„Imádni fogod.” „Az egyik legjobb a kategóriában!” „Az Audi nagyot lépett előre.” Ilyen és ehhez hasonló vélemények alapozták meg első találkozásom az új A6 puttonyos verziójával. Az A6 Avant ritka egyöntetű szeretetnek örvend, ezért is tűztem zászlómra a célt, hogy a németországi menetpróbán megfejtem a kortól, vallástól független rajongás okát.
Az egy napos zarándoklat célja a kombi bemutatása volt, de valljuk be, ebben a kategóriában a bővített raktér a sokadik szempont, ha vásárlásra kerül a sor. Nem elhanyagolható, de ha valaki azért dönt az Audi mellett (565 l), mondjuk a BMW ellenében (560 l), mert 5 literrel nagyobb a csomagtere, az vegyen inkább Dacia Logan MCV-t.
Nem a hatalmas hátsója miatt kívánatos
Igaz, az Audi tud mindent, amit ezen a fronton elvárhatunk, teljesen sík felületek határolta rakterében praktikus megoldások tucatjai segítik pakolást. A csomagok ficánkolását sínen mozgatható hálóval gátolhatjuk, a síléceket alagút, a nagyobb tárgyakat gombnyomásra két részben dönthető hátsó üléssor várja.
A hátsó végre rendelhető legmókásabb extra a láblendítésre nyíló elektromos ötödik ajtó. Ezt a trükköt már láttuk a Volkswagen Passat bemutatóján, most pedig az Audi is előadta a világszámot. Lényege, hogy a disznóvágás végén egyik kezében perzselőt, másikban hurkatöltőt szorongató német hentesnek nem kell kulcs után kutatni, elég egy laza dekázó mozdulattal a hátsó lökhárító alá rúgni, az elektronika pedig már nyitja is a csomagtér ajtaját.
Ezt a csodát kivéve szinte bármelyik középkategóriás kombi hasonló kényelmet nyújt poggyászunknak, az Audi A6 nem ezen oknál fogva került a hajszálnyira tökéletes autók elit klubjába.
Ha hiszitek, ha nem, oda tartozik, és soraim ne vegyétek a német autók iránt elfogult firkász áhítatos imájának, sosem csíptem az ingolstadti vasakat. Viszont ültem erős dízelben, benzinesben, hibridben, és akárhogy kutattam, azt a rejtett hibakupacot csak nem sikerült fellelni.
A gonosz testet ölt
Már a forma is nyomot éget a lágy ívekhez szokott retinában. Az A6 élőben igazi gonosz, egy négy kerékre állított Terminátor, csak Arnold bőre nélkül.
Az Avant megjelenése sem változtatott ezen a hűvös, technokratákhoz illő formán, a kombinál átrajzolt hátsó traktus egyszerűen és precízen illik az összképbe. Bár nincs sok feltűnő részlet, igen sokat reszelhették a külsőt, hiába a 4,93 méteres hossz, valamilyen ördögi praktika révén nem látjuk benne a túlméretes országúti bálnát, inkább kecses és sportos az összkép. Hiába a szívhez szóló forma még mindig az olaszok kenyere, az igazi erőfitogtatás úgyis a lemezek alatt tartogatják a németek.
Az Audi A6 hat motorvariánssal készteti töprengésre a vásárlókat. Két benzines TFSI és négy TDI dízel alkotják a palettát. Hazánkban jelenleg 177 LE és 245 LE közötti a teljesítménytartomány, de folyamatosan bővül a lista, és hamarosan olyan nagyvadak is elérhetőek lesznek, mint a 3 literes 313 lóerős csúcsdízel.
Darth Vader kedvence
A Németországban hosszabban vallatóra fogott legerősebb dízel, a hathengeres biturbó kétség nélkül a sötét nagyúr tetszését is elnyerné. Ennyi erőt ritkán sűrítenek ilyen kis helyre az univerzumban, ráadásul megzabolázása sem jelent komoly kihívást.
313 lóerő, és 650 Nm nyomaték gyilkolja mind a négy kereket, és rajzol leradírozhatatlan vigyort a sofőr arcára. Elementáris lendülettel feszül neki az útnak, a Quattro hajtással kapaszkodó kerekek 5,3 másodperc alatt lőnek fel a százas tempóig, majd szinte torpanás nélküli vehemenciával egészen a 250 km/h-s leszabályzásig kergethetjük a sebességmutatót. Meglepő, de a kezelhetetlennek tűnő erő ellenére végig kulturált marad az A6.
A két turbónak köszönhetően nem szakad nyakunkra a hatalmas erő, 2500-as fordulat alatt a kisebb feltöltő gondoskodik a megfelelő levegőmennyiségről és lóerőről. Hiába él gázolajjal, hangja már köszönő viszonyban sincs a kotyogós kávéfőzőkkel. Inkább egy tengerentúli cirkáló öblös benzinesére emlékeztet, alul mélyen bugyborog majd a fordulattal együtt megjön a karcos hörgés is.
A legmeglepőbb, hogy akusztikát tekintve bőven veri a hasonlóan erős, szintén hathengeres TFSI benzinmotort. Erre garantáltam senki sem fogadott volna 15 éve.
A kifinomult száguldásban a váltó is jó partner, igaz ebben a kivitelben nem élvezhetjük a hét sebességes duplakuplongos S-tronic gyorsaságát, helyette egy hagyományos nyolc sebességes automata garantálja a kényelmes suhanást. Érthető a gyáriak döntése, a tengernyi nyomatékhoz jobban illik a puhábban működő verzió, így egy vezető üzletember sem kerül majd kórházba meghúzódott nyakizmok miatt.
Ha meguntuk a komfortos haladást, a kissé bonyolult menürendszerben bóklászva kiválaszthatjuk a dynamic módot, és felsőkategóriás kombihoz képest máris fickósabban mozog az A6 Avant.
Fogyasztásról szándékosan nem regélek, a gyári 6,4 literes vegyes átlag ehhez a motorhoz még viccnek is rossz, ha 10 literből kijön a valós purgatóriumi körülmények között, már elégedettek lehetünk. Nyilván, nem is ezért feszül benne 313 lóerő, a takarékoskodás igazi bajnokai a kétliteres TDI motorral felszerelt verzióra vadásszanak inkább.
Itt csak túlélhetünk
Biztonságunkat elektronikus őrangyalok garmadája őrzi. Előzéskor a holttérfigyelő elektronika kémleli a bal oldali sávot, elbóbiskolás esetén sávelhagyás jelző rázza fel az álmos sofőrt. Ha pedig már menthetetlen a helyzet az Audi A6 az ablakok felhúzásával, az öv megfeszítésével, és az utolsó pillanatban történő automatikus vészfékezéssel csökkent a baleset okozta károkat.
Meghalni tehát nehéz, és kár is lenne összevérezni a minőségi anyagokkal telezsúfolt, nagy gonddal összeszerelt belsőt. Legyen akár jachtok padlóját idéző fabetét, akár alcantara bőrrel megbolondított kárpitozás kiválasztva az extralistáról, a minőség minden esetben kézzel fogható. Bár nem a mennyország, kétség kívül az egyik legkellemesebb hely hosszabb utazások eltöltéséhez. A csend már szinte zavaróan teljes, a német autópályán száguldva is csak tompa távoli zajok szűrődnek be, így sofőr és utasai nyugodtan élvezhetik a Bang & Olufsen márkájú 16 hangszórós audiorendszerből áradó isteni dallamokat.
A háló fogságában
Majd elfelejtettem a kütyühalmaz legfontosabb részeit. Internet is van, akár nyolc eszköz számára, a navigációt pedig a Google Maps alapjaira írták, kiegészítve a StreetView szolgáltatással, így akár már induláskor virtuális sétát tehetünk a kiszemelt célponton. A dugók elkerülését sem kell az isteni szerencsére bízni, a világhálóról frissülő közlekedési információknak köszönhetően.
Sőt a Föld anyáért aggódóknak sem kell átkozni már a német gyárat, hamarosan rendes hibrid verzió is érkezik, nehogy végleg kihaljanak a tigrisek.
A „fapados” kivitel két literes TDI dízelmotorral 12.438.000 forintos alapáron vihető haza, így a három nagy német gyártó szinte pár ezer forintos különbséggel kínálja a hasonlóan felszerelt modelleket, a BMW 520d Touring 12.449.000, a Mercedes E 220 CDI pedig 12.780.000 forintért várja a vevőket.
Az Audi A6 quattro és 4×4-es vetélytársai hathengeres dízelmotorral | |
---|---|
Audi A6 3,0 TDI quattro S tronic (245 LE) | 16 969 000 Ft |
BMW 530xd Touring (258 LE) | 17 349 000 Ft |
Mercedes-Benz E350 CDI 4Matic (252 LE) | 17 687 000 Ft |
Talán a bordélyházba is szoros nyakkendőben járó germán hivatalnokok ezt igénylik, elkelt volna még egy leheletnyi lazaság, amit én a vesés ellenfél háza táján vélek felfedezni.