Kicsit hosszabb, kicsit szélesebb, de még mindig igazi kisautó a Swift. Kintről. Bentről már más a helyzet.
Utastér
Bár a Swift még a generációváltás után sem lett igazán nagy autó – a tengelytáv öt-, az autó pedig kilenc centivel lett hosszabb – de a beltér helykínálatára nem lehet panaszunk. Nemcsak elöl – ahol a fejtér valószínűtlenül nagy – hanem hátul is többé-kevésbé rendesen elfértünk, a kis Suzukiban egyáltalán nem kell szenvedni. Feltéve, ha nem viszünk magunkkal semmit, mert a tágas utastér oltárán feláldozták a használható csomagtartót, amelynek 211 literes űrtartalma ebben a formában nem sokmindenre jó. Még egy kisebb hátizsákot sem lehet csont nélkül beletenni.
Bent teljesen rendben van a Swift. Műszerfala nagyon megkomolyodott, a kormányon tenyésző temérdek gomb háttérvilágítást kapott, van USB-csatlakozó, és még a kulcsot sem kell elővenni a zsebből az ajtónyitáshoz, de az indításhoz sem. Egyedül az idétlen ajtónyitást nem sikerült kiismerni, gombnyomásra csak a vezető ajtaját nyitja a zár, a többit a belső lakatkás gombbal kell nyitni. Hiába túrtam át az autó menüjét, nem találtam benne olyan beállítást, amely ezen segített volna. Persze a tévedés jogát fenntartom, de szerintem ez így hülyeség.
Adatlap
Suzuki Swift 1,25 DDiS GLX
Motor | 1248 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 75 LE |
Nyomaték | 190 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,7 sec |
Végsebesség | 165 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,2 l / 100 km |
Rend van a klímaosztályon is, okosan tekerőgombbal lehet beállítani a kívánt hőmérsékletet, és éjszaka kellemes vörös fény derengi be a középkonzol környékét. Szép a klasszikus módon négy darab mutatós műszerrel berendezett műszerfal is, amit a fehéres háttérfényű központi kijelző, valamint a piros mutatók még elegánsabbá tesznek. Egyszóval jó végigtekinteni a belsőn.
Biztonság:
Ez a Swift már nem az a Swift, amely ostyaként porlad el, ha egy teniszlabdánál nagyobb dolog eltalálja. Az EuroNCAP tesztjein jelesre, ötcsillagosra vizsgázott. Frontális ütközéskor az utascella stabil maradt, a térdek és a combcsont védelme is jó,üléspozíciótól függetlenül. Korlátos oldalütközésnél megfelelő volt a mellkas védelme, de a keményebb oszlopteszten már csak átlagos minősítésre futotta. Az ostorcsapás-sérülések elleni védelem jó. A részletes törésteszt itt olvasható.
Már nem korhatáros a Swift töréstesztje:
Egy benzines, egy dízel
A Swift orrában kereplő aprócska dízelmotor ? a korábbit reszelgették egy kicsit, hogy tudja az Euro5-öt, és takarékosabb legyen – nem éppen csendes darab. Hangja nem nagyon zavaró, inkább olyan felejthető háttérmorgás. De mégiscsak van. Az 1248 köbcentiből 75 lóerőnyi teljesítményt, és 190Nm-nyi forgatónyomatékot sikerült kicsikarni.
75 lóerő nem a világ vége, de a Swift érzésre nem megy rosszul. Persze ha az érzés nem eléggé egzakt dolog, és belekukkantunk a műszaki adatok idevágó rubrikájába, akkor ott 12,7 másodperces adatot láthatunk. Ugyan ez nem vetekedhet az Ezeréves Sólyom produkciójával, de csak négy tizeddel gyengébb a benzines Swift eredményénél. És érzésre akkor is jól megy az autó, hiszen a 75 lóerőnek aránylag könnyű, mindössze 1065 kilogrammos testet kell vonszolni és a dízelmotor már aránylag alacsony fordulattól dolgozik.
Kár, hogy csak ötfokozatú váltót társítottak a motorhoz, talán autópályán haladva sokat javítana a fogyasztáson egy hosszú, hatodik fokozat. Meg persze a menetzajon is. A váltó különben nem kellemetlen társ, igazi, tisztességes japán iparosmunka. Precíz, pontos, minimális karccal pakolhatjuk a fokozatokat egymás után. Hasonlóan rendesen megépített szerkezet a kormány is, a futómű pedig még ennél is kellemesebb darab. Persze itt-ott ráz, de ez talán megbocsátható egy ennyire rövidke jószágnak.
Fogyasztás
A gyári adatok szerint a dízel Swift 100 kilométerenként – városon kívül – akár 3,8 liter gázolajjal is beéri. Mi hajtottuk mindenhol, városban, autópályán egyaránt, így ilyen eredményről álmodni sem mertünk. Nálunk 5,1 literes átlag jött ki az utolsó tankolás után, úgy, hogy a szerkesztőségből szinte mindenki vezette a kocsit.
Elérkeztünk az autóval kapcsolatos legszomorúbb részlethez, és ez nem más, mint a dízel Swift ára. Az extrákkal gazdagon meghintett ötajtós GLX változat – nincs is más az árlistán – 3950000 forintba kerül. Ehhez legfeljebb a metál- illetve a gyöngyház fényezés 95 ezres felárát tudjuk hozzácsapni, ha nagyon nagy királyok vagyunk. Így a bűvös négymilliós határt is át tudjuk lépni a dízel Swifttel. Még leírni is rémes. Szóval hiába a mi autónk, ez nem lesz a mi autónk.