt igényel a kapcsolása, de az eddigi legjobb Opel-váltó, amivel találkoztam


A 11,2 másodperces százas gyorsulás nem rossz adat, rugalmasság terén küzd kihívásokkal az autó. Legalább háromezres fordulat kell ahhoz, hogy elfogadhatóan meginduljon, ehhez viszont dolgozni kell az ötsebességes váltóval. Szerencsére az nem egy rossz darab. Semmi különlegeset nem nyújt, de már nem is emlékeztet a régi Opel-váltókra.

A hatodik fokozat hiányzik ugyan, de 130-nál csak háromezret forog a főtengely, így a zajszint is alacsonyan marad. No meg a fogyasztás sem olyan vészes. Autópályán 8,1 liternyi 95-össel beérte a Meriva. A városi fogyasztás 9,1 literre kúszott föl, országúton pedig elég volt neki 7,2 liternyi benzin is.

Mégis sportos

A motorral ellentétben a Meriva futóművében bőven vannak tartalékok. Érezhető persze, hogy nem Magyarország volt az elsődleges célpiac, mert ide túlságosan kemény a hangolása; nem az opcióként kínált 17-es kerekek miatt kapunk a kelleténél több információt az úthibákról. Viszont kanyarodni sokkal élvezetesebb vele, mint azt egy családi autótól elvárnánk.
Engem kellemesen meglepett, de azt hiszem, hosszú távon inkább a kényelmesebb rugózásra szavaznék.

Motorgond

 

Hiába hozott újdonságot kategóriájába a Meriva, akit nem hat meg a hátrafelé nyíló hátsó ajtó, könnyen elfordulhat tőle. Ellenfelei ugyanis sokkal jobb karakterű benzinmotorral kínálják modelljeiket. A Seat Altea 125 lóerős vagy a Renault Scenic 130 lóerős turbómotorja sokkal kellemesebb társ a mindennapokban.

 

Ráadásul az Opel dízelmotorjai közül is csak a nagyobb teljesítményűek ajánlhatóak, azok viszont lényegesen többe kerülnek. Így a 120 lovas benzines Merivának akár az 1,6-os benzines Hyundai ix20 is komoly kihívója lehet.