Adatlap

Opel Zafira Tourer Cosmo 2,0 CDTI aut.

1998-ban az első Zafira megelőzte korát a csomagtérből elővarázsolható ülésekkel
1998-ban az első Zafira megelőzte korát a csomagtérből elővarázsolható ülésekkel
Motor 1956 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 165 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,9 sec
Végsebesség 205 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,8 l / 100 km

Csomagtérből elővarázsolható üléseivel az első Zafira megelőzte korát. 1998-ban a Scénicből nem volt hétszemélyes, Tourannak, Corolla Versónak, hosszú és rövid Citroën Picassónak vagy C-Maxnak híre-hamva sem volt. Szegény Nissan Praire és Mitsubishi Space Wagon hiába kínált üléspadot a csomagtérben, a ’80-as évek felfújt kombii nem tudtak befutni Európában.

Önálló ülések középen

Az első Zafira sikere elkényelmesítette az Opelt, a második generáció különösebb fejlesztések nélkül megörökölte elődje ülésrendszerét. Ám a konkurensek, középen három kivehető-tologatható-összehajtható üléssel vagy öt padlósíkba dönthető székkel jobb variálhatóságot nyújtottak a középső pad elcsúsztatásánál.

Mintha az Opel most mindent beleadott volna, hogy fél kategóriával a konkurensek fölé lője be az új Zafira Tourert. Nem a 19,1 centis növekedéssel, nem is a névváltással akasztottak hasba, az a varázslat a meggyőző, amit az egyterű utazás közben komponál.

Az össze-vissza variálható ülésrendszerhez inkább a gyári videót hívtam segítségül:

Lounge a második sorban

Van levegőkilépő, a lábtér katedrálisnyi, a fejtér bőven elég, értékelhető minőségben szól zene, de mindezt megkoronázza a panorámaszélvédőn és az üvegtetőn beáradó tavasz

Van levegőkilépő, a lábtér katedrálisnyi, a fejtér bőven elég, értékelhető minőségben szól zene, de mindezt megkoronázza a panorámaszélvédőn és az üvegtetőn beáradó tavasz

Van levegőkilépő, a lábtér katedrálisnyi, a fejtér bőven elég, értékelhető minőségben szól zene, de mindezt megkoronázza a panorámaszélvédőn és az üvegtetőn beáradó tavasz


Még a teszt előtt volt szerencsém Budapesttől Szentgotthárdig ücsörögni az alapmodellhez elérhetetlen, az Editionhöz 72 000 forintos extraként, a tesztelt Cosmóhoz alapáron adott Lounge ülésekben. A trükk ugyanaz, mint a Merivában vagy a Ford C-Maxban, tehát a középső ülésből kartámasz lesz, a szélső ülések így hátrébb és beljebb csúsztathatók. De az eredmény más.

A két szélső helyen terpeszkedve a Zafira többet nyújt a nála nagyobb Galaxy, S-Max, Sharan-Alhambra kényelménél. Van levegőkilépő, a lábtér katedrálisnyi, a fejtér bőven elég, értékelhető minőségben szól zene, de mindezt megkoronázza a panorámaszélvédőn és az üvegtetőn beáradó tavasz.

214 000 Ft a lökhárítóból előhúzható, kétbiciklis kerékpárszállító. Kiegészítőként kapható hozzá egy adapter, amivel négy bringát vihetünk. Egyedülállóan jó megoldás családoknak, ráadásul az egészet félre lehet billenteni, ha kell valami a csomagtartóból

214 000 Ft a lökhárítóból előhúzható, kétbiciklis kerékpárszállító. Kiegészítőként kapható hozzá egy adapter, amivel négy bringát vihetünk. Egyedülállóan jó megoldás családoknak, ráadásul az egészet félre lehet billenteni, ha kell valami a csomagtartóból

A kilátást megsemmisítő, gerendaszerű tetőoszlopok helyett kaptunk 2-2 vékonyat, ahogy a C4 Picassókban vagy az Espace-ban a franciák megmutatták

A kilátást megsemmisítő, gerendaszerű tetőoszlopok helyett kaptunk 2-2 vékonyat, ahogy a C4 Picassókban vagy az Espace-ban a franciák megmutatták

A kilátást megsemmisítő, gerendaszerű tetőoszlopok helyett kaptunk 2-2 vékonyat, ahogy a C4 Picassókban vagy az Espace-ban a franciák megmutatták


Leghátul viszont tömzsi felnőttek vagy gyermekek férnek el csak jól, ebben nem sikerült megközelíteni a Sharant vagy a SEAT Alhambrát , amelyek az én 190 centimmel is elég kényelmesek a harmadik sorban. Ugyanez igaz a teljes létszámmal csak 152 literes csomagtérre.

Búvóhelyek a fedélzeten

A tárolóhelyek ötletességéről és mennyiségéről elég megnézni Földes Attila filmjét a kisfiától kölcsönkapott plüssállatokkal. Ott is van üreg, ahol nem is sejtenénk, egyedül a Grand Scénicben látott felső ülészsebeket hiányolhatjuk.

Temérdek plüss-állat rejtőzik a Zafirában. De hol férnek el ennyien?

Ebben a fényben nem jön át, mennyire igényesek az anyagok és elegánsak a színárnyalatok

Ebben a fényben nem jön át, mennyire igényesek az anyagok és elegánsak a színárnyalatok

Ebben a fényben nem jön át, mennyire igényesek az anyagok és elegánsak a színárnyalatok


Mindent kellemes tapintású kárpitok és szép műanyagok fednek a belső térben. A műszerfalon sok a gomb és a kapcsoló, de némi megszokással ki lehet igazodni köztük, a navigáció és a telefon-kihangosító menüje is logikus, könnyen használható.

Vezető Segítő Csomag 1-2

A Zafirába temérdek vezetőtámogató berendezés rendelhető. A csak 143 ezer forintos Vezető Segítő Csomag 1 opciót megrendelve a követési távolság mérésével figyelmeztet ráfutásos balesetek veszélyére, van benne sávelhagyásjelző és felismeri az előzni tilos illetve a sebességkorlátozós táblákat, amivel ismeretlen terepen egyszerűbb a vezetés. Kapható adaptív, magától fékező-lassító tempomat is.

Önállóan állíthatók a középső sor ülései, ebben ideje volt behozni a konkurenciát

Önállóan állíthatók a középső sor ülései, ebben ideje volt behozni a konkurenciát

Önállóan állíthatók a középső sor ülései, ebben ideje volt behozni a konkurenciát


Visszakaptuk a kilátást is, ami szintén jót tesz a biztonságnak.

Drabális gerenda helyett oldalanként két filigrán tetőoszlop keretezi a szélvédőt, így nem kell állandóan nyújtogatni a nyakunkat, hogy kilássunk oldalirányba.

Ám a Zafirának is vannak bajai. Kezdjük a kisebbikkel. A 8,5 milliós alapárú, minden földi jóval megszórt tesztautóból hiányzott egy nyomorult belső tükör, amivel a gyermekekre rápillanthatunk, hogy játszanak-e vagy már püfölik egymást.

Aki látja, adja át!

Az utasok kiemelésekor illetve az autó szétvágásakor a tűzoltóknak tudniuk kellene, hol akadhatnak légzsák gázgenerátorára, vezérlőegységre, hol az akkumulátor, az üzemanyagtank, van-e gáztöltésű lengéscsillapító stb

Az utasok kiemelésekor illetve az autó szétvágásakor a tűzoltóknak tudniuk kellene, hol akadhatnak légzsák gázgenerátorára, vezérlőegységre, hol az akkumulátor, az üzemanyagtank, van-e gáztöltésű lengéscsillapító stb

Az utasok kiemelésekor illetve az autó szétvágásakor a tűzoltóknak tudniuk kellene, hol akadhatnak légzsák gázgenerátorára, vezérlőegységre, hol az akkumulátor, az üzemanyagtank, van-e gáztöltésű lengéscsillapító stb


Aktív és passzív biztonsági eszközökkel, egyre merevebb acélfajták alkalmazásával az autógyártók mind hatékonyabban védik az utazók életét. De a modern autók megnehezítik a mentést. Az utasok kiemelésekor illetve az autó szétvágásakor a tűzoltóknak tudniuk kellene, hol akadhatnak légzsák gázgenerátorára, vezérlőegységre, hol az akkumulátor, az üzemanyagtank, van-e gáztöltésű lengéscsillapító stb.

Az Opel immár 70, 1991-től gyártott típusának mentéslapját tette hozzáférhetővé a neten az F Astrától a Zafira Tourerig. Számítógéppel ezen a hivatkozáson lehet letölteni őket.

A 22 nyelven, köztük magyarul is hozzáférhető kártyákat kinyomtatva kell elhelyezni egyezményes helyükre, a vezető oldali napellenző fölé

A 22 nyelven, köztük magyarul is hozzáférhető kártyákat kinyomtatva kell elhelyezni egyezményes helyükre, a vezető oldali napellenző fölé

A 22 nyelven, köztük magyarul is hozzáférhető kártyákat kinyomtatva kell elhelyezni egyezményes helyükre, a vezető oldali napellenző fölé


Ha ismersz Opel-tulajt, küldd tovább neki cikkünk linkjét, hogy kinyomtathassa és elhelyezhesse a mentési útmutatót egyezményes helyére, vezető oldali napellenző fölé!

A mentéslapok olvashatók okostelefonra optimalizált, kis képernyőn is láthatóra nagyítható változatban. A 22 nyelven, köztük magyarul is hozzáférhető kártyákat a www.opel-rescuecard.com oldalról lehet letölteni. Reméljük, hogy nem lesz rájuk szükség, de ez a kis erőfeszítés akár emberéleteket is menthet.

Elmaradott dízel

Városban 10,5, országúton 7,0 literes fogyasztást mértünk

Városban 10,5, országúton 7,0 literes fogyasztást mértünk

Városban 10,5, országúton 7,0 literes fogyasztást mértünk


Nagyobb baj az elmaradott dízelmotor, amely erősen kilóg a Zafirából. Erőben nincs hiány, a kétliteres motor 350 newtonmétere még automata váltóval is elég egészséges gyorsításokhoz. Csúnya hangjával, kevéssé kulturált járásával viszont elmarad a francia konkurensek remek dízelmotorjaitól, de a legrosszabb a fogyasztás.

Mi úgy mértünk 10,5 literes városi étvágyat, hogy ebben volt csendes kiruccanás is Budapest környékére. Árulkodó, hogy a fedélzeti számítógép sem ígért jobbat 9,6 liternél (a gyári adat eleve 9,0 l/100 km). Autópályán és országúton az étvágy 7 literre javul, de ez sem ad okot büszkeségre. Talán a közepes automata váltó is ludas ebben, mert hajlamos a kis gáz ellenére 2500-ig pörgetni a motort váltások előtt. Érdemes beavatkozni és kézzel kapcsolni a hat fokozatot.

A Zafira Tourer és hétüléses konkurensei automata váltóval, erős dízelmotorral
Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi 160 Exclusive aut. (163 LE) 8 610 000 Ft
Ford S-Max 2,0 TDCI PowerShift (163 LE) 9 710 000 Ft
Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI aut. Cosmo (165 LE) 8 479 000 Ft
Peugeot 5008 2,0 HDi aut. Active (163 LE) 7 945 000 Ft
SEAT Alhambra 2.0 TDI DSG Eco (170 LE) 10 747 120 Ft
Toyota Verso 2,2 D-CAT aut. (150 LE) 8 420 000 Ft
Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI DSG (170 LE) 9 445 370 Ft

Nem érezni az 1,8 tonnát

A forgalmit kinyitva 1800 kiló feletti önsúllyal konfrontálódtunk. A hájat nem érezni, ha a 244 ezer forintos, adaptív FlexRide lengéscsillapítást Sport állásban hagyjuk.

Ilyenkor fehérről harci vörösre vált a műszerfal-világítás, csökken a kormányrásegítés, kisebb gázra nagyobbat ugrik az autó és magasabb fordulaton tartja a motort az automata váltó.

A Zafira a kényelmes Tour állásban sem imbolyog, de a Sport gombra beszigorító lengéscsillapítással szépen ragadt az útra. Legalábbis a tesztautó feláras, impozáns és sérülékeny 19 collos kerekeivel.

8,5 millió forint

Alapesetben a futómű magától, ezredmásodpercek alatt az aktuális helyzethez igazítja a lengéscsillapítás karakterisztikáját, nem érdemes sokat nyomkodni a gombját.

Az egyenletes tempónál halkan suhanó, komfortosan rugózó Tourer igen jó üléseiben repül az idő, több téren sikerül meghaladnia a kompakt egyterűek átlagát.

A Cosmo kivitelű, automata váltós, kétliteres dízel árával az importőr nem feszíti túl a húrt. Ismerve a konkurensek listaárait, 8,5 millió forint teljesen reális az ötletes és nagystílű családi autóért. Csak a motorját kellene mihamarabb modernizálni.