Új piac felé kacsingat a Škoda, a Citigóval lefelé bővít, és itt keres magának új vevőket a cseh márka.

Különösen fontos modell a Škoda történetében a Citigo, amellyel új szegmensben, új vásárlókat nyerhet meg magának a márka.
A Škoda az ötajtós változattól remél sokat

A Škoda az ötajtós változattól remél sokat

A Škoda az ötajtós változattól remél sokat

 

A sajtóanyag nem viccel, nincs is kifejezett célcsoportja a Citigónak, mert igazából mindenkinek jó. Jó első autóként a fiataloknak, akik még tanulnak vagy első munkahelyüket próbálgatják, persze idehaza ez nem éppen reális elképzelés. Bejön az otthon ülő, kisgyermekes anyukáknak, családoknak második kocsinak is megteszi, illetve az idősödő házaspárok igényeit is kielégíti, akiknek már felesleges nagy autó.

Szóval mindenki vehet Citigót. És valószínűleg fognak is belőle szép mennyiséget vásárolni, hiszen a kutatások szerint hamarosan beköszönt a takarékos, okos, városi kisautók, csúnya szóval mondva a szubkompaktok kora. 2014-ig 25, 2019-ig 40 százalékkal nőhet majd a 2011-ben eladott 5,8 millió darab kisautó piaca. Az egyre nagyobb forgalomban, az egyre kisebb helyekre – és persze egyre kevesebb üzemanyaggal – állítólag ilyenekkel fogunk járni.

Így ni:

a videó a hirdetés után indul

Egy motor, kétféle teljesítmény

Nagy tengelytáv, csekély túlnyúlásokkal

Nagy tengelytáv, csekély túlnyúlásokkal

Nagy tengelytáv, csekély túlnyúlásokkal

 

A Volkswagen Uppal közös műszaki tartalmú, attól csak apróbb részletekben különböző kiskocsi kétféle motorteljesítménnyel rendelhető majd. Mindkét motor háromhengeres és ugyanúgy 999 köbcentis, sőt, a csúcsnyomatékuk is megegyezik – 95 Nm – míg teljesítményük 60, illetve 75 lóerő. Az év vége felé elkészül belőle a gázos kivitel is, amely 68 lovas. Egyelőre ötfokozatú kézi váltóval próbáltuk ki, 2012 közepétől már szintén ötfokozatú, robotizált váltós kivitel is készül belőle.

Belül tényleg váratlanul tágas a kiskocsi. 190 centivel elöl nem volt problémám, és virtuálisan magam mögé ülve is csak a térdemmel nem tudtam mit kezdeni. Ennek ellenére normális méretű felnőtteket normális méretű felnőttek mögé ültetve, még akár teleülve is kényelmes lehet a Citigo. Ugyanez érvényes a 251 literes csomagtartójára is – üléshajtogatás után akár 959 literessé is növelhető – amelyet még a nála nagyobb kiskocsik is megirigyelhetnek.

Integrált fejtámlák

Integrált fejtámlák

Okoska

Ügyes háló, nemcsak halaknak

Ügyes háló, nemcsak halaknak

Ügyes háló, nemcsak halaknak

 

Simple Clever, mondja magáról a Škoda. És tényleg, az autó tele van olyan egyszerű, olcsó és jó ötletekkel, amiket csak kitalálni volt nehéz, előállítani már fillérekből lehet. Vegyük őket végig. Talán a leghasznosabb a pohártartóba illeszthető puha műanyagbetét, amelyben épp egy telefonnyi hely van. Ilyen pedig idáig szinte semelyik autóban nem volt.

Ebbe még a legkarcfóbabb ember is beledughatja cifra, értékes telefonját. Aztán egy kb. 3 forintos kis műanyag izé is van a műszerfal környékén, amely fényképet, parkolójegyet, akármit képes megmenteni az elkallódástól. A csomagtartóban pedig fixen rögzített hálók tartják mozdulatlanul a zörgésre hajlamos vackokat. Akad még szatyorzabolázó kampó a kesztyűtartónál, és hálós zsebek az ülések háttámláinak oldalán, palacknak, csokinak, fene tudja minek.

Színes egyéniségek, igazán csajos szín nélkül

Színes egyéniségek, igazán csajos szín nélkül

Kicsit drágább és nem Škoda-specifikus dolog a City Safe Drive rendszer – benne van a VW Up-ban is – amely 5 és 30 km/órás tempó között képes állóra fékezni a kocsit, ha valami akadályt lát maga előtt. Ez is okos dolog.

Egy motor, kétféle teljesítmény

Egy motor, kétféle teljesítmény

Egy motor, kétféle teljesítmény

 

Menet közben a háromhengeres motorokra nem jellemző csendes üzem illetve a kényelmes, lágy, és roppant ügyes futómű tűnt fel. Meg hogy képtelen voltam megtalálni a műszerfal-világítás fényerőszabályzóját. Autózás közben kissé hajlamos a dülöngélésre, de roppant kényelmes autó a Citigo. Nemcsak ahogy gurul, hanem a vezetése is alig igényel erőfeszítést.

Könnyű, pontos a váltó, a kormány tekergetéséhez sem kell különösebb izommunka, és a fék is rendesen végzi a dolgát anélkül is, hogy nagyon kéne taposni. Városban araszolva értékelődnek fel igazán ezek a tulajdonságok, a takarékos üzemhez hasonlóan. Papíron a gyengébb kis Škoda 4,5 liternyi benzinnel is beéri, bár nekünk a tesztút végén 6 literes átlagot jelentett a fedélzeti számítógép. Igaz, nem kíméltük a kis motort, mert néhol szükség volt mind a 60 lóerőre.

Adatlap
Motoradatok
Lökettérfogat 999
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 44(60) 55(75) 5000-6000 6200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 95(3000-4300
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,4 – 13,2
Végsebesség (km/h) 160 – 171
Fogyasztás
Vegyes (l/100 km) 4,5 – 4,7
CO2 kibocsátás (g/km) 105 – 108

Árak, hazai megjelenés

A legújabb és egyben legkisebb Škoda árát leghamarabb májusra ígéri az importőr. Valószínűleg olcsóbb lesz a Citigo, mint a Volkswagen-emblémás testvére, az első autókra szeptemberig kell még várni.