Nem sokkal a kipofozott Jeep után újabb olasz-amerikai modellel jelentkezik a Fiat-csoport. A nagyméretű, soküléses egyterű eddig hiányzott az olasz márka kínálatából, így gyorsan megragadták a Chrysler-csoport megvásárlása után már kéznél lévő Dodge Journey-t, beíratták esti iskolába, a csizma és farmer helyett adtak rá rendes ruhát. Aztán odalökték az európai piac, soktagú, modern családjai elé.
A gyári fényképekért katt az alábbi képre!
Miért Freemont?
A Fiat fantázianév-ügyi főosztálya sokat gondolkodott a legjobb néven. Azt megkapták, hogy a „Free” szónak szerepelnie kell majd a modellnévben, hiszen az illik egy ekkora, sok, boldog embert szállító autóhoz. Kézenfekvő és aránylag kevés bréinsztormingot, rojtosra írt flipcsártot kívánt volna a Freedom, de sajnos ezt már korábban lestoppolta valaki más. Én tanulatlan vagyok a témában, így akinek van tippje, kik lehettek ezek a szemfülesek, az legyen kedves írja meg nekünk. Köszönjük.
Külsőre nem is rossz a szögletes, kisbusznyi járgány, bár az orron kicsit még feszeng a Fiat embléma. Elnézve az autó vonalait, rögtön kikívánkozik a kérdés, hogy összkerekes változat miért nincs belőle? Jó hír, hogy hamarosan lesz. Egyelőre ugyan csak kétféle teljesítményű, Fiat dízelmotorral – 140 és 170 lóerősek – indul a Freemont, hatfokozatú kéziváltóval, de lesz belőle 3,6 literes benzines kivitel is, automatikus váltóval. Örvendezzünk vala!
Persze a kényes európai népeknek újra kellett hangolni a kormányzást, futóművet is, így a Freemont sokkal vezethetőbb, szerethetőbb társ lett, mint amerikai őse. Ennek ellenére ne keressünk benne sportos hangulatot, ez az autó másról szól. Tágas, ügyesen variálható, és jól felszerelt. Ezeknek fognak örülni a vásárlók, nem a szerpentinnek.
Mozgóképen a Fiat Freemont:
Nyisd ki rózsám kapudat
A Fiat Freemont egyik, a sajtóanyagban méltánytalanul elhanyagolt jó húzása az, hogy ajtajai elképesztően nagy szögben nyílnak. A hátsók hajszállal maradnak csak el a kilencen fokos derékszögtől. Így sem a gyerekülések szakszerű installálása, sem a leghátsó – különben átlagos helykínálatú – üléssor megközelítése nem jár különösebb kényelmetlenséggel. Persze más kérdés, hogy a bevásárlóközpontok parkolóbajnokai, miatt nem mindenhol tudjuk ezt kihasználni, de ahol igen, ott nagyon meggyőző.
Tárolórekeszekkel remekül ellátták a Freemont belsejét, olyannyira, hogy szinte a legpraktikusabb francia modellek tervezői is megirigyelhetik a tudását. A vezető maga körül minden apró kis vacaknak talál megfelelő helyet, sőt, az anyósülés párnája alá is feltűnés nélkül elrejthet egy teljes értékű taposóaknát. A második üléssor lábterében pedig vödörnyi, padlóba rejtett rekeszek várják a plüssmackót, Nintendót, dobozos sört, halomra mészárolt szalonkát.
Ötletes módon kivehető, öblös műanyagbetéttel bélelték ezeket a rekeszeket, így ha belefolyik valami ocsmányság, azt könnyedén ki lehet takarítani. Többgyermekes családok súlyos tízezreket spórolhatnak a hátsó sor üléseiből előcsalogatható magasítóval, amely használatával feleslegessé válnak a nagyobb, de még mindig méreten aluli kölköknek való biztonsági ülések. Ha pedig extra hosszú csomag utaztatásával szórakoztat a sorsunk, az is megoldható a Freemont lehajtható háttámlájú anyósülésével. Játékos kedvű, ráérős vásárlók összesen harminckét felállást keverhetnek ki maguknak az ülések tologatásával, hajtogatásával.
Ez Amerika
Fényképezés közben a kipróbált Fiat Freemont tesztautókon érdekes apróságra lettem figyelmes az üzemanyagnyílás környékén. A tanksapkát egyáltalán nem lehet bezárni. Kulcslyukat hiába keresünk rajta, de még a fém fedelet sem tartja zárva nyelv.
Amerikában lehet, hogy nem lopnak benzint, de itthon nem aludnék nyugodtan, ha ennyire védtelen lenne a tankban lötykölődő, aranyáron mért szénhidrogén-származék. A rosszindulatú, irigykedő adaléktöltögetőkre meg már nem is merek gondolni. bízzunk benne, hogy a Freemontnak lesz kifejezetten kelet-európai, lakatolható tanksapkás változata is.
A világ legnagyobb Garminja
A középkonzolon elképesztő méretű érintőképernyő trónol, amelyről rövid nyomkodás után kiderült, hogy a Garmin adta hozzá a lényeget. Nekünk nem volt újdonság ez, így otthonosan mozogtunk a menü bugyraiban. A navigációt már másnap visszasírtuk, mert az olaszos könnyedséggel felvázolt nyomtatott változat – a gyengébb motoros Freemontban nem volt navi – hamar kifogott rajtunk.
Ilyen például a tetőből előmeredő, kétfilléres, ridegfényű LED-es belső világítás, amelyet a műszerfalvilágítás fényerőszabályzójával lehet felkapcsolni.
Július elejétől
A Freemont július elejétől rendelhető, 6790000 forintos alapárral. Összesen kétféle felszereltségi szinttel kapható majd az autó, amelyek között 400 ezer forint lesz a különbség. Szintén 400 ezres extra kiadást jelent majd a motorváltozatok közti lépés.
Ha minden a forgalmazó tervei szerint alakul, akkor az új, nagy Fiatból idén negyven darab találhat idehaza gazdára.