Egyszer már sikerült hazaérnem egy töltettel a munkahelyemtől 50 kilométerre lévő otthonomba, elektromos járművel. De a Citroën C-Zero komfortja, dinamikája, teljesen gondtalan használata össze sem mérhető a Revás kaland körülményeivel. Ahogy az sem, hogy a Citroënben még maradt elég amperóra a teljes visszaúthoz is.

A Citroen C-Zero jó kilencmillió forintnyi euróért kapható például Németországban. És, míg ott viszik, mint a cukrot, az EU kevésbé szerencsés felén az átlagpolgárnak annyira reménytelen egy ilyenre akár csak gondolnia is, hogy még csak nem is árulja hivatalosan az importőr.
A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő

A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő

A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő


Citroën, mert olyan embléma van rajta

A Citroën C-Zero egy nagy autóipari megegyezés szülötte. A Mitsubishi fejlesztette ki ugyanis i-Miev néven azt a villanyautót (amely mellesleg benzines változatban is létezik Japánban), amelyet a PSA konszern alkalmasnak talált arra, hogy saját márkanevei alatt kezdje árulni Európában.

Műszakilag tehát ez a kocsi gyakorlatilag semmiben nem különbözik sem a japán ikertől, sem a Peugeot Iontól. Más a fényszórófoncsor rajta, más az elülső szerelőnyílás (nem motorháztető!) lemezének mintázata, és persze a Citroën szalonokban lehet majd hozzájutni. Mondom, majd. Egyelőre csak mutatóban van itthon ez az E-rendszámos példány, mert a gyártó itthon nem számít túl nagy keresletre.
Száztíz kilométer egy tank villannyal 104 Egy jó Audi áráért

Tízmillió forint. A C-Zero sajnos ennyibe kerül.

Az igazi Európában mondjuk egy picit olcsóbb a kocsi, a kormányzati támogatásokkal Németországban is kijön 9,3 millióból a C-Zero. De hát nálunk a regadó-kedvezményen kívül nincs ilyen sem a villanyautókra. Ennyi pénzből pedig már olyan A4-es dízel Audit adnak, hogy a Napra lehet nézni, de rá nem.

Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha

Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha

Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha


Ha valaki csak eddig olvasta el ezt a cikket, alapvetően megértem, pár nappal ezelőtt még én sem gondoltam volna, hogy egy ilyen kocsikának ennyi pénzért van létjogosultsága. De pár nap használat után azt vettem észre, hogy számolgatok: tíz év futással, évi 10-20 ezer kilométerrel vajon milyen havi törlesztéssel lehetne mégis magamévá tenni ezt a kis csodát?

Sajnos sehogy. A C-Zero kábé két liter benzin árát eszi meg villanyból száz kilométeren. Ha egy négymilliós, igen jól felszerelt kis benzines kocsi ötliteres fogyasztását akarom kiváltani vele, anyagilag annyira hosszú kifutású a folyamat, hogy szinte a benzinár duplázódása kéne ahhoz, hogy megérje C-Zerózni. Bocs, Föld Anyácska, de egyelőre a magyarok még nem hagynak fel a füstöléssel.

a videó a hirdetés után indul

Kedvezményeket neki, hadd vegyék a gazdagok!

A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint

A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint

A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint


Ha én lennék Magyarország királya, egyrészt minden húszmilliós és drágább kocsi vásárlásához kötelezővé tenném második autónak egy ilyen villanyautó megvásárlását is, hogy a sarki közértbe ne a csillagos bálnával, a Hatos kabrióval, de még csak ne is a regadó-kedvezményesen is 9-14 litert fogyasztó RX hibriddel járjon Gazdag és Gazdagné.

Másrészt viszont ingyen parkolással, szabad buszsáv-használattal és még minden egyéb lehetséges kedvezménnyel ösztönözném, hogy aki anyagilag teheti, kényelmi okokból is motivált legyen villanyautó vásárlásában és használatában a városokban.

Teljesen használható kisautó

A C-Zero városban, sőt, a hatótáv korlátain belül országúton, sztrádán sem kíván kompromisszumot a vezetőtől egy benzines kisautó kezeléséhez képest. Gázra gyorsul, fékre lassul, kímélni a gépet, gondolkodni a működésen egy pillanatig sem szükséges. A karosszéria sarkába tolt kerekeivel négy személynek elég tágas, a gyereküléseket sem gond bekötni hátra. Csomagtere aprócska, de egy 15-20 ezres bevásárlás azért belefér.

A vidám világos belső feldobja az autót, és optikailag is tágítja. Rá is fér

A vidám világos belső feldobja az autót, és optikailag is tágítja. Rá is fér

A kényelemben sincs hiba, a keskeny ülések meglepően jól alátámasztják még az én mázsás habtestemet is. A karosszéria keskenységét olyan apró ravaszságokkal egyensúlyozták, mint a függőlegesen tájolt klímakonzol, vagy az állítható dőlésszögű hátsó ülések.

Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára

Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára

Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára


A rádió a kategóriához képest kifejezetten jól szól, a klíma sem gyengébb, mint egy olcsó kisautóban, sőt. A zajkomfort pedig nagy tempónál páratlan: ha a futómű és a szél be is dübörög-sistereg a kocsiba, motorzaj híján még így is olyan csend van a C-Zeróban 100-nál, mint semmi másban, ami ekkora.

A C-Zero tökéletesen alkalmasak napi 100-110 kilométer ingázásra egy feltöltéssel. (És nagyon melegben, klímázva, nagyon hidegben, fűtve is jó 60-70-re.) Az autó dinamikája az akku kimerülésével sem csökken érezhetően. Sőt: még csaknem teljesen lemerült akkuval, a világító narancssárga teknősbékával a műszerfalon, csökkentett teljesítménnyel is fel lehet menni egy emelkedőn, lehet száz fölé gyorsulni országúton.

A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?

A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?

A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?


A töltés 16 amperes konnektorról 7-8 óra. Garázstulajdonosok előnyben: a C-Zero töltőkábele szabadon lóg, egyik vége a kocsiba megy, másik a konnektorba. Vagyis ha még ki is alakítanának a nagyvárosokban töltőpontokat, vagy le is engedi a tulaj a hosszabbítót a hatodik emeletről, az értékes áramátalakító a vastag kábellel egy mozdulattal ellopható. Látszik, hogy nem magyar viszonyokra tervezték a rendszert.

A 400 voltos gyorstöltővel pedig a C-Zero akkuja félóra alatt 80%-ra tölthető teljesen lemerült állapotról. Na jó, nem mindenkinek van otthon ipari árama, mint nekem, aki egy faipari vállalkozás álmát dédelgető családtól vette a házát, de azért jó érzés, hogy ha nagy a szükség, nem kell egy műszakot várni a kocsi harcképessé tételére.

Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi

Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi

Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi


Driftre mérsékelten alkalmas

A fejlesztési szempontok között elég hátul szerepelhetett, hogy a C-Zero sportos is legyen. Pedig a farmotorral, kasztni sarkaiba tolt kerekekkel, hátsókerék-hajtással, kikapcsolható menetstabilizálóval és persze a villanymotor 180 Nm-es nyomatékával még nagy, üres parkolóban jópofizni is lehet az autócskával.

Egy baj van: a 175-ös hátsó kerekek hiába forognak, csikorognak bőszen, a 145-ös első kerekeket könnyedén kitolja az ívről az 1080 kilós saját tömeg lendülete. Hülye ötlet, de ha lenne még pár napunk a kocsival, kipróbálnám: az első-hátsó kerekek felcserélésével csodás keresztbeautózásokat lehetne csapni a mókás picikével. Szánalmas látvány ez kívülről, de belülről vicces.

A motor a csomagtartó alja alatt

A motor a csomagtartó alja alatt

Bűzölgő, bolygógyilkos tömeg, meg én

A C-Zeroval töltött pár nap alatt sikerült tökéletesen antiszociális, vérszomjas barommá változnom, legalábbis a reggeli és délutáni dugókban autózások idejére. Ott ültem ebben a csendes, füstmentes, tiszta kis csodában, körülöttem pedig hörögtek, harákoltak, bűzölögtek, gyilkos gőzöket-gázokat eregettek a többiek. Mintha mindenki az én tüdőmet, fülemet, orromat támadta volna!

A bolygómentő alaphangulathoz párosult, hogy a C-Zero gond nélkül tudja a 130-as sztrádatempót, erőlködés nélkül képes országúti előzésekre, városban pedig a villanymotor sajátos karakterisztikája és a váltási késedelmek hiánya miatt még fürgébb is, mint a többi autó 80%-a. Szóval most dühös vagyok az emberiségre, de legalábbis a magyar államra.

A jövő itt van, létezik, megvehető. Zöldre mosott agyam számára füstölő járművekkel közlekedni, legalábbis városi forgalomban immár olyan gusztustalan, mint az ősemberek kedves szokása volt a bunkósbotokkal meg az egymás agyvelejéből falatozással.

Már csak az kell, hogy a másfél méter hosszú motorháztető mellett a füstmentes autózás is menővé váljon. Meg az, hogy az ilyen kocsik ára valahogy leszálljon dízel A4-es Audi-szintről legalább a Golf, de inkább a Polo tartományába.

Akkor talán, a táblázatot hunyorítva nézve, a számolásnál kicsit a jövő javára tévedve kijöhetne, hogy a magyar pénztárca, legalábbis az új autóban egyáltalán gondolkodni tudó kevés magyar pénztárcája számára is realitás lehet egy ilyen kocsi.

Addig meg, akit foglalkoztat a Föld és a saját jövőjének a dolga, gondolkozhat azon, mennyire is egységes ez az Európa, mennyire vagyunk azonos helyzetben mondjuk Dániával. Ahol idén ez a kocsi vezeti az eladási statisztikát a kisautók mezőnyében. Hoppá.