A karácsonyi jövés-menéshez, családlátogatáshoz, ajándék- és gyerekfuvarozáshoz Ráczéknak az Opel kölcsönözött egy jó kis igáslovat. Ennél akkurátusabban nem is lehetett volna letesztelni egy igazi családi autót.
A kétliteres dízelmotorral szerelt, 165 lóerős, extráival együtt majd’ kilencmilliós Astra kombiba jó ezer kilométert sikerült begyűjteni az ünnepek alatt. És hogy megszerettük-e? A cikk végén megmondom.
Az új Astra 2009-ben még megdöbbentően szép, különleges formájú autónak tűnt. Mára teljesen besimult az utcaképbe, a kombi pedig végképp észrevehetetlen a forgalomban
Az új Astra 2009-ben még megdöbbentően szép, különleges formájú autónak tűnt. Mára teljesen besimult az utcaképbe, a kombi pedig végképp észrevehetetlen a forgalomban
Fotó megosztása:
A fehér alsó-középkategóriás kocsin első látásra nem észrevehető, hogy kilencmillió forint körül van listaáron
A fehér alsó-középkategóriás kocsin első látásra nem észrevehető, hogy kilencmillió forint körül van listaáron
Fotó megosztása:
Bár külső méretei tíz-húsz éve még a középkategóriába sorolták volna, belül meglepően passzos. Két felnőtt és két, gyerekülésben feszítő apróság mellé már nehezen fér be egy nagyszülő
Bár külső méretei tíz-húsz éve még a középkategóriába sorolták volna, belül meglepően passzos. Két felnőtt és két, gyerekülésben feszítő apróság mellé már nehezen fér be egy nagyszülő
Fotó megosztása:
A lágy, gömbölyded idomok 165 lóerőt és változtatható keménységű lengéscsillapítót rejtenek
A lágy, gömbölyded idomok 165 lóerőt és változtatható keménységű lengéscsillapítót rejtenek
Fotó megosztása:
Az Astra vezetési élményben már-már utolérte a '98 óta a kategória etalonjának számító Focust
Az Astra vezetési élményben már-már utolérte a '98 óta a kategória etalonjának számító Focust
Fotó megosztása:
4,7 méter hosszú a kombi, az Avensis szedán 4695 mm
4,7 méter hosszú a kombi, az Avensis szedán 4695 mm
Fotó megosztása:
Az alaktényező 0,33, nem valami fényes érték. Egy áramvonalasított EcoFlex-verzió javíthatná a fogyasztást (az Insignia kombié 0,30)
Az alaktényező 0,33, nem valami fényes érték. Egy áramvonalasított EcoFlex-verzió javíthatná a fogyasztást (az Insignia kombié 0,30)
Fotó megosztása:
A feneke is bájos és kedves, a króm oválvéggel, nem sejteti a 165 lóerőt
A feneke is bájos és kedves, a króm oválvéggel, nem sejteti a 165 lóerőt
Fotó megosztása:
Agressziómentes orr
Agressziómentes orr
Fotó megosztása:
Az ajtók domborítása az egyetlen valóban vérpezsdítő hangulatelem a családi kombin
Az ajtók domborítása az egyetlen valóban vérpezsdítő hangulatelem a családi kombin
Fotó megosztása:
A meghatározhatatlan, de lágy formájú hátsó lámpában is visszaköszön a J Astra formanyelve
A meghatározhatatlan, de lágy formájú hátsó lámpában is visszaköszön a J Astra formanyelve
Fotó megosztása:
Jól áll neki a menetjelző LED-sor
Jól áll neki a menetjelző LED-sor
Fotó megosztása:
A belteret alaposan végiggondolták, de az összeszerelésnél becsúszott pár apró baki
A belteret alaposan végiggondolták, de az összeszerelésnél becsúszott pár apró baki
Fotó megosztása:
Logikus, átlátható, gyorsan megtanulható rendszert képez az Astra vezetői környezete
Logikus, átlátható, gyorsan megtanulható rendszert képez az Astra vezetői környezete
Fotó megosztása:
Magyarul figyelmeztet mndenre
Magyarul figyelmeztet mndenre
Fotó megosztása:
SPORT állásban pirosra vált az amúgy fehér műszerfal-világítás
SPORT állásban pirosra vált az amúgy fehér műszerfal-világítás
Fotó megosztása:
A függőlegesen tájolt rostélyokkal különleges az Astra középkonzolja. (Az ötletet talán a nagyon hasonló, de primitívebb Kia Cee'd adta?)
A függőlegesen tájolt rostélyokkal különleges az Astra középkonzolja. (Az ötletet talán a nagyon hasonló, de primitívebb Kia Cee'd adta?)
Fotó megosztása:
Klímakonzol, ami külön kijelző nélkül is kezelhető. Persze ettől még a tekergetés-nyomkodás hatásai megjelennek a központi képernyőn is. A két külön tekerentyű miatt viszont hiányzik a Mono (Dual, Sync) gomb, ami más autókban szinkronba hozza a zónákat
Klímakonzol, ami külön kijelző nélkül is kezelhető. Persze ettől még a tekergetés-nyomkodás hatásai megjelennek a központi képernyőn is. A két külön tekerentyű miatt viszont hiányzik a Mono (Dual, Sync) gomb, ami más autókban szinkronba hozza a zónákat
Fotó megosztása:
A navigáció nagyon okos, olyan földutakon is elvezetett, amin őzcsordákat kellett kerülgetnem
A navigáció nagyon okos, olyan földutakon is elvezetett, amin őzcsordákat kellett kerülgetnem
Fotó megosztása:
A 25 ezer forintos feláras USB-aljzatot már tönkretette egy kolléga
A 25 ezer forintos feláras USB-aljzatot már tönkretette egy kolléga
Fotó megosztása:
Az üveg tolótető felára 200 ezer forint
Az üveg tolótető felára 200 ezer forint
Fotó megosztása:
A vörös hangulatvilágítás a váltókar alatt és az ajtókárpitokban nagyon feldobják a belteret
A vörös hangulatvilágítás a váltókar alatt és az ajtókárpitokban nagyon feldobják a belteret
Fotó megosztása:
Szenzorok fürkészik a fényt, esőt, táblákat
Szenzorok fürkészik a fényt, esőt, táblákat
Fotó megosztása:
A színvilág ízlés dolga, de az anyagminőség - ebben a kilencmilliós csúcsverzióban - parádés
A színvilág ízlés dolga, de az anyagminőség - ebben a kilencmilliós csúcsverzióban - parádés
Fotó megosztása:
Az Astra ülését ortopéd szakorvosok is lektorálták, ami érződik is rajta. 300 kilométer meg se kottyan benne
Az Astra ülését ortopéd szakorvosok is lektorálták, ami érződik is rajta. 300 kilométer meg se kottyan benne
Fotó megosztása:
A hátsó ajtó szép kárpitozása sem rejtheti el a tényt, hogy hátra nem jutott szellőzőrostély.
A hátsó ajtó szép kárpitozása sem rejtheti el a tényt, hogy hátra nem jutott szellőzőrostély.
Fotó megosztása:
A hátsó ülés is kényelmes, de felnőttből, gyerekből egyaránt csak két példány számára
A hátsó ülés is kényelmes, de felnőttből, gyerekből egyaránt csak két példány számára
Fotó megosztása:
Az ötödik ajtó jobb- és balkezesek számára is kézre áll, a kárpitban hagytak helyet a mentődoboznak, mellénynek
Az ötödik ajtó jobb- és balkezesek számára is kézre áll, a kárpitban hagytak helyet a mentődoboznak, mellénynek
Fotó megosztása:
500-tól 1550 literig bővíthető a csomagtér
500-tól 1550 literig bővíthető a csomagtér
Fotó megosztása:
A kalaptartó előzékenyen felugrik egy pofonra, hogy könnyebb legyen pakolni alatta. Vissza sajnos nem megy magától, amire csak az első tolatáskor döbbenünk rá
A kalaptartó előzékenyen felugrik egy pofonra, hogy könnyebb legyen pakolni alatta. Vissza sajnos nem megy magától, amire csak az első tolatáskor döbbenünk rá
Fotó megosztása:
500-tól 1550 literig bővíthető a csomagtér
500-tól 1550 literig bővíthető a csomagtér
Fotó megosztása:
Nagyon átgondolt, praktikus a raktér, minden részletében
Nagyon átgondolt, praktikus a raktér, minden részletében
Fotó megosztása:
Az ülések gombos billentése is feláras extra
Az ülések gombos billentése is feláras extra
Fotó megosztása:
Gyűlölöm, amikor a motorháztető kitámasztó karja a pucér fémet dörgöli - és az Opelnél is gyűlöli ezt valaki, ezért tervezett egy kis tokot a kar alá. Dícséretes
Gyűlölöm, amikor a motorháztető kitámasztó karja a pucér fémet dörgöli - és az Opelnél is gyűlöli ezt valaki, ezért tervezett egy kis tokot a kar alá. Dícséretes
Fotó megosztása:
A kétliteres dízel torinói tervezésű de a GM saját munkája, nem Fiat, mint a korábbi 1,9 literes volt. Nem rossz, de nem is különösebben nagy csoda
A kétliteres dízel torinói tervezésű de a GM saját munkája, nem Fiat, mint a korábbi 1,9 literes volt. Nem rossz, de nem is különösebben nagy csoda
Fotó megosztása:
Egy turbó mindig szép látvány, az Opel is feltűnő helyen hordja az övét
Egy turbó mindig szép látvány, az Opel is feltűnő helyen hordja az övét
Fotó megosztása:
Az Octavia minden méretében kisebb, valahogy mégis tágasabbnak tűnik bentről
Az Octavia minden méretében kisebb, valahogy mégis tágasabbnak tűnik bentről
Fotó megosztása:
A futómű kényelmes és stabil (elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok, Watt-rudazattal)
A futómű kényelmes és stabil (elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok, Watt-rudazattal)
Fotó megosztása:
A fehér alsó-középkategóriás kocsin első látásra nem észrevehető, hogy kilencmillió forint körül van listaáron
A fehér alsó-középkategóriás kocsin első látásra nem észrevehető, hogy kilencmillió forint körül van listaáron
Szép, de nem annyira
Az új Astra annak idején lenyűgözött bennünket finom vonalaival, arányos idomaival, egyszerű szépségével. És már akkor is tudtuk, hogy ez a szépség múlandó, addig fog tartani, amíg túl sok nem lesz a kocsiból a forgalomban.
Mára már túl sok van belőle. Majd’ 12%-os tavalyi piacrészesedésével az Opel a legkelendőbb márka itthon, az új Astra is szépen fogy. Ma már talán csak akkor fordul meg egy J Astra után a legmegrögzöttebb autóbuzi is, ha ritka, egzotikus színben pompázó példány húz el előtte. Ez a fehér kombi meg végképp hátrányos helyzetű.
Az ötajtós kasztni arányait megbontja a puttony. A tengelytáv 2685 mm az ötajtósnál és a kombinál is, tehát a plusz 28 centi a far nyújtására ment el.
A belteret alaposan végiggondolták, de az összeszerelésnél becsúszott pár apró baki
Szó se róla, szépek, külön-külön nézve még érdekesek is a lámpatestek (jól sikerült a LED-soros menetjelző fény is, ami feláras extra), a felnik, az ablakkeret vonalvezetése, de ha becsukott szemmel kéne felidéznem az Astra Sports Tourer sziluettjét, nagyjából csak az ajtók aljába nyomott lendületes hokibot-motívum derengene fel az agyamban belőle.
Adatlap
Astra Sports Tourer 2.0 CDTi
Motor |
1956 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
165 LE |
Nyomaték |
350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
9,5 sec |
Végsebesség |
212 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,7 l / 100 km |
Igényes, de vannak minőségi bakik
Az Astráról, egy ötajtós automatáról ugyanilyen dízellel korábban nem átallottam azt írni, hogy tán még egy Audiért sem adnám oda – minek, ha ugyanazt nyújtja? Most egy kicsit finomítanék.
Már annál a – még német rendszámos – kocsinál is feltűnt pár összeszerelési hiba: picit billegő ülés, nagy hézaggal illesztett műszerfal. Ebben a többet futott, magyar autónál is kiszúrtam pár ilyesmit. Lógott egy eltéphetetlen szál a tetőablaknál a kárpitból. A szellőzőrostély szerkezete a nyitó tekerentyű teljes megnyitására aggasztóan szorulni, tekeredni kezdett. A hátsó ablakoknál a C-oszlop előtti műanyagpanel lógott, az alkatrész irányából nagyobb tempónál kifejezett szélzajt is hallottam.
Eladó J Astrák a Vezess Autókeresőben
Kár, hogy ilyen apróságok terelik el menet közben a figyelmet a különben nagyon igényes anyagokról, a parádés, vörös hangulatvilágításról, a kapcsolók, gombok megnyugtatóan határozott működéséről. Azért egy Audiban nem szokott ennyi apró előjele lenni a majdani bomlásnak.
Az alaktényező 0,33, nem valami fényes érték. Egy áramvonalasított EcoFlex-verzió javíthatná a fogyasztást (az Insignia kombié 0,30)
Praktikus, de szűknek érződik
A ajtóbelsők, az ülések, a csomagtér, a középkonzol gombjai, a műszeregység, a sokfunkciós kormány és a bajuszkapcsolók – megannyi lehetőség az ergonómiai hibázásra egy autógyártónak. De az Opel nem bírt hibázni.
A vörös hangulatvilágítás a váltókar alatt és az ajtókárpitokban nagyon feldobják a belteret
A vörös hangulatvilágítás a váltókar alatt és az ajtókárpitokban nagyon feldobják a belteret
Az Astrában ülni, vezetni, rádiózni, fűteni-hűteni jó. Nagy tárolóhelyek ugyan nincsenek benne, de ami van, az remekül használható – például az ajtózsebben elfér egy másfél literes flakon is, ami nagy öröm ebben a kategóriában.
Pakolni is élmény bele, millió kis pöcök, kampó, rekesz segít amúgy németesen elrendezni a dolgokat. Felárért a csomagtér felől is ledönthetők a hátsó üléstámlák, a csomagtartó így 500 literesről 1550 literesre növelhető.
És mégis, bár hosszabb, szélesebb, magasabb egy Octavia kombinál, mégis kisebbnek érződik. A tetőkárpit nagyon belelóg a csomagtérnyílásba, a bőröndök berakása után a kisebb cuccokat, kabátokat csak az utastér felől tudtam hátrapakolni. A nagymama hazaszállítása a karácsonyi családi móka után pedig nem jött össze – ha a két gyerekülés közé száz kilométerre be is tudott volna préselődni kedves feleségem (nyilván nem a nagyit kínozzuk ezzel), az ő cuccának már végképp nem maradt hely. Az F Astrában még simán elfértünk volna.
Az Octavia minden méretében kisebb, valahogy mégis tágasabbnak tűnik bentről
Sok extra, de pár hiányzik
Az importőr nem akart kockáztatni, és telerendelte az autókat extrával, hadd tetsszen az újságíróknak. Bőrkárpit, tetőablak, kétzónás automata klíma, ülésfűtés, telefon-kihangosítós csúcshifi, naná, ráadásként pedig olyan okos navigáció, amilyet még nem is láttam. Az Opel gyári navija úgy elküldött Debrecenből Hosszúpályiba, hogy a felázott földúton őzcsordákat kellett kerülgetnem a 47-estől és a debreceni reptértől alig pár száz méterre. Le a kalappal a helyismeret előtt- és most megtanultam, mit jelent az, ha egy új Opelnél beállítom, hogy Legrövidebb út.
500-tól 1550 literig bővíthető a csomagtér
500-tól 1550 literig bővíthető a csomagtér
Viszont, ha már annyira telezsúfoltuk a kocsit extrával, ahogy tíz éve egy Mercedest se lehetett volna, hogy maradhatott ki az extralistáról a kulcs nélküli nyitás-indítás? Ilyen tétel ugyanis, ami a Suzuki Swifthez is rendelhető, a Renault-khoz meg szinte unszolva adják már évek óta, az Opel opciós listáján nincs. Az előző Zafiránál, Astra kabriónál volt, most nincs. Nem értem (megkérdeztem az importőrt, ők sem tudják a technológiai visszavonulás okát).
És hátsó szellőzőrostély sincs, pedig még a Fiat Bravo vagy a közepesen felszerelt Skoda Octavia utasai is saját fuvallatot kapnak a hátsó üléseken is.
2011-ben egy családi autóban miért nincs képernyő a családnak?
Nem az Opelhez szól az a kérdés, ami a szerkesztőségben vetődött fel az Opel kombi kibeszélése kapcsán. Így hangzik: miért gondolják úgy az autógyártók, hogy egy tetőből lenyíló vagy fejtámlába épített képernyő csak az egyterűek, SUV-k és luxusautók kiváltsága lehet, egy sima családi kombiban meg elérhetetlen luxus?
Húszezer forintért már utánadobják az embernek az úti DVD-lejátszót az elektronikai áruházban. Az Astrában 25 ezer forint a gyári USB csatlakozó felára, és nincs az extralistában kistévé a gyerkőcöknek. Mi lehet vajon az oka, hogy már sok liftben, hűtőszekrényen, urambocsá’ BKV-járműveken is ott villog valami képernyő, de egy családi autóban, amiben évente sok száz órát ülnek unatkozó emberek, még nem éppolyan természetes dolog egy kis útimozi, mint az RDS-es autórádió?
Erős, de nehéz
Az Astra orrában a GM torinói fejlesztőközpontjában tervezett kétliteres dízelmotor kerregett. Nem hangos, viszont alul is elég nyomatékos, és minimális spéttel indul újra, amikor piros lámpánál a Start-Stop automatika érzékeli, hogy a sofőr kinyomta a kuplungot.
Korábban nagy rajongója voltam az Opelekben is használt, 1910 köbcentis Fiat-dízelnek. Volt szerencsém hozzá Vectrában, Saab 9-3-ban, Cadillac BLS-ben. Úgy tűnik, az új motor is tudja, amit a régi tudott. Még ha nem is érzik rajta az Astra kombiban, milyen sok is az.
SPORT állásban pirosra vált az amúgy fehér műszerfal-világítás
A 165 lóerő és a 350 Nm szépen mutat a katalógusban, de amikor ráakasztjuk a kocsi 15 és fél mázsás saját tömegét, meg azt a pár embert, csomagot, amit még vinnie kell, minden virgoncsága odalesz. Ami marad: egy kényelmes, nyomatékos, liberálisabban kezelt közlekedésű országokban 150-160-at kényelmesen, bármeddig bíró utazóautó.
A futómű (hátul Watt-rudazatos csatolt hosszlengőkarok, elöl MacPherson) és a fékek (elöl-hátul tárcsa) bőven tudnak annyit, amit a motor megkíván. A középkonzol tetején hivalkodó SPORT és TOUR gomboktól nem érdemes azt várni, hogy megnyomásukkal pályaautó illetve Rolls-Royce válik az Astrából, de a felkeményedő illetve puhuló lengéscsillapítás (feláras extra, persze) hatása azért jól érzékelhető. Sportban kicsit ráz, Tourban viszont néha ijesztően meglibben az Astra kombi – ízlés dolga a választás. Én nem rendelném meg ezt a cuccot az Astrámba.
Hol áll a dízel Astra kombi az árversenyben? |
Gyenge, fapados |
Astra Sports Tourer Selection Eco 1.3 CDTi, 95 LE |
5 700 000 Ft |
Focus kombi Ambiente 1.6 TDCi, 95 LE |
5 700 000 Ft |
Mégane Grandtour Authentique, 1.5 dCi, 90 LE |
5 290 000 Ft |
Közepes, közepes |
Astra Sports Tourer Enjoy 1.7 CDTi, 110 LE |
5 955 000 Ft |
Focus kombi Trend 1.6 TDCi, 115 LE |
6 025 000 Ft |
Mégane Grandtour Dynamique 1.5 dCi, 110 LE |
6 140 000 Ft |
Erős, közepes |
Astra Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTi, 165 LE |
6 734 000 Ft |
Focus kombi Titanium, 2.0 TDCi, 163 LE |
7 295 000 Ft |
Mégane Grandtour Dynamique 2.0 dCi, 160 LE |
7 140 000 Ft |
Magyarul figyelmeztet mndenre
Magyarul figyelmeztet mndenre
Nem eszik sokat, de keveset se
A teszt alatt csurig teletanktól csurig teletankig 6,2 kilométert fogyasztott a kocsi százon, nagyjából fele sztráda-háromnyolcada országút-egynyolcada város üzemmódban, sztrádán 135-ös, országúton 100-as utazóval. Számológéppel utánaszámolva 6,48 liter jött ki. Nem rossz ez egy ekkora kocsitól. Legalábbis nem olyan rossz.
Csak hát az egy kategóriával nagyobb Peugeot 508 kombi is pont ennyit evett, nagyon hasonló körülmények között.
Nincs észérv ellene. De bele se szerettünk
Hazaértünk január másodikán, már sötétedés után. Leállítottam a motort, és mielőtt kiszálltunk volna üdvözölni a kutya- és macskaállományt, még feltettem egy gyors körkérdést a családnak: milyen volt az autó?
Három üres szempár nézett vissza rám. Gyermekeim nem is válaszoltak, egyáltalán semmit nem tudtak mondani a kocsiról. Feleségem is csak annyit volt képes leszűrni a 165 lóerős családi kombiban szerzett élményekből, hogy „semmi különös”.
Ezt az Opel akár dícséretnek is veheti. Olyan családi autót gyártott, amelyből egy család, aki látott már néhány autót, úgy szállt ki ezer kilométer után, hogy semmi rosszat nem tudott mondani a kocsira. Mi ez, ha nem siker egy fogyasztási cikkeket készítő tömeggyártó számára?