Adatlap
Ford Focus 1.6 SCTI Ecoboost Titanium
Ugyan kicsit kiábrándító, hogy már 182 lóerő szükséges egy kompakt autóba ahhoz, hogy azt mondhassuk, normálisan megy, de a Focus-ban legalább érezni, hogy van benne élet
Ugyan kicsit kiábrándító, hogy már 182 lóerő szükséges egy kompakt autóba ahhoz, hogy azt mondhassuk, normálisan megy, de a Focus-ban legalább érezni, hogy van benne élet
Fotó megosztása:
Így jár az, aki olyan sminket pakol magára, amivel mindenkinek tetszeni akar
Így jár az, aki olyan sminket pakol magára, amivel mindenkinek tetszeni akar
Fotó megosztása:
A hűtőrács króm csíkja jelzi, a Titanium változattal van dolgunk
A hűtőrács króm csíkja jelzi, a Titanium változattal van dolgunk
Fotó megosztása:
Tisztességes méretű utasteret rejt a karosszéria
Tisztességes méretű utasteret rejt a karosszéria
Fotó megosztása:
Hat és félmillió forint a legerősebb, legjobban felszerelt Focus alapára
Hat és félmillió forint a legerősebb, legjobban felszerelt Focus alapára
Fotó megosztása:
Hátul multilink futóművet kapott
Hátul multilink futóművet kapott
Fotó megosztása:
Már nem csúnya, de még nem szép
Már nem csúnya, de még nem szép
Fotó megosztása:
Nem nyúlt meg túlságosan, de még így is csak az Astra hosszabb nála
Nem nyúlt meg túlságosan, de még így is csak az Astra hosszabb nála
Fotó megosztása:
Pizza-szelet az első lökhárítón
Pizza-szelet az első lökhárítón
Fotó megosztása:
Bevetettek mindent, több-kevesebb sikerrel
Bevetettek mindent, több-kevesebb sikerrel
Fotó megosztása:
Több jutott oldalra a hátsó lámpából, mint hátulra
Több jutott oldalra a hátsó lámpából, mint hátulra
Fotó megosztása:
Gajdán Miklós kollégámat erre emlékezteti a hátsó lámpa formája
Gajdán Miklós kollégámat erre emlékezteti a hátsó lámpa formája
Fotó megosztása:
Tényleg nincs nyitva
Tényleg nincs nyitva
Fotó megosztása:
Jelentőset változott
Jelentőset változott
Fotó megosztása:
Start/stop rendszer és aktív hűtőmaszk a takarékosabb üzemért
Start/stop rendszer és aktív hűtőmaszk a takarékosabb üzemért
Fotó megosztása:
Még nem döntöttem el, hogy ezt a részletet szépnek tartom-e, de inkább arra hajlok, hogy sikerült a giccsességet elkerülni
Még nem döntöttem el, hogy ezt a részletet szépnek tartom-e, de inkább arra hajlok, hogy sikerült a giccsességet elkerülni
Fotó megosztása:
Már sokkal kevésbé taszító, mint elsőre
Már sokkal kevésbé taszító, mint elsőre
Fotó megosztása:
Kényelmesek az első ülések, viszont oldaltartásból még elkelne egy kevés
Kényelmesek az első ülések, viszont oldaltartásból még elkelne egy kevés
Fotó megosztása:
Csak a sofőrnek jár a kényeztetés
Csak a sofőrnek jár a kényeztetés
Fotó megosztása:
Az első generáció műszerfalának formája sem az egyszerűségéről volt híres. Ez viszont kaotikus
Az első generáció műszerfalának formája sem az egyszerűségéről volt híres. Ez viszont kaotikus
Fotó megosztása:
Túlzsúfolt, de jó fogású a kormány
Túlzsúfolt, de jó fogású a kormány
Fotó megosztása:
Kicsit sok a kapcsoló a kormányon. A tempomat működtetéséhez el kell engedni a kormányt, ha azt addig szabályosan fogtuk
Kicsit sok a kapcsoló a kormányon. A tempomat működtetéséhez el kell engedni a kormányt, ha azt addig szabályosan fogtuk
Fotó megosztása:
A jobb kéz is dolgozhat, a felső gombcsoporttal a középső kijelző menüjében barangolhatunk
A jobb kéz is dolgozhat, a felső gombcsoporttal a középső kijelző menüjében barangolhatunk
Fotó megosztása:
A négy óra mellett van egy olyan kijelző, ami annyi adattal képes egy időben megbombázni a sofőrt, hogy az már-már zavaró
A négy óra mellett van egy olyan kijelző, ami annyi adattal képes egy időben megbombázni a sofőrt, hogy az már-már zavaró
Fotó megosztása:
Ha nem is szélesvásznú, de színes. Most éppen az látható, hogy a távolsági fényszóró van bekapcsolva
Ha nem is szélesvásznú, de színes. Most éppen az látható, hogy a távolsági fényszóró van bekapcsolva
Fotó megosztása:
Bekapcsolt állapotban vannak a ködfényszórók. A ködzárófény pedig a lökhárító közepén izzik
Bekapcsolt állapotban vannak a ködfényszórók. A ködzárófény pedig a lökhárító közepén izzik
Fotó megosztása:
Csodálatos a hatfokozatú váltó, de elsőre kicsit furcsának tűnik az elhelyezése
Csodálatos a hatfokozatú váltó, de elsőre kicsit furcsának tűnik az elhelyezése
Fotó megosztása:
Több tanulást igényel, mint az Opelek gombrengetege
Több tanulást igényel, mint az Opelek gombrengetege
Fotó megosztása:
A klímakonzolon nincs meglepetés
A klímakonzolon nincs meglepetés
Fotó megosztása:
A start/stop rendszer széria, a szélvédőfűtésért fizetni kell hatvanezret. Ám akkor az ablakmosó fúvókák is gombnyomásra szabadulnak meg jégtől
A start/stop rendszer széria, a szélvédőfűtésért fizetni kell hatvanezret. Ám akkor az ablakmosó fúvókák is gombnyomásra szabadulnak meg jégtől
Fotó megosztása:
Változtatható színű hangulatvilágítás szerte az autóban
Változtatható színű hangulatvilágítás szerte az autóban
Fotó megosztása:
Mind a négy ablakemelő automata
Mind a négy ablakemelő automata
Fotó megosztása:
Nem igényel törődést, automata állásban megold minden helyettünk
Nem igényel törődést, automata állásban megold minden helyettünk
Fotó megosztása:
Kesztyűtartóba dugták USB- és az AUX-csatlakozót
Kesztyűtartóba dugták USB- és az AUX-csatlakozót
Fotó megosztása:
Üreg a könyöklőben. A pohártartók a váltó mögött rossz helyen vannak, váltáskor beleütközik a kar
Üreg a könyöklőben. A pohártartók a váltó mögött rossz helyen vannak, váltáskor beleütközik a kar
Fotó megosztása:
Elfogadható a helykínálat a hátsó ülésen
Elfogadható a helykínálat a hátsó ülésen
Fotó megosztása:
Jobb, ha csak ketten másznak hátra
Jobb, ha csak ketten másznak hátra
Fotó megosztása:
Ügyes kis rekeszek
Ügyes kis rekeszek
Fotó megosztása:
Titanium
Titanium
Fotó megosztása:
Tágasnak nem nevezhető
Tágasnak nem nevezhető
Fotó megosztása:
Teljes értékű pótkerék csak felárért kapható. Csak 15 ezret kérnek érte, viszont csökkenti a csomagtér méretét
Teljes értékű pótkerék csak felárért kapható. Csak 15 ezret kérnek érte, viszont csökkenti a csomagtér méretét
Fotó megosztása:
Az ülések ledöntése nem eredményez sík rakteret
Az ülések ledöntése nem eredményez sík rakteret
Fotó megosztása:
277 liternyi helyet takar a csomagtérajtó
277 liternyi helyet takar a csomagtérajtó
Fotó megosztása:
Már a menetpróbán is tetszett, de az akkori futó kalandból a mostani teszt alatt szerelem lett
Már a menetpróbán is tetszett, de az akkori futó kalandból a mostani teszt alatt szerelem lett
Fotó megosztása:
Igen jól látható a Focus nappali menetfénye
Igen jól látható a Focus nappali menetfénye
Fotó megosztása:
Motor |
1596 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
182 LE |
Nyomaték |
240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
7,9 sec |
Végsebesség |
222 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,9 l / 100 km |
Spontán buli a jó, jelentette ki egyszer egy csoporttársam még a főiskolai évek alatt, amikor éjfél tájban beesett a kollégiumi szoba ajtaján és szórakozni invitált. Lehet ebben valami, hiszen ha valamit nagyon vár az ember, általában csalódás éri.
Így jártak sokan a Ford Focusszal kapcsolatban, köztük én is. Esküszöm, mikor februárban a nemzetközi bemutatón megláttam, sírni tudtam volna. Akkor azt írtam, hogy idővel elülnek az indulatok és szépen befogadja a közönség a kissé túlgondolt formavilágot.
Túltolták
Aztán most kiderült, hogy nem is kell ehhez olyan sok időnek eltelnie, elég, ha az ember 1,5-2 hétig használhat egyet, de nem árt, ha a kínálat legerősebb motorja dolgozik a kocsi orrában. Persze szépnek ezután sem találom, viszont a Focus tudása feledtetni tudja a formatervezők megfeszített munkájának eredményét, sokadrangú tényezővé téve azt.
Biztosan nagyon erőlködtek, aminek aztán az lett az eredménye, hogy szellentés helyett olyan dolog történt, ami az alsónemű cseréjét vonta maga után. Annyi apró trükk, annyi hangsúlyos elem került a karosszériára, amit emberi szem képtelen egyszerre feldolgozni. Nem fogom azonban tovább ekézni a formát, megtettük már mindannyian, akik voltunk olyan szerencsések, hogy vezethettük. Legyen elég annyi, többet értek volna el azzal, ha kevesebbet próbálnak mutatni.
Így jár az, aki olyan sminket pakol magára, amivel mindenkinek tetszeni akar
Ez jellemzi az utasteret is: kusza és kaotikus, túl sok. A szemet nem sokáig lehet a műszerfalon nyugtatni, annyira mozgalmas. Nincs meg benne az az egyediség, ami az első generáció jellemzője volt. Apró, de annál bosszantóbb utalás a második nemzedékre az utas lábterébe nyomakodó kesztyűtartó.
Az első generáció műszerfalának formája sem az egyszerűségéről volt híres. Ez viszont kaotikus
Az első generáció műszerfalának formája sem az egyszerűségéről volt híres. Ez viszont kaotikus
A gombok és kapcsolók kialakításán és elhelyezésén is többet gondolkoztak a kelleténél, ezért aztán ember legyen a talpán, aki elsőre megtalálja a keresett funkciókat. Idővel azonban megszokható, de a középkonzol gombjaira akkor is csak félve pillant az ember, annyira hülyén mutatnak.
A kormány küllői között elhelyezett kapcsolók kinézetét még csak megbocsátanám, ám véleményem szerint rossz helyen vannak. Kezelésükhöz egy-egy pillanatra el kell engedni a kormányt, ami nem kényelmes. Nem az lenne a lényeg ezeknek, hogy a kormányt végig foghassa a sofőr?
Minőségi helykínálat
Túlzsúfolt, de jó fogású a kormány
Túlzsúfolt, de jó fogású a kormány
Mert én nem szívesen engedtem el a jól formázott, bőrbe kötött volánt, amin érezni a minőséget. Ha ugyanis már túljutottunk az első sokkon, észrevesszük azt is, hogy jó anyagokból rakták össze az utasteret, szemre és tapintásra is rendben van. Egyedül a váltó melletti kemény műanyag keret reccsent meg néha, amikor az utas térde nekinyomult egy-egy gyorsabban vett kanyarban. Az általános minőségérzet ennek ellenére már-már prémiumos.
Helykínálat szempontjából ez nem mondható el, ám nincs ok a kétségbeesésre, bőven hozza a kategória átlagát. Elöl kényelmesen telnek a kilométerek, a sofőr elektromosan állítható ülése deréktámaszt is kapott és végre nincs magasan. Hátul az átlagos magasságú utasok térdei nem verik az első ülések támláit és a fejük sem ér a tetőhöz. A nagyobb Astra ennél sokkal kevesebbet nyújt.
Kényelmesek az első ülések, viszont oldaltartásból még elkelne egy kevés
Helyszűke a csomagtér körül akad. A tesztautóhoz teljes értékű pótkereket rendeltek, ami miatt a raktér padlója lényegesen magasabbra került, mintha defektjavító készlet lapult volna alatta. Emiatt csak 277 liternyi csomagot pakolhatunk hátra, és az ülések ledöntése után nem kapunk sík felületet.
Direktszűrő
Ezek az apró gondok – amelyek talán nem is zavarnak mindenkit – rögtön szertefoszlanak, amint az ember elkezdi taposni a gázpedált. Csak azért nem a beindítás pillanatában, mert akkor még azon bosszankodik, hogy vajon miért kell a távirányítót elővenni az autó nyitásához, ha a motor életre keltését úgyis gombbal végzi?
Az élvezethez nem kell a padlón koppannia a jobb oldali pedálnak. Az 1,6 literes turbós benzinmotor ugyanis olyan kellemesen adja le a teljesítményét, hogy egy átlagos gyorsítás is élvezet vele. Nyoma sincs hirtelen hátbavágásnak, mégis határozottan kúszik fölfelé a sebességmérő mutatója. Lehet így is, óvatosan. De lehet sportosan, tiporva is, a Focus az ellen sem ágál.
Ugyan kicsit kiábrándító, hogy már 182 lóerő szükséges egy kompakt autóba ahhoz, hogy azt mondhassuk, normálisan megy, de a Focusban legalább érezni, hogy van benne élet. Az ugyanilyen teljesítményű J Astra egy hatalmas ólomtömbnek tűnik mellette.
Annak a hangja sem volt kellemes, ennek viszont igazán vérpezsdítő. Egyenletes sebességnél egyáltalán nem hallani a motort – talán a Focus a kategória legcsendesebbje, nincs szélzaj sem és a futómű felől sem érkezik zavaró hang -, ha odalépünk, akkor viszont mélyről indít egy olyan hörgős effektet, mintha direktszűrőn keresztül szívná be az éltető levegőt. Ez szinte végig kitart, bár magasabb fordulaton kicsit tompábban szól, de még mindig szívet melengetően.
A hűtőrács króm csíkja jelzi, a Titanium változattal van dolgunk
Hozsanna
Csodálatos a hatfokozatú váltó, de elsőre kicsit furcsának tűnik az elhelyezése
Csodálatos a hatfokozatú váltó, de elsőre kicsit furcsának tűnik az elhelyezése
Az ömlengésnek itt azonban nem szakad vége. Mert a kompakt Ford egy rendkívül harmonikus autó. Nem jellemző minden kocsira, hogy amikor beül az ember, egyből kellemesnek érzi a pedálok-kormány-sebességváltó hármasának működtetését. Mindegyik igényel valamennyi megszokást, tanulást. A Focus azonban nem. Minden a helyén, a pedálok nyomáspontja nagyszerűen érezhető, a kormány nincs túlpuhítva, annak ellenére, hogy elektromos rásegítésű.
A váltó pedig csaknem tökéletes. Jó lenne, ha hangyányival rövidebbek lennének a kapcsolási utak, bár akkor talán kevésbé lenne érzékelhető és élvezhető az, hogy szinte magától ugrik a fokozatokba a váltókar, elég picit áthúzni az üresen, szinte beszívja a következő sebesség. Hármasból négyesbe gyakorlatilag át lehet lökni.
Már a menetpróbán is tetszett, de az akkori futó kalandból a mostani teszt alatt szerelem lett
Már a menetpróbán is tetszett, de az akkori futó kalandból a mostani teszt alatt szerelem lett
A futóművel még el lehetett volna rontani az összhatást, de a Ford ez esetben sem tudott hibázni. Ha nem is annyira kemény, mint az elődeié, azoknál cseppet sem rosszabb. Nehéz zavarba hozni, imádja a kanyarokat. A határt igazából nem a kerekek tapadása, vagy a félelmünk szabja meg, hanem az, hogy az ülések nem nyújtanak megfelelő oldaltámaszt. Ennek ellenére nem kényelmetlen a Focus, még a 17 hüvelykes kerekek sem tűnnek eltúlzott méretűnek. A kormányon sem érezni hajtási befolyásokat.
A legnagyobb csodálkozást mégis az autó fogyasztása váltotta ki bennem. Lendületesen autóztam végig a tesztet, nagyrészt autópályán és városban. Fel voltam készülve arra, hogy hamar elszürcsölgeti a tank tartalmát a Focus, de nem volt hajlandó sokat fogyasztani. Mindössze, 7,6 litert bírtam lenyomni a torkán. Jó, mi?
Tisztességes méretű utasteret rejt a karosszéria
Megérte a készülődést
Gondolom, senkit nem ér meglepetésként, hogy a legerősebb motort csak a legmagasabb, Titanium felszereltségi szinttel lehet megvenni. Ennek ára első hallásra túlzottnak tűnhet, de a versenytársai sem sokkal olcsóbbak és csak egyikükből van megegyező teljesítményű változat, a többiek legalább tíz lóerővel kevesebbet nyújtanak. Úgyhogy ha 6,5 milliót kellene költenem autóra, nem esnék gondolkodóba, rögtön indulnék az első Ford márkakereskedésbe, de a teljes értékű pótkereket kihagynám az extralistából.
Megérte tehát a nagy várakozás, nem lett csalódás a dologból.
A csoporttársam viszont ráfázott a spontán bulira. Szórakozásának pár kidobó jól irányzott ütései vetettek véget.