45 éve a piacon van és a népszerűsége töretlen, a Ford Transitból mostanáig több mint 6,3 millió darab kelt el világszerte. Sikerének alapja a széles kínálat, hiszen, első-, hátsó-, illetve összkerékhajtással, rövid és közepes és hosszú tengelytávú változatban, zárt dobozosként alacsony közepes vagy magas raktérrel, ugyanakkor platós vagy busz kivitelben stb. is kapható.

Transitból épített fotósautót az újságok számára a Ford
Mindegyik 2,2-es dízel

Mindegyik 2,2-es dízel

Mindegyik 2,2-es dízel


A modell eladásai a Ford ügyeit is alapvetően befolyásolják. Hiszen például a magyar piacon a márka személyautó üzletága „csak” a második helyen áll jelenleg, de a Transitnak – amely a Focus mögött a 2. legnépszerűbb Ford modell – köszönhetően a teljes gépjárműeladást (teherautók, buszok is) vizsgálva piacvezető a Ford. Ugyanakkor a haszon tekintetében a Transit a Mondeóval versenyez az első helyért. Így valószínűleg a Transit a Ford legfontosabb modellje, amely 2012-re megújul.

Új motorral

2006 óta van a piacon a jelenlegi negyedik generáció, amely időközben már átesett egy szépészeti beavatkozáson. Most pedig műszakilag frissült fel a modell. Németországban, München környékén próbáltuk ki a 2012-es Ford Transitot.

Többek között új, változó geometriájú turbófeltöltő is a módosítás része

Többek között új, változó geometriájú turbófeltöltő is a módosítás része

Többek között új, változó geometriájú turbófeltöltő is a módosítás része


A külsőleg mindössze ezüstszínű rácsozásáról és egyes verziókon teljesen fényezett lökhárítójáról felismerhető modell alapvető újdonsága, hogy immár a típus összes motorja megfelel az Euro 5-ös emissziós normáknak. Ehhez a már létező 2,2-es dízelmotort fejlesztette tovább a Ford, úgy, hogy az erősebb és takarékosabb, mint korábban, ráadásul többféle teljesítménnyel érhető el. Az új motor nemcsak az eddigi 2,2 literesek helyébe lép, de leváltja a korábbi 2,4-es dízeleket is. Ugyanakkor eltűnik a 3,2 literes dízel és a benzines változat is.

Összegezve, aki ezután mifelénk Transitot vásárol, 2,2-es dízelmotorral kapja. Az elsőkerék-hajtású változatok kérhetők 100, 125 és 140 lóerős motorral (nyomatékuk 310, 340, 350 Nm), a hátsókerék-hajtásúak 100, 125, 155 lóerővel (310, 350, 385 Nm), illetve a minibusz 135 lóerővel (350 Nm). A 4×4-es kivitel 125 lóerős (350 Nm) motort kap.

Milyen vezetni?

Az ezüstszínű rácsozásról azonosítható az új

Az ezüstszínű rácsozásról azonosítható az új

Az ezüstszínű rácsozásról azonosítható az új


A 140 lóerős motort buszkivitelben vezettük, az személyautós dinamikával ruházta fel a nagy dobozt, könnyedén tartható vele a forgalom tempója még autópályán is. Egyedül a nagy felület miatti oldalszél-érzékenységre kell figyelni.

A 100 lóerős alapmodellnél – amit áruszállítóként próbáltunk – már el kell fogadni, hogy teherjárművet vezetünk és illik ennek megfelelően felmérni előzési lehetőségeinket. Természetesen mindkét modell vezetőfülkéje nagyon komfortos, személyautós kivitelül, de munkahelynek megfelelő praktikummal, rengeteg rakodóhely várja a sofőr dolgait. Ami igazán feltűnő, az a kiváló hangszigetelés. Az új modelleknél a műszerfalnál és a padlónál alkalmazott új anyagoknak köszönhetően nagyon csendes a Transit.

A nagy, többsíkú tükröknek köszönhetően könnyen manőverezhető a Transit, de ha valakinek így sem megy a tolatás, annak ott a kamera.

Nézze meg a gyár sajtófotóit is


Takarékosságra hangolva

Nem frázis, személyautós a belseje

Nem frázis, személyautós a belseje

Nem frázis, személyautós a belseje


Az új négyhengeres Duratorq TDCi kisebb kompresszióval üzemel, ugyanakkor a korábbinál nagyobb nyomású befecskendezést alkalmaznak nála, miközben új, változó geometriájú turbófeltöltővel és módosított kipufogógáz-kezeléssel gazdagodott.

Az átdolgozott kormányrásegítés, a csak szükség esetén működésbe lépő olajszivattyú és az új sebességváltó is hozzájárul ahhoz, hogy a korábbinál takarékosabb lehessen a Transit. Emellett immár minden modellbe hatfokozatú sebességváltó kerül, amely nemcsak a korábbi öt-, de a korábbi hatfokozatú váltónál is hosszabb áttételű.

Ehhez jöhet még a most bevezetett – rendelhető – ECOnetic csomag, motorleállító rendszerrel és sebességhatárolóval. A kikapcsolható rendszer alaphelyzetben nem engedi, hogy 110 km/óránál gyorsabban haladjon a jármű.

Kevesebb üzemanyag = kisebb költség

A hosszú nagy mögött elbújik a rövid kis dobozos változat

A hosszú nagy mögött elbújik a rövid kis dobozos változat

A hosszú nagy mögött elbújik a rövid kis dobozos változat


A felsorolt megoldásoknak köszönhetően az új Transitok modellváltozattól függően 8-9 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, mint elődeik. Mint Varga Zsombortól, a Ford hazai PR- és kommunikációs igazgatójától megtudtuk, Magyarországon a kisebb cégek járművei évi 30-40 ezer kilométert futnak, míg a nagyobb cégek terítőjáratai akár 60 ezer kilométert is megtesznek egy évben. Így a korábbi modellekhez képest, amelyek 8-10 literes átlagfogyasztással üzemeltek, 70 000-200 000 forint is megspórolható évente az új motorral szerelt variánsokkal.

Sőt az új modelleket már elég 50 000 kilométerenként, illetve kétévente kötelező karbantartása, szervizbe vinni, az eddigi 30 000 km helyett, ami további spórolási lehetőséget jelent. A Ford számítása szerint összességében 25-40 százalékkal csökkenhetnek az éves költségek.

Ennél is van azonban lejjebb, mert létezik az úgynevezett ECOnetic modell, amely eltér a hasonló nevű csomagtól. Az eddig csak rövid, alacsony kivitelben elérhető változat a 2012-es modellévtől már hosszú tengelytávolsággal, közepes dobozzal is kapható. Előbbibe 100, utóbbiba 125 lóerős motort építenek.

A dugóban, piros lámpánál hasznos start&stop rendszer és a 110-es sebességhatároló mellett a többi Transiténál is hosszabb áttételű váltó, eltérő abroncsok és keréktárcsák, és módosított motorvezérlés is segíti a takarékoskodást. A korábbi ECOnetic modellhez képest az új rövid modell 8,5 százalékkal kevesebbet fogyaszt, a szabvány szerint beéri 6,6 liter gázolajjal száz kilométeren. Mindez elvben azt jelenti, kilencszáz literrel kevesebb üzemanyagot használ el 150 000 kilométer alatt, ami 330 000 forintnyi megtakarítást eredményezhet.

A 2012-es Transitra nem kell várni, aki most rendel az áruszállítóból, az már az új specifikációnak megfelelő modellt kapja.