Az ezredforduló zseniális számítógépes játéka volt a Need for Speed sorozat ötödik része. Porsche minden mennyiségben, eredeti hanggal, az akkor elérhető legszebb megvalósítással.
A legizgalmasabb játékmódban Porsche tesztpilótaként kellett a minket széles mosollyal megkérő gyári szakember, Diether vagy Klaus kívánságait teljesíteni. Ugorj el a tengerpartra ezzel a 911 Turbóval, szállítsd le időre a vadonatúj Carrera kabriót. Napfény, kanyargó szerpentin, hörgő boxermotor a monitor mögött. Imádtam.
A Mona Lisa is megvénült, de a 911 soha!
Az élményt mély emlékké aszaló évtized múlva pedig a kanári szigeteken ébredek, ahol Diether női megfelelője nyomja kezembe a legújabb Porsche 911 Carrera S kabrió kulcsát. A feladat ugyanaz, rejtett hegyi utakon eljutni A-ból B-be, lehetőleg épségben. Csak a grafika lett szebb.
A világ változik, de a 911 marad. Nincs ma férfi a Földön, aki ne ismerné fel a klasszikus formát. Még mindig uralkodik a kiemelkedő kerek lámpatest, a lendülettel csapódó tetővonal, és a farmotort rejtő méretes kerek far. A tíz centiméterrel megnövelt tengelytávnak köszönhetően nyúlánkabb, de mindez csak ez előd mellett állva szembeötlő.
A Porsche lassan ötven éve lovagol a saját retróhullámán, sikeresen. A 991 nyitott verziója sem lett renegát, minden porcikája követi az ősök nyomát, sőt már a tetőtlenségből fakadó különcség nyomait is igyekeztek eltüntetni.
Egy Porsche sosem lehet elég jó
1/46 Az újságírókra váró flotta, Carrera, Carrera S modellek, változó színben, felszereltségben
Az újságírókra váró flotta, Carrera, Carrera S modellek, változó színben, felszereltségben
Fotó megosztása:
2/46 Egy híján 300 km/h a végsebesség, de a cél maga az út, míg odáig elérünk. Büdös, nyálas közhely, de bitang mód igaz
Egy híján 300 km/h a végsebesség, de a cél maga az út, míg odáig elérünk. Büdös, nyálas közhely, de bitang mód igaz
Fotó megosztása:
3/46 Messziről felismerheti a képzett autóbuzi a vörös féknyergeket, és már tudja is, hogy itt acéltárcsák égetik a mozgási energiát. A karbonfék kizárólag sárga nyereggel készül.
Messziről felismerheti a képzett autóbuzi a vörös féknyergeket, és már tudja is, hogy itt acéltárcsák égetik a mozgási energiát. A karbonfék kizárólag sárga nyereggel készül.
Fotó megosztása:
5/46 Az S ötven lóerőnyi pluszt jelent a sima Carrerával szemben
Az S ötven lóerőnyi pluszt jelent a sima Carrerával szemben
Fotó megosztása:
6/46 A "legbátrabb" változtatás a mélyesztett, nyújtott hátsó lámpatest. Messziről a Porsche 928 rokonítható hozzá
A "legbátrabb" változtatás a mélyesztett, nyújtott hátsó lámpatest. Messziről a Porsche 928 rokonítható hozzá
Fotó megosztása:
7/46 Elegánsan nyílik a hátsó szárny, a legtöbb autóval ellentétben itt akad némi haszna is
Elegánsan nyílik a hátsó szárny, a legtöbb autóval ellentétben itt akad némi haszna is
Fotó megosztása:
9/46 Két generációval ezelőtt (996) megpróbálták leváltani a klasszikus kerek lámpatestet, de a nagyközönséget nem sikerül megnyerni
Két generációval ezelőtt (996) megpróbálták leváltani a klasszikus kerek lámpatestet, de a nagyközönséget nem sikerül megnyerni
Fotó megosztása:
10/46 A világ változik, de a Porsche 911 marad, az örök klasszikus legfrissebb nyitott reinkarnációját az örök tavasz szigetén fogtuk vallatóra.
A világ változik, de a Porsche 911 marad, az örök klasszikus legfrissebb nyitott reinkarnációját az örök tavasz szigetén fogtuk vallatóra.
Fotó megosztása:
11/46 A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el
A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el
Fotó megosztása:
13/46 A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el
A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el
Fotó megosztása:
14/46 A legendás far, ahogy azt kell hathengeres boxermotort rejt
A legendás far, ahogy azt kell hathengeres boxermotort rejt
Fotó megosztása:
15/46
Fotó megosztása:
17/46 1963 óta ugyanaz a sikerrecept
1963 óta ugyanaz a sikerrecept
Fotó megosztása:
18/46 Zárva kiegészül a forma, már kevésbé zavaró a terebélyes hátsó
Zárva kiegészül a forma, már kevésbé zavaró a terebélyes hátsó
Fotó megosztása:
19/46 Zárva kiegészül a forma, már kevésbé zavaró a terebélyes hátsó
Zárva kiegészül a forma, már kevésbé zavaró a terebélyes hátsó
Fotó megosztása:
21/46 A hirtelen hegytetőn ránk törő ítéletidőben jól jött az 50 km/h sebességig felhúzható tető
A hirtelen hegytetőn ránk törő ítéletidőben jól jött az 50 km/h sebességig felhúzható tető
Fotó megosztása:
22/46 Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán
Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán
Fotó megosztása:
23/46 Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán
Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán
Fotó megosztása:
25/46 Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán
Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán
Fotó megosztása:
26/46 A tetőív nélkül nyitva nem egységes a forma
A tetőív nélkül nyitva nem egységes a forma
Fotó megosztása:
27/46 Az igazi Playboy csak vörös bőrbelsőt választhat, legalább nem feltűnő az elkenődő rúzsnyom
Az igazi Playboy csak vörös bőrbelsőt választhat, legalább nem feltűnő az elkenődő rúzsnyom
Fotó megosztása:
29/46 A stílus már a kulcsnál kezdődik
A stílus már a kulcsnál kezdődik
Fotó megosztása:
30/46 A belső a Panamera vonásait örökölte, az anyagfelhasználás kiváló
A belső a Panamera vonásait örökölte, az anyagfelhasználás kiváló
Fotó megosztása:
31/46 Hátul két viccülés várja a csomagokat
Hátul két viccülés várja a csomagokat
Fotó megosztása:
33/46 A trükkös pohártartók a kesztyűtartó feletti tárolóból ugranak elénk
A trükkös pohártartók a kesztyűtartó feletti tárolóból ugranak elénk
Fotó megosztása:
34/46 A hétfokozatú PDK villámgyors, élénk, és alacsony sebességnél is jól használható.
A hétfokozatú PDK villámgyors, élénk, és alacsony sebességnél is jól használható.
Fotó megosztása:
35/46 Az orgazmatron kezelőpultja, a Sport Plus gomb megnyomása instant gyönyört hoz a fülnek
Az orgazmatron kezelőpultja, a Sport Plus gomb megnyomása instant gyönyört hoz a fülnek
Fotó megosztása:
37/46 Évtizedek óta bevált elrendezés, LCD kijelzővel kiegészítve
Évtizedek óta bevált elrendezés, LCD kijelzővel kiegészítve
Fotó megosztása:
38/46 Szinte minden létező üvegfelületet kényünk-kedvünk szerint mozgathatunk
Szinte minden létező üvegfelületet kényünk-kedvünk szerint mozgathatunk
Fotó megosztása:
39/46 Innen bukkan elő a bukókeret, ha már nagy a baj. Persze szakadék ellen nem véd
Innen bukkan elő a bukókeret, ha már nagy a baj. Persze szakadék ellen nem véd
Fotó megosztása:
41/46 Mivel nem csak pályanapokra készült a 911, ezért hatalmas érintőképernyő szolgálja a kényelmet. A navigációt néha zavarba hozta a Nagy Kanári sziget útrendszere
Mivel nem csak pályanapokra készült a 911, ezért hatalmas érintőképernyő szolgálja a kényelmet. A navigációt néha zavarba hozta a Nagy Kanári sziget útrendszere
Fotó megosztása:
42/46 A ronda bajuszkapcsolók őrzik a népautós géneket
A ronda bajuszkapcsolók őrzik a népautós géneket
Fotó megosztása:
43/46 A Carrera S nagyobb 3.8 liter lökettérfogatú motort kap, az alapverzió 3.4 literes
A Carrera S nagyobb 3.8 liter lökettérfogatú motort kap, az alapverzió 3.4 literes
Fotó megosztása:
45/46 Hatásos a gombnyomásra előbukkanó szélterelő, még autópálya-tempónál is elviselhetővé teszi a nyitott utazást
Hatásos a gombnyomásra előbukkanó szélterelő, még autópálya-tempónál is elviselhetővé teszi a nyitott utazást
Fotó megosztása:
46/46 A Sport Chrono teljesítménycsomag árulkodó jele az analóg óra. Ezzel jár a sport plus fokozat, és a csonttépő keménység
A Sport Chrono teljesítménycsomag árulkodó jele az analóg óra. Ezzel jár a sport plus fokozat, és a csonttépő keménység
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán
Zárt állapotban csak a tetővászon színe jelent eltérést, a szerkezetet sikerült tökéletesen a kupé vonalvezetéséhez igazítani. Nem véletlen az igyekezet, a kőkemény Porsche rajongók nagy százaléka csak a megtört forma miatt hagyta ki eddig a kabriózás élményét. Nyitottan tényleg aránytalan pettyet a Carrera, orra lapossága hirtelen, ormótlanul csap át a széles hátsóba, csak a tetővonal ívével kap harmóniát.
Akusztikus Orgazmatron
1963 óta ugyanaz a sikerrecept
1963 óta ugyanaz a sikerrecept
Jó volt a reggeli kávé mellett a külsőn mélázni, de a Carrera S felugató boxermotorja hamar kiűzte a hibáért guberáló kósza gondolatokat. Négyszáz dobhártyába dübörgő lóerő meggyőzően tud hatni az észérvekre. Tartottam ettől az erőtől, fejemben még ott motoszkál a tulajgyilkos Porsche 911 legendája. Az első métereken meggyőztek, balga félelmeim oktalanok. A Carrera ennél polgáribb már nem is lehetne.
A szállodából kigurulva gond nélkül zakkant át a kövérre hizlalt fekvőrendőrökön, és nem büntetett kemény, sportos rázkódással az úthibákért. Meszes gerinccel csajozni induló fogorvosok sem szisszennének fel a menetkomfort miatt.
A gázpedált józan mozdulatokkal kezelve marad a kezes bárány habitus. Így poroszkálva hamar, és puhán kapcsol a hétfokozatú PDK automataváltó, az immár elektromos szervóval operáló kormány könnyen jár, nincs ideálisabb társ a tengerparti túrákhoz. Teljes a szélcsend, országúti tempónál a legérzékenyebb frizurát sem borzolja össze a szél. Csak a mélyen dohogó motor sejteti, hogy elég egy laza bokamozdulat, és a világ a sarkából kifordul.
Az orgazmatron kezelőpultja, a Sport Plus gomb megnyomása instant gyönyört hoz a fülnek
Az orgazmatron kezelőpultja, a Sport Plus gomb megnyomása instant gyönyört hoz a fülnek
Zsonglőrködés Fabergé tojásokkal
Ekkor még nem tudtam, de a Kanári-szigetek útjai napnyugtáig tartó Odüsszeiára hívtak. Sikerült a legeldugottabb, legszűkebb hegyi utakat kijelölni, ahol Porschéval csapatni olyan, mint Fabergé tojásokkal zsonglőrködni.
A szűk aszfaltkígyón alig akadt hely a Porsche tűzijáték begyújtására, hiába a bajban egyből előtörő bukókeret, az szakadék ellen nem véd.
A veszély ellenére nem hagyhattam ki a száguldás vétkét, ahol egy villanásnyi sansz adódott, ott pokoli, velőtrázó, boxerfanfár rázta meg a hegyoldalt. Sport Plus módban maximálisra dúsítva az élményt mutatja meg igazi, várt arcát a stuttgarti legenda. A polgári maszk lehull, a PDK váltó minden fokozatot kihúz, kanyar előtt gázfröccsel, késlekedés nélkül vált vissza, vérpezsdítő durrogással kísérve. Az új frissen faragott motor elődjénél is jobban bírja a pörgést, a 440 Nm nyomaték 5600-as fordulaton, a 400 lóerő pedig 7400-nál ugrik nehézségi erő formájában a mellkasunkra.
Szerencsére a bátorság határa jóval az autó képességei alatt mozog, megcsúszásra a fejlesztések hadának köszönhetően esély sincs. A szélesebb nyomtáv, növelt tengelytáv az elektronikus rendszerekkel megtámogatva könnyeddé és természetessé teszi a tempós haladást. Akár jó tíz éve a monitor előtt. Körülbelül hasonló felkészültség kell hozzá.
Messziről felismerheti a képzett autóbuzi a vörös féknyergeket, és már tudja is, hogy itt acéltárcsák égetik a mozgási energiát. A karbonfék kizárólag sárga nyereggel készül.
A fékek nem harapnak azonnal, legyen acél, vagy kerámia féktárcsa az autó alatt. Hanem meglepő mód: fékeznek. Fokozatosan, a taposás erejével teljes összhangban épül fel a fékerő, nem csak egy kétállású kapcsoló, mint a legtöbb mai autóban.
A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el
A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el
Itt a tető, hol a tető
A vulkanikus hegyvonulat gerincére érve hirtelen, egy pillanat alatt ránk tört a ködös fagy. Szerencsére a tető 50 km/h sebességig működtethető, így lassan csorogva mindössze tizenhárom másodperc alatt kaptunk menedéket fejünk fölé. A magnézium panelekből kihajtogatott eszköz afféle hibrid, vászonborítása ellenére majdcsak hozza a keménytetők szigeteltségét, merevségét. Igaz 36 kilogrammjával nehezebb a mezei vászontetőknél, és több helyet foglal, de előnyei vitathatatlanok.
A sportos kabriók Achilles sarka minden esetben a tömeg, a tetővel elvesztett torziós merevséget pótolni kell, és ennek ára a mérlegen jelentkezik. A fémekkel ördögi módon sáfárkodó Porsche tervezők ezen a téren sem vallottak szégyent, a Carrera tokkal-vonóval 1470 kilót nyom. A kupéhoz képest mindössze 70 kilogramm a plusztömeg, ám az előző kabriónál 27 kilogrammal filingránabb a Carrera. Mindezt a karosszéria merevség 18 százalékos növelése mellett elérve. Porsche mérnököket a kormányba!
„I shot the sheriff”
A délutáni nyugalmat igazoltató rendőrök szakították meg. A Guardia Civil két buzgó tagja nem csak gyönyörködni akart a Carrera felett, igazoltattak annak rendje és módja szerint. Akadt némi nyelvi szakadék, hiszen ők kevésbé beszéltek angolul, mint mi spanyolul, így csak vakarták a fejüket, hogy kerül két magyar egy teljesen friss német Porschéban a Kanári-szigetekre. Végül rájöttek, hogy rajtunk hiába követelnek vámpapírt, és megelégedtek pár fotóval, no meg az éppen volán mögött ülő kolléga adataival. Bár korántsem volt veszélyes a helyzet, szerettünk volna egy fotót emlékül, de az idősebb tiszt vérben forgó szemekkel, heves „Nooo Foottooo”?-t kurjantva adta tudtunkra, innen nem kapunk emléket.
Pár versenypályán megtett körön bizonyította a kabrió, hogy semmilyen hátrányt nem szenved el a kupéval szemben. Szinte hajszálra ugyanúgy gyorsít (4,3 másodperc 0-100 km/h), és rázókőre dobva, piszkos mód rángatva sem lehet kihozni a sodrából.
Zárva kiegészül a forma, már kevésbé zavaró a terebélyes hátsó
Ragaszkodik az úthoz, mint borjú az anyjához
A stabil, fénysebességű haladásért a kupéból ismert fejlesztések felelnek. A kerekeket aktív kanyarstabilizátor (PDCC – Porsche Dynamic Chassis Control), tapasztja aszfalthoz, a kanyarok ördögi leküzdését a hátsó differenciálmű és a menetstabilizátor PVT (Porsche Torque Vectoring), összehangolt működése teszi lehetővé. A rakoncátlan vassal való küzdelem a múlté, az új 911 szinte magától fordul, rávetődik az ideális ívre, és nyomát sem érezni a veszélyes legendát megalapozó izgága, ideges farnak. Ezt is kipipálhatták immár, a makacs farmotoros építésmód összes hibája eltűnt (legalábbis száraz aszfalton), még egy lépcsőfokkal közelebb a tökéletesség felé.
Az igazi Playboy csak vörös bőrbelsőt választhat, legalább nem feltűnő az elkenődő rúzsnyom
Az igazi Playboy csak vörös bőrbelsőt választhat, legalább nem feltűnő az elkenődő rúzsnyom
Sajnos a pályán nem maradhattunk örökké, ezért újra a hegyek felé fordítottuk a Porsche orrát. A nyugodtabb haladást kihasználva végre azt is láttam, mi vesz körül, mikor nem ezer idegszállal a sziklafalak mögött felbukkanó buszokra koncentrálok. A belső egyszerű, szinte konzervatív, de egy vörös színárnyalattal rögtön a harsány playboy ízlésvilág vizeire érünk.
A legtöbb apróság a Panamerából lehet ismerős, kétzónás klíma, és a kézifék helyét elfoglaló gombtenger uralja a középkonzolt. Szerencsére a kijelzőkkel telezsúfolt öt körműszer maradt a régi, középen az S kivitelben szürkén trónoló fordulatszámmérővel.
Az első ülések mögött találunk két ülésimitációt. Ide legfeljebb két zsák krumplit ültethetünk, és jó hogy nekik nincs fejük, mert a szélterelő megállíthatatlanul, gombnyomásra pont nyakmagasságban emelkedik ki. Vagy lehet ez már valami titkos James Bond fejlesztés.
Hatásos a gombnyomásra előbukkanó szélterelő, még autópálya-tempónál is elviselhetővé teszi a nyitott utazást
Hatásos a gombnyomásra előbukkanó szélterelő, még autópálya-tempónál is elviselhetővé teszi a nyitott utazást
A Porsche filozófia: Nem elég jó!
A start-stop rendszer és egyéb fogyasztáscsökkentő ötletek a kabrióból sem hiányoznak. Talán tíz liter körül tud papíron a gép, viszont aki így hajtja, vegyen inkább Velorexet. A kristálytiszta Porsche élmény esetünkben 24 liter benzint kért átlagban, akinek a kipróbált 911 Carrera S 36 milliós vételára nem probléma, az a kútnál se bőgje el magát.
Nem elég jó! Ez lehet a Porsche jelszó. Akár a kupé, a kabrió is gyorsabb, erősebb, fejlettebb és takarékosabb az elődjénél. A majdnem keménytető, és a kitűnő szélvédelem tökéletes nyitott élményt adnak, amellett, hogy a kabrió versenypályán sem marad le zárt testvére mögött. Apró problémákat természetesen mindig akadnak a tökéletesség felé vezető végtelen úton. A navigáció még nem ismeri a kanári szigetek összes elágazását, és a pohártartót sem könnyű begyömöszölni a helyére. Tehát Porsche mérnökök, fejlesztők, vissza a tervezőasztalhoz!