Adatlap

Toyota Avensis 1,8 Executive

Európai középkategóriás autókban ritka szerzet a szívó benzinmotor, de a japánok kitartanak a feltöltés nélküli konstrukció mellett. A Toyota Avensist a középső benzines motorral teszteltük, amely 147 lóereje alapján be is válhatna

Európai középkategóriás autókban ritka szerzet a szívó benzinmotor, de a japánok kitartanak a feltöltés nélküli konstrukció mellett. A Toyota Avensist a középső benzines motorral teszteltük, amely 147 lóereje alapján be is válhatna

Motor 1798 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 147 LE
Nyomaték 180 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,4 sec
Végsebesség 200 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,5 l / 100 km

Egyszer a középkategóriás autókat vonszoló szívómotorokról ütköztettük észérvek logikus sorozatait. Egy részünk inkább ülne egy kisebb, de rendesen motorizált autóban, mint a vitát kiváltó BMW 316i-ben, amely még egyesben is frusztrálóan gyorsult. Mások szerint városba és autópályára elég a kis motor a nagy autóba, mert tohonya ugyan, de kényelme, tágassága és passzív biztonsága azonos az erősebb változatokéval.

Dízel helyett?

Ezerhatos motort ma már kevesen választanak, arra valók, hogy lejjebb kezdődjön az árlista. Kicsit több pénzért, de a dízelektől több százezres távolságra viszont lehet keresnivalója egy szívó benzinesnek az Avensisben is.

Az 1,8-as limuzinban kényelmesen működik a kulcsnélküli ajtónyitás, de a hátsó ajtókból az alapos modellfrissítés után is hiányzik az érzékelő. Ez azért baj, mert a csemetéihez kötődő szülő hajlamos volna először a gyermekeket beültetni hátra, amihez előbb ki kell nyitni az egyik első ajtót.

Vannak bakik

Minden autóba kellene egy efféle láda. Szinte mindent elnyel, nagyon praktikus

Minden autóba kellene egy efféle láda. Szinte mindent elnyel, nagyon praktikus

Minden autóba kellene egy efféle láda. Szinte mindent elnyel, nagyon praktikus

 

 

Sokadszor ajnározzuk, de muszáj megdicsérni a középső ülések közötti ládát, amely a padlótól a könyökünkig ér. Bendőjében elnyel útikönyvet, biciklipumpát, tornazsákot, méretes vizesflaskákat, bármit.

Egyedül az USB-csatlakozó van rossz helyen a mélyén, kényelmesebb volna a műszerfalon vagy a szintén óriási kesztyűtartóban elhelyezni.

A tükrökből elég keveset látni, pedig szabályos téglalap alakúak, csak a száruk rövid, túl közel vannak az ajtóhoz. Nem ilyen bosszantó, de egy Toyotában furcsa, hogy nem állnak kézre az ablakemelő kapcsolói, mert ferdére döntve helyezték el őket.

Selymesen jár, takarékos és ráérősen gyorsít az 1,8-as benzines. Kihúzatva azért mutat némi erőt

Selymesen jár, takarékos és ráérősen gyorsít az 1,8-as benzines. Kihúzatva azért mutat némi erőt

Selymesen jár, takarékos és ráérősen gyorsít az 1,8-as benzines. Kihúzatva azért mutat némi erőt

 

 

Elöl a rövid ülőlap ellenére is kényelmes az Avensis, de a hátsó utasok sem jártak rosszul. Három felnőttet itt sem érdemes összezsúfolni, mert a válltér nem éri el a Mondeo tágasságát, de a teljesen sík padló és a bőséges lábtér miatt kettőnek jó dolga van itt.

Változó szelepemeléssel
Ebben a kategóriában többnyire sokat futnak az autók, ezért a dízelek dominanciája akkor sem törik meg, amikor az Euro 6 határérték betartása miatt jó drága vegykonyhát kell a kipufogórendszerbe szerkeszteni. De aki nem megy évi 30-60 ezret, annak érdekes lehet egy benzines motor.

Országúton 7 liter elég, kicsit sietve sem fogyott el 8 liter benzin százon

Országúton 7 liter elég, kicsit sietve sem fogyott el 8 liter benzin százon

A kapcsolót meghúzva kell kiengedni a rögzítőféket, fordítva jobb volna

A kapcsolót meghúzva kell kiengedni a rögzítőféket, fordítva jobb volna

A kapcsolót meghúzva kell kiengedni a rögzítőféket, fordítva jobb volna

 

 

A tesztelt Avensisé 1,8-as, 147 lóerős és Valvematic rendszerrel változtatja a szelepnyitás mélységét, hogy kevesebbet fogyasszon és erősebb legyen. A motor kellemetlen tulajdonsága, hogy a kuplungot kicsit ráeresztve finom gázra nem hajlandó emelni a fordulaton. Elég groteszk, ahogy gázadás közben rajtaütésszerűen lefullad, ami főleg emelkedőn elindulva esett meg.

Ehhez hozzájárult, hogy próbáltam elkerülni az elektromos rögzítőfék használatát, mert kapcsolója logikátlanul működik. Kiengedéshez kell felfelé húzni, behúzáshoz meg benyomni, de ezt meg lehet szokni, egy tulajt aligha zavar.


Elegendő az 1,8-as

Kedvező a 0,28-as alaktényező

Kedvező a 0,28-as alaktényező

Kedvező a 0,28-as alaktényező

 

 

Autópályás emelkedőkön hozzá kell edződni, hogy a dízel szuverenitása hiányzik a 4000-es fordulaton 180 Nm nyomatékú motorból.

Lehet zajongani visszakapcsolással, kihúzatva a kínlódást elfogadható gyorsulás váltja fel, de érdemes inkább békés ütemre váltani, ami jobban fekszik az Avensisnek.

Némi belátással kezelve, a középső benzinessel is harmonikus az autó. Hatodikban 130-nál 3000 a fordulatszám, ami a selymesen járó, kulturált motorral andalító utazótempó. Bír persze többet is, fogyasztása és zajszintje ekkor sem ugrik meg vészesen.

Az Avensis 1,8 és vetélytársai
Hyundai i40 1,6 GDI Style (135 LE) 7 640 000 Ft
Mazda6 1,8 TE (120 LE) 7 189 900 Ft
Opel Insignia 1,4 Turbo Cosmo (140 LE) 7 630 000 Ft
Toyota Avensis 1,8 Executive (147 LE) 8 040 000 Ft
Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol (126 LE) 7 050 000 Ft
VW Passat 1,4 TSI Comfortline (122 LE) 7 418 300 Ft

7,7 liter százon

Pontos, finom váltójával és jó futóművével kellemes feladat vezetni

Pontos, finom váltójával és jó futóművével kellemes feladat vezetni

Pontos, finom váltójával és jó futóművével kellemes feladat vezetni

 

 

Mi a városban mért 9,8 liter után 450 kilométert mentünk autópályán és országúton, amit 7,7 literes fogyasztással abszolvált az autó.

Az ötfős terheléshez és a gyors előzésekhez mérten örültünk, hogy beérte ennyivel, kicsit kímélve 7 literrel elgurul Kamcsatkától Gibraltárig.

Flottul vett kanyarokban a négy kerék szépen kapaszkodik az útba, az Avensis messze nem olyan öreguras kocsi, mint a magas üléshelyzetből következne. A jó futóművel harmadrendű országúton is úgy viselkedik az autó, mintha a közútkezelőnek lett volna pénze kifoltozni a málló aszfaltot.

260 000 Ft az Executive-hoz a Touch & Go. Nagyon megéri a felárát

260 000 Ft az Executive-hoz a Touch & Go. Nagyon megéri a felárát

Remek a Touch & Go

Egy Toyota nemcsak a kevés üzemzavartól Toyota, hanem a jól megoldott kis okosságoktól is. Az útmutató-zenelejátszó-kihangosító kütyü átgondoltsága, könnyű használata jelentős érv az Avensis mellett. A tesztelt Executive kivitelhez a Touch &Go Plus kapható 260 000 forintért. A navigáció rutinosan terel és gyorsan kalkulál, a telefon párosításához sem kell előhalászni a kezelési útmutatót.

Én hajlamos vagyok egy pendrive-re összehányni a sietéshez passzoló zenéktől a gyermekringató dalokig mindent. A csalafinta készülék az ömlesztett fájltömegből összerendezi a hörgős metálszámokat vagy a gregorián dallamokat, amit épp az utasok kívánnak. A 15,5 cm átmérőjű képernyőn USB-n át fotókat nézegethetünk, itt jelenik meg a tolatókamera szép éles képe, van sms küldés és olvasás és elérhető egy online keresőfunkció is.

Árával kiüti a dízel

8 040 000 forintos árával az Executive kivitelű 1,8-as 350 000 forinttal kerül többe az ezerhatos szívómotornál és 310 000 forinttal olcsóbb a kétliteres dízelnél. A konkurenseket látva korrekt ajánlat, mert a Passatból és a Mazda6-ból nincs hasonlóan jól felszerelt modell a táblázatban szereplő motorral.

De aki tényleg Avensist akar venni, annak megakadhat a szeme a Sol felszereltségű dízelen, amelyet 7 050 000 forintért vesztegetnek. Nem elírás, ennyivel jobb vétel a kétliteres D-4D, mert ez a modell a nagy ajánlat a flottapiacnak.

Kevesebb extrával, de sokkal erősebb és takarékosabb motorral az Avensis lényegesen jobb autó a középszerbe süllyedő egy-nyolcasnál.