Idén még csak megismerhetjük az új, igen dekoratívnak ígérkező új Mondeót, de valószínűleg a bevezetésre még várnunk kell, így addig is vigasztalódjunk ezzel a tisztességesen kistafírozott, izmos kombival.

Habár a Mondeo egyáltalán nem mai darab, sőt, már szinte a spájzban van a legújabb generációja, azért még mindig remekül tartja magát. Bivalyerős, agyonextrázott, közel 13 milliós modellel töltöttünk egy hetet
Profilból rendes kombinak néz ki, használható formájú puttonnyal

Profilból rendes kombinak néz ki, használható formájú puttonnyal

Profilból rendes kombinak néz ki, használható formájú puttonnyal


A 2010 őszén megejtett ráncfelvarráson megváltozott a Mondeo hűtőmaszkja, átalakult a lökhárító. Átrajzolták a ködlámpa és a hűtőnyílás formáját, a visszapillantó tükröt, és az autó LED-es nappali menetfényt is kapott. Hasonló változások történtek hátul is, a lökhárító és hátsó lámpa is megújult.

Oldalról az új krómkerettől tűnt frissebbnek az autó. Bővült a motorválaszték, és rengeteg technikai újdonság került a Mondeóba. Most egy ilyen, akkori újdonságokkal gazdagon meghintett példány járt nálunk.

Nem mai darab a forma, mégis vonzó

Nem mai darab a forma, mégis vonzó

Otthonos belső

Kellemes, meleg árnyalatú a bőrborítás

Kellemes, meleg árnyalatú a bőrborítás

Kellemes, meleg árnyalatú a bőrborítás


Belseje ebben a színösszeállításban igen barátságos, amit sötétben a rafinált utastérvilágítás még tovább tud fokozni. A műszerfalat, illetve a két, mutatós műszer közé ékelődött gigantikus kijelzőt, pontosabban annak szerteágazó menüjét szokni kell egy darabig, de idővel könnyű összebarátkozni vele. Irritáló dolog nincs a belsőben, talán a kéziféket nehéz megtalálni, úgy belesüllyesztették a műanyagok közé. Jók, szépek az anyagok – kedvencem a szellőzőrostély finom járása, és az ablakemelő gombsor – és a kivitelezés is tisztességes munkának tűnik.
       
Motor-váltó

Adatlap

Ford Mondeo 2,2 TDCI Titanium Luxury

Habár a Mondeo egyáltalán nem mai darab, sőt, már szinte a spájzban van a legújabb generációja, azért még mindig remekül tartja magát. Bivalyerős, agyonextrázott, közel 13 milliós modellel töltöttünk egy hetet
Motor 2179 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 200 LE
Nyomaték 420 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,3 sec
Végsebesség 225 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4 l / 100 km

A motortérben a Mondeóhoz választható legerősebb – 200 lóerős ,420Nm-es nyomatékkal bíró – dízelmotor található. Ez is a legutóbbi modellfrissítéskor került a listába, még valószínűleg nem a takarékosság és a világvége szellemében.

Hidegben rémes hanggal kezd magához térni, de mentségére szóljon, hogy aránylag hamar elcsendesedik. Menet közben csak akkor halljuk meg, ha hirtelen kell gyorsítani – ilyenkor viszont kifejezetten zavaró hang szűrődik be az utastérbe – takarékos menetben egyáltalán nem tolakodó a jelenléte. A kétszáz lóerőnek nem okoz problémát a termetes kombi test 1615 kilogrammjának 8,6 másodperc alatti 100-ra gyorsítása, de nem csak papíron fürge az autó, hanem a forgalomban is remekül megállja a helyét.

A tesztautóban dolgozó hagyományos hatfokozatú automatikus váltó semmi különlegeset nem tud, csak átlagos tempóval váltani, de itt nem kell sokkal több. Sajnos néha – főleg hidegen nagyon magas fordulaton hajlandó csak váltani, pedig a motor a maga 420Nm-es nyomatékával nyilván nincs erre rászorulva.

Használt Ford Mondeók a vezess.hu autókeresőjében.

Némi gyakorlás után megszelídül a menürendszer

Némi gyakorlás után megszelídül a menürendszer

Némi gyakorlás után megszelídül a menürendszer


Mondeót vezetni kifejezetten kellemes dolog. Pláne, ha állítható keménységű futómű is társul az izmos motor mellé. Szendergő, az első ülések fejtámlájába épített monitorból kitekintő Mágneskörmű Szögkihúzótól vizuális sokkot kapott gyerekekkel a „Comfort” beállítást használva lágyan suhan az autó, mintha láthatatlan kezek arasznyi szivacsot illesztettek volna a kerekek alá.

Másnap egyedül hajtva a „Sport” állást kiválasztva mintha más autóban ülnénk. Kemény, kicsit még ráz is, teljesen más a hangulat. Bevallom, a „Normal” módot eszembe se jutott kipróbálni, meglehet felesleges is.

Fogyasztás

Nálunk a tesztút felét autópályán, másik felét városban, illetve városon kívül autóztuk le a Mondeóval, leginkább spórolós stílusban, de alaposan belakva az utas- és csomagteret. Gyári adatok szerint ilyen körülmények között 6,5 liternyi gázolajat kellett volna fogyasztania, a valóságban pedig éppen csak valamivel 8 liternél kevesebb ment el 100 kilométerenként. A fedélzeti számítógép a saját 7,7 literes tippjével igen közel állt a valósághoz.  Mondeót tankolni meg igazi élmény – már ha a 434 forintos literenkénti ár mellett még tudunk valaminek örülni a kúton – hiszen nem kell gázolajszagú sapkát fogdosni, de még idétlen helyre rejtett töltőnyílás-nyitó gombot sem kell vadászni tankolásnál. Csak a fedelet kell megnyomni, kinyitni, tankolni, majd elegánsan becsapni a fedelet és kész. Hát így is lehet.

Csomagtér

Talán nem meglepő, hogy a Mondeo csomagtartója hatalmas. A teniszpályányi teret nem bonyolították túl, csomagrögzítő sínrendszernek, kisebb, elszeparált üregeknek nyomuk sincs, pedig szükség volna rájuk, egy ekkora térben. Ezek hiányában egy péklapátot ajánlok extraként a kocsihoz, hogy a hátsó ülésekig, már a látóhatár pereméig  előrecsúszott cuccokat is elérjük valahogy.

Hóvihar a csomagtartóban

Hóvihar a csomagtartóban

A csomagtartó ajtaja nehezen jár, a nyitás nem ér véget a zár oldásával, hanem szinte az ajtó teljes tömegét nekünk kell megmozgatni. Ami viszont példaértékű, hogy a csomagtartót sötétben tisztességesen kivilágítja az autó, így nem kell balladai félhomályban kotorászni a javaink között. Világításban emellett – éles LED-es és kellemes hangulatvilágítás is van a kocsiban – az utastér is remekel.

Vigyáz ránk

Kormányrezgetéssel figyelmeztet a sávelhagyásra

Kormányrezgetéssel figyelmeztet a sávelhagyásra

Kormányrezgetéssel figyelmeztet a sávelhagyásra


Nagyméretű családi kombihoz minden felelősen gondolkodó, rénszarvasos pulóverben feszítő apuka rendel valami biztonsági kütyüt. A Mondeo esetében komoly listáról lehet mazsolázni. Szerencsére nekünk ezzel nem kellett törődni, az importőr elegánsan megoldotta a dolgot, és két marokkal szórta a vezetőt támogató rendszereket a kocsiba.

Van benne sávelhagyásra figyelmeztető berendezés, amely háromféle erősséggel – menüből állítható – képes bizsergetni a kormányt, ha irányjelzés nélkül átkúszunk a sávelválasztó vonalon, van benne adaptív, távolságtartó tempomat, ütközésre figyelmeztető rendszer, illetve a tükörbe épített narancssárga fénnyel üzenő holttérfigyelő is. Parkolásközben elöl-hátul radarok figyelik, nehogy meghúzzuk az autót, menet közben pedig a kanyarba is bevilágít az autó, ha szükséges. De nemcsak a külső veszélyforrásokat figyeli az autó, hanem a vezető éberségét is monitorozza.

Hangulatos a belső

Hangulatos a belső

Jelenleg 200 lóerős a legerősebb dízelmotor

Jelenleg 200 lóerős a legerősebb dízelmotor

Jelenleg 200 lóerős a legerősebb dízelmotor


Az EuroNCAP legutóbb 2007-ben törte össze az akkori modellt, ötcsillagos  eredménnyel. Az autó mind a frontális, mind az oldalirányú és az oszlopteszten is hibátlanul teljesített , A Mondeóban vezető- és utasoldali front- és oldalsó test- és fejlégzsák is van, és természetesen a biztonságiöv-előfeszítő és az överő-elosztó is a felszereléshez tartozik. A felnőtt utasok védelmére 34 pontot adtak az EuroNCAP szakemberei, ez pedig öt csillagot ér. A részletes töréstesztért ide kattintsanak.

Szóval amíg megjön az új Mondeo, addig sem kell elfelejteni a jelenlegi változatot. Elképesztő méretű belső tér, izmos motor, és temérdek biztonsági-, vezetőt támogató berendezés boldogíthatja benne azt a szerencsést, aki ennyi pénzt költhet autóra.