Nem sokkal a kipofozott Jeep után újabb olasz-amerikai modellel jelentkezik a Fiat-csoport. A nagyméretű, soküléses egyterű eddig hiányzott az olasz márka kínálatából, így gyorsan megragadták a Chrysler-csoport megvásárlása után már kéznél lévő Dodge Journey-t, beíratták esti iskolába, a csizma és farmer helyett adtak rá rendes ruhát. Aztán odalökték az európai piac, soktagú, modern családjai elé.

A gyári fényképekért katt az alábbi képre!

Miért Freemont?

A Fiat fantázianév-ügyi főosztálya sokat gondolkodott a legjobb néven. Azt megkapták, hogy a „Free” szónak szerepelnie kell majd a modellnévben, hiszen az illik egy ekkora, sok, boldog embert szállító autóhoz. Kézenfekvő és aránylag kevés bréinsztormingot, rojtosra írt flipcsártot kívánt volna a Freedom, de sajnos ezt már korábban lestoppolta valaki más. Én tanulatlan vagyok a témában, így akinek van tippje, kik lehettek ezek a szemfülesek, az legyen kedves írja meg nekünk. Köszönjük.

Még idegenül feszeng rajta a Fiat jel

Még idegenül feszeng rajta a Fiat jel

Még idegenül feszeng rajta a Fiat jel


Külsőre nem is rossz a szögletes, kisbusznyi járgány, bár az orron kicsit még feszeng a Fiat embléma. Elnézve az autó vonalait, rögtön kikívánkozik a kérdés, hogy összkerekes változat miért nincs belőle? Jó hír, hogy hamarosan lesz. Egyelőre ugyan csak kétféle teljesítményű, Fiat dízelmotorral – 140 és 170 lóerősek – indul a Freemont, hatfokozatú kéziváltóval, de lesz belőle 3,6 literes benzines kivitel is, automatikus váltóval. Örvendezzünk vala!

Persze a kényes európai népeknek újra kellett hangolni a kormányzást, futóművet is, így a Freemont sokkal vezethetőbb, szerethetőbb társ lett, mint amerikai őse. Ennek ellenére ne keressünk benne sportos hangulatot, ez az autó másról szól. Tágas, ügyesen variálható, és jól felszerelt. Ezeknek fognak örülni a vásárlók, nem a szerpentinnek.

Mozgóképen a Fiat Freemont:

Nyisd ki rózsám kapudat

Kis híján 90 fokban nyílnak az ajtajai

Kis híján 90 fokban nyílnak az ajtajai

Kis híján 90 fokban nyílnak az ajtajai


A Fiat Freemont egyik, a sajtóanyagban méltánytalanul elhanyagolt jó húzása az, hogy ajtajai elképesztően nagy szögben nyílnak. A hátsók hajszállal maradnak csak el a kilencen fokos derékszögtől. Így sem a gyerekülések szakszerű installálása, sem a leghátsó – különben átlagos helykínálatú – üléssor megközelítése nem jár különösebb kényelmetlenséggel. Persze más kérdés, hogy a bevásárlóközpontok parkolóbajnokai, miatt nem mindenhol tudjuk ezt kihasználni, de ahol igen, ott nagyon meggyőző.

Ide is jutott egy szerényebb méretű kijelző

Ide is jutott egy szerényebb méretű kijelző

Olasz meló: titkos rekesz a szitává lőtt, csempészett szalonkáknak

Olasz meló: titkos rekesz a szitává lőtt, csempészett szalonkáknak

Olasz meló: titkos rekesz a szitává lőtt, csempészett szalonkáknak


Tárolórekeszekkel remekül ellátták a Freemont belsejét, olyannyira, hogy szinte a legpraktikusabb francia modellek tervezői is megirigyelhetik a tudását. A vezető maga körül minden apró kis vacaknak talál megfelelő helyet, sőt, az anyósülés párnája alá is feltűnés nélkül elrejthet egy teljes értékű taposóaknát. A második üléssor lábterében pedig vödörnyi, padlóba rejtett rekeszek várják a plüssmackót, Nintendót, dobozos sört, halomra mészárolt szalonkát.

Ötletes módon kivehető, öblös műanyagbetéttel bélelték ezeket a rekeszeket, így ha belefolyik valami ocsmányság, azt könnyedén ki lehet takarítani. Többgyermekes családok súlyos tízezreket spórolhatnak a hátsó sor üléseiből előcsalogatható magasítóval, amely használatával feleslegessé válnak a nagyobb, de még mindig méreten aluli kölköknek való biztonsági ülések. Ha pedig extra hosszú csomag utaztatásával szórakoztat a sorsunk, az is megoldható a Freemont lehajtható háttámlájú anyósülésével. Játékos kedvű, ráérős vásárlók összesen harminckét felállást keverhetnek ki maguknak az ülések tologatásával, hajtogatásával.

Ez Amerika

Zárhatatlan tanksapka, tankfedél

Zárhatatlan tanksapka, tankfedél

Zárhatatlan tanksapka, tankfedél


Fényképezés közben a kipróbált Fiat Freemont tesztautókon érdekes apróságra lettem figyelmes az üzemanyagnyílás környékén. A tanksapkát egyáltalán nem lehet bezárni. Kulcslyukat hiába keresünk rajta, de még a fém fedelet sem tartja zárva nyelv.

Amerikában lehet, hogy nem lopnak benzint, de itthon nem aludnék nyugodtan, ha ennyire védtelen lenne a tankban lötykölődő, aranyáron mért szénhidrogén-származék. A rosszindulatú, irigykedő adaléktöltögetőkre meg már nem is merek gondolni. bízzunk benne, hogy a Freemontnak lesz kifejezetten kelet-európai, lakatolható tanksapkás változata is.

A világ legnagyobb Garminja

A középkonzolon elképesztő méretű érintőképernyő trónol, amelyről rövid nyomkodás után kiderült, hogy a Garmin adta hozzá a lényeget. Nekünk nem volt újdonság ez, így otthonosan mozogtunk a menü bugyraiban. A navigációt már másnap visszasírtuk, mert az olaszos könnyedséggel felvázolt nyomtatott változat – a gyengébb motoros Freemontban nem volt navi – hamar kifogott rajtunk.

Óriási Garmin dolgozik a Freemontban

Óriási Garmin dolgozik a Freemontban

Belseje amúgy teljesen rendben van, csak néhány apró amerikai baromság nem szúrt szemet az olasz dizájnereknek.

Ilyen például a tetőből előmeredő, kétfilléres, ridegfényű LED-es belső világítás, amelyet a műszerfalvilágítás fényerőszabályzójával lehet felkapcsolni.

Július elejétől

A Freemont július elejétől rendelhető, 6790000 forintos alapárral. Összesen kétféle felszereltségi szinttel kapható majd az autó, amelyek között 400 ezer forint lesz a különbség. Szintén 400 ezres extra kiadást jelent majd a motorváltozatok közti lépés.

Ha minden a forgalmazó tervei szerint alakul, akkor az új, nagy Fiatból idén negyven darab találhat idehaza gazdára.