Apró, turbós motor, hétfokozatú duplakuplungos automatikus váltó, valamint temérdek extra teszi érdekessé, a már frissnek éppen nem nevezhető SEAT Ibiza Copa változatát
105 ló fért bele

105 ló fért bele

105 ló fért bele


Bár az Ibiza nem éppen mai darab – nemrég megtudtuk, hogy hamarosan plasztikai sebész elé is lökik a kisautót – , az élekkel megbolondított forma még ma is vonzó. Temperementumos tekintet, csúcsos fenék, és rengeteg él az ajtón, tükrön, de még az üzemanyagtöltő fedelén is.

Aztán a hátsó lámpa zárja a sort, amely szintén összehúzott szemöldökkel, hunyorogva világít bele az Ibizát követő arcába.
Olcsón kapott extrákkal megtömve: SEAT Ibiza Copa 62
Copa

Élek, ívek mindenhol

Élek, ívek mindenhol

Élek, ívek mindenhol


A jól csengő név mellé különleges felszereltség jár. A Copa kivitel elektronikus klímát, sötétített üveget, automatikusan sötétedő belső visszapillantót, illetve automata fényszórót, esőérzékelős ablaktörlőt, USB csatlakozót, kormányról vezérelhető hifit kapott. Kintről pedig az ajtóra festett Copa logó árulkodik arról, hogy az autó valami limitált szériás kiadás egyik darabja. A gyári extralistán még spéci alufelni is szerepelt, a tesztautón lévő dísztárcsás lemezfelni minden bizonnyal a téli felkészítés apropóján váltotta le.

Az utastér kényelmébe nem tudunk belekötni. Egészen addig, amíg nem próbálunk meg valakit a második sorba benyomorítani. Régen volt autóban olyan élményem, hogy a hátam mögé beépített gyerekülés miatt kényelmetlenül kellett volna ülnöm. Az Ibizánál pedig már a gyerekülések beszerelése is logikai játékká vált, az utazás pedig mégy úgy is komoly kompromisszumot igényelt, hogy mögöttem a mindössze egyéves reproduktum pöffeszkedett. Tudom, ez nem családi autó, be is fejezem. Lényeg, hogy hátul nincs elég hely.

Ahol kell, ott puha a borítás

Ahol kell, ott puha a borítás

Elöl jobb

A mélyből indulnak a vörösben izzó mutatók

A mélyből indulnak a vörösben izzó mutatók

A mélyből indulnak a vörösben izzó mutatók


Elöl már szebb az élet, a berendezés anyagai – legalábbis ott, ahol hozzáérünk – tisztességes anyagokból készült, és a tervezők a látszatra is sokat adtak. Az ezüstszínű csövek mélyén tanyázó műszerek „hat-órától” induló tűzpiros mutatói, a jó fogású kormány, és a kerek légbeömlők mind rájátszanak a sportos hangulatra, míg a kényelmes használatról tág határok között állítható kormány, az emelhető vezetőülés, valamint az automata ablakok gondoskodnak. Azért akadnak kisebb, bosszantó dolgok is odabent.

Nézzenek szét az Ibiza belsejében:

Például az, aki eltüntette a rádiócsatornákhoz rendelhető, általában 1-től 6-ig számozott gombokat, az megérdemelne egy kemény-fedeles ergonómia tankönyvvel megejtett, kiadós felpofozást. Hála a SEAT rádiófelelős tudósának, most egyetlen gombnyomás helyett három mozdulattal tudjuk csak kiválasztani az óhajtott csatornát. Remek. Persze így, feleslegesnek tetsző gombok nélkül sokkal jobban fest a rádió környéke, csak használni utálatos.

Olcsón kapott extrákkal megtömve: SEAT Ibiza Copa 66

Csillagok

Az EuroNCAP szakemberei 2008-ban törtek porrá utoljára SEAT Ibizát, amely már akkor is hozta az ötcsillagos eredményt. Frontális ütközési próbánál az utastér ép maradt, az elöl ülőket kimondottan jól védik a légzsákok, Az Ibiza az oldalirányú ütközést is hibátlanul teljesítette, az oldalsó fej- és testlégzsákok megvédték a tesztbábukat. Összesítve 34 pontot gyűjtött a spanyolok autója, ami öt csillagot ér. A részletes törésteszt itt olvasható.

Így törik az Ibiza:

A hétfokozatú DSG váltó hibátlan darab

A hétfokozatú DSG váltó hibátlan darab

A hétfokozatú DSG váltó hibátlan darab


A tesztautónk egyik legnagyobb erénye a váltóban rejlik. A hétfokozatú DSG városban teljesen elviselhetővé teszi még a reménytelennek tűnő araszolgatásokat is, és normális haladáshoz, vagy sport módba tolva akár sietős nyargaláshoz is tökéletes partner. Ha akarjuk takarékosan, már kis fordulatszámnál is kapcsolgatja a fokozatokat, de a húzatáshoz is ért. Minden tőlünk függ. Gyors, kényelmes, szerethető darab, amely az 1,2-es turbós motorral nem rossz párosítás.

Normális használat mellett szinte nem is lehet a hangját hallani

Normális használat mellett szinte nem is lehet a hangját hallani

Normális használat mellett szinte nem is lehet a hangját hallani


Az 1197 köbcentis, négyhengeres benzinmotor 105 lóerőt képes magából kicsikarni, ha van szívünk 5000-es fordulaton vinnyogtatni. Ha megelégszünk ennél valamivel kevesebbel is, nagyjából hozzáidomulva a többé-kevésbé szabályos városi közlekedéshez, akkor ezt roppant csendes üzemmel jutalmazza az autó. Mindössze a motorfékkel lassításnál hallható valami megmagyarázhatatlan, fura zaj.

Vezetni sem rossz az Ibizát, igaz, ezzel a motorral nem a csikorgó kerekes kanyargás, vagy a gyomorforgató gyorsulások csalnak majd mosolyt az arcra. Hanem a kényelmes, villanymotor-szerűen egyenletes gyorsulás, a csendes, hosszú távon sem zavaró motor, vagy a leginkább semleges, nem rázós, és nem is ringatózós futómű.

Mennyi?

A Copa felára az ugyanilyen motorral felszerelt 1,2-es Ibiza Style-hoz képest 185 ezer forint. A feljebb felsorolt nagy rakás extra ennyi pénzért nem tűnik rossz ajánlatnak. Feltéve, ha valaki ragaszkodik a spanyol márkához.