Adatlap
Citroën DS4 2,0 Hdi
Motor | 1997 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 163 LE |
Nyomaték | 340 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,6 sec |
Végsebesség | 212 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,1 l / 100 km |
Bennem talán csökevényes a hajlam az individualizmusra, de ritkán látom értelmét azon görcsölni, hogy valaki egyéniségnek látsszon. Mások viszont vágynak erre, ami nemcsak sajátságos szemüvegkeretekben, progresszív gúnyában és nehezen értelmezhető frizurákban nyilvánul meg, hanem az autóválasztásban is. A Citroën segít nekik egy érdekes autóval.
A jó ízlés hazájából
Franciaországban sikkesek a nők, szépek a spaletták és a levendulacsokortól a sálakig valahogy mindenből árad a jó ízlés. A Hatszögből kikerülő autókkal ritkán nyúlnak mellé a designerek, ami különösen igaz a DS4-re.
Szemből nem sokkal izgalmasabb a C4-nél, de van stílusa, főleg oldalról mutat jól. Osztályba sorolni nem érdemes, mert Audi A5-A7 ide vagy oda, ötajtós kupé úgysem létezik, ráadásul a Citroën kicsit meg is emelte az autót, ahogy ma divatos. A DS4 leginkább a Nissan Qashqaira és a Peugeot 3008-ra hasonlít, csak sportosabb bármelyiknél.
Introvertáltak felejtsék el
A fekete tesztautó nem lóg ki annyira az utcaképből, de a 200 lóerős fehérrel megtapasztaltuk, hogy a közérdeklődésre számot tartó szerkezet. Nem árt, ha a tulaj élvezi a feltűnést, de a tápot is a netről rendelő emberkerülők aligha vesznek ilyen autót.
Üléshelyzete attól jó, hogy a forgalomhoz képest kényelmesen magas, de mégsem feszítünk fenn a magosban, mint társzekér bakján. A belső színeket, díszítéseket kedvünk szerint válogatjuk össze, a DS4 alaposan személyre szabható, ami az utóbbi tíz év legfontosabb trendjei közé tartozik.
A Citroën DS4 2,0 HDi és vetélytársai, listaáron | |
---|---|
Citroën DS4 2,0 HDi Sport | 8 080 000 Ft |
Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTD Distinctive (170 LE) | 7 364 000 Ft |
Mazda3 Sport 2,2 CD 185 GTA (185 LE) | 7 849 900 Ft |
MINI Cooper 2,0 SD Countryman (143 LE) | 7 179 000 Ft |
Nissan Qashqai 2,0 dCi Tekna (150 LE) | 7 710 000 Ft |
Peugeot 3008 2,0 HDI Premium Pack (150 LE) | 8 040 000 Ft |
Volkswagen Golf GTD 2,0 TDI (170 LE) | 8 081 390 Ft |
Befalazva
Jó dolgunk volna, ha ki lehetne látni, de a helyzet szó szerint kilátástalan. A tetőoszlopok útban vannak, főleg a hátsók falaznak el a világtól. Ferdén oldalra az utasülés fejtámlája olvad egybe a B-oszloppal, mintha túlméretes bokszkesztyűk takarnák el a napot. A tervezőket arra ítélném, hogy esőben, sötétben tolassanak egy kiadósat a Diadalívet övező, kaotikus körforgalomban.
Nehéz lenyelni, hogy a hátsó ablakok egyáltalán nem nyithatók, hiszen az üveg túlnyúlik az ajtón. Nekünk nem érne annyit az ablakok íve, hogy a hátsó utasokat megfosszuk a kényelmi és rossz esetben biztonsági szempontból fontos nyitható üvegektől.
Személyre szabható zenebona
Mondjuk úgy finoman, hogy a francia autók menürendszerét nem szokták úgy lekoppintani, mint mondjuk a 407 SW csomagtérablakát a Kia Cee’dre, de a DS4 navigációsrendszere nem az igazi. Cím beadásakor a Budapest szót például végig kellett pötyögni, mert a Bud nem elég neki, hogy a legördülő menüben felajánljon pár települést.
Nehézkes a műszerfal-megvilágítás színét vagy a C4-ből ismert polifonikus visszajelzőhangokat (videó itt) kiválasztani a jobbra-balra, fel-le nyilakkal, de ezt aligha cserélgeti sokszor a tulaj.
Erősebb, mint a számok sugallják
A DS4 formáján és a veszélyes, nyithatatlan hátsó ablakon kívül a dízelmotor égette be magát emlékezetembe. A 2.0 HDi ebben a verzióban 340 Nm-t és 163 lóerőt termel.
Mindkettőnél vannak nagyobb számok a kétliteres dízelek között, a papíradatok nem sejtetik, hogy a motor elrántana egy tehervonatot is.
Annyira erős, hogy gázt sem kell adni neki, alapjáraton kitépi magát a fék öleléséből (az autó fenntartja a féknyomást, hogy elinduláskor ne gurulhassunk vissza).
Ereje szolid átmenettel brutálissá fokozódik, nehéz ráunni arra, ahogy országúton előzve negyedikben ellő 70-ről.
Lehengerlően gyorsul a biztonságos előzéshez használt sebességtartományban, pontosan és könnyen járó váltójára sincs panasz.
Budapesten még mindig vannak, akik az indexelést látva gázadással lezárják a kulturált besoroláshoz elegendő helyet. Ilyenkor elég egy mély gáz és másodpercek alatt bent vagyunk egy másik résben, hárommal a kisstílű előtt.
GT, kicsiben
Messzire utazva a DS4 megcsillogtat egy keveset a nagystílű Gran Turismók kvalitásaiból. Gyors, de olyan biztonságérzetben lehet vele sietni, hogy nem érezni gyorsnak. Az alapokat adó C4-nél nagyobb átmérőjű kanyarstabilizátorok, a feszesebb rugók és az egész kicsit közvetlenebb kormányzás jól leplezik, ha épp 110-zel indítjuk el azt a kanyart, ahol a 95 is merész volna.
Kényelme is felér jóval nagyobb autók komfortjával, legalábbis az elöl ülőknek, akiknek egészséges, jól tartó ülések jutnak. Az anyagválasztás és a minőségérzet is drágább autókéhoz mérhető, a franciák az utóbbi 4-5 évben nagyon rákapcsoltak ezen a téren, pláne a donorokkal azonos technikát, de puccosabb körítést adó DS-modellekkel.
Visszaköszön a forintgyengülés
A tesztelt 2,0 HDI vagy Style vagy Sport felszereltséggel kapható, listaáron 7 630 000 illetve 8 080 000 forintért.
Mindkét összeg 300 ezer forinttal magasabb a tavalyi áraknál, a kellően dinamikus 1,6-os dízelnél pedig hatszázezer forinttal több. A DS4 ezzel együtt sem vészesen drága.