Az új Ford Focus, szegény, kapott hideget-meleget a márka és a modell rajongóitól. Nem nagyon tetszik nekik, ahogy a neten megjelenő tesztek alatt a kommentekből látszik. Talán a lépcsőshátú változat szebb lett, jobb lett? Megnéztük, kipróbáltuk.
Külső
Hááát… Profilból végül is nem is olyan rossz. Nyurga, lapos szedán, sokkal nagyobb autónak tűnik, mint a kategóriája. (Több mint 4,5 méter hosszú!) De ez az egyetlen perspektíva, ahonnan nem kellemetlen. Nagyon. A Need for Speedes kerékjárat-szélesítésekkel és a hangsúlyos homorulattal az ajtók alján azért eléég bazári, kicsit de-szeretnék-S-Merci-lenni hatása van.
Szemből a hatalmas, temészetesen kamu, telibe fröccsöntött „légbeömlők” jelenléte a legfeszélyezőbb. De azt sem értem, miért kellett az embléma feletti fekete műanyagbetéttel azt a hatást elérni optikailag, mintha a Focusnak állandóan fel lenne pattanva a motorházteteje.
Hátulról a túl széles, túl erősen összesliccelt lámpák miatt feszeng a focusozó, ha kívülről lesi kocsija farát. Belül pedig azért feszeng, ha hátrafelé néz – mondjuk, tolat -, mert a magasra emelt far miatt nyolcéves kor alatti gyereket, ír farkasnál kisebb kutyát esélye sincs meglátni.
Belül
A Focus vezetőülésébe pattanva máris jobb a helyzet. Egy kicsit. Egy fanyalgó utasom szerint – akit különben egyáltalán nem érdekelnek az autók, de a Focus még az ő közönyén is átütött – nagyon playstationös. Mivel a szórakoztató elektronika iránt sem érdeklődő hölgyről van szó, úgy sejtem, ő is a Need for Speed világára gondolt. Hát igen.
De nem is számít. Mert a Focus szedán belül igenis jó.
Az ülés kényelmes és tart, a kormány fogása remek, a tempomat, hifi, telefon kezelése bizony logikus és könnyed róla. Még az első pillantásra aggasztóan széttagolt kijelző-menügomb kavalkád is megszokható pár kilométeren. (Egy ötgombos konzol a bal kormányküllőn, egy a jobbon, egy középen, ehhez két különálló képernyő, egy a műszeregységen, egy a középkonzolon.)
A helykínálat hátul ugyan nem világbajnok, szellőzőnyílások sem emelik a Focus hátsó traktusának komfortszintjét a kategória élvonalába, de két felnőtt azért kényelmesen elfér itt is. Egy kis tervezői figyelmesség pedig kifejezetten tetszett. Az ülőlapok szélén, az ajtók mellett egy-egy kis műanyagtálca várja a hátul ülők telefonjait, pénztárcáit. Apróság, de jólesik.
A Fordnak alaposan fel kell kötnie a gatyát, amikor új Focust épít. Az autós szaksajtóban 1998 óta olyan trivialitás, hogy a Golf-kategóriában a Focust a legjobb vezetni, ahogy a Fürge Ujjak közönsége ís bízvást számíthat a Volga fonal, mint etalon említésére. Egy ilyen elismerést pedig kár volna kockára tenni a gyártónak, ha modellt frissít.
Nem is tették kockára. Az új Focus csomagtere, utasterének helykínálata nem vethető össze a kategória élvonalával – de vezetni nagyszerű! A kormányzás, a fék hibátlan, a váltó rövid úton jár és precíz, a futómű pedig remek.
Egyszer egy olyan ember, akinek sokat adok a szavára autóügyben, felhívta a figyelmemet egy érdekes dologra. Nézd csak, mutatta nem túl szép, de az ésszerű áron gumit csikorgatni akarók között legendás hírű Nissan SX kupéjának kabinját: ilyen egy igazi sportkocsi. A kormány, a váltókar és a kézifékkar – arasznyi távolságon belül.
Nos, a Focus, eme alsó-középkategóriás céges tömegmodell kormánya, váltókarja és kézifékkarja arasznyi távon belül esik.
Adatlap
Ford Focus 1.6 TDCI Titanium
Motor | 1560 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 115 LE |
Nyomaték | 270 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,9 sec |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Vezetés – a motor
A lelkes autózás 60% sztráda, 20-20% országúti és városi forgalomban mindössze 5,6-5,7 liter gázolajat emésztett fel százon.
Ez sem világbajnok érték manapság, de egyrészt a fogyasztásban még bőven lett volna tartalék, ha nem olyan tempósan közlekedtem volna, másrészt a motor van olyan kellemes, hogy meg lehet bocsátani neki.
A hidegindításnál még nem gondolná az ember, hogy a köhögő, ki-kihagyó, rezonáló 1,6-os dízel bemelegedve milyen jó karakterisztikájú, dinamikus társsá válik a közlekedésben. Egyáltalán nem hajlamos lefulladni, és fordulaton is húz; kellően nyomatékos ahhoz, hogy a visszaváltásokat kedvelő vagy épp a kapcsolgatni gyűlölő sofőr is örömét lelje benne.
115 lóerővel, 270 Nm nyomatékkal nem tartozik a legerősebbek köz (a Hyundai 128 lovas 1,6-os dízelt is tud adni az i30-hoz, a Fiat 120 lóerős 1,6-os dízelt gyárt), de azért a jó öreg PSA-motor legújabb, nyolcszelepes, emisszióra optimalizált változata is tud még valamit.
A raktér
A lépcsős hátú Focus egy hülyeség. Csomagtartója ugyan 421 literes, több mint százzal nagyobb az ötajtósénál, de aki pakolni szeretne egy kompakt szedánba, eleve ne is Fordban gondolkozzon. A keskeny résen alig fér be bármi, ami nem lapraszerelt; egy nagyobb mikrosütő becsúsztatása már gondot okozna.
A fedél lecsukásához még ebben a méregdrága Titanium változatban sem sikerült egy nyomorult fogantyút beépíteni; a Focus szedán fenekének egyetlen jó tulajdonsága, hogy a kulcs gombjának kétszeri megnyomására igazi amerikás eleganciával pattan fel.
Csak néhány szám a kategóriából, miheztartás végett: VW Jetta: 527 liter. Renault Fluence: 496 liter. Skoda Octavia: 560 liter. Opel Astra H szedán: 490 liter.
Még a padlólemez-társ Mazda 3 szedán feneke is 430 literes.
Csak a Mitsubishi Lancer pironkodhat a Focus mellett, rongyos 400 literjével.
Szóval, ha nem elég az ötajtós, de kell a hely, és kell a Focus – inkább a kombi.
Így törik a Focus
Alternatívák
A tesztautó listaára meglehetősen rémisztő ahhoz képest, hogy a Golf-kategória nem is túl erős dízeléről beszélünk: xenon-lámpával, parkradarral, félbőr, részben motoros ülésekkel, navigációval, 9 hangsugárzós hifivel, téli csomaggal és pár aprósággal hét és negyed millió.
Ezt a magasságot nem is érdemes összevetni semmivel, nézzük inkább, hogy alakulnak a belépő 1,6-os, 100 lóerőnél erősebb dízel kompakt modellek a Fordnál és a konkurenciánál:
A lépcsős dízel alap-Focus és vetélytársai | |
---|---|
Volkswagen Jetta 1,6 CR TDI Trendline (105 LE) | 5 711 750 Ft |
Skoda Octavia Clever 1,6 CR TDI (105 LE) | 5 260 500 Ft |
Fiat Linea 1,6 Mjet Dynamic (105 LE) | 5 145 000 Ft |
Ford Focus 1,6 TDCi Trend (115 LE) | 5 720 000 Ft |
Mazda 3 1,6 D CE (109 LE) | 5 369 900 Ft |
Renaul Fluence 1,5 dCi Advantage (105 LE) | 4 840 000 Ft |
Nahát. Tehát nem is olyan drága a dízel Focus, csak a minőségi kompromisszumok mellett ordas árelőnyt adni képes mediterrán csodák, a Fluence és a Linea előzi meg számottevő mértékben.
Ezzel együtt a négyajtós Focus olyan furán néz ki és olyan használhatatlan a raktere, hogy a magam részéről el nem tudom képzelni a saját garázsomban egy Octavia helyett.
Ez van: tudom, hogy elkényelmesedett kispolgár lettem, de a Ford a tényleg továbbra is fantasztikus vezetési élménnyel már nem tud meghatni.
Persze ha kombikról lenne szó, más lenne a helyzet. Ott már talán megérne pár beáldozott liter rakteret és pár gúnyos mosolyt az előttem autózok tükrében a tempós kanyarok páratlan hangulata a kompakt kategóriában.