Adatlap
BMW 640i Cabrio
Motor | 2979 cm3, Benzin, S6 |
Teljesítmény | 320 LE |
Nyomaték | 450 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,7 sec |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 9,2 l / 100 km |
A 6-os BMW kabrió átvételére logisztikai okokból egy 740xd-vel érkeztem, kissé lebiggyesztett szájjal. A háromliteres dízel ugyan igen tisztességesen mozgatta a limuzint, ám prózai hangja bántóan hasított bele az utastér luxusába.
Széles, lapos, hosszú
A 740-essel a kabrió mellé parkoltam le és csak ekkor tűnt föl, hogy mekkora is az. Mindössze tíz centivel rövidebb a majdnem-csúcsmodell 7-es limuzinnál. Tömegével hozza a bálnaságot, ám magassága miatt inkább valamiféle furcsa lapított cetre emlékeztet. Az elődmodell drabális (vagy inkább dundi) formavilágát jóval átgondoltabb, rafináltabb design váltotta föl.
A különbség éppen annyi, mint a konfekció és a méretes szabóság között. Sokkal kívánatosabb lett a Hatos, de az elegancia felé mozdult el. A gyúrós fiút öltönybe bújtatták. Én azt mondom, jól áll neki az új köntös. Bár talán már akkor is sokaknak örömet okoztak volna a gyáriak, ha csak a csomagtér fedelét cserélik egy hagyományosabbra.
Hasonlóan örvendetes változások történtek az utastérben is. Az előző generáció műszerfala annyira üres és jellegtelen volt, hogy még most is sírni támad kedvem, amikor meglátom. Ez már nem ilyen. És tudom, hogy apróság, de abból nagyon hiányoltam egy rendes pohártartót. Orvosolták ezt a problémát is, mindjárt kettőt helyeztek a váltókar elé.
A lényeg azonban a kényelem, az anyagok minősége, illetve a kidolgozás. Az ajtók mögött egyenesen az úri szabóság járhatott. Meg olyan tervezők, akik tudják, mi kell a sofőrnek: vaskos kormány, feléje forduló műszerfal, jól elhelyezett kezelőszervek. Ezeket pedig egy olyan kényelmes ülésből lehet tekerni, nyomni-húzni, állítgatni, amiből szinte fájt kiszállni. A bőrbe kötött csodát számtalan ponton állíthatjuk, természetesen elektromosan, tökéletesen magunkra szabhatjuk.
A luxus azonban csak az elöl ülőket illeti meg, a hátsó üléseket mintha a tervezési folyamat végén csempészték volna az elsők mögé. Szépen meg van formázva két személyre, lábtér viszont nem jutott egy hangyányi sem.
Hasonlóan felületesen foglalkoztak a rakodórekeszek méretével is. Van ugyan térképzseb, pakolhatunk a könyöklőbe, a kesztyűtartóba és az ülések hátán lévő zsebekbe, de nem eshetünk túlzásba. Ez az autó nem a praktikumról szól, de gondolom, ember nincs kerek e világon, aki ezt számon kérné rajta.
Széllel bélelt
Viszont joggal érheti kritika az autó szélvédelmét. Bár a felhúzott oldalablakok és a hátsó szélvédő(cske) – amely szélfogóként is szolgál – még nyitott tetővel is kellően körülbástyázottnak láttatják az autó utasait, az orkán elől nincs menekvés. 110 kilométeres sebesség fölött már rendesen borzolódik a frizura, a fodrász előre köszön.
Itt véget is ért a kellemetlenségek sora. Csalódás már csak azt érheti, aki vérbeli sportkocsinak szeretné látni a 640i Cabriót.
A típusjelzésben olvasható 40-es szám méretes motorra utal, de nem négy-, hanem csak háromliteres, soros hathengeres hajtja a hátsó kerekeket – ez a kínálat kisebbik tagja. Mégis 320 lóerő és 450 Nm nyomaték áll készen a bevetésre. A teljesítmény egyenletes és hatékony leadásában a kettős leömlésű turbófeltöltő segít, így alacsony fordulatról is képes meglódulni a csaknem kéttonnás BMW.
Aztán koronaként ott van még a ZF-től származó, nyolcfokozatú automatikus váltó, amelyen szinte lehetetlen fogást találni. Gyorsan, simán, szinte észrevétlenül kapcsol. Kézi üzemmódban is haladéktalanul követi a sofőr utasításait. Itt még a kormány mögé pakolt váltófüleknek is van értelme, hiszen a kapcsolás pont akkor történik, amikor azt akarjuk. Nincs spét a leffentyű meghúzása és a fokozat kapcsolása között.
Drágaságom
Megszokhattuk már, hogy a luxusautók gyártói jó drágán kínálják portékáikat, ám a magas ár nem jelenti azt, hogy a választott autó felszereltsége minden igényt kielégítene. Cserébe hosszú extralistáról választhatunk, amivel számolatlanul költhetjük a pénzt. A 640i Cabrio alapára 26 millió forint, a tesztautóért azonban 35 milliót kellene fizetni.
Többek között a következő tételek emelték meg kilencmillió forinttal az árat: komfortülések, surround kamerarendszer, szélvédőre vetített kijelző, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, sávváltásra figyelmeztető rendszer, Adaptive Drive rendszer, USB-csatlakozó, kulcs nélküli nyitás, navigációs rendszer, ajtózáró automatika.
Gyorsan vagy lassan?
Egy igazán sportos autó alacsony sebességnél úgy viselkedik, mint egy betöretlen csikó. Folyton szabadulni akar, szinte kényszerűség számára a lassú haladás. No, a 640i Cabrio nem ilyen.
A szinte hangtalanul induló motor – csak nyitott tetővel hallható a sokat ígérő morgás – egyáltalán nem sarkallja arra az embert, hogy nagy gázzal induljon. Alig taposott gázpedállal is bőven tartható a forgalom sebessége, közben pedig hitetlenkedve lehet bámulni, amint a váltások után 1200-as fordulat környékére esik a fordulatszámmérő mutatója.
Az autó karakterisztikája négy fokozatban állítható. Legjobb a Comfort fokozatba kapcsolni és élvezni, ahogy siklik a BMW, mintha nem léteznének úthibák. Nem okoznak kellemetlenséget a /40-es, 19-es kerekek sem. Még Budapesten sem!
A legkeményebb, Sport+ beállítás esetében lényegesen élénkebben reagál akaratunkra az autó. Gyorsabban veszi a gázt a motor, a váltó leszabályzásig engedi forogni, felkeményedik a kormány és a futómű. A határozott gázadásra pedig indul az igazi menet.
Az autó 5,7 másodperc alatt gyorsul százra és csak 250 km/h-nál fogy ki a szuszból. A csodálatos az, hogy gyakorlatilag nincs olyan alacsony fordulatszám, ahol hezitálna a megindulással, hiszen a maximális nyomaték már 1300-as fordulattól rendelkezésre áll.
Érdekes viszont, hogy ezt a bődületes gyorsulást mennyire nem érezni. Belepréselődünk az ülésbe, de az a szigorú nyerseség, ami ehhez járna, hiányzik. Ott ül az ember a tutiban, de nem kapja egyenesen a pofájába a lényeget, csak valami szűrőn keresztül.
Napestig hallgatnám
Ugyanez a helyzet a hangokkal is. El vagyunk zárva előlük. Nyitott tető kell hozzá, hogy hallgathassuk a koncertet. Mert, ha kell, rázendít a szimfonikus zenekar. A gázpedál rugdosására a kipufogó kellemesen durrog, készséggel sírdogálnak a hatalmas hátsó kerekek.
A szóló azonban a motoré. A karmester pedig a sebességváltó. Nincs más dolga az embernek, csak kézi üzemmódba kapcsolni és szépen kiforgatni a motort, a kanyarokat pedig visszakapcsolásokkal megközelíteni, hadd pörögjön föl a motor, hadd dolgozzon a motorfék. Csodálatos élmény, ahogy a hat henger szórakoztat. Én megtaláltam a magam barna hangját.
Álságos vagy hasznos?
Az igazi koncertekre sem lehet belépő nélkül bejutni, a BMW is megkéri az árát a magáénak; a számlát az előadás után nyújtja be. A fenti módon használva városi forgalomban szépen elfogyasztott átlagban 17 litert. Normális tempóban ki lehet jönni 12-ből is, országúton bóklászva a fedélzeti számítógép kilenc literes értéket is mutatott. Igencsak lábfüggő, pedig a nagy luxuskabrió még takarékoskodni is segít.
Szériatartozék ugyanis a start/stop funkció és a fékenergia-visszanyerő rendszer. Korszerű, de valahol vicces (vagy álságos) dolgok ezek egy ilyen autóban, ahol egyébként minden a luxusnak van alárendelve.
Nagy utazás
Egyesek szerint – közéjük tartozom én is – a 640i Cabrio nem igazán sportos. Mások szerint – nem tartozom közéjük – pedig nem igazi BMW, mert ahhoz a formaterv túlságosan lágy. Ám számomra összeállt kerek egésszé, mert a helyén kezelem. Elegáns, kényelmes utazóautó ez, gazdagoknak, a kategória kompromisszumaival.
Aki sportos BMW-t akar, válasszon a 3-as sorozatból. Abból is van kabrió, abba is beépítik ezt a motort. Én azonban a sorhatos hangját akkor is ebben hallgatnám szívesebben.