Kedves olvasók, tessenek megmondani, hányadik legnagyobb autógyártó a világon a koreai Hyundai-Kia konszern! Annyit segítek, hogy a Toyota, a Volkswagen csoport és a General Motors áll az első három helyen, ha jól számolom, vagy 15 márkával, Skodától Scionon át GMC-ig. Na?
Hát kérem, ez a koreai gyártó, akinek bumfordi, jellegtelen, olcsó japán-másolatnak tűnő autóin évtizedekig kuncogott az autóipar, immár a negyedik helyen áll, 2010-ben világszerte majd’ 5,5 millió eladott kocsival. (Őket követi a Ford, a Nissan, a Honda és a PSA.) Szóval még akkor is érdemes odafigyelni minden új modelljére, ha első pillantásra nem is látszik valami nagy dobásnak. Sőt.
A Riót alig két hete mutatták be Spanyolországban. Kiküldött tudósítónk, Miklós nem átallotta szívébe is zárni a kocsit. Ehhez minden joga megvolt, hiszen csupán két dolgot nem tudott róla: milyen az alapmodell – és mennyibe kerül az autó.
A Herceghalom mellett tartott magyar sajtótájékoztatón is minden biztatóan indult. Megnéztünk egy lelkesítő reklámfilmet, íme:
Majd áttekintettük, milyen nagy és erős a Kia, milyen jól megy a dolga, milyen sok autót ad el a válság dacára is Európában. Megnéztük az új Rio fotóit: színes navi, dupla klíma, bézs belső, ESP, ionizátor a rossz szagok ellen(!). Persze mindez csak akkor jár, ha a vevő kéri – magyarul fizet érte.
Meghallgattuk, hogy az új Rio tengelytávja hét centivel hosszabb az elődénél. Elcsodálkoztunk, milyen remek kis motorok kerültek a kocsiba. Teljesen elaléltunk a pici, 1,1 literes, háromhengeres dízel hibrideket verő katalógus-fogyasztásától:
Adatok: Kia Rio | 1,2 16V | 1,4 16V | 1,1 Dízel | 1,4 Dízel |
Hengerűrtartalom | 1248 cm3 | 1396 cm3 | 1120 cm3 | 1396 cm3 |
Teljesítmény (LE / ford.) | 85/6000 | 109/6000 | 75/6000 | 90/4000 |
Nyomaték (Nm/ford.) | 120/4000 | 137/4200 | 170/4000 | 90/4000 |
Gyorsulás 0-100 km/ó | 13,1s | 11,5/13,2* | 16,1s | 14,2s |
Végsebesség, km/ó | 168 | 183/170 | 160 | 172 |
Átlagfogyasztás (l) / CO2-emisszió (g/km) | 5/114 | 5,3/124 6,3/147* |
3,2/85 | 4,1/109 |
Üres tömeg, kg | 1029 | 1066/1093 | 1116 | 1164 |
Aztán jött az első hideg zuhany, az ár. Íme, a 2011-es Rio árlistája:
Nem vitatom, a fapadosan is ködlámpás Rio ugyan kívülről sokkal kúlabb, trendibb, ha tetszik, jobban lájkolható, mint a német, pláne a román versenytárs. Alapfelszereltsége is veri a fapados VW-ét, de még a fapados Daciáét is (a hat légzsák, az első villanyablak, a jó kis USB-s rádió, a nagykocsis állítható könyöklő és még sok minden széria). Mégis, a gyors tesztkör a magyar piac számára legérdekesebb Rióval nem győzött meg arról, hogy jutányos összeg szerepel érte az árcédulán.
A beltér dizájnja, bár sokkal kevésbé attraktív és modern, mint a külső forma, tulajdonképpen nem rossz. Egy illúzióra épül az egész: a Rio optikailag sokkal-sokkal nagyobb belül, mint amilyen valójában.
A széles középkonzol, a nagy gombok, a rádió apró kijelzője, a széles, lapos szélvédő, a hatalmas kilométeróra legalább egy kategóriával nagyobbnak mutatja a Riót, mint amilyen valójában. A szerintem legaranyosabb nagyautósítós trükk, hogy pofonegyszerű manuális klíma alján lévő négy hatalmas, széles gomb közül kettő tulajdonképpen egy: külön gomb kapcsolja ki és be a belső levegő-keringtetést. Felesleges, de hát három gomb olyan szánalmasan kevés lett volna, ugye?
Hátul viszont trükk sem kell a méretek érzékeltetéséhez. Meglett felnőtt ember maga mögött tényleg olyan kényelmesen elfér a Rióban, hogy eszébe sem jut a Cee’d. Amíg először ki nem húzatja a motort.
A pár kilométeres gyors kör után még nem szeretnék elhamarkodott ítéletet mondani a kocsiról, de három vevőkört azért máris lebeszélnék róla (legalábbis erről az alapmodellről). Gerincsérvesek: csak akkor vegyetek Riót, ha rossz úton sosem ültök majd hátra! A hátsó rugók nagyon kemények, a különben inkább komfortos, mint sportos futómű a kisebb úthibákon is úgy rúgja fenékbe a hátsó ülésen utazókat, mintha a felső rugótányér maga a csípőcsont lenne.
Aki nem kedveli a medúzát, meztelen csigát és egyéb puha, nyálkás állatokat simogatni, szintén nem lesz boldog a fapados Rióban. A lágy, tapadós gumival burkolt váltógomb fogása ugyanis rendkívüli módon emlékeztet az Úristen ezen apró teremtményeinek tapintására. Mondjuk kétezerért már olyan villogós szemű halálfejes váltófogantyút kapni, hogy ez az apróság talán nem lehet kizáró ok a választásnál.
És aki szeret vezetni, a szó klasszikus értelmében, az se vegyen ilyen Riót! A kormányzás az elektromos rásegítéssel annyira szintetikus, hogy minden kanyar, még a legvérpezsdítőbb szerpentinek izgalmas kombinációi is csupán lemondó sóhajt képesek kicsalni a Rióval szlalomozni vágyókból.
És a Rio magától egyenesen menni se tud, az elengedett kormány egy olyan 4-5 fokos tartományban ott marad, ahol hagytuk, nem áll be középállásba.
Fapadosan nem ajánlom, fullosan csak skótoknak nem. Nekik majd talán a dízelt
Bármennyire is tucatautó a Rio, hosszú idő óta az első olyan modell a piacon, amelyet minden létező motorjával ki kell majd próbálnunk hosszabb teszten.
Ezzel a pici benzinessel azért, hogy legalább a fogyasztása van-e olyan jó, amiért megéri feladni az Erőt.
Az 1,4-es benzinessel azért, hogy megtudjuk, mire képes a kisebb, könnyebb kocsiban az a koreai motor, amire éveken át azt mondtuk: nem érdemes 1,6-ost venni helyette a Cee’d-be, i30-ba.
Az 1,4 literes dízellel azért, hogy megtudjuk, megy-e olyan jól a nagyobb dízel Rio, mint amilyen félelmetesen jól ment a korábbi 1,5 literes modell.
Az 1,1-essel pedig azért, hogy megnézzük, tényleg van-e ekkora autó, ami 3,2 litert fogyaszt.
Remélem, hogy valamelyik tényleg beválik. A 2011-es Kia Rio ugyanis annyira lelkesítően jól néz ki, hogy kifejezetten szeretnék rajongani érte, mint Miklós kolléga Spanyolországban. Ehhez pedig kell egy igazán jó motor is – meg egy kevésbé nyálkás váltógomb. Úgy talán tényleg lehet miért drágábbnak lennie a Polónál, nem csak a Daciánál.