Méretben és teljesítményben alig különbözik a két dízelmotoros limuzin, listaáruk között mégis szakadék tátong. Kíváncsiak voltunk, mit kezd egymással a Toyota Avensis és a Hyundai i40
Bárhogy forgatjuk, a Hyundai formája merészebb. Tetszett rajta a dupla kipufogó

Bárhogy forgatjuk, a Hyundai formája merészebb. Tetszett rajta a dupla kipufogó

Bárhogy forgatjuk, a Hyundai formája merészebb. Tetszett rajta a dupla kipufogó


Aki az elmúlt 10 évben nem egy kínai kényszermunkatáborban építette a szocializmust, aligha maradt le a koreai autók fejlődéséről. Ott tartunk, hogy a középkategóriában az Autó Magazin Ön autója szavazásán a német prémiummárkákon, az S60-as Volvón és az Infiniti G-n kívül egyetlen autó előzte meg az i40-et: az itthon agyonrajongott Passat. Az i40 a hetedik helyével szemben az Avensis csak a 20-ik lett a 23 autós mezőnyből, amelyet a 3-as BMW vezet és a SEAT Exeo zár.

Mutatósabb a Hyundai

Közel sem reprezentatív a felmérés, de eredménye nagyon meglepett bennünket. Ezért is érdekelt, a cifra külsőn kívül mit tud felmutatni egy 115 lóerős dízel i40 a 124 lóerős D-4D Avensis ellenében.

Tárolóhelyben a Toyota jobb, óriási kesztyűtartójával és a kartámasz alatti ládikóval

Tárolóhelyben a Toyota jobb, óriási kesztyűtartójával és a kartámasz alatti ládikóval

Tárolóhelyben a Toyota jobb, óriási kesztyűtartójával és a kartámasz alatti ládikóval


Kívül nem sokat: mosás közben a Hyundait lemezeit jobb végigsimogatni habos szivaccsal, értékeltük merészebb tetőívét és a dupla kipufogót. Másnak ettől még az Avensis tetszhet jobban, amely a Toyota alibizős modellfrissítései helyett alaposan módosult és a kategória utolsó autójaként végre bicskakulcsot kapott a zsebet nyíró fix tollú helyett.

Nagy előny, apróságokból

Benne lenni kevésbé jó, mint az i40-ben. Úgy tűnik, a Hyundai többet megtanult az európai gyártóktól az autó ergonómiájáról, használhatóságáról, mint a japán példakép.


Videónk elkészítéséhez ezúttal is Canon-kamerát használtunk.

Urasabban utaznak a hátul ülők az i40-ben

Urasabban utaznak a hátul ülők az i40-ben

Urasabban utaznak a hátul ülők az i40-ben


Jobban kézre esnek benne az ablakemelő és a tükörállítás kapcsolói, a Toyotában kepeszkedni kell értük, ha parkoláshoz le- és visszabillentenénk a tükröt. A dél-koreai autóban levett gyújtással, ajtónyitás után is működik a tükörbehajtás, amikor a Toyota már rég nem reagál.

Jobb a minőségérzet és több a hely az i40-ben

Ráadásul a frissen átdolgozott Avensisből még mindig hiányzik a komfortindex, amivel egy pöccintésre hármat villanna az irányjelző sávváltáskor.

Mindkét autóban van USB-csatlakozó, még a belépőmodellekhez is, ám a Toyota eldugta a hatalmas és nagyon praktikus középső tároló sötétjébe, a Hyundaié viszont világít és sokkal könnyebben elérhető helyen van a váltó mögött.

Remek lett a Touch & Go

Kitűnően működött a Touch & Go

Kitűnően működött a Touch & Go

Kitűnően működött a Touch & Go


A modellfrissítés óta rendelhető az Avensishez az érintőképernyővel működő Touch & Go illetve az Executive és Premium kivitelekhez a Touch & Go Plus. A Toyota szép képű érintőképernyőjével igen jól kezelhető a navigáció, a hifi és a Bluetooth-kihangosítás illetve a telefonról leszívott zenebona. Bár az i40 menüivel és szolgáltatásaival is könnyű bánni, csupán 160 000 forintos felárával az átgondolt Touch & Go komoly érv a japán mellett. Intuitív és meggyőző volt, akár a térképet kellett megtisztítani a hemzsegő POI-k tól, akár kézzel csatlakoztatni a telefont, ha automatikusan nem sikerült, pedig nekem az oviban nem volt processzor a jelem.

509 liter az Avensis csomagtere, az i40-é 503

509 liter az Avensis csomagtere, az i40-é 503

509 liter az Avensis csomagtere, az i40-é 503


Mivel csomagterük gyakorlatilag egyformán tágas (i40-503, Avensis-509 liter), de a Hyundai minőségérzetben valamint hátsó térkínálatban is veri japán vetélytársát, jár hozzá továbbá a Toyotába csak utólag beépíttethető hátsó ülésfűtés, a belső tér értékelése eldőlt.

Vezetés: erősebb és stabilabb az Avensis

Elsőre idegen a Toyota rövid ülőlapja és jóval magasabb üléshelyzete. Utóbbi oldalütközésnél előnyös, az eredendően kisebb sérülésveszély miatt könnyebbre méretezhetők a vezetőt védő acéldorongok az ajtóban, amitől kevesebbet fogyaszt az autó.

Szebbek az anyagok és magas embereknek jobb az üléshelyzet az i40-ben

Szebbek az anyagok és magas embereknek jobb az üléshelyzet az i40-ben

Olcsó pálca helyett két gázos teleszkóp tartja a Hyundai motorházát

Olcsó pálca helyett két gázos teleszkóp tartja a Hyundai motorházát

Olcsó pálca helyett két gázos teleszkóp tartja a Hyundai motorházát


Értjük a motivációt, de magas emberek nehezebben látnak ki az Avensisből és kényelmetlenebbül ülnek, mint konkurensében. Amíg állunk, a bal egy az i40-ben hívogatóbb hely.

1,7 CRDi vs. 2,0 D-4D

Műszaki szempontból a Toyota motorja érdekesebb, mert a bemelegedést kettéosztott olajtérrel gyorsítja, tehát hidegen csak az olaj egyik részét keringteti a motorban és motorvezérlő számítógépe a kapcsolt fokozatokra is figyel. Ezt úgy érdemes elképzelni, hogy eltérő ívben építi fel a 310 Nm-es csúcsnyomatékot 1600-nál, hegyre fel elinduláskor például meredekebb lehet a görbe, mint negyedikben gyorsítva.

Mindkettő kényeztető és nyugodt utazóautó. Az i40 futóműve lágyabb és billegősebb, mégsem kényelmesebb a Toyotáénál, amely a 17 helyett 16 colos gumikkal némi előnyben volt

Mindkettő kényeztető és nyugodt utazóautó. Az i40 futóműve lágyabb és billegősebb, mégsem kényelmesebb a Toyotáénál, amely a 17 helyett 16 colos gumikkal némi előnyben volt

Szép egyenletes a padló, de kisebb a lábtér az Avensisben

Szép egyenletes a padló, de kisebb a lábtér az Avensisben

Szép egyenletes a padló, de kisebb a lábtér az Avensisben


Egészen alacsony fordulaton a 115 lóerős 1,7 CRDi egyenértékű a kétliteres D-4D-vel, mert a koreai motor már 1250-nél leadja 260 Nm-es nyomatékát.

Feljebb viszont látványosan jobb erőben van a 124 lóerős Avensis, a Pilis emelkedőin könnyen ellépett vetélytársától. Az 1,7 literes motorból autópályán is hiányzik az a 300 köbcenti, amitől a japán dízel szuverénebb.

Szafaládé vagy szárazkolbász?

Túl könnyű kormánya még mindig nem az igazi, de csekélyebb oldaldőlése és finomabban kapcsolható váltója miatt az Avensisnek sokkal jobban fekszik a sportos vezetés. Kovács Miklós lágyra tömött szafaládéhoz hasonlította a lépcsőshátú i40-et, amelyhez képest az Avensis szikár szárazkolbász.

Ha az ár nem számítana, vonzóbb belső terével az i40 nyerné a tesztet

Ha az ár nem számítana, vonzóbb belső terével az i40 nyerné a tesztet

Ha az ár nem számítana, az i40 nyerné a tesztet vonzóbb belső tere miatt


Kemény mínuszokban is kulturáltan indul mindkét motor, de az i40 még egy kicsit csendesebben és finomabban jár.

Zajkomfortban egál

Békés sztrádatempónál a Hyundaiban valamivel szebben telik az idő, ha viszont hasítunk, a Toyota van előnyben, mert motorja az igen hosszú váltóáttételek miatt kevesebbet forog. A marginális különbség csak akkor domborodik ki, ha folyamatosan váltogatjuk a két tesztautót.

Style kivitelben 365 000 forint az adaptív xenon-fény felára, ami a fekete szedánból hiányzott, de más modellekből ismerjük. A Toyota fényágyúja inkább megér 385 000 forintot. Igen aktívan dolgozik, kanyargós országúton ügyesen táncol a fénykéve az úton.

Takarékosabb a japán

Nálunk az Avensis fogyasztott kevesebbet: 6,4 liter lett az átlaga, az i40-é 7,1 liter százon

Nálunk az Avensis fogyasztott kevesebbet: 6,4 liter lett az átlaga, az i40-é 7,1 liter százon

Az Avensis fogyaszt kevesebbet: 6,4 liter lett az átlaga, az i40-é 7,1 liter százon


A két autóval megtettünk egy rövid kört Budapestről Esztergomba és vissza, odafelé a Pilisen át, vissza a 11-es úton. Ezen a 120 kilométeres körön a Hyundai egy kicsit takarékosabb volt, 5,9 literrel beérte a Toyota 6,1-e helyett, viszont a nem egymás mögött, de hasonló körülmények között megtett 600 kilométer alapján az Avensis fogyaszt kevesebbet: 6,4 liter lett az átlaga, az i40-é pedig 7,1.

Az egyik hét, a másik 8,4 millió Ft

Sol kivitelben az Avensis árlistáján 7 050 000 Ft szerepel, ami egy középkategóriás dízel Toyotáért valódi dömpingár. A tesztelt Style kivitelben az i40 Sedan listaára még az 1,6-os benzinessel is 7 940 000 forint, a tesztelt LP (low pressure – alacsony töltőnyomású) dízellel 8 440 000 forinttal konfrontálódtunk.

A tényleges vételárak persze nem ezek, a cégek a háromsávos flottakedvezménnyel nyilván nem ennyiért vesznek i40-et, de az eseti engedmények helyett minden összehasonlító tesztünkben a listaár dönt.

Hyundai i40 1,7 CRDi LP Toyota Avensis 2,0 D-4D
Motoradatok
Lökettérfogat (l) 1685 1998
Hengerek / szelepek száma 4/16 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 85[115]/4000 91[124]/3600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 260/1250-2750 310/1600-2200
Dinamika
Gyorsulás (0-100 km/h, sec) 12,9 9,7
Végsebesség (km/h) 190 200
Fogyasztás
Szabvány/saját mérés (l/100 km) 4,6/7,1 4,5/6,4
CO2 kibocsátás (g/km) 122 119
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4740/1815/1470 4710/1810/1480
Tengelytáv (mm) 2770 2700
Listaár 8 440 000 Ft (Style) 7 050 000 Ft (Sol)

Sokkal drágább és valamivel jobban felszerelt az i40

A két autó közül az i40 Style felszereltsége gazdagabb, kulcsfelismerő zárrendszert, 17 colos könnyűfém felnit, a vezetőnek elektromos ülésállítást, CD-váltót és hátsó ülésfűtést kapunk a Sol szint tételein felül.

Alig gyengébb az Avensis Sol felszereltsége, de 1,4 millió forinttal kevesebb kerül az i40 Style-nál. Ezzel eldőlt a teszt, a Toyota javára

Alig gyengébb az Avensis Sol felszereltsége, de 1,4 millió forinttal kevesebb kerül az i40 Style-nál. Ezzel eldőlt a teszt, a Toyota javára

A Toyotából hiányzik a hátsó levegőrostély, amit a Hyundaiban megkapnak a hátsó utasok

A Toyotából hiányzik a hátsó levegőrostély, amit a Hyundaiban megkapnak a hátsó utasok

A Toyotából hiányzik a hátsó levegőrostély, amit a Hyundaiban megkapnak az utasok


Ehhez az autóhoz rendelhető alapjárati motorleállítás (ISG), a cw nevű kombikban megszeretett, elöl nyitható panoráma üvegtető és vitatható hasznú automatikus parkolórendszer, de hiányoznak a vezetőtámogató biztonsági extrák.

Hightech biztonsági tételekkel a Toyota csak látszólag tudja lehengerelni ellenfelét. Sávtartó és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, radarral működő adaptív tempomat illetve a vezetőt figyelmeztető, az öveket megfeszítő, a fékasszisztenst aktiváló és elkerülhetetlennek tűnő ütközés esetén automatikusan vészfékező PCS (Pre Crash Safety) berendezés mind csak az automata váltós, 2,2 literes dízelhez jár, az összes többi modellhez nem is rendelhető.

Mindkét modellhez nagyon jók a garanciális feltételek. A rengeteget autózóknak a Hyundaié még jobb, mert az 5 évhez nincs kilométerkorlát

Mindkét modellhez nagyon jók a garanciális feltételek. A rengeteget autózóknak a Hyundaié még jobb, mert az 5 évhez nincs kilométerkorlát

Garanciában kicsit jobb a Hyundai
 
Mindkét márka igen jó garanciális feltételeket kínál. A Toyota az ÉrtékŐr konstrukcióban a finanszírozáshoz garantált visszavásárlási árat biztosít és a 3 év/100 000 km alapgaranciát illetve segélyszolgálatot kiegészíti Extracare néven plusz két évvel, maximum 160 000 kilométerig.

Egy középkategóriás dízel évi 40-70 ezer kilométert is futhat, így az igazán sokat utazók jobban járnak a Hyundai ötéves garanciájával és segélyszolgálatával.

A Tripla 5 nevű jótállás mentes a kilométer-korlátozástól és jár hozzá évi egy ingyenes átvizsgálás a márkaszervizekben.

Értékelés: jobb autó az i40, de az Avensis a győztes

Feje tetejére állt a világ: a két limuzin közül az i40 valamivel jobb autó, de az értékelésben szerzett pontelőnyét a Toyota messze kompenzálta alacsonyabb fogyasztásával, jobb értéktartásával és főleg sokkal kedvezőbb listaárával.

Listaáron az i40 aránytalanul drága az Avensishez képest, amely ezzel a dízelmotorral nagyon nagy vétel és tesztünk győztese. Ki hitte volna, hogy egy Hyundai pont az ára miatt veszít egy Toyotával szemben?

Összehasonlító teszt: Hyundai i40 – Toyota Avensis 143