Idén még csak megismerhetjük az új, igen dekoratívnak ígérkező új Mondeót, de valószínűleg a bevezetésre még várnunk kell, így addig is vigasztalódjunk ezzel a tisztességesen kistafírozott, izmos kombival.
A 2010 őszén megejtett ráncfelvarráson megváltozott a Mondeo hűtőmaszkja, átalakult a lökhárító. Átrajzolták a ködlámpa és a hűtőnyílás formáját, a visszapillantó tükröt, és az autó LED-es nappali menetfényt is kapott. Hasonló változások történtek hátul is, a lökhárító és hátsó lámpa is megújult.
Oldalról az új krómkerettől tűnt frissebbnek az autó. Bővült a motorválaszték, és rengeteg technikai újdonság került a Mondeóba. Most egy ilyen, akkori újdonságokkal gazdagon meghintett példány járt nálunk.
Belseje ebben a színösszeállításban igen barátságos, amit sötétben a rafinált utastérvilágítás még tovább tud fokozni. A műszerfalat, illetve a két, mutatós műszer közé ékelődött gigantikus kijelzőt, pontosabban annak szerteágazó menüjét szokni kell egy darabig, de idővel könnyű összebarátkozni vele. Irritáló dolog nincs a belsőben, talán a kéziféket nehéz megtalálni, úgy belesüllyesztették a műanyagok közé. Jók, szépek az anyagok – kedvencem a szellőzőrostély finom járása, és az ablakemelő gombsor – és a kivitelezés is tisztességes munkának tűnik.
Motor-váltó
Adatlap
Ford Mondeo 2,2 TDCI Titanium Luxury
Motor | 2179 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 200 LE |
Nyomaték | 420 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,3 sec |
Végsebesség | 225 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4 l / 100 km |
A motortérben a Mondeóhoz választható legerősebb – 200 lóerős ,420Nm-es nyomatékkal bíró – dízelmotor található. Ez is a legutóbbi modellfrissítéskor került a listába, még valószínűleg nem a takarékosság és a világvége szellemében.
Hidegben rémes hanggal kezd magához térni, de mentségére szóljon, hogy aránylag hamar elcsendesedik. Menet közben csak akkor halljuk meg, ha hirtelen kell gyorsítani – ilyenkor viszont kifejezetten zavaró hang szűrődik be az utastérbe – takarékos menetben egyáltalán nem tolakodó a jelenléte. A kétszáz lóerőnek nem okoz problémát a termetes kombi test 1615 kilogrammjának 8,6 másodperc alatti 100-ra gyorsítása, de nem csak papíron fürge az autó, hanem a forgalomban is remekül megállja a helyét.
A tesztautóban dolgozó hagyományos hatfokozatú automatikus váltó semmi különlegeset nem tud, csak átlagos tempóval váltani, de itt nem kell sokkal több. Sajnos néha – főleg hidegen nagyon magas fordulaton hajlandó csak váltani, pedig a motor a maga 420Nm-es nyomatékával nyilván nincs erre rászorulva.
Használt Ford Mondeók a vezess.hu autókeresőjében.
Mondeót vezetni kifejezetten kellemes dolog. Pláne, ha állítható keménységű futómű is társul az izmos motor mellé. Szendergő, az első ülések fejtámlájába épített monitorból kitekintő Mágneskörmű Szögkihúzótól vizuális sokkot kapott gyerekekkel a „Comfort” beállítást használva lágyan suhan az autó, mintha láthatatlan kezek arasznyi szivacsot illesztettek volna a kerekek alá.
Másnap egyedül hajtva a „Sport” állást kiválasztva mintha más autóban ülnénk. Kemény, kicsit még ráz is, teljesen más a hangulat. Bevallom, a „Normal” módot eszembe se jutott kipróbálni, meglehet felesleges is.
Fogyasztás
Nálunk a tesztút felét autópályán, másik felét városban, illetve városon kívül autóztuk le a Mondeóval, leginkább spórolós stílusban, de alaposan belakva az utas- és csomagteret. Gyári adatok szerint ilyen körülmények között 6,5 liternyi gázolajat kellett volna fogyasztania, a valóságban pedig éppen csak valamivel 8 liternél kevesebb ment el 100 kilométerenként. A fedélzeti számítógép a saját 7,7 literes tippjével igen közel állt a valósághoz. Mondeót tankolni meg igazi élmény – már ha a 434 forintos literenkénti ár mellett még tudunk valaminek örülni a kúton – hiszen nem kell gázolajszagú sapkát fogdosni, de még idétlen helyre rejtett töltőnyílás-nyitó gombot sem kell vadászni tankolásnál. Csak a fedelet kell megnyomni, kinyitni, tankolni, majd elegánsan becsapni a fedelet és kész. Hát így is lehet.
Csomagtér
Talán nem meglepő, hogy a Mondeo csomagtartója hatalmas. A teniszpályányi teret nem bonyolították túl, csomagrögzítő sínrendszernek, kisebb, elszeparált üregeknek nyomuk sincs, pedig szükség volna rájuk, egy ekkora térben. Ezek hiányában egy péklapátot ajánlok extraként a kocsihoz, hogy a hátsó ülésekig, már a látóhatár pereméig előrecsúszott cuccokat is elérjük valahogy.
A csomagtartó ajtaja nehezen jár, a nyitás nem ér véget a zár oldásával, hanem szinte az ajtó teljes tömegét nekünk kell megmozgatni. Ami viszont példaértékű, hogy a csomagtartót sötétben tisztességesen kivilágítja az autó, így nem kell balladai félhomályban kotorászni a javaink között. Világításban emellett – éles LED-es és kellemes hangulatvilágítás is van a kocsiban – az utastér is remekel.Vigyáz ránk
Nagyméretű családi kombihoz minden felelősen gondolkodó, rénszarvasos pulóverben feszítő apuka rendel valami biztonsági kütyüt. A Mondeo esetében komoly listáról lehet mazsolázni. Szerencsére nekünk ezzel nem kellett törődni, az importőr elegánsan megoldotta a dolgot, és két marokkal szórta a vezetőt támogató rendszereket a kocsiba.
Van benne sávelhagyásra figyelmeztető berendezés, amely háromféle erősséggel – menüből állítható – képes bizsergetni a kormányt, ha irányjelzés nélkül átkúszunk a sávelválasztó vonalon, van benne adaptív, távolságtartó tempomat, ütközésre figyelmeztető rendszer, illetve a tükörbe épített narancssárga fénnyel üzenő holttérfigyelő is. Parkolásközben elöl-hátul radarok figyelik, nehogy meghúzzuk az autót, menet közben pedig a kanyarba is bevilágít az autó, ha szükséges. De nemcsak a külső veszélyforrásokat figyeli az autó, hanem a vezető éberségét is monitorozza.
Az EuroNCAP legutóbb 2007-ben törte össze az akkori modellt, ötcsillagos eredménnyel. Az autó mind a frontális, mind az oldalirányú és az oszlopteszten is hibátlanul teljesített , A Mondeóban vezető- és utasoldali front- és oldalsó test- és fejlégzsák is van, és természetesen a biztonságiöv-előfeszítő és az överő-elosztó is a felszereléshez tartozik. A felnőtt utasok védelmére 34 pontot adtak az EuroNCAP szakemberei, ez pedig öt csillagot ér. A részletes töréstesztért ide kattintsanak.
Szóval amíg megjön az új Mondeo, addig sem kell elfelejteni a jelenlegi változatot. Elképesztő méretű belső tér, izmos motor, és temérdek biztonsági-, vezetőt támogató berendezés boldogíthatja benne azt a szerencsést, aki ennyi pénzt költhet autóra.