Az Audi Zürichben és környékén eresztette rá a nemzetközi újságíróhadat új modelljére, a Q3-ra. A Q7 és Q5 hobbiterepjárók kisöccse remek autónak bizonyult a menetpróbákon. Éppen olyan tökéletes, komfortos és németesen precíz, mint minden mai Audi. És épp olyan drága is.

Az új jövevény az Audi Q-családjában
A perforált bőrös sportkormány az S-Line sportfelszereltséghez jár

A perforált bőrös sportkormány az S-Line sportfelszereltséghez jár

A perforált bőrös sportkormány az S-Line sportfelszereltséghez jár


Igazi újdonság nincs, csak mindenből a legjobb

Szinte minden új modell, főleg az előzmény nélkül született új modellek sajtótájékoztatóján van valami olyan műszaki újdonság, elektronikai fejlesztés, új technológia, amivel a gyártó megpróbálja meggyőzni az újságírókat: ilyet csak én tudok! Nos, a Q3-nál semmi ilyen nem volt. A konferenciaterem előcsarnokában egy LED-es hátsó lámpa, egy elektronikusan vezérelt fényszóró, egy dízelmotor és egy DSG-váltó állt tárlókban – mindet láttuk már sokszor más Audikban, urambocsá’ VW-kben vagy Skodákban.

17 centis szabad magasságával és Quattro összkerékhajtásával földutakon esőben-sárban is elboldogul a Q3

17 centis szabad magasságával és Quattro összkerékhajtásával földutakon esőben-sárban is elboldogul a Q3

17 centis szabad magasságával és Quattro összkerékhajtásával földutakon esőben-sárban is elboldogul a Q3


A sajtóanyagban kapott Technology Highlights című füzetke is csak olyan tételeket sorol fel, amiket már ismerünk innen-onnan, néha mosolyogtatóan jelentéktelen fejezetekkel: ez, mint kiemelt tétel? Nagy szilárdságú acél vázon könnyű alulemezek. Kulcs nélküli nyitás indítás, könnyedén előredönthető hátsó ülések. LED-lámpák. LED-es belső világítás. Panoráma üvegtető. Motorfék-üzemben töltő generátor, Start-Stop rendszer. Fedélzeti számítógép, üzemanyag-hatékonysági adatokkal. 0,32-es cW. Modern motorok, DSG váltó, Quattro összkerékhajtás. Ennyi?

Semmi csoda, semmi igazi újdonság, semmi hibridrendszer, szárnyasajtó, füstgenerátor, föld-levegő rakéta, önmegsemmisítő. A Q3 egyetlen újdonsága, hogy létezik.


Audi Q3 gyári trailer

Autó 30-as karikával

A sajtótájékoztatón meglepően erőteljesen hangsúlyozták, kinek is készül az új Audi. Ha előzetesen kaptam volna egy tesztlapot, hogy jelöljem meg, kinek tervezték a Q3-ast, nagyon felsültem volna elképzelésemmel. Azt tippeltem volna, gazdagfeleségeknek szánják, bevásárló- és kozmetikába rohangáló kocsinak a Q7 vagy az A8 mellé. De nem.

Audi csak 30 éven felülieknek 141


A Q3-as három fő célcsoportot hivatott kiszolgálni, közös pontja ezeknek, hogy a vevők már elmúltak 30 évesek. Az elsődleges csoport a 30-39 éves Fiatalabb Vásárló. Az Audi víziójában szereplő emberek mintha egy Gillette-reklámból léptek volna ki. Szingli férfiak, karrierjük remekül alakul, imádnak hétvégén menő szabadidős sportokat űzni, és minden vágyuk egy modern és progresszív jármű. Szerencsére ennek a markáns arcélű, kockahasú menedzsernek akkor sem kell majd kidobnia Q3-asát, ha összeköltözik valakivel.

Audi csak 30 éven felülieknek 142


Mert ott vannak második célcsoportnak a 30-49-es korosztály párjai, akik sportos és erős autót keresnek. Olyat, amiben pár gyerek is elfér, és el lehet vele ugrani hétvégén valami jópofa, divatos drága rekreációs tevékenységet is űzni.

(Itt tartották fontosnak megemlíteni, hogy a Q3 két tonnáig vontathat, akár egy kisebb hajó vagy egy lószállító is utána köthető.)

Audi csak 30 éven felülieknek 143


Ha olyan ember lép be egy Audi-szalonba, akinél már beköszöntött az Igazi Szabadság időszaka, vagyis kirepültek a gyerekek és megdöglött a kutya, az értékesítő akkor is leveheti a Q3 prospektusát a polcról. Ezek az 50-en felüli vásárlók az Audi szerint azért szeretik majd a Q3-ast, mert az könnyen kezelhető, kompakt méretű, mégis kellően tágas.

Vagyis: a Q3 egy igazi Audi, annak is a Q-sorozatából – csak épp könnyen kezelhető méretben. Na de milyen is ez a kocsi, amiért úgy odalesznek majd a 30-on felüliek?

Sportos, formás, erőteljes

Az A3-asnál 15 centivel hosszabb, de a Q5-nél negyed méterrel rövidebb autó tényleg szerencsésen hozza össze a Golf-kategória kezelhetőségét, praktikumát a SUV-ok tágasságával, pakolhatóságával. A Q3-ban négy felnőtt kényelmesen elférhet, a 460 literes csomagtér pedig úgy negyedével nagyobb a kompakt autók átlagánál.
Audi csak 30 éven felülieknek 144 Imádom a Mercik puha fensőbbrendűségét, pláne a BMW-k elegánsan bunkó agresszivitását, de el kell ismernem: a nagy német trió objektíve legjobb autóit manapság az Audi gyártja. A Q3 épp olyan páratlan tökéletességgel olvasztja betonkemény egységbe a formát, erőt, precizitást, kényelmet és az ergonómiát ebben a kompakt SUV-ban, ahogy nagy limuzinjaitól kisautójáig minden más kategóriában is utánozhatatlanul teszi.

Golf kategóriás kocsi, emelt hasmagassággal, prémium minőségben és áron

Golf kategóriás kocsi, emelt hasmagassággal, prémium minőségben és áron

Golf kategóriás kocsi, emelt hasmagassággal, prémium minőségben és áron


Külsejében se nagynak, se kicsinek, hanem arányosnak, elegánsnak, kellemesen agresszívnak mutatkozik a Q3. Nagy kerekein ugrásra készen feszül a talaj felett, de érződik rajta az a selymesség, finomság, ami a 0,32-es alaktényezővel fordítható le a mérnökök nyelvére: a Q3 annyira áramvonalas és hatékony, amennyire egy ilyen magas és még némi terepjáró lépességgel is felruházott autó csak lehet.

A beltér nagyjából azt adja, amit egy A4-esben kaphatnak az Audisok. Jól kitalált, jól összerakott német presztízsmodell, a kategóriából helyenként kimagasló megoldásokkal. A Google Map alapú, hihetetlenül részletes és gyönyörű navigáció a csúcsmodellekben, a két SD-kártya befogadására képes szórakoztató elektronikai rendszer, a tolatókamera mellé felülnézeti szonárképet is adó parkolóasszisztens nem található meg semmi másban 4,5 méter alatt.

Sportos kiállású jószág, aszfalton jobban kergethető, mint terepen

Sportos kiállású jószág, aszfalton jobban kergethető, mint terepen

17 centi a Q3 szabad magassága. Na jó, a Dacia Dusteré 21, de azért ez is elég ahhoz, hogy földutakon, magas hóban vagy mély sárban is elevickélhessen az Audi. Főleg, ha ott van alatta a Quattro összkerékhajtás, szükség esetén bevethető elektronikus fék-differenciálzárral. (Csak a gyengébb, 140 lóerős kétliteres dízel rendelhető fronthajtással, a többi motorhoz széria a 4×4.)

Kerék a levegőben: ilyen esetekben elektronikus pszeudo-differenciálzár kényszeríti a földön maradt kerekeket a forgásra

Kerék a levegőben: ilyen esetekben elektronikus pszeudo-differenciálzár kényszeríti a földön maradt kerekeket a forgásra

Kerék a levegőben: ilyen esetekben elektronikus pszeudo-differenciálzár kényszeríti a földön maradt kerekeket a forgásra


A Q3 elsődleges terepe persze nem a traktornyom, hanem az aszfalt. A futómű már alapértelmezésben is elég precíz és kemény ahhoz, hogy biztonsággal letegye az útra a 140 vagy 177 lovas dízelek erejét, netán a kétliteres turbós benzinmotorból származó 170 vagy 211 lóerőt, sőt, akár a később érkező öthengeres győri csoda 330 lóerős csúcsteljesítményét is. Forszírozott kanyarban is stabilan, kiszámíthatóan fordul a Q3 az első MacPhersonokon és a hátsó 4-4 keresztlengőkaron; tényleg csak extrémen kihegyezett helyzetben, vagy extrém módon alkalmatlan sofőr esetében van szükség a menetstabilizáló beavatkozására.

Öthengeres vadbarom

A sajtótájékoztató után komoly politikai sikert ért el a magyar delegáció Svájcban: az orosz és olasz csapatok elől elsőként sikerült elvinnünk a Q3-paletta legragyogóbb színfoltját. Az egyelőre hivatalosan még nem is létező, nem rendelhető csúcsmodellben öthengeres, 2,5 literes turbómotor röfögött, szolid 330 lóerővel. Egy gyári bácsi mindjárt ott is termett, mikor elkezdtem fotózni az olasz módra pirosra fényezett szelepdeknis motort: ez még nem a végső verzió! Hát, kedves Audi, ha rám hallgattok, nem takarjátok le ezt a gyönyörűséget műanyagfedéllel!

A 330 lóerős győri fenevad egyelőre nem rendelhető a Q3-hoz

A 330 lóerős győri fenevad egyelőre nem rendelhető a Q3-hoz

Durva önmegtartóztatásra nevelő tréning egy ilyen kocsit vezetni Svájcban. Az országúton 80, az autópályán 120 km/h a sebességhatár, traffipaxból akad bőven, a sebességtúllépőket pedig mókás büntetések várják.

A DSG az egyetlen automata váltó, amit élvezetesebb kézzel kapcsolgatni, mint az elektronikára hagyni a feladatot

A DSG az egyetlen automata váltó, amit élvezetesebb kézzel kapcsolgatni, mint az elektronikára hagyni a feladatot

A DSG az egyetlen automata váltó, amit élvezetesebb kézzel kapcsolgatni, mint az elektronikára hagyni a feladatot


Annyi azért kiderült, hogy 5000 felett hátborzongatóan gyönyörű az öthengeres morogva üvöltés, hogy a Q3 alapjai kormányműve, futóműve, fékjei alkalmasak ekkora teljesítmény kezelésére, hogy DSG-váltóval kézzel kapcsolgatva raliszimulátor-szerű élmény egy kigyorsítás, és hogy a KRESZ-t betartva is nem csak dugóban fogyaszthat műszer szerint 17,8 liter benzint százon egy kompakt Audi SUV.

A Q3 2.5 TFSI Quattróval érzésem szerint nem csak erős kis BMW-k és Mercik kapnak vetélytársat, de még az olyan 4×4 ikonokra vágyó erős összkerekest keresők is meginoghatnak, mint a Lancer Evo, vagy az Impreza WRX STi fizetőképes célközönsége.

Adatlap

Audi Q3

Az új jövevény az Audi Q-családjában
Motor 1968 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 150 LE
Nyomaték 340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,3 sec
Végsebesség 204 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,1 l / 100 km

Dízel 4×4

Valószínűleg a dízel, 177 lóerős Quattro lesz a legsikeresebb Q3 Európában. Húsz százalékkal drágább ugyan a 140 lovas elsőkerekesnél, de mivel ebben a kocsiban hatfokozatú kézi váltó helyett már hétfokozatú DSG dolgozik, érdemes még összekulizni azt a plusz 1,8 milliócskát.

A Q3 ezzel a motorral is lendületes, dinamikus autó. Papíron 212 km/h a vége; ezt ugyan nem próbáltuk a mogorva Svájcban, de a 8,2 másodperces 0-100 is remek dolog egy 16 mázsás kocsitól. Még a dugóban, lámpánál a motort le-leállító Start-Stop rendszer sem idegesített fel vele, olyan gyorsan kel életre mindig újra a lelkesen pörgő, izmos győri dízel. A számítógép a lendületes tempó dacára is csupán 8 liter körüli fogyasztást jelzett százon. Nemcsak racionális választás a TDI Quattro Q3, hanem egy jó autó is.

Kétliteres turbó-benzines

A 170 lóerős, elsőkerék-hajtású kétliteres TFSI-t nem próbálhattuk ki, beülhettünk viszont a 211 lóerős összkerekesbe. Érdekes, hogy a  papíron jóval dinamikusabb autó mennyivel szerényebbnek tűnt a forgalomban. Még a 6,9 másodperces 0-100 is lassabbnak tűnt a nyomatékosabb dízel gyorsulásánál: a picivel alapjárat felett már jelentkező 380 dízel Nm jobban hátba vágott a rajtnál, mint a lassabban beérő benzines 300.

A benzinkútnál viszont a stabilan 12 liter feletti fogyasztás vágja hátba az embert. Talán még ennek a 11-12 milliós autónak a 30-on felüli célcsoportját is.
Audi csak 30 éven felülieknek 151 Hol a helye a piacon?

Az Audi Q3 fő ellenfele jelenleg bevallottan a BMW X1-es, árai is a BMW-hez igazodnak. (A legolcsóbb a 140 lovas dízel, 9,17 millióért.) Az árak áttekintéséhez összeütöttem egy táblázatot, íme:

Adatlap
Dízel, 4×2, 140 lóerő körül
Audi Q3 2.0 TDI 140 LE
(csak kézi váltóval)
BMW X1 1.8d sDrive, 143 LE
(csak automatával)
Ft 9 170 500 9 597 300
Benzines, 4×4, 170 lóerő körül
Audi Q3 2.0 TFSI Quattro 170 LE
(csak kézi váltóval)
Nincs X1 a 150-218 lóerős
sávban
Ft 9 817 500
Dízel, 4×4, 177 LE
Audi Q3 2.0 TDI Quattro S-tronic
BMW X1 2.0d aut.
Ft 11 008 500 11 163 300
Benzines, 4×4, 210 LE körül
Audi Q3 2.0 TFSI Quattro S-tronic
210 LE
BMW X1 2.5i aut.
218 LE
Ft 11 290 000 12 062 000

Ha viszont a Kedves Vevő úgy gondolja, nincs szüksége a négy karika által beszerezhető presztízsre és az Audi Q3 kristályosan valóságos prémium minőségére, ugyanezen a padlólemezen, ugyanezekkel, bár kicsit gyengébbre beállított motorokkal, ugyanezzel a DSG-váltóval olyan 140 lóerős dízel Skoda Yetit kap 8,04 millió forintért, hogy a füle is kettéáll.