A dízel Murano bölcs húzás volt a Nissantól. Az aránylag takarékos, rengeteg extrával felszerelt csúcsváltozat személyében egyedi külsejű, hatalmas belső terű, szépen kidolgozott autót kap a vevő a pénzéért, amely alacsony építése és rossz terepszögei miatt a városi terep mellett legfeljebb földúton lehet ütőképes
Az évek alatt sokat finomodott az autó arca

Az évek alatt sokat finomodott az autó arca

Az évek alatt sokat finomodott az autó arca


A Murano igen sokáig csak egyetlen V6-os benzinmotorral volt megvásárolható. Európában pedig az Álmoskönyv szerint nem túl kifizetődő dolog, ha egy autógyárnak csak benzinmotorral rendelhető valamely modellje – leírni is szörnyű, de még a Porsche is árul dízelt – így a Nissan sem úszta meg, elnézve az eladási statisztikákat, bővítenie kellett a motorválasztékot. Tavaly júliusban már vezettük a dízel Muranót, most pedig hosszabb ideig, itthon is kipróbálhattuk.

Dízel felár? Hahaha!

Szerencsére a négyhengeres, 2,5 literes dízelmotoros változat félmillióval olcsóbb a benzines kivitelnél. Igaz, két hengerrel kevesebb dolgozik elöl, de a fogyasztás így jóval fájdalom-mentesebb. További előny, hogy a nehezen szerethető, idétlen fokozatmentes CVT-váltó helyett valódi fokozatokat – összesen hatot – kapcsolgató automatikus váltót párosítottak a motorhoz.

Mozgóképen, Barcelonában így fest a Nissan Murano:

A Murano extralistája aránylag rövid. Igaz, itt nem egy üres, fapados autót kell több millióért teleextrázni, hanem aránylag jól felszerelt darab már az alapváltozat is. Ha pedig a háromféle felszereltségi szint közül a leggazdagabbat választjuk, mindössze a metálfényért, illetve a tetőbe építhető, bő félmilliós DVD lejátszó készlettel toldható meg pár százezerrel a vételár.

Igazi áldás, ha gyerekkel kell utazni

Igazi áldás, ha gyerekkel kell utazni

Igazi áldás, ha gyerekkel kell utazni


Utóbbit a sokáig a világ legnagyobb, értelmetlen baromságának tekintettem, egészen addig, amíg a tesztautót haza nem vittem és a kiskorú F. Gergely – aki alaphangon többet dumál, mint egy gimnáziumi lányosztály – néma csendben és mozdulatlanul – szerintem pislogni is elfelejtett – vészelte át a Budapest – Mátra útvonalat. Persze ötszázezret nem adnék érte, és nyilván a gyerek is komolyabb lelki törés nélkül fel fog nőni DVD mentes kocsiban utazva, de rövidtávon nagyon nagy varázsa volt a tetőből lenyíló monitorról okoskodó vízipóknak és munkásőr-szerű háton úszó barátjának.

Kintről kicsi, bentről nagy

Adatlap

Nissan Murano 2,5 dCi Premium

A dízel Murano bölcs húzás volt a Nissantól. Az aránylag takarékos, rengeteg extrával felszerelt csúcsváltozat személyében egyedi külsejű, hatalmas belső terű, szépen kidolgozott autót kap a vevő a pénzéért, amely alacsony építése és rossz terepszögei miatt a városi terep mellett legfeljebb földúton lehet ütőképes
Motor 2488 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 190 LE
Nyomaték 450 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,5 sec
Végsebesség 196 km/h
Fogyasztás (vegyes) 8 l / 100 km

Amilyen kicsinek tűnik kintről az autó – talán a gigászi, húszcolos kerekek teszik -, annyira meglepő a bent található bálterem. A két, csekély oldaltámaszt nyújtó első bőrfotel között helikopterleszálló méretű könyöktámasz, illetve mindent elnyelő tárolórekeszek találhatóak. Bölcs dolog, hogy a fémtetejű veremben USB és RCA csatlakozó, valamint 12 voltos szivargyújtó-csatlakozó is található, és használaton kívül a hátsó utasok vezeték nélküli fejhallgatója is itt lakik.

Fejedelmi kényelemben pöffeszkedhetnek a hátsó utasok, akiknek még kétfokozatú ülésfűtés is jutott. Furcsa viszont, hogy míg jóval olcsóbb autókban nem okoz problémát a négy automata ablak, addig a Muranóban csupán a sofőré emelkedik, süllyed végig egyetlen érintésre. Érthetetlen.

Remekül sikerült a sofőr munkahelye is. Szép a műszerfal – a parasztvakító fényeffekt kikapcsolható – a különféle gombok, leginkább a klímaszabályzó részlegé, kellően nagyok, jó helyen vannak, és a kivitelezésük is példás. A középkonzolt uraló, csodálatos képű, nagyméretű képernyőn a navigáció-, tolatáskor, illetve gombnyomásra pedig a hátsó, illetve a jobb oldali külső tükörbe épített kamera képe látható. Külön jó pontot érdemel, hogy a beállított aktív útvonalat pillanatok alatt törölni lehet, nem kell hosszú percekig a menü feneketlen bugyraiban kotorászni.

Ezernyi villanymotor

Temérdek gomb került a kormányra

Temérdek gomb került a kormányra

Temérdek gomb került a kormányra


A Muranóban valószínűleg több szervomotor van, mint a Csillagok Háborúja sokat karattyoló, aranyszínű, C-3PO névre hallgató protokol-droidjában. Villanymotorok mozgatják az első ülést, a kormányt, külső tükröket, ablakokat és a tetőből lenyíló monitort. Nem kell kézzel nyitni-csukni a csomagtartó ajtaját sem, de még a ledöntött hátsó üléstámlák is gombnyomásra állnak vissza eredeti helyzetükbe. Utóbbiak a csomagtartóból és a vezetőülésből is vezérelhetőek. Bámulatos, mennyire elpuhulhat a Murano tulajdonosa.

Elegáns belső, klassz anyagokkal

Elegáns belső, klassz anyagokkal

A papíron 402 literes csomagtartó plafonig pakolva, biztosan többet nyel el a gyári adatnál. Ránézésre ugyan nem tűnik nagynak, de többszintes, alul pótkerék és mélynyomó is lapul, és oldalanként kisebb rekeszekbe is férnek cuccok. A Nissan mérnökei bölcsen a felnyíló csomagtartóajtóba tették a teret rendesen bevilágító, két darab lámpást, ami megfizethetetlen segítség sötétben pakoláskor.

Menetkomfort

csak négyhengeres motor dolgozik benne

csak négyhengeres motor dolgozik benne

Csak négyhengeres motor dolgozik benne


Általában rossz ómen, ha egy autó hatalmas alufelnikkel kerül hozzánk. Az ilyen járgányok a dögös külső mellett sajnos a legritkább esetben kényelmesek, használhatóak a vacak utakon. Ez alól a Murano üdítő kivétel. A szabadidő-autós futómű a kasztni alján szerencsétlenül alacsonyra került apróságok miatt – és a lehetetlenül rossz terepszögeknek köszönhetően – terepre csak korlátozottan ajánlható, de a városi utak gazságaival hibátlanul elbánik.

Egészen szerethető hangulata van, és az autó amúgy is inkább kényelmes, meggondolt közlekedésre csábítja a gazdáját, mint eszelős száguldásra, kanyarvadászatra. Kicsit dülöngél ugyan, de engem ez nem zavart ebben a nyugodt, nagy dögben.

Nem a takarékosság bajnoka, de jóval kevesebbel is beéri, mint a benzines motor

Nem a takarékosság bajnoka, de jóval kevesebbel is beéri, mint a benzines motor

Nem a takarékosság bajnoka, de jóval kevesebbel is beéri, mint a benzines motor


Motorja csendes, a dízelzaj nem szökik be az utastérbe, és a 190 lóerős teljesítmény is elegendő. Ha kell, képes a vártnál fürgébben is meglódulni a varacskos-disznónyi tömeg, de igazából nem száguldásra termett.

Emlékeim szerint a korábban nálunk járt benzines Muranók megették a gatyánkat is. Ezzel szemben a dízelmotoros változat nem sokkal a lélektani tízliteres fogyasztás alatt teljesített, egészen pontosan 9,7 litert kért száz kilométerenként. Ugyan ez sem kevés, de legalább nem tizenöt liter és a gázolaj is olcsóbb. Jelenleg.

A dízel Murano bölcs húzás volt a Nissantól. Az aránylag takarékos, rengeteg extrával felszerelt csúcsváltozat személyében egyedi külsejű, hatalmas belső terű, szépen kidolgozott autót kap a vevő a pénzéért, amely alacsony építése és rossz terepszögei miatt a városi terep mellett legfeljebb földúton lehet ütőképes.