Az új Ford Focus, szegény, kapott hideget-meleget a márka és a modell rajongóitól. Nem nagyon tetszik nekik, ahogy a neten megjelenő tesztek alatt a kommentekből látszik. Talán a lépcsőshátú változat szebb lett, jobb lett? Megnéztük, kipróbáltuk.

A négyajtós Focus felára 120 ezer forint az ötajtóshoz képest. Raktere 112 literrel nagyobb, de sokkal kevésbé használható
Nem valami harmonikus a harmadik generációs Focus arca

Nem valami harmonikus a harmadik generációs Focus arca

Nem valami harmonikus a harmadik generációs Focus arca


Külső

Hááát… Profilból végül is nem is olyan rossz. Nyurga, lapos szedán, sokkal nagyobb autónak tűnik, mint a kategóriája. (Több mint 4,5 méter hosszú!) De ez az egyetlen perspektíva, ahonnan nem kellemetlen. Nagyon. A Need for Speedes kerékjárat-szélesítésekkel és a hangsúlyos homorulattal az ajtók alján azért eléég bazári, kicsit de-szeretnék-S-Merci-lenni hatása van.

Szemből a hatalmas, temészetesen kamu, telibe fröccsöntött „légbeömlők” jelenléte a legfeszélyezőbb. De azt sem értem, miért kellett az embléma feletti fekete műanyagbetéttel azt a hatást elérni optikailag, mintha a Focusnak állandóan fel lenne pattanva a motorházteteje.

Remélhetőleg lassan kikopik a divatból az elöl-hátul felsliccelt lámpa

Remélhetőleg lassan kikopik a divatból az elöl-hátul felsliccelt lámpa

Remélhetőleg lassan kikopik a divatból az elöl-hátul felsliccelt lámpa


Hátulról a túl széles, túl erősen összesliccelt lámpák miatt feszeng a focusozó, ha kívülről lesi kocsija farát. Belül pedig azért feszeng, ha hátrafelé néz – mondjuk, tolat -, mert a magasra emelt far miatt nyolcéves kor alatti gyereket, ír farkasnál kisebb kutyát esélye sincs meglátni.

Belül

A Focus vezetőülésébe pattanva máris jobb a helyzet. Egy kicsit. Egy fanyalgó utasom szerint – akit különben egyáltalán nem érdekelnek az autók, de a Focus még az ő közönyén is átütött – nagyon playstationös. Mivel a szórakoztató elektronika iránt sem érdeklődő hölgyről van szó, úgy sejtem, ő is a Need for Speed világára gondolt. Hát igen.

Kicsit meghökkentő, de valójában praktikus és komfortos a beltér

Kicsit meghökkentő, de valójában praktikus és komfortos a beltér

A kormány kicsit túlformázott, a küllők alatti tempomat-konzol (bal felől) és telefon-, hifi-konzol (jobb felől) is feleslegesen látványos. Hihetetlen, hogy a műszerek tokozásával a Ford a cicaszem-effektet az első és hátsó lámpák mellett még az utastérbe is be bírta lopni. A birodalmi sas-sziluettet, netán Transformers-logót formázó gombcsoport a középkonzolon pedig végképp mindennek a teteje. És hogy ehhez a technós, játékkonzolos világhoz hogy jött a műszerek mutatóinak babakék színe? Érthetetlen. Még egy apróság: a 120-as Skodákéhoz hasonlóan vagány pedálsor nem igazán illik egy ilyen látványosnak szánt kocsiba.

A középkonzol fő funkcióit könnyű megtalálni, de a formáról lehetne vitatkozni

A középkonzol fő funkcióit könnyű megtalálni, de a formáról lehetne vitatkozni

A középkonzol fő funkcióit könnyű megtalálni, de a formáról lehetne vitatkozni


De nem is számít. Mert a Focus szedán belül igenis jó.

Az ülés kényelmes és tart, a kormány fogása remek, a tempomat, hifi, telefon kezelése bizony logikus és könnyed róla. Még az első pillantásra aggasztóan széttagolt kijelző-menügomb kavalkád is megszokható pár kilométeren. (Egy ötgombos konzol a bal kormányküllőn, egy a jobbon, egy középen, ehhez két különálló képernyő, egy a műszeregységen, egy a középkonzolon.)

A helykínálat hátul ugyan nem világbajnok, szellőzőnyílások sem emelik a Focus hátsó traktusának komfortszintjét a kategória élvonalába, de két felnőtt azért kényelmesen elfér itt is. Egy kis tervezői figyelmesség pedig kifejezetten tetszett. Az ülőlapok szélén, az ajtók mellett egy-egy kis műanyagtálca várja a hátul ülők telefonjait, pénztárcáit. Apróság, de jólesik.

Az új Focust a modell rajongói fanyalogva fogadták: sokak szerint ronda szegény

Az új Focust a modell rajongói fanyalogva fogadták: sokak szerint ronda szegény

Vezetés – minden, ami nem motor

A Fordnak alaposan fel kell kötnie a gatyát, amikor új Focust épít. Az autós szaksajtóban 1998 óta olyan trivialitás, hogy a Golf-kategóriában a Focust a legjobb vezetni, ahogy a Fürge Ujjak közönsége ís bízvást számíthat a Volga fonal, mint etalon említésére. Egy ilyen elismerést pedig kár volna kockára tenni a gyártónak, ha modellt frissít.

Sportos autók jellemzője: arasznyi távon belül kormány, kézifék és váltókar

Sportos autók jellemzője: arasznyi távon belül kormány, kézifék és váltókar

Sportos autók jellemzője: arasznyi távon belül kormány, kézifék és váltókar


Nem is tették kockára. Az új Focus csomagtere, utasterének helykínálata nem vethető össze a kategória élvonalával – de vezetni nagyszerű! A kormányzás, a fék hibátlan, a váltó rövid úton jár és precíz, a futómű pedig remek.

Egyszer egy olyan ember, akinek sokat adok a szavára autóügyben, felhívta a figyelmemet egy érdekes dologra. Nézd csak, mutatta nem túl szép, de az ésszerű áron gumit csikorgatni akarók között legendás hírű Nissan SX kupéjának kabinját: ilyen egy igazi sportkocsi. A kormány, a váltókar és a kézifékkar – arasznyi távolságon belül.

Nos, a Focus, eme alsó-középkategóriás céges tömegmodell kormánya, váltókarja és kézifékkarja arasznyi távon belül esik.

Adatlap

Ford Focus 1.6 TDCI Titanium

A négyajtós Focus felára 120 ezer forint az ötajtóshoz képest. Raktere 112 literrel nagyobb, de sokkal kevésbé használható
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 115 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,9 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Vezetés – a motor

A lelkes autózás 60% sztráda, 20-20% országúti és városi forgalomban mindössze 5,6-5,7 liter gázolajat emésztett fel százon.

Ez sem világbajnok érték manapság, de egyrészt a fogyasztásban még bőven lett volna tartalék, ha nem olyan tempósan közlekedtem volna, másrészt a motor van olyan kellemes, hogy meg lehet bocsátani neki.

A hidegindításnál még nem gondolná az ember, hogy a köhögő, ki-kihagyó, rezonáló 1,6-os dízel bemelegedve milyen jó karakterisztikájú, dinamikus társsá válik a közlekedésben. Egyáltalán nem hajlamos lefulladni, és fordulaton is húz; kellően nyomatékos ahhoz, hogy a visszaváltásokat kedvelő vagy épp a kapcsolgatni gyűlölő sofőr is örömét lelje benne.

115 lóerővel, 270 Nm  nyomatékkal nem tartozik a legerősebbek köz (a Hyundai 128 lovas 1,6-os dízelt is tud adni az i30-hoz, a Fiat 120 lóerős 1,6-os dízelt gyárt), de azért a jó öreg PSA-motor legújabb, nyolcszelepes, emisszióra optimalizált változata is tud még valamit.

Menő, amerikás fíling: a kulcs gombját kétszer megnyomva felpattan a csomagtérfedél

Menő, amerikás fíling: a kulcs gombját kétszer megnyomva felpattan a csomagtérfedél

Menő, amerikás fíling


A raktér

A lépcsős hátú Focus egy hülyeség. Csomagtartója ugyan 421 literes, több mint százzal nagyobb az ötajtósénál, de aki pakolni szeretne egy kompakt szedánba, eleve ne is Fordban gondolkozzon. A keskeny résen alig fér be bármi, ami nem lapraszerelt; egy nagyobb mikrosütő becsúsztatása már gondot okozna.

A fedél lecsukásához még ebben a méregdrága Titanium változatban sem sikerült egy nyomorult fogantyút beépíteni; a Focus szedán fenekének egyetlen jó tulajdonsága, hogy a kulcs gombjának kétszeri megnyomására igazi amerikás eleganciával pattan fel.

428 rosszul kihasználható liter. Az octaviások röhögnek a focusosokon

428 rosszul kihasználható liter. Az octaviások röhögnek a focusosokon

428 rosszul kihasználható liter. Az octaviások röhögnek a focusosokon


Csak néhány szám a kategóriából, miheztartás végett: VW Jetta: 527 liter. Renault Fluence: 496 liter. Skoda Octavia: 560 liter. Opel Astra H szedán: 490 liter.

Még a padlólemez-társ Mazda 3 szedán feneke is 430 literes.

Csak a Mitsubishi Lancer pironkodhat a Focus mellett, rongyos 400 literjével.

Szóval, ha nem elég az ötajtós, de kell a hely, és kell a Focus – inkább a kombi.


Így törik a Focus

Alternatívák

A tesztautó listaára meglehetősen rémisztő ahhoz képest, hogy a Golf-kategória nem is túl erős dízeléről beszélünk: xenon-lámpával, parkradarral, félbőr, részben motoros ülésekkel, navigációval, 9 hangsugárzós hifivel, téli csomaggal és pár aprósággal hét és negyed millió.

Ezt a magasságot nem is érdemes összevetni semmivel, nézzük inkább, hogy alakulnak a belépő 1,6-os, 100 lóerőnél erősebb dízel kompakt modellek a Fordnál és a konkurenciánál:

A lépcsős dízel alap-Focus és vetélytársai
Volkswagen Jetta 1,6 CR TDI Trendline (105 LE) 5 711 750 Ft
Skoda Octavia Clever 1,6 CR TDI (105 LE) 5 260 500 Ft
Fiat Linea 1,6 Mjet Dynamic (105 LE) 5 145 000 Ft
Ford Focus 1,6 TDCi Trend (115 LE) 5 720 000 Ft
Mazda 3 1,6 D CE (109 LE) 5 369 900 Ft
Renaul Fluence 1,5 dCi Advantage (105 LE) 4 840 000 Ft

Nahát. Tehát nem is olyan drága a dízel Focus, csak a minőségi kompromisszumok mellett ordas árelőnyt adni képes mediterrán csodák, a Fluence és a Linea előzi meg számottevő mértékben.

Ezzel együtt a négyajtós Focus olyan furán néz ki és olyan használhatatlan a raktere, hogy a magam részéről el nem tudom képzelni a saját garázsomban egy Octavia helyett.

Ez van: tudom, hogy elkényelmesedett kispolgár lettem, de a Ford a tényleg továbbra is fantasztikus vezetési élménnyel már nem tud meghatni.

Persze ha kombikról lenne szó, más lenne a helyzet. Ott már talán megérne pár beáldozott liter rakteret és pár gúnyos mosolyt az előttem autózok tükrében a tempós kanyarok páratlan hangulata a kompakt kategóriában.