Adatlap
Seat Alhambra 1.4 TSI Style
Először azt hittem, vakmerő dolog a hatalmasra nőtt SEAT Alhambrába egy aprócska motort beépíteni. Tévedtem, ésszerű kombináció ez.
Először azt hittem, vakmerő dolog a hatalmasra nőtt SEAT Alhambrába egy aprócska motort beépíteni. Tévedtem, ésszerű kombináció ez.
Fotó megosztása:
A méretnövekedés miatt lényegesen kényelmesebb elődjénél az Alhambra
A méretnövekedés miatt lényegesen kényelmesebb elődjénél az Alhambra
Fotó megosztása:
Hatalmas téglatest, lekerekített élekkel, négy kerékre állítva
Hatalmas téglatest, lekerekített élekkel, négy kerékre állítva
Fotó megosztása:
Nem könnyű vele parkolóhelyet találni: 485 centi hosszú és 190 centi széles
Nem könnyű vele parkolóhelyet találni: 485 centi hosszú és 190 centi széles
Fotó megosztása:
Kis híján targoncával is rakodhatunk az Alhambra gyomrába
Kis híján targoncával is rakodhatunk az Alhambra gyomrába
Fotó megosztása:
Hát nem kívánatosabb, mint a Sharan?
Hát nem kívánatosabb, mint a Sharan?
Fotó megosztása:
Ott vannak a szilái. Mégiscsak egy bálna ez
Ott vannak a szilái. Mégiscsak egy bálna ez
Fotó megosztása:
Nincs itt semmi látnivaló!
Nincs itt semmi látnivaló!
Fotó megosztása:
A hatalmas test mozgatásáról egy aprócska, 1,4 literes benzinmotor gondoskodik. Nem is akárhogy
A hatalmas test mozgatásáról egy aprócska, 1,4 literes benzinmotor gondoskodik. Nem is akárhogy
Fotó megosztása:
Barátságos arc
Barátságos arc
Fotó megosztása:
Bőven van rajta üvegfelület. Még több fényhez az üvegtető megrendelésével juthatunk
Bőven van rajta üvegfelület. Még több fényhez az üvegtető megrendelésével juthatunk
Fotó megosztása:
Határozott kerékjáratok
Határozott kerékjáratok
Fotó megosztása:
Újracsomagolt Sharan
Újracsomagolt Sharan
Fotó megosztása:
Nemcsak ködben hasznos, szorgalmasan bevilágít a kanyarokba is
Nemcsak ködben hasznos, szorgalmasan bevilágít a kanyarokba is
Fotó megosztása:
A Sharan hátsó lámpájának formaterve talán bonyolultabb, ez viszont szebb
A Sharan hátsó lámpájának formaterve talán bonyolultabb, ez viszont szebb
Fotó megosztása:
Isten áldja a ballonos gumikat és azt is, aki a felszereltség összeállítása során nem esett túlzásokba!
Isten áldja a ballonos gumikat és azt is, aki a felszereltség összeállítása során nem esett túlzásokba!
Fotó megosztása:
Ecomotive ide, Ecomotive oda, a takarékosság nem erőssége
Ecomotive ide, Ecomotive oda, a takarékosság nem erőssége
Fotó megosztása:
Semmi szükség arra, hogy határozottabban formázottak legyenek az első ülések. Tespedésre ideális
Semmi szükség arra, hogy határozottabban formázottak legyenek az első ülések. Tespedésre ideális
Fotó megosztása:
Itt a középső sorban ülők is királynak érezhetik magukat
Itt a középső sorban ülők is királynak érezhetik magukat
Fotó megosztása:
Tologathatóak
Tologathatóak
Fotó megosztása:
Hajtogathatóak
Hajtogathatóak
Fotó megosztása:
Még hátra is könnyű a beszállás, kellő rést nyit az előredöntött ülés
Még hátra is könnyű a beszállás, kellő rést nyit az előredöntött ülés
Fotó megosztása:
A műszerfal igényesen összerakott, összetéveszthetetlenül Volkswagen
A műszerfal igényesen összerakott, összetéveszthetetlenül Volkswagen
Fotó megosztása:
Jó lett volna, ha jut bőr a kormányra
Jó lett volna, ha jut bőr a kormányra
Fotó megosztása:
Ez kell bele! Így lehet igazán kényelmesen suhanni a rónaságon
Ez kell bele! Így lehet igazán kényelmesen suhanni a rónaságon
Fotó megosztása:
Kell ezt magyarázni? Minden a helyén
Kell ezt magyarázni? Minden a helyén
Fotó megosztása:
Megcsócsálja a tömörített zeneszámokat is
Megcsócsálja a tömörített zeneszámokat is
Fotó megosztása:
Legjobb, ha csak a hőmérsékletet állítjuk be, aztán magára hagyjuk
Legjobb, ha csak a hőmérsékletet állítjuk be, aztán magára hagyjuk
Fotó megosztása:
Balról a második gombbal lehet kiiktatni a start/stop rendszert. De miért tennénk? Hiszen tökéletesen működik
Balról a második gombbal lehet kiiktatni a start/stop rendszert. De miért tennénk? Hiszen tökéletesen működik
Fotó megosztása:
Rendesen teszi a dolgát
Rendesen teszi a dolgát
Fotó megosztása:
Drágább verziókban ez a tárolóhely zárható
Drágább verziókban ez a tárolóhely zárható
Fotó megosztása:
Delej jön mindenhonnan
Delej jön mindenhonnan
Fotó megosztása:
A rögzítőféket egyszer sem kellett megpiszkálni, csendesen eldolgozgat a háttérben
A rögzítőféket egyszer sem kellett megpiszkálni, csendesen eldolgozgat a háttérben
Fotó megosztása:
Hűthető kesztyűtartó, megfelelő hőmérsékleten tárolt CD-kkel
Hűthető kesztyűtartó, megfelelő hőmérsékleten tárolt CD-kkel
Fotó megosztása:
Nem nehéz megpakolni
Nem nehéz megpakolni
Fotó megosztása:
Ez talán elég öt ember poggyászának
Ez talán elég öt ember poggyászának
Fotó megosztása:
Csak tíz literre kisebb, mint a teljes méretű pótkereket rejtő harmadik generációs Focus csomagtere
Csak tíz literre kisebb, mint a teljes méretű pótkereket rejtő harmadik generációs Focus csomagtere
Fotó megosztása:
Ez a 2430 literre akár egy költöztetőcéget is lehet alapozni
Ez a 2430 literre akár egy költöztetőcéget is lehet alapozni
Fotó megosztása:
A tolóajtó kilincsének működtetése nagy erőt igényelt
A tolóajtó kilincsének működtetése nagy erőt igényelt
Fotó megosztása:
A tolóajtó legfőbb előnye
A tolóajtó legfőbb előnye
Fotó megosztása:
A második sor is kedvére játszhat a hőmérséklettel
A második sor is kedvére játszhat a hőmérséklettel
Fotó megosztása:
A tetőből érkezik az áldás
A tetőből érkezik az áldás
Fotó megosztása:
A leghátsó sorban helyet foglalók sem panaszkodhatnak az ellátásra
A leghátsó sorban helyet foglalók sem panaszkodhatnak az ellátásra
Fotó megosztása:
Szépnek nem nevezném, de legalább nem komor fekete az egész
Szépnek nem nevezném, de legalább nem komor fekete az egész
Fotó megosztása:
A tolóajtókat is meg lehet pakolni
A tolóajtókat is meg lehet pakolni
Fotó megosztása:
Lötyög a motortérben a kis 1,4-es
Lötyög a motortérben a kis 1,4-es
Fotó megosztása:
Motor |
1390 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
150 LE |
Nyomaték |
240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
10,7 sec |
Végsebesség |
197 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
7,2 l / 100 km |
Nagyokat szuszog a kompresszor, vidáman fütyül a turbó, süvítve engedi szabadjára a fölös levegőt a lefújószelep. A sofőr szája mosolyra húzódik, autójában ülő családtagjai viszont értetlen arccal bámulják, hogy vajon mi baja lehet apunak. Nincs semmi gondja, annak örül, hogy fiatalkori vágyából, a sportautóból mégis maradt neki valami. Ilyenkor még arról is hajlamos elfeledkezni, mekkora batárt vezet.
Spanyol Volkswagen
A tavaly bemutatott Alhambra ugyanis igencsak megtermett jószág. Nemcsak elődjét nőtte túl alaposan, de a kategória kedvencének méretei is elmaradnak mögötte. Ugyan a hossz és a szélesség csak pár centivel múlja fölül a Ford Galaxyét, de a SEAT így is elmondhatja, hogy az övé a legnagyobb.
A formát nem vették túlságosan bonyolultra, nem trükköztek: egy téglatestre ragasztottak egy orrot, ami szinte törés nélküli folytatása a lapos szögben álló szélvédőnek. Bőven van fémfelület, ezek egyhangúságát törésekkel, határozott kerékjáratokkal oldották és a nagy ablakokkal. Oldalról pontosan olyan, mint ikertestvére, a Volkswagen Sharan. Hátul valóban csak leheletnyi módosítást kapott, elöl viszont markánsabb a különbség. Annyira, hogy számomra az Alhambra sokkal kívánatosabb, talán mert nem olyan szigorú a tekintete.
A hatalmas test mozgatásáról egy aprócska, 1,4 literes benzinmotor gondoskodik. Nem is akárhogy
Belül csak a kormány közepén trónoló embléma különbözteti meg a Volkswagentől Nincs meglepetés, a jól ismert németes formákat, anyagokat, kapcsolókat, műszereket kapjuk. Minden a helyén, de semmi játékosság. Enyhíti a komorságot, hogy nem csupa feketében pompázik, de kapunk bőven a szürkéből is.
A hombár gyomra
Itt a középső sorban ülők is királynak érezhetik magukat
Itt a középső sorban ülők is királynak érezhetik magukat
A praktikus befoglaló formának köszönhetően a méretnövekedés belül is tapasztalható. Az ember úgy érzi, egy hombárba ült be, az első sorból hátratekintve még a középen ülők is valószínűtlenül messze vannak. A leghátul utazókat pedig egyszerűbb telefonon fölhívni, mint hanyagul hátraszólni nekik, bízva abban, hogy elér odáig a hangunk.
Ha már csak ennyivel többet nyújtana, mint az első generáció, akkor is elégedettek lehetnénk. Ennek viszont az ülései is megfelelő magasságba kerültek a padlótól. Annak igazán nagy szó ez, aki valaha utazott az elődben. Nagyjából annyira volt kényelmes az Alhambrában ücsörögni, mint egy négyes bobban.
Még hátra is könnyű a beszállás, kellő rést nyit az előredöntött ülés
Még hátra is könnyű a beszállás, kellő rést nyit az előredöntött ülés
No, ez a múlté, az első két sor terpeszkedhet kedvére, de végre hátra is beférnek ember méretű egyedek. Nem állítom, hogy a 193 centimmel szívesen utaznék ott sok száz kilométert, de már nem mordulnék rá arra, aki arra kérne, ugyan legyek szíves a hátsó sorba fáradni.
Azért sem, mert végre a bejutás nem hasonlít a középkori kínzások egyetlen fajtájához sem. A tolóajtó – ami rendelhető elektromos mozgatással is – hatalmas nyílást harap ki az Alhambra oldalából, az oldalsó ülés pedig nemcsak előredönthető, de sínen előre is tolható, így kackiásan foglalhatjuk el helyünket.
Ami tökéletes
Balról a második gombbal lehet kiiktatni a start/stop rendszert. De miért tennénk? Hiszen tökéletesen működik
Balról a második gombbal lehet kiiktatni a start/stop rendszert. De miért tennénk? Hiszen tökéletesen működik
Mikor először vezettem motorleállító rendszerrel szerelt autót, az első lámpánál megállt bennem az ütő. Aztán szépen hozzászoktam, hogy az újraindulás mindig meg fog történni, hol így, hol úgy. Hiszen a márkák között hatalmas különbségek vannak. Egyes modellek köszörülve indulnak be, az Alhambra viszont szinte egy felet köhint, már jár is a motorja.
A tökéletesség érzését fokozta az álló motornál is működő visszagurulás-gátló, így a lámpánál várakozva a féket sem kellett taposni, hogy az üresbe tett autó el ne indulhasson.
A belső teret pár mozdulattal kedvünk szerint rendezgethetjük, a hétszemélyes kisbusztól egészen a csaknem 2,5 köbméteres raktérrel rendelkező teherautóig jutva. Köztes állomást jelent az öt ülés, ami mögött még mindig van 809 liternyi tér a pakolásra, tehát három gyerekkel sem gond nekiindulni egy hosszabb nyaralásnak, nem kell otthon hagyni a kedvenc játékok közül semmit. Így nincs, ami kibillentse nyugalmából a családfőt.
Ez a 2430 literre akár egy költöztetőcéget is lehet alapozni
Kicsi szív, nagy étvágy
Lötyög a motortérben a kis 1,4-es
Lötyög a motortérben a kis 1,4-es
A kisimult arcon csak a tankolások alkalmával jelenhetnek meg ráncok. Az orrban dolgozó aprócska benzinmotor ugyanis olyan meggyőzően és olyan csendben mozgatja a ráakasztott bódét, hogy az emberben fel sem merül, ennek alaposan meg kell fizetnie az árát.
Az 1,4 literes erőforrás a kompresszornak köszönhetően alul sem nyomatékszegény, induláskor nyoma sincs erőtlenségnek, magasabb fordulaton pedig turbófeltöltő feledteti a kis lökettérfogatot. Így az Alhambra nem képez akadályt sem városban, sem országúton és autópályán is magabiztosan lehet vele haladni.
Kis híján targoncával is rakodhatunk az Alhambra gyomrába
Kis híján targoncával is rakodhatunk az Alhambra gyomrába
A teszthét során ugyanannyit közlekedtem fővárosunk kátyútengerében, mint országúton. Nem állítom, hogy kerültem a dinamikus gyorsításokat, de nem toltam ki az autó szemét. Ezért aztán kerek szemekkel bámultam a kútoszlop kijelzőjén pörgő számokat: 11 liter lett az átlagfogyasztás.
Nofene, pedig ott a start/stop automatika és a fékenergia-visszanyerő rendszer, illetve a sebességváltó hatodik fokozata – 130km/h-nál mindössze háromezret forog a főtengely -, meg a váltási segédlet, amely bőszen ajánlgatja a következő fokozatokat a takarékoskodás jegyében.
Csillapít
Váltani pedig nem fáj, nem tökéletes ugyan a hatfokozatú szerkezet, de megfelelő erővel, pontosan kapcsolható. Ez jellemző a többi kezelőszervre is. Nem kiemelkedő a kormányzás és a fékezés sem, egyszerűen és biztonságosan teszi minden a maga dolgát.
A futómű is, ami egyenesben kifejezetten komfortos, az úthibákból csak a nagyon durvák jutnak el az utasokig, amiben nem kis szerepe lehet a ballonos gumiknak. A gyors kanyarokat azonban nem érdemes erőltetni, magabiztosan tapad ugyan az Alhambra, de a karosszéria dől, az oldaltartás nélküli ülésekben pedig kapaszkodót keresve csúszkálnak a bent ülők.
Hát nem kívánatosabb, mint a Sharan?
Dízel vagy benzin?
Ott fentebb, az a 11 literes érték eléggé rémisztőnek tűnik. Annak fényében, hogy a 140 lóerős dízelmotorral szerelt változat Szörényi kollégával a volán mögött kilenc liter gázolajat pusztított el, már nem is annyira vészes. A nagy tömeg és a gigantikus méretű homlokfelület könyörtelenül elkéri azt, ami jár neki.
Persze abban van nyomaték dögivel, a 320 Nm nagyobb rugalmasságot biztosít. A kis benzines erre rögtön két aduval válaszol. Az egyik az ár: azonos felszereltséggel hétszázezer forinttal kell kevesebbet fizetni érte, abból a pénzből meg sokat lehet kocsikázni még városban is.
A másik nem az észre, hanem az érzelmekre hat: a bevezetőben említett hangélmény. Csak ezért nem, de ezzel együtt megéri az árát a kisebbik benzines Alhambra.