Igazi közhellyel kezdeném. Korea az új Japán. Legalábbis az autók tekintetében mindenképp. A Hyundai-KIA páros évek óta egyre erőteljesebben táncol a konkurencia tyúkszemén. Lendületük töretlen, ezt a tényt pedig nem mulasztották el nyomatékosan az orrunk alá dörgölni a Kia Rio nemzetközi sajtóbemutatóján.

A Kia számára felesleges trükközni a számokkal, a melldöngetés jogos, az elmúlt válságos években sikerült növekedést produkálniuk, tavaly már a negyedik legnagyobb autógyártóként tartották számon a koreai vállalatot. Mikor egy újonc elér a legnagyobbak szintjére, mindig ugyanaz a kérdés. Hogyan tovább? Tud majd valami pluszt adni, vagy menthetetlenül visszasüllyed?

Dübörög a gazdaság, de most tényleg

Úgy tűnik, az előbbi forgatókönyv érvényesül, Koreában megtalálták a magasabb fokozatot. 2012-ig négy teljesen új modellt lepleznek le, a Picanto és az Optima után harmadikként a kisautók piacán kardoskodó Kia Riót.

A Rio élezheti is a kardját, hiszen a kisautók piaca a leggyilkosabb terep. Itt a relatív alacsony ár mellett már ügyelni kell a környezet védelmére, ráadásképp a középkategóriában megszokott kütyük is alap elvárásként jelennek meg. Az sem árt, ha pofája szebb, mint a szőrös patás ördögé, mert az európai ilyen finnyás fajta, ad a külsőségre.

A tervezői puskapor csak a vaskos hátsóhoz érve fogyott el
Már nem röhög ki az Alfás szomszéd, a Kia bumfordi alakja miatt

Már nem röhög ki az Alfás szomszéd, a Kia bumfordi alakja miatt

Már nem röhög ki az Alfás szomszéd, a Kia bumfordi alakja miatt


Ebből a szempontból a Rio fényévekkel hagyja le elődeit. Ahogy ilyenkor megszoktuk, az új Rio is terebélyesebb elődjénél. 5,5 centiméterrel hosszabb, és 2,5 centiméterrel szélesebb, a tengelytáv pedig 7 centivel lett nagyobb. Ennek ellenére mégis karcsúbb, légiesebb a szemnek.

Márkajelzés nélkül már nem a távol keletről érkező tucatautók közé sorolható be. Kapott egy csipetnyi egyéniséget. Bevált klisékből rakták össze a formát, szerencsére úgy keverve a paklit, hogy ne legyen egyértelmű, mire emlékeztet.

Az unalmas külsőnek leáldozott

Elöl a szélvédő felé erősen nyújtott, sandító karvalyt idéző lámpák LED sorral hozzák a kötelező agresszív tekintetet, középen a tigrisszájnak becézett hűtőmaszk erősíti a márkaidentitást, a ködlámpák pedig már szinte várják a ráncfelvarrást. A dögunalmas oldalnézetet is sikerült feldobni a sajtóanyagban „karaktervonalnak” keresztelt homorú lemezkialakítással, a puskapor csak a vaskos hátsóhoz érve fogyott el. Egyedül ezt az emelkedő övvonalat lehetne már elfelejteni, a forma helyett inkább a sofőrben kelt feszültséget, akinek szemellenzős lovakhoz hasonló holttérrel kell megküzdenie.

Nem egy primadonna, de – a technikai színvonal mellett -, már a formát tekintve is ott toporog az európai vetélytársak mellett.

Minden tekintetben nőtt az új Kia Rio

Minden tekintetben nőtt az új Kia Rio

Jó mestertől lopni nem szégyen

A belső teret tekintve kevesebb kreatív ötletet fedeztünk fel. A Rio tipikus, beülünk és megyünk autó, nincs szöszölni való részlet, csak kegyetlen funkcionalitás. A Mazda3, Citroen DS3 által ihletett háromhengeres műszerfal itt is jól néz ki, a sebességmérő közepében trónoló kis kijelzőn minden fontos információt megkapunk.

Ehhez már a hátsó sorba kell ülni az egereknek, 7 colon terpeszkedik a navigáció

Ehhez már a hátsó sorba kell ülni az egereknek, 7 colon terpeszkedik a navigáció

Ehhez már a hátsó sorba kell ülni az egereknek, 7 colon terpeszkedik a navigáció


A tesztelt modellek mindegyikében a 7 colos navigáció uralta a középkonzolt. Kellemes extra ez ebben a kategóriában, érintőképernyős vezérlésével igencsak megkönnyíti a tájékozódást. A legnagyobb újítás számomra mégsem a kütyük tárháza volt.

Piros pontot érdemel a szinte már oxigén fontosságú Ipod, USB kapcsolat, és a kulcs nélküli indítás, de a legjobb, hogy nincs térdgyilkos műanyag! Minden gyártó a váltó mellé teljesen behúzott műanyag toronyra telepíti gombjait, ami teljesen felesleges, és erre a Kia Rio tervezői is rájöttek. Inkább a régmúlt időket idéző tároló rekesznek faragtak helyet, így a sofőr jobb térdkalácsa nem válik fájdalmas ponttá a hosszú utak során.

Hátfájás annál inkább lehetséges, 185 centiméteremmel tapasztalva éppen rövid az ülőlap, és bárhogy süllyesztjük, vagy döntjük, a helyzet nem javul. Kényelmesebb nem lesz tőle, de legalább lélekben segíthet a rendelhető bőrhuzat, és a három színben (barna, fekete vagy sivatagi szürke) elérhető kárpitozás.

A megnövelt tengelytáv jótékony hatással volt a belső térkínálatra is, még hátul ülve sem elrettentő kaland megtenni párszáz kilométert. A csomagok szintén több teret kaptak, 288 literen terpeszkedhetnek a táskák, de ha új táncoló mosógép kell a fürdőszobába, a 60:40 arányban dönthető hátsó üléssorral (920 liter) az is megoldható.

Az összes erőforrás halkan teszi a dolgát, legfőbb erényük a takarékosság

Az összes erőforrás halkan teszi a dolgát, legfőbb erényük a takarékosság

Az összes erőforrás halkan teszi a dolgát, legfőbb erényük a takarékosság


Tágas belül, csábos kívül. A Kia Rio lenne az új tökéletes kisautó? Nos, nem egészen.

A takarékos, zöld hozzáállás egyvalamit ölt meg. A dinamizmust. Végigzongoráztam a motorpaletta mind a négy tagját, a legkisebb 75 lóerős dízeltől egészen a 109 lovas 1.4-es benzinesig. Lehet, a számok mást mutatnak, de a nagyobb benzines kivételével mind a három verzió harmatos benyomást keltett.
Igaz, olyan tulajdonságot kérek számon, ami a KRESZ szabályokat követő hétköznapokban vajmi keveset számít. Tehát akit nem zavar, ha a komótosan cammogó Ikarus mögött kell bandukolni a következő megállóig, az tekintse semmisnek ezt a kijelentést.

Ebben a tekintetben a hegyvidéki tesztút meredek emelkedői némileg befolyásolják az ítélkezést, lehet, hogy az alföldi rónán fel se merült volna az erőtlenség gondolata. Az mindegyik kivitelről elmondható, hogy kiemelkedő csendességgel dolgoznak, a két dízel sem volt számottevően zajosabb, mint benzines társaik.

Ide nekem a leggyengébbet!

A minőség már elvárható a Kiától, ezen a téren nem is okozott csalódást

A minőség már elvárható a Kiától, ezen a téren nem is okozott csalódást

A minőség már elvárható a Kiától, ezen a téren nem is okozott csalódást


Ha már a spórolásra megy ki a játék, az 1.1 literes három hengerrel dolgozó gázolajos motor az ideális választás. Városi tempóban haladva nincs nyoma az erőhiánynak, a változó geometriájú turbónak köszönhetően könnyen előcsalogatható a 75 lóerő és a 170 Nm nyomaték.

Ahogy az várható volt, az autópályatempó igazi kínzás a picinyke motornak, a 120 km/h sebességet elhagyva már csak véget nem érő lejtőkben bízhatunk. Cserébe viszont kétrét görnyedve hahotázhatunk, ha tankolásra kerül a sor. A gyári adat szerint 3,2 literes vegyes fogyasztásra számíthat, aki forgalomtól elzárt körpályán, mindig azonos sebességgel jár munkába.

Félretéve a viccet, pedált a padlóhoz passzírozva, szerpentineken autózva 5,5 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, ebből következtetve kalapos öreguras tempóval a négy liter sem elképzelhetetlen.
Ráadásképp a környezetért aggódó szívünket is hájjal kenegeti a Rio, Ecodynamics kivitelben jelenleg ez a motor a szén-dioxid kibocsájtás bajnoka, 85 g/km-es értékkel.

Ez a zöld kivitel rendelhető a többi modellhez is, tulajdonképpen a ma divatos pénztárca és környezetkímélő újításokat tartalmazza (start-stop rendszer, átdolgozott aerodinamika, alacsony gördülési ellenállású abroncsok).

 Adatok: Kia Rio  1,2 16V  1,4 16V  1,1 Dízel 1,4 Dízel
 Hengerűrtartalom  1248 cm3  1396 cm3  1120 cm3 1396 cm3
 Teljesítmény LE / nyomaték Nm  85/6000 f.
120/ 4000 f.
 109/6000 f.
137 / 4200 f.
 75/6000 f.
170 / 4000 f.
 90/4000
220/2750
 Gyorsulás 0-100 km/ó  13,1s  11,5/13,2s  16,1s  14,2s
 Végsebesség, km/ó  168  183/170  160  172
 Átlagfogyasztás / CO2-emisszió  5 l
114 g/km
 5,3/6,3 l
124/147 g/km
 3,6/3.2*l
94/85 g/km
 4,1 l
109 /km
 Üres tömeg, kg  1029  1066/1093 1116  1164

Sportmentesen spórolós

Rendelhetünk Esőerdőbarát csomagot is

Rendelhetünk Esőerdőbarát csomagot is

Rendelhetünk Esőerdőbarát csomagot is


Az autó karaktere egyéb tekintetben sem szolgálja a sportos haladást, a hangsúly a nagybetűs kényelemre került. Az elektromos szervóval operáló kormány ütközéstől-ütközésig szűk hármat fordul, pille könnyen jár, de érzéketlen akár egy Vietnamot megjárt háborús veterán.

A futómű magyar utakra született, tompítja, elnyeli a legtöbb úthibát, csak a hajszolással nincs nagy barátságban. Erősen billen, majd  az autó makkra éhes disznóként túrja ki magát a kanyarívről. A biztonság terén is történt előrelépés, Európában széria az ESP, és a hat légzsák. Várható az öt csillag, de ehhez még az EuroNCAP döntnökeinek is lesz egy két szava.

Nem vagyok fizetett bérenc, nincs levágott lófej az ágyamban, mégis nehezemre esik komoly kritikát megfogalmazni a Kia új üdvöskéjével kapcsolatban. Praktikus, helykínálata bőséges, zajtalan, ráadásul már a forma miatt sem röhöghet ki az Alfás szomszéd.


Az ára bőven versenyképes, az alapmodell 1.2 literes benzines kulcsait három millióért vehetjük birtokba. Egy kellemesebben felszerelt kivitelt pedig már 3,3 millió forintért is a garázsban tudhatunk, ráadásul minden esetben él a hét év teljes körű garancia. Nem kínál forradalmi újítást de ezekkel a feltételekkel erősen megfontolandó ajánlat az új Kia Rio a Polo, Clio, C3, Corsa, Punto, Fiesta, Jazz, Note és társaik mezőnyében.