„Imádni fogod.” „Az egyik legjobb a kategóriában!” „Az Audi nagyot lépett előre.” Ilyen és ehhez hasonló vélemények alapozták meg első találkozásom az új A6 puttonyos verziójával. Az A6 Avant ritka egyöntetű szeretetnek örvend, ezért is tűztem zászlómra a célt, hogy a németországi menetpróbán megfejtem a kortól, vallástól független rajongás okát.

Az egy napos zarándoklat célja a kombi bemutatása volt, de valljuk be, ebben a kategóriában a bővített raktér a sokadik szempont, ha vásárlásra kerül a sor. Nem elhanyagolható, de ha valaki azért dönt az Audi mellett (565 l), mondjuk a BMW ellenében (560 l), mert 5 literrel nagyobb a csomagtere, az vegyen inkább Dacia Logan MCV-t.

Nem a hatalmas hátsója miatt kívánatos

Igaz, az Audi tud mindent, amit ezen a fronton elvárhatunk, teljesen sík felületek határolta rakterében praktikus megoldások tucatjai segítik pakolást. A csomagok ficánkolását sínen mozgatható hálóval gátolhatjuk, a síléceket alagút, a nagyobb tárgyakat gombnyomásra két részben dönthető hátsó üléssor várja.

A hátsó végre rendelhető legmókásabb extra a láblendítésre nyíló elektromos ötödik ajtó. Ezt a trükköt már láttuk a Volkswagen Passat bemutatóján, most pedig az Audi is előadta a világszámot. Lényege, hogy a disznóvágás végén egyik kezében perzselőt, másikban hurkatöltőt szorongató német hentesnek nem kell kulcs után kutatni, elég egy laza dekázó mozdulattal a hátsó lökhárító alá rúgni, az elektronika pedig már nyitja is a csomagtér ajtaját.


Ezt a csodát kivéve szinte bármelyik középkategóriás kombi hasonló kényelmet nyújt poggyászunknak, az Audi A6 nem ezen oknál fogva került a hajszálnyira tökéletes autók elit klubjába.

Ha hiszitek, ha nem, oda tartozik, és soraim ne vegyétek a német autók iránt elfogult firkász áhítatos imájának, sosem csíptem az ingolstadti vasakat. Viszont ültem erős dízelben, benzinesben, hibridben, és akárhogy kutattam, azt a rejtett hibakupacot csak nem sikerült fellelni.

Az 565 literes csomagtér az ülések ledöntésével 1680 literig bővíthető
Az 565 literes csomagtér az ülések ledöntésével 1680 literig bővíthető

Az 565 literes csomagtér az ülések ledöntésével 1680 literig bővíthető

Az 565 literes csomagtér az ülések ledöntésével 1680 literig bővíthető


A gonosz testet ölt

Már a forma is nyomot éget a lágy ívekhez szokott retinában. Az A6 élőben igazi gonosz, egy négy kerékre állított Terminátor, csak Arnold bőre nélkül.

Az Avant megjelenése sem változtatott ezen a hűvös, technokratákhoz illő formán, a kombinál átrajzolt hátsó traktus egyszerűen és precízen illik az összképbe. Bár nincs sok feltűnő részlet, igen sokat reszelhették a külsőt, hiába a 4,93 méteres hossz, valamilyen ördögi praktika révén nem látjuk benne a túlméretes országúti bálnát, inkább kecses és sportos az összkép. Hiába a szívhez szóló forma még mindig az olaszok kenyere, az igazi erőfitogtatás úgyis a lemezek alatt tartogatják a németek.

Az Audi A6 hat motorvariánssal készteti töprengésre a vásárlókat. Két benzines TFSI és négy TDI dízel alkotják a palettát. Hazánkban jelenleg 177 LE és 245 LE közötti a teljesítménytartomány, de folyamatosan bővül a lista, és hamarosan olyan nagyvadak is elérhetőek lesznek, mint a 3 literes 313 lóerős csúcsdízel.

Darth Vader kedvence

Mindent figyel helyettünk, és kész megmenteni az életünket. Innen már csak egy ugrás a Knight Rider

Mindent figyel helyettünk, és kész megmenteni az életünket. Innen már csak egy ugrás a Knight Rider

Mindent figyel helyettünk, és kész megmenteni az életünket. Innen már csak egy ugrás a Knight Rider


A Németországban hosszabban vallatóra fogott legerősebb dízel, a hathengeres biturbó kétség nélkül a sötét nagyúr tetszését is elnyerné. Ennyi erőt ritkán sűrítenek ilyen kis helyre az univerzumban, ráadásul megzabolázása sem jelent komoly kihívást.

313 lóerő, és 650 Nm nyomaték gyilkolja mind a négy kereket, és rajzol leradírozhatatlan vigyort a sofőr arcára. Elementáris lendülettel feszül neki az útnak, a Quattro hajtással kapaszkodó kerekek 5,3 másodperc alatt lőnek fel a százas tempóig, majd szinte torpanás nélküli vehemenciával egészen a 250 km/h-s leszabályzásig kergethetjük a sebességmutatót. Meglepő, de a kezelhetetlennek tűnő erő ellenére végig kulturált marad az A6.

A két turbónak köszönhetően nem szakad nyakunkra a hatalmas erő, 2500-as fordulat alatt a kisebb feltöltő gondoskodik a megfelelő levegőmennyiségről és lóerőről. Hiába él gázolajjal, hangja már köszönő viszonyban sincs a kotyogós kávéfőzőkkel. Inkább egy tengerentúli cirkáló öblös benzinesére emlékeztet, alul mélyen bugyborog majd a fordulattal együtt megjön a karcos hörgés is.


A legmeglepőbb, hogy akusztikát tekintve bőven veri a hasonlóan erős, szintén hathengeres TFSI benzinmotort. Erre garantáltam senki sem fogadott volna 15 éve.

A kifinomult száguldásban a váltó is jó partner, igaz ebben a kivitelben nem élvezhetjük a hét sebességes duplakuplongos S-tronic gyorsaságát, helyette egy hagyományos nyolc sebességes automata garantálja a kényelmes suhanást. Érthető a gyáriak döntése, a tengernyi nyomatékhoz jobban illik a puhábban működő verzió, így egy vezető üzletember sem kerül majd kórházba meghúzódott nyakizmok miatt. 

313 lóerőt tud a legerősebb dízel verzió

313 lóerőt tud a legerősebb dízel verzió

A fogtömése sem pereg majd ki senkinek hazánk útjain, a hátul trapézlengőkaros, elöl ötlengőkaros futómű opcionális légrugózással kiegészítve mozivá egyszerűsíti a külvilágot, ahol az úthibák és a bukkanók csak a rendezői képzelet szülöttei.

Ha meguntuk a komfortos haladást, a kissé bonyolult menürendszerben bóklászva kiválaszthatjuk a dynamic módot, és felsőkategóriás kombihoz képest máris fickósabban mozog az A6 Avant.

Fogyasztásról szándékosan nem regélek, a gyári 6,4 literes vegyes átlag ehhez a motorhoz még viccnek is rossz, ha 10 literből kijön a valós purgatóriumi körülmények között, már elégedettek lehetünk. Nyilván, nem is ezért feszül benne 313 lóerő, a takarékoskodás igazi bajnokai a kétliteres TDI motorral felszerelt verzióra vadásszanak inkább.

Majdnem mennyországi állapotok várják az utasokat

Majdnem mennyországi állapotok várják az utasokat

Majdnem mennyországi állapotok várják az utasokat


Itt csak túlélhetünk

Biztonságunkat elektronikus őrangyalok garmadája őrzi. Előzéskor a holttérfigyelő elektronika kémleli a bal oldali sávot, elbóbiskolás esetén sávelhagyás jelző rázza fel az álmos sofőrt. Ha pedig már menthetetlen a helyzet az Audi A6 az ablakok felhúzásával, az öv megfeszítésével, és az utolsó pillanatban történő automatikus vészfékezéssel csökkent a baleset okozta károkat.

Meghalni tehát nehéz, és kár is lenne összevérezni a minőségi anyagokkal telezsúfolt, nagy gonddal összeszerelt belsőt. Legyen akár jachtok padlóját idéző fabetét, akár alcantara bőrrel megbolondított kárpitozás kiválasztva az extralistáról, a minőség minden esetben kézzel fogható. Bár nem a mennyország, kétség kívül az egyik legkellemesebb hely hosszabb utazások eltöltéséhez. A csend már szinte zavaróan teljes, a német autópályán száguldva is csak tompa távoli zajok szűrődnek be, így sofőr és utasai nyugodtan élvezhetik a  Bang & Olufsen márkájú 16 hangszórós audiorendszerből áradó isteni dallamokat.

A háló fogságában

Majd elfelejtettem a kütyühalmaz legfontosabb részeit. Internet is van, akár nyolc eszköz számára, a navigációt pedig a Google Maps alapjaira írták, kiegészítve a StreetView szolgáltatással, így akár már induláskor virtuális sétát tehetünk a kiszemelt célponton. A dugók elkerülését sem kell az isteni szerencsére bízni, a világhálóról frissülő közlekedési információknak köszönhetően.

Sőt a Föld anyáért aggódóknak sem kell átkozni már a német gyárat, hamarosan rendes hibrid verzió is érkezik, nehogy végleg kihaljanak a tigrisek.

Az utazás maximális kényelmének alázatos szolgája

Az utazás maximális kényelmének alázatos szolgája

Lehet bármelyik motor az orrban, nehéz fogást találni, az A6 indul, halad és elvisz, ahogy más semmi, mint amiben eddig ültem. Az első kilométerek után mégis kamaszkorú olasz autók, E30-as BMW-k, és egyéb öreg rozsdaboglyák adtak beszédtémát, nem a hatféleképp dögönyöző masszázsülés. Ez az átka annak, hogy teljes mértékben a gondtalan haladásra tervezték. A technológia előtti főhajtáson kívül nem vált ki komolyabb érzelmeket.

A „fapados” kivitel két literes TDI dízelmotorral 12.438.000 forintos alapáron vihető haza, így a három nagy német gyártó szinte pár ezer forintos különbséggel kínálja a hasonlóan felszerelt modelleket, a BMW 520d Touring 12.449.000, a Mercedes E 220 CDI pedig 12.780.000 forintért várja a vevőket.

Az Audi A6 quattro és 4×4-es vetélytársai hathengeres dízelmotorral
Audi A6 3,0 TDI quattro S tronic (245 LE) 16 969 000 Ft
BMW 530xd Touring (258 LE) 17 349 000 Ft
Mercedes-Benz E350 CDI 4Matic (252 LE) 17 687 000 Ft

 Talán a bordélyházba is szoros nyakkendőben járó germán hivatalnokok ezt igénylik, elkelt volna még egy leheletnyi lazaság, amit én a vesés ellenfél háza táján vélek felfedezni.