A Porsche Ausztriában, Salzburg környéki hegyi utakon mutatta be a nemzetközi sajtónak legfrissebb büszkeségét, a hibrid Panamerát, a takarékos luxusszedánt. Azért, takarékosság ide vagy oda, a kijelölt tesztútvonal részben a sebességkorlátozás nélküli német autópályán húzódott. Elvégre ez a Porsche a világ leggyorsabb mai hibridautója, hadd lássák az újságírók, mit tud!
Külsőségeiben csak egy Panamera
A benzin-elektromos üzemű négyajtós Porschét külsejében csupán pár írott betűs felirat különbözteti meg sima szívó, turbós, netán dízel testvéreitől. Máskülönben ugyanolyan: pár centi híján ötméteres luxusautó, ami mintha egy szétfűrészelt-megtoldott 911-es lenne.
A formáról nincs is mit beszélni. Merész, különleges forma a sokszor sofőrrel használt luxusautók mezőnyében. Extravagáns gazdagoknál, a konvenciókkal szakítani hajlamos luxushoteleknél be is jön. A Panamerát sokszor láttam már ötcsillagos hotelek előtt, mint érdekes helyettesítését a szokásos S Merciknek, A8 Audiknak, 7-es BMW-knek.
A hibridrendszer
A Panamera S Hybrid lelke a nikkel-metálhidrid akku és a motor főtengelyére a nyolcfokozatú automata váltó előtt rendes, mechanikus kuplunggal csatlakozó villanymotor. A hibridesítés nem csak a Panamera étvágyának és teljesítményének javítására szolgál. A csomagtartó alá épített akkuval, 51:49%-os tengelyenkénti tömegarányával ez a kocsi a legkiegyensúlyozottabb Porsche.
A Panamera Hybrid hatféle üzemmódban képes kihasználni a villanyos-benzines kooperáció lehetőségeit. Az E-Power gomb megnyomásával maximum 85 km/h sebességig képes füstmentesen üzemelni a kocsi, így nem kell reggel bebüdösíteni a garázst.
Boost, azaz padlógáz-üzemmódban a benzines és villanyos rendszer együtt hajt, ilyenkor jöhet ki a 380 lovas, 580 Nm-es rettenet a kocsiból. Autópályán a gázról lelépve úgynevezett vitorlázó módba lép a Porsche: a kocsi szinte súrlódás nélkül suhan ilyenkor, hosszú lejtőkön semmit sem fogyasztva. Ha az akku lemerülőben van, a benzinmotor a pirosnál sem áll le, hanem tölti azt. Motorfék-üzemben is az akku töltése az elsődleges feladat, a hatodik üzemmód pedig az, amikor a kocsi hajtását a benzinmotor intézi, de mellesleg azért a generátorra is ad pár kilowattot, hadd töltődjön az akku.
A benzines és elektromos rendszer okos együttműködésével a húsz kiló híján kéttonnás szörnyeteg papíron képes 6,8 litert fogyasztani százon (az alacsony gördülési ellenállású, maximum 240 km/h-ig hitelesített 245-ös gumikkal), a valóságban pedig még gyakori élvezetes kigyorsítással se gond 10 liter alatt etetni a gépet.
A hibrid Panamerába bármelyik ajtón át beülve egyszemélyes kis luxusvilágba jutunk. Négy ajtó, négy személy: elöl-hátul egyaránt két-két nagyon kényelmes, de jól tartó kagylóülés fogad. Az első fotelek elektromosan állítható derék- és combtámaszt is kínálnak, felárért természetesen szellőztethetőek és memóriásak is.
Ahogy igazi luxusmárkához illik, a Porsche számtalan színben és anyagminőségben kínál választási lehetőségeket a beltérben. Első nap hangulatos, szelíd vajbőr-bézs kabinban teszteltünk egy sötétbarna autót, másnap kékes-sötét technóhangulat fogadott minket egy szürke kocsiban.
Volt viszont, ami egyforma volt minden tesztautóban. A sportosság és a luxus fura keveredése. Az anyagminőség csodás, a fák, fémek, bőrök főúri hangulatot árasztanak. (Kivéve a bajuszkapcsolók kellemetlen, olcsó plasztikját.) A térkínálat széltében-hosszában, de még felfelé is bőséges, öt méter feletti limuzinokat is megszégyenít.
A leggyorsabb hibrid
A Panamera hibridrendszerének összteljesítménye 380 lóerő, a V6-os, háromliteres benzinmotor, ami az Audi A8-ban 290 lóerőt tud, a Porschében 330 lóerős. A benzines erőműhöz társul még a lassítás energiáját eltároló akkumulátorból származó energia, így a kocsi végsebessége 270 km/h, ami a legerősebb hibridautóvá avatja a Panamerát.
Az autó az én kérges kezeim között is igen gyors, igen erős autónak mutatkozott, de végig érződött: cseppet sem sportautónak, sokkal inkább luxuslimuzinnak tervezték.
A kormány nevetségesen könnyű, nem szeret magától visszatérni középállásba. Amolyan régi nagy mercédeszes. A légrugós futómű Sport üzemmódban, keményre állított lengéscsillapítókkal is kedélyesen hullámzó, amerikaias. A széles, hosszú, nehéz kasztni forszírozott kanyarokban mintha messze az út felett lebegne egy légpárnán: a széles gumik persze íven tartják a kasztnit, de istenkísértésnek tűnik kiiktatni az egyébként bármikor kikapcsolható menetstabilizátort.
A nyolcfokozatú automata váltó pedig mindig késve, lassan reagál a gázra, de sima padlógázas kigyorsításnál is jól érzékelhető minden kapcsolás. A Lexus LS 600h 2007-ben debütált, de vajpuha, villámgyors váltója még mindig lekörözi a Porsche újdonságát. Annak idején, mikor a japán harmincmilliós hibridszedánt próbáltam, még hónapokkal a teszt után is esküdtem: fokozatmentes váltó volt benne. Pedig nem.
A hibrid Panamera egyelőre nem kapható Magyarországon (ahogy a dízel sem). Német listaára 106 ezer euró, azaz 28,5 millió forint, de erre még bőven ráfejelhet, aki napfénytetőt, ülésszellőztetést vagy bármi bonyolultabb extrát szeretne a kocsihoz.
A Porsche évi 7500 példány gyártásával kalkulál. Az elkészül hibrid Panamerák több mint negyedét az USA szívja fel, Németország és Japán elvész még 24%-ot. A világ többi része kapja a kontingens felét.
Magyarországról egyedüli újságíróként voltam jelen a bemutatón. Szintén egy szem ukrán, lengyel, ciprusi kollégámmal üldögélve a vacsoraasztalnál a cseh PR-es lány társaságában azon tűnődtem, nálunk vajon ki fog – hivatalos csatornán, nem amerikai szürkeimportban – hibrid Panamerát venni.
Aztán a homlokomra csaptam: mindenki, aki Panamerát venne. A legolcsóbb nem-hibrid négyajtós Porsche 31,7 millió forint, márpedig a hibridautók regadó-kedvezménye miatt ennél az erősebb, takarékosabb S Hybrid jóval olcsóbb lesz majd.
Érdekesebb kérdés, mennyibe fog kerülni nálunk majd a dízel változat; a gázolajos Porsche még lenyomhatja a benzines-villanyost. (Németországban 95600 euró a dízel.) Egy biztos: az agresszív, látványos, NÉMET luxusszedán az új motorokkal immár itthon is jó eséllyel szorongathatja meg a klasszikus BMW-Merci-Audi triót a harmincmilliós kategóriában.
A magyar négyajtós hibrid (vagy dízel) Porsche hivatalos értékesítésének egyetlen gátja tehát csak a szlovák vagy német rendszám lehet.