Adatlap
BMW 520d M Packet
Motor | 1995 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 184 LE |
Nyomaték | 380 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,1 sec |
Végsebesség | 227 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,8 l / 100 km |
Pezsgőszín, fekete, indigókék. Visszafogott, elegáns színek egy klasszikus limuzinhoz. Ilyenek voltak az új Ötös BMW-ből eddig nálunk járt tesztautók. Most viszont kaptunk egy fehéret. Ettől aztán utcaképbe simuló cégautó helyett mindjárt feltűnő yuppie-gép lett belőle. Annál is inkább, mert M-csomag mutatja még vadabbnak.
Vadászok, Utamból Kotródj!
Alapkivitelben sem visszafogott az Ötös. A kisautó-hosszúságú motorháztető és a hátsó tengelyre tolt kabin karakteres megjelenést nyújt neki, nem is beszélve arról, ha szemből látjuk a kocsit, az immár kéken (korábban sárgán) világító fénykarikák, az Angyali Szemek a karosszéria masszív szélességével párosítva a legtöbb autóst menekülésre biztatják. Egyedi lökhárítók és 275-ös gumikkal szerelt 18 colos keréktárcsák adnak az 520d-n már álló helyzetben is az erődemonstrációt.
Az utastér pont ellentettje a külsőnek. Bent szinte minden fekete, a másfélmilliós M csomag részeként még a tetőkárpit is. Fekete a kiváló fogású sportkormány, feketék a jó oldaltartású sportülések, csak az alumínium küszöbdíszek és taposók hoznak némi csillogást.
A sportos hangulat mellett megemlítendő, hogy elődjéhez képest jelentős előrelépést ért el minőség terén az Ötös. Nincsenek már zavaró részletek, az anyagminőség elsőosztályú.
Az M-csomag alapján a legtöbben egy V8-ast, de legalább egy turbós sor-hatot vizionálnak az autó orrába. Pedig ez itt csak az Ötös-sorozat legolcsóbb darabja, a négyhengeres, kétliteres dízel A legolcsóbb Ötös alapára „csak” 11,7 millió forint, ami nagyjából a fele az Ötös kínálatának másik végét jelentő 23 milliós 550i-nek. Árával azért még ez a belépő modell is beférne a Hármas-sorozat középmezőnyébe is .
Konkurensek
Az Ötösnek két ősi ellenfele van: az Audi A6 és a Mercedes E-osztály. A négykarikás márkánál szintén van kétliteres dízellel szerelt kivitel, amely szintén 11,7 millió forinttól vásárolható meg. A 177 lóerős A6 2.0 TDI gyorsulásban kissé rosszabb, végsebességben picit jobb mint bajor ellenfele.
11,2 milliótól indul a Mercedes belépő dízele, ám a 200 CDI csak 136 lóerőt kínál. A 2,2-es motor 170 lóerős változatával szerelt variáns (220 CDI) ára 12 millió feletti. Ez utóbbi még közel egy másodperccel rosszabb gyorsulást eredményez a BMW-hez képest, viszont végsebességben a legjobb. A váltóáttétel lehet a dolog mögött. *A felszereltségek összehasonlításához kattintson a linkekre.
Ez az 520d nem az, ami korábban volt. 16 év, két modellgeneráció alatt annyit fejlődött a motor, hogy eléri a korábbi háromliteres dízel szintjét. Az 184 lóerőt, 390 Nm-t tudott, ez pedig most 184 LE-t és 380 Nm-t. És van közöttük 50 százaléknyi különbség a hengerűrtartalomban. Méghogy nincs fejlődés az autóiparban!
Ennek megfelelően az új 520d egyáltalán nem alulmotorizált, nem az indult-még-kategória. Az 520d már nem csak a flottavásárlók megnyerésére jó. A motor minden forgalmi helyzetben elég tartalékkal bír. Amit a menetdinamika is bizonyít, hiszen a nyolc másodperces sprintidő és a közel 230 km/órás végsebesség nem mondható gyengének. A kocsi utazósebessége 170-180 km/óra körüli, amit a fő piac, a német vevők ki is használhatnak. Német rendszámmal persze akár a magyarok is, itthon…
Ne higgyük azonban, hogy csak autópályára való a kocsi. Épp ellenkezőleg; lassabb tempónál még intenzívebben hozza azt, amiért egy BMW szeretni lehet: a vezetés élményét. Az alaphelyzetben kényelmes limuzin az Adaptive Drive rendszernek köszönhetően könnyen megvadul.
A rendszer a vezetési helyeztet a hossz- és keresztirányú gyorsulás, a sebesség, valamint a bekormányzási szög alapján elemzi, és a tengelyeken lévő stabilizátorok segítségével csökkenti a karosszériadőlést már Normal állásnál is. A három fokozatban kapcsolható rendszer Sport állásánál a futómű keményebbre vált, változik a kormányzás és az automata sebességváltó is máshogy kapcsol, miközben magasabb fordulatszámig hagyja pörögni a motort. Az egész autó agilisabbá válik, kielégítve a sportos habitusúk vezető igényeit.
Sport+ módban akcióba lép a Dynamic Traction Control, ez kijjebb tolja a menetstabilizáló beavatkozási határát, kissé engedi kipörögni a hátsó kerekeket, ami szűk kanyarokból kilőve visszafogott, de izgalmas keresztbeautózást enged. Pazar.
Ahogy az automata sebességváltó is az. 685 ezer forintba kerül a nyolcfokozatú szerkezet, de bátran pályázhat a hagyományos (nem duplakuplungos-mechanikus) szerkezetek között a legjobbnak járó címre. Ha kell, észrevétlen finomsággal kapcsol egyre feljebb, majd pakol vissza fékezéskor, sportmódban pedig kellő határozottságot és gyorsaságot mutat minden kapcsolásnál.
A gyenge pontja a manuális kapcsolási mód. Féktávon a kormány mögött füleket (vagy a váltókart) használva egy kicsit lassúnak érezni a visszaváltást. Itt egy kézi váltó vagy egy DSG jobb lehet, de az összképben ez csak egy aprócska szelet.
Jobb is, ha rábízzuk magunkat a számítógépre, mert akkor biztosak lehetünk abban, hogy a legtöbbet, azaz a legkevesebbet hozza a ki a motorból. A kétliteres motor másik előnye a dinamizmus mellett – takarékossága.
Vegyes használat mellett 7,5 liter körüli átlagfogyasztás hozható az autóval, ami figyelembe véve a méretét és – a műanyag, ajtók, sárvédők, motorháztető ellenére – közel 1,7 tonnás tömegét, jó érték. Városban, rövid szakaszokon autózva viszont teljesen elfeledhetjük a gyári, 5,2 literes átlagadatot. Ilyenkor bizony kilencessel kezdődik a fogyasztási érték.
Bár a tesztautóban a korábbiakkal ellentétben nem volt annyi hókusz-pókusz (nem volt sávelhagyás-jelző, ütközés-előjelző, éjjellátó kamera, head-up display, önálló araszolásra is képes követőradaros tempomat, stb.), de legalább nem kábított el minket a BMW technikai arzenálja és sokkal inkább tudtuk figyelni magára a vasra.
Az 520d pedig bizonyította, hogy nem egy hagyományos belépő modell, hanem talán a legjobb választás a kínálatból a hétköznapi használatra. Tekintve, hogy a zajcsillapítás olyan kiváló, hogy motorhang alig hallható az utastérben, még a jellegzetes hathengeres hang sem hiányzik.
Törésteszt
A korábbi Ötössel szemben ezúttal nem szorult pótvizsgára a BMW az EuroNCAP tesztjén, hogy biztosítsa a jó eredményt. Az autó most kiváló eredménnyel zárt.
A felnőttutas-biztonság 95%, a gyermekutas-biztonság 83%, a gyalogosvédelem 78%, a biztonsági segédeszközök
100%-os eredménnyel végeztek.
A törésteszt további részleteit megtalálja erre a linkre kattintva.
BMW 520d