Ha akarjuk kabrió, ha akarjuk kupé. A Volkswagen itthon kapható egyetlen nyitható tetős modelljét próbáltuk, amely nemrég túlesett egy ráncfelvarráson is
1,4 literes, 122 lóerős benzinmotor dolgozik benne

1,4 literes, 122 lóerős benzinmotor dolgozik benne

1,4 literes, 122 lóerős benzinmotor dolgozik benne


Idén áprilisban már kipróbáltuk a kívül-belül megújult VW Eost, amely elöl hátul új lámpákat, lökhárítót és egy nagy rakás alapárassá vált extrát kapott a már időszerű frissítés jegyében, most pedig már a hosszabb hazai próbán is túl vagyunk.

Elnézve a régebbi modellről készült képeket, illetve felidézve a korábbi Eos tesztautó már megkopott emlékét, az apró módosítások igen sokat javítottak a kabrió megjelenésén. A legtöbb CC-től eltérően az Eos feneke nyitott és csukott állapotban is formás. Kevés modell tudja ezt a trükköt, a Volvo C70 hasonlóan jól sikerült darab.

Így nyílik az Eos teteje:

Belül sajnos semmi poén nem várja a vezetőt, kevés érdekes dologgal találkozunk, a kocsi a szokásos Volkswagenes berendezési tárgyakkal van megtömve. Kormány, műszerek, kapcsolók, karok, mind mind ismerősek. Úgy is működik benne minden, mintha a márka más modelljeiben, tisztességes, megbízható munkának tűnik, különösebb érzelmi felhang nélkül.

A fekete belső napon pár perc alatt tüzesre forrósodik

A fekete belső napon pár perc alatt tüzesre forrósodik

Kicsik hátra

Nyitott tetővel huzatos, csukottal fejben szűk a hátsó üléssor

Nyitott tetővel huzatos, csukottal fejben szűk a hátsó üléssor

Nyitott tetővel huzatos, csukottal fejben szűk a hátsó üléssor


Ugyan az Eos négyszemélyes, de nem meglepő módon a hátsó sorban ülni nem lesz túl élvezetes. Nyitott tetővel csak a menetszél lehet kellemetlen, csukott állapotban pedig fejben nagyon szűk a hátsó hely. Legalábbis felnőtteknek. Gyerekeknek viszont remek a hátsó padsor – a nekik való üléseket is pillanatok alatt, könnyedén beszerelhetjük, ha kinyitjuk a tetőt – csak tetőnyitás közben kell nagyon figyelni, nehogy a nagy csodálkozásban a Transformerként hajladozó fémkarok közé kerüljön valamelyik apró ujj.

Menetszél tekintetében az első ülések szenzációsak, a szélvédő felső ívéből extra légterelő bújik elő, ha pedig nem ül hátul senki, akkor egy újabb, szétszedhető szélfogóval javíthatjuk tovább a komfortot.

Nyitás

Az Eos – ha a tolatóradar érzékelői elegendően nagynak ítélték meg az autó mögötti teret – 25 másodperc alatt tünteti el a saját tetejét, amelyet szépen behajtogat a csomagtartó erre a célra fenntartott bugyrába. Erre a mutatványra csak álló helyzetben képes, és a magánszám befejezéséig húzni kell a könyöklő környékére épített kapcsolót. Kicsit kényelmetlen, de így biztonságosabb.

Biztonság

2007-ben négycsillagosra vizsgázott a VW keménytetős kabriója

2007-ben négycsillagosra vizsgázott a VW keménytetős kabriója

2007-ben négycsillagosra vizsgázott a VW keménytetős kabriója


Az Eos nem éppen új modell, legutóbb 2007-ben törték össze, akkor négycsillagosra vizsgázott az EuroNCAP-nél. Frontális ütközésnél tizenkét pontot gyűjtött az Eos – 75 százalék – oldalütközésnél tizenhetet – ez a megszerezhető 94 százaléka.

A pontveszteség oka a műszerfal, amely a vezető bokájára és combjára jelent nagyobb veszélyt. Akit a részletek is érdekelnek, az kattintson ide a teljes töréstesztért.

Adatlap

Volkswagen Eos 1,4 TSI

Ha akarjuk kabrió, ha akarjuk kupé. A Volkswagen itthon kapható egyetlen nyitható tetős modelljét próbáltuk, amely nemrég túlesett egy ráncfelvarráson is
Motor 1390 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 122 LE
Nyomaték 200 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,9 sec
Végsebesség 198 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,2 l / 100 km

Gyorsulni csak elég lagymatagon tud az Eos – egy tized másodperc híján kereken tizenegy másodpercre van szüksége, amíg eléri a százas tempót – de mentségére legyen mondva, hogy közel másfél tonnát kellene dinamikusan mozgatni, 122 lóerővel. És ez nem megy neki. Cserébe elképesztően csendes, roppant kulturáltan, mindenféle vibráció nélkül dolgozik, és a szabályos közlekedéshez ez a teljesítmény is elegendő. Bár az ember tudat alatt valamiért kabrióba erős motort képzel, de aki ment már nyitott tetővel autópálya-tempóval, annak nem hinném, hogy hiányzik a gyorsabban orkánná erősödő menetszél.

Fogyasztás

Kényelmes, rendezett, de olyan, mint egy Golf belseje

Kényelmes, rendezett, de olyan, mint egy Golf belseje

Kényelmes, rendezett, de olyan, mint egy Golf belseje


Eleinte a fogyasztásmérő által mutatott érték igen rémisztő volt, de ez nem is volt annyira meglepő, hiszen egy tesztnap végén sikerült elhoznunk a kocsit, ahol senkit sem érdekelt, mennyit eszik az autó. Csak menjen. Szerencsére a második napon már nem kellett a tíz liter feletti átlagot nézni – a nullázás a gyengék fegyvere – és végül az 1,4-es autó tankjába 440 kilométer után 32,8 liter benzint kellett tölteni. Ez 7,4 literes átlagot jelent, ami ugyan a 6,4 literes gyári értéknél pont egy literrel több, de a közel másfél tonnás saját tömeg fényében nem tűnik vészesen soknak.

Sokat javított az arcon a szögletes fényszóró

Sokat javított az arcon a szögletes fényszóró

Sokat javított az arcon a szögletes fényszóró


Az Eos-szal könnyű kényelmesen közlekedni, bár ez valószínűleg inkább a tesztautón lévő aránylag ballonos gumiknak volt köszönhető. Bölcs választás volt ilyet szereltetni rá, mert így a zörgésre hajlamos, temérdek alkatrészből álló nyitható tető sem csapott akkora zajt, mintha valami sportosabb abroncson gurult volna a kocsi. Épeszű ember meg egy másfél tonnás kabrióval amúgy sem feszegeti kanyarban a fizika határait.

Ha mi sem tesszük, akkor az Eos pontosan kormányozható, az elvártnál kicsit ugyan lomhább, de roppant látványos és kényelmes autó, amiből hiányzik a kabriók minden hátránya.

Ön is vezetheti

Nyoma sincs a CC-kre jellemző buta formának

Nyoma sincs a CC-kre jellemző buta formának

Nyoma sincs a CC-kre jellemző buta formának


A kipróbált tesztautó jelenleg – több extra felszereltségű, érdekes színű márkatársával egyetemben – éppen az országot járja, a Volkswagen Innovaturné fantázianevű program keretében. A tesztparkba – amelyben az 5,7 millió forintos Polo-tól a 210 lóerős Golf GTI-n és az új Tiguanon át a háromliteres Touaregig olyan ritka jól felszerelt autókat tartalmaz, amilyeneknek nem minden nap juthatunk a közelébe.

Ezekben a kocsikban a VW szinte összes izgalmas extráját ki lehet próbálni, a dinamikus fényszórószabályzást, a sávtartó rendszert, a térlátást biztosító kamerákat, vagy Park Assist névre hallgató berendezést, amely magától megtalálja a parkolóhelyet és be is áll a kinézett helyre.

Bár máshol a Golfból is kapható kabrió változat, itthon jelenleg mégis az Eos az egyetlen olyan Volkswagen, amelynek nyitható a teteje. Így aki VW emblémás kocsiban szeretné élvezni együtt a napsütést, menetszelet, annak egyelőre nincs más választása.