Idén áprilisban már kipróbáltuk a kívül-belül megújult VW Eost, amely elöl hátul új lámpákat, lökhárítót és egy nagy rakás alapárassá vált extrát kapott a már időszerű frissítés jegyében, most pedig már a hosszabb hazai próbán is túl vagyunk.
Elnézve a régebbi modellről készült képeket, illetve felidézve a korábbi Eos tesztautó már megkopott emlékét, az apró módosítások igen sokat javítottak a kabrió megjelenésén. A legtöbb CC-től eltérően az Eos feneke nyitott és csukott állapotban is formás. Kevés modell tudja ezt a trükköt, a Volvo C70 hasonlóan jól sikerült darab.
Így nyílik az Eos teteje:
Belül sajnos semmi poén nem várja a vezetőt, kevés érdekes dologgal találkozunk, a kocsi a szokásos Volkswagenes berendezési tárgyakkal van megtömve. Kormány, műszerek, kapcsolók, karok, mind mind ismerősek. Úgy is működik benne minden, mintha a márka más modelljeiben, tisztességes, megbízható munkának tűnik, különösebb érzelmi felhang nélkül.
Kicsik hátraUgyan az Eos négyszemélyes, de nem meglepő módon a hátsó sorban ülni nem lesz túl élvezetes. Nyitott tetővel csak a menetszél lehet kellemetlen, csukott állapotban pedig fejben nagyon szűk a hátsó hely. Legalábbis felnőtteknek. Gyerekeknek viszont remek a hátsó padsor – a nekik való üléseket is pillanatok alatt, könnyedén beszerelhetjük, ha kinyitjuk a tetőt – csak tetőnyitás közben kell nagyon figyelni, nehogy a nagy csodálkozásban a Transformerként hajladozó fémkarok közé kerüljön valamelyik apró ujj.
Menetszél tekintetében az első ülések szenzációsak, a szélvédő felső ívéből extra légterelő bújik elő, ha pedig nem ül hátul senki, akkor egy újabb, szétszedhető szélfogóval javíthatjuk tovább a komfortot.
Nyitás
Az Eos – ha a tolatóradar érzékelői elegendően nagynak ítélték meg az autó mögötti teret – 25 másodperc alatt tünteti el a saját tetejét, amelyet szépen behajtogat a csomagtartó erre a célra fenntartott bugyrába. Erre a mutatványra csak álló helyzetben képes, és a magánszám befejezéséig húzni kell a könyöklő környékére épített kapcsolót. Kicsit kényelmetlen, de így biztonságosabb.
Biztonság
Az Eos nem éppen új modell, legutóbb 2007-ben törték össze, akkor négycsillagosra vizsgázott az EuroNCAP-nél. Frontális ütközésnél tizenkét pontot gyűjtött az Eos – 75 százalék – oldalütközésnél tizenhetet – ez a megszerezhető 94 százaléka.
A pontveszteség oka a műszerfal, amely a vezető bokájára és combjára jelent nagyobb veszélyt. Akit a részletek is érdekelnek, az kattintson ide a teljes töréstesztért.
Adatlap
Volkswagen Eos 1,4 TSI
Motor | 1390 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 122 LE |
Nyomaték | 200 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,9 sec |
Végsebesség | 198 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,2 l / 100 km |
Gyorsulni csak elég lagymatagon tud az Eos – egy tized másodperc híján kereken tizenegy másodpercre van szüksége, amíg eléri a százas tempót – de mentségére legyen mondva, hogy közel másfél tonnát kellene dinamikusan mozgatni, 122 lóerővel. És ez nem megy neki. Cserébe elképesztően csendes, roppant kulturáltan, mindenféle vibráció nélkül dolgozik, és a szabályos közlekedéshez ez a teljesítmény is elegendő. Bár az ember tudat alatt valamiért kabrióba erős motort képzel, de aki ment már nyitott tetővel autópálya-tempóval, annak nem hinném, hogy hiányzik a gyorsabban orkánná erősödő menetszél.
Fogyasztás
Eleinte a fogyasztásmérő által mutatott érték igen rémisztő volt, de ez nem is volt annyira meglepő, hiszen egy tesztnap végén sikerült elhoznunk a kocsit, ahol senkit sem érdekelt, mennyit eszik az autó. Csak menjen. Szerencsére a második napon már nem kellett a tíz liter feletti átlagot nézni – a nullázás a gyengék fegyvere – és végül az 1,4-es autó tankjába 440 kilométer után 32,8 liter benzint kellett tölteni. Ez 7,4 literes átlagot jelent, ami ugyan a 6,4 literes gyári értéknél pont egy literrel több, de a közel másfél tonnás saját tömeg fényében nem tűnik vészesen soknak.
Az Eos-szal könnyű kényelmesen közlekedni, bár ez valószínűleg inkább a tesztautón lévő aránylag ballonos gumiknak volt köszönhető. Bölcs választás volt ilyet szereltetni rá, mert így a zörgésre hajlamos, temérdek alkatrészből álló nyitható tető sem csapott akkora zajt, mintha valami sportosabb abroncson gurult volna a kocsi. Épeszű ember meg egy másfél tonnás kabrióval amúgy sem feszegeti kanyarban a fizika határait.
Ha mi sem tesszük, akkor az Eos pontosan kormányozható, az elvártnál kicsit ugyan lomhább, de roppant látványos és kényelmes autó, amiből hiányzik a kabriók minden hátránya.
Ön is vezetheti
A kipróbált tesztautó jelenleg – több extra felszereltségű, érdekes színű márkatársával egyetemben – éppen az országot járja, a Volkswagen Innovaturné fantázianevű program keretében. A tesztparkba – amelyben az 5,7 millió forintos Polo-tól a 210 lóerős Golf GTI-n és az új Tiguanon át a háromliteres Touaregig olyan ritka jól felszerelt autókat tartalmaz, amilyeneknek nem minden nap juthatunk a közelébe.
Ezekben a kocsikban a VW szinte összes izgalmas extráját ki lehet próbálni, a dinamikus fényszórószabályzást, a sávtartó rendszert, a térlátást biztosító kamerákat, vagy Park Assist névre hallgató berendezést, amely magától megtalálja a parkolóhelyet és be is áll a kinézett helyre.
Bár máshol a Golfból is kapható kabrió változat, itthon jelenleg mégis az Eos az egyetlen olyan Volkswagen, amelynek nyitható a teteje. Így aki VW emblémás kocsiban szeretné élvezni együtt a napsütést, menetszelet, annak egyelőre nincs más választása.