Úgy voltam ezzel az cikkel, mint kezdő baleseti sebész a láncfűrészt nyelt fakírral. Nem tudtam, hogy vágjak bele. Pedig a francia autók általában adnak ihletet, ám a Peugeot 308 kozmetikázott verziója más. Leginkább egy élmezőnytől lemaradt maratoni futó utolsó sprintjére emlékeztet. Lagymatag, de legalább a szándék megvan.

Szó sincs arról, hogy a takarékos dízelmotorral szerelt kompakt rossz autó lenne. Csak eljárt felette az idő. Mikor a mindentudó Ford Focus, a bombaformát mutató Opel Astra, és a valódi francia ízt hozó Citroën C4 is ott küzd a ringben, akkor több kell, mint egy 2007-es modell felfrissítése. Annál is inkább, mivel maga a 308 sem hozott forradalmi újítást elődjéhez képest.

Vagyis egy nagyon fontos kérdésben, a minőség terén történ előrelépés. A válság közepén szerencsére észbe kapott a PSA, és poroszos alapossággal rázták gatyába a kínálatot. Ez a friss fizimiskát kapott 308 esetében sincs másként.

Elő a sminkkészlettel!

A formai átalakulás jót tett a megjelenésnek, a rácsos cetmosolyt csodálkozó pontyszáj váltotta fel, valamint felkerült a 2011-es év kötelező slágere is, a LED-ekből összeállított nappali menetfény. Hátul egy diszkrét krómozott díszléc képviseli a különbséget, és ezzel be is zárult az újítások sora. Összességében egyszerűbb, és könnyebben emészthető a külső, már szinte Volkswagen szintű minimalizmus pihenteti szemünket.

Cetszáj helyett csodálkozó ponty
ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.

ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.

ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.


A kormány mögé huppanva azért otthonosabb, mint német vetélytársa, sőt ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.

Finom világos árnyalatok, tökéletes illesztések, napon olvadt csokoládéval vetekedő puhaságú műanyagok gondoskodnak a kényelemről. Mindezt a több mint négy négyzetméternyi panorámatető önti nyakon fénnyel, így akár antidepresszánsként is hatásos lehet a Peugeot 308. 

Az eleganciát krómkerettel körülölelt fehér hátterű műszerek emelik teljessé, és a kormányról is sikerült minden zavaró gombot száműzni. Ez némi megszokást igényel, hiszen a tempomat összes funkciójától kezdve az audiorendszer vezérléséig mindent a böszme bajuszkapcsolókra zsúfolva érhetünk el.

Szálkák a szememben

Ha már bajuszkapcsoló… Lehet, hogy az én kezem egy otromba csülök, de a távolsági fényszóró kapcsolásánál szinte minden alkalommal sikerült indexelni is egy jóízűt, mintha kicsit érzékeny lenne a szerkezet. A bosszantó apróságoknál maradva, az indítókulcs is érdekesen működött a kétezer kilométert futott autóban. Nyitott állapotban leheletnyi érintésre úgy bicsaklott össze, mint Pista bá pálinkafőzés után. Nyilván nem ismerem az előéletét, így nem feltétlenül a gyártó okolható az apró hibáért, de ettől még szemet szúró tüske marad. 

Már szinte Volkswagen szintű minimalizmus pihenteti szemünket

Már szinte Volkswagen szintű minimalizmus pihenteti szemünket

A kényelemre panasz nem lehet, megkapjuk a jellemzően puha, fotelszerű üléseket, és a kétzónás digitális klímát, sőt még szép, műszerfalból előbújó navigációval is kényeztetett a tesztautó. Apropó, ezúton kérem a komplett PSA-brigádot, felejtsék már el ezt a szoftvert, mert ha rá hallgatok, még mindig egy kihalt gyártelepen keresném a lakhelyem, pedig a bécsi út nem a világ vége.

Nem akarok piszok, kukacoskodó alaknak tűnni, de van még ok a vitriolos sorokra. Ez pedig az USB csatlakozás hiánya. 2011-ben kapunk egy RCA csatlakozót a kesztyűtartóba rejtve? Teljesen felesleges, és használhatatlan, szerintem senki sem hord magánál ilyen kábelt, pendrive-ot annál inkább.

Cetszáj helyett csodálkozó ponty

Cetszáj helyett csodálkozó ponty

Cetszáj helyett csodálkozó ponty


Kinek kell több?

Sallert, kokit osztottam, jöjjön a vállveregetős rész. A Peugeot 308 ezzel az 1,6 literes e-HDi motorral, 112 lóerővel tökéletes társ a mindennapokra. Nem az a tipikus gőzmozdony, inkább a puha, finom gyorsításokat veszi jól a maga 270 newtonméteres nyomatékával. Tizenegy másodperc alatt már százzal haladunk, közben hatodik fokozatban szinte bealszik a motor. Kinek kell több?

Nekem, köszönöm, bőven elég. Egyébiránt felesleges cibálni a bajszát, a harapós fékeken túl egyik kezelőszerv sem partnere a feszes vezetési stílusnak. A komfortos, gondtalan utazás mindenek felett áll. A hosszú utakra nem is marad más élénkítő a kávén kívül, mint a fogyasztás figyelése. Az alacsony étvágy becsületbeli ügy a francia dízeleknél, és az 1,6 literes turbómotor sem hoz szégyent a családra. A jó eredményhez nagyban hozzájárul a mikrohibridként árult start-stop rendszer.

A kevesebb néha több, felesleges volt a hibridséget eröltetni, a takarékosság így is meggyőző

A kevesebb néha több, felesleges volt a hibridséget eröltetni, a takarékosság így is meggyőző

A kevesebb néha több, felesleges volt a hibridséget eröltetni, a takarékosság így is meggyőző


Ez nem hibrid!

Figyelemfelkeltésnek kitűnő az elnevezés, de minden alkalmat megragadunk, hogy leírjuk: az e-HDi dízeleknek semmi köze sincs a Toyota Priusban dolgozó hibrid megoldáshoz. Inkább nagybetűvel kellene hirdetni, hogy íme, tessék-lássék nálunk szolgál az egyik legjobb start-stop elektronika.

Gyorsan és észrevétlenül működik, a kézi váltóval kitűnő párost alkotva. A jelzőlámpa felé gurulva már 20 km/h sebességnél lekapcsolja a motort, majd a kuplung kinyomására a generátor segítségével rekordidő alatt (0,4 s) indít újra. Eközben mi az indulásra várva a műszerfalon követhetjük nyomon, összesen hány percnyi üresjáratot spórolt meg nekünk a Peugeot.

Az újraindításokhoz az akkumulátor mellett egy kondenzátor (töltéstároló) adja le a megfelelő mennyiségű elektront, a sűrű leállítások miatt a turbófeltöltő hűtése hatékonyabb a nem e-HDi dízelekénél.

Elegáns a fehér, krómkeretes műszeregység, csak a kilométeróra néha nehezen olvasható

Elegáns a fehér, krómkeretes műszeregység, csak a kilométeróra néha nehezen olvasható

Tudományos alapot nélkülöző kísérlet

Ezzel a csodafegyverrel a zsebben elhatároztam, itt az idő végre egy tesztautóból előcsalni a gyári átlagfogyasztást. Tortáért indultam, és a habos utas (legalább visszafelé) garantálta a pedálok óvatos kezelését. Ezzel, no meg az agyhalál szélét súroló ráérős tempóval, kihalt vidéki utakon sikerült ötven kilométer alatt négy litert jósoltatni a műszerfalba zárt digitális javasasszonnyal. Ez az érték kétszáz kilométer autópálya és pár fővárosi mogyorómorzsoló dugó után 5,7 liternél állapodott meg. 

A megfigyelésnek nincs tudományos alapja, és ne is bonyolódjunk konkrét számokba, mert jön a külföldi sűrű gázolaj, a lejtő, a szélirány, a nehéz jobb láb és még ki tudja hány száz befolyásoló tényező.

Adatlap

Peugeot 308 1.6 e-HDi

Cetszáj helyett csodálkozó ponty
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 112 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,9 sec
Végsebesség 187 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,7 l / 100 km

Annyi biztos, ha akarom, a Peugeot tudja a teve üzemmódot. 

Tudja, hol a helye

A Vezess.hu újautó-keresője szerint ez a típus jelenleg 5 539 000 forintért vihető haza, ezzel szemben a Volkswagen Golf 6,3 milliót, a Focus Focus 6,2 millióért kelleti magát. Az Opel Astra árán is érződik még az újdonság varázsa, ebben az esetben is bő félmillió forintnyi a különbség. Az árképzés józan, reális. Képességeinek megfelelő helyen találjuk a 308-ast, a szintén régi harcos Fiat Bravo olcsóbb nála.

Unalmasan kellemes a Peugeot 308. Csendes, kiemelkedő komforttal kényeztet, kellően tágas, és takarékos, de sajna a ráncfelvarrás sem takarja már el az elszállt éveket. Olyan, mint a klasszikus rockbandák kései lemezei. Csak rajongóknak ajánlom, de ők nem fognak benne csalódni.