A prémiummárkák legjobbját kerestük a középkategóriában az új 3-ast összehasonlítva a tavaly renovált A4-gyel és a szintén felfrissített C-osztállyal, orrukban négyhengeres dízelmotorral
A prémiummárkák legjobbját kerestük a középkategóriában az új 3-ast összehasonlítva a tavaly renovált A4-gyel és a szintén felfrissített C-osztállyal, orrukban négyhengeres dízelmotorral
Fotó megosztása:
Összehasonlító teszt 1995-ből: a tesztelt A4 3 905 000 forintba került, a BMW ára 4 110 000 Ft a korabeli árlista szerint, a C 180-ért viszont 4 698 000 forintot kért az importőr
Összehasonlító teszt 1995-ből: a tesztelt A4 3 905 000 forintba került, a BMW ára 4 110 000 Ft a korabeli árlista szerint, a C 180-ért viszont 4 698 000 forintot kért az importőr
Fotó megosztása:
Még jóval a pontok kiosztása és összesítése előtt megbeszéltük, melyik autót vinnénk haza. Megszabadítva az objektív véleményalkotás kényszerétől, Kovács Miklós rávágta, hogy csakis a BMW-t. Rácz Tamás a C-osztályt vinné, mert az a legkarakteresebb, Szörényi András is, mert ezért a pénzért csillag legyen a motorházon
Még jóval a pontok kiosztása és összesítése előtt megbeszéltük, melyik autót vinnénk haza. Megszabadítva az objektív véleményalkotás kényszerétől, Kovács Miklós rávágta, hogy csakis a BMW-t. Rácz Tamás a C-osztályt vinné, mert az a legkarakteresebb, Szörényi András is, mert ezért a pénzért csillag legyen a motorházon
Fotó megosztása:
Tökéletesen összehasonlíthatók, mégis egészen mást hatást keltenek vezetés közben. Karakterében a három autó messze van egymástól
Tökéletesen összehasonlíthatók, mégis egészen mást hatást keltenek vezetés közben. Karakterében a három autó messze van egymástól
Fotó megosztása:
Listaáron a 9,8 milliós C 200 CDI mintegy 860 000 forinttal többe kerül a 177 lóerős TDI A4-nél, a 320d ára 9,4 millió forintról indul
Listaáron a 9,8 milliós C 200 CDI mintegy 860 000 forinttal többe kerül a 177 lóerős TDI A4-nél, a 320d ára 9,4 millió forintról indul
Fotó megosztása:
Avantgarde- vagy Elegance-csomaggal megmenekülne a Mercedes orra a négy kerek lámpácskától
Avantgarde- vagy Elegance-csomaggal megmenekülne a Mercedes orra a négy kerek lámpácskától
Fotó megosztása:
Körülbelül 6,5 liter a BMW, 7,3 az Audi és 6,9 a Mercedes-Benz fogyasztása százon
Körülbelül 6,5 liter a BMW, 7,3 az Audi és 6,9 a Mercedes-Benz fogyasztása százon
Fotó megosztása:
Kényelmesen szerelhető a C-osztály, a Mercedesnél hagyomány az óriásira nyíló motorházfedél
Kényelmesen szerelhető a C-osztály, a Mercedesnél hagyomány az óriásira nyíló motorházfedél
Fotó megosztása:
Kintről hallgatva csúnya hanggal járnak a négyhengeres dízelmotorok
Kintről hallgatva csúnya hanggal járnak a négyhengeres dízelmotorok
Fotó megosztása:
2143 köbcenti, 136 LE, 360 Nm 1600-tól a C-ben
2143 köbcenti, 136 LE, 360 Nm 1600-tól a C-ben
Fotó megosztása:
177 lóerőt tud a kétliteres TDI, 380 Nm nyomatékkal 1750-től
177 lóerőt tud a kétliteres TDI, 380 Nm nyomatékkal 1750-től
Fotó megosztása:
184 lóerő a BMW teljesítménye, maximális forgatónyomatéka 380 Nm
184 lóerő a BMW teljesítménye, maximális forgatónyomatéka 380 Nm
Fotó megosztása:
Finom rugózásához mérten az A4 nem dől meg vészesen
Finom rugózásához mérten az A4 nem dől meg vészesen
Fotó megosztása:
A 3-as debütálása előttre időzítette az Audi az A4 decens modellfrissítését
A 3-as debütálása előttre időzítette az Audi az A4 decens modellfrissítését
Fotó megosztása:
Bajorországi márka az Audi is, akárcsak a BMW
Bajorországi márka az Audi is, akárcsak a BMW
Fotó megosztása:
Kevésbé orrnehéz a mai A4, mint 2008-ig volt
Kevésbé orrnehéz a mai A4, mint 2008-ig volt
Fotó megosztása:
Halkan jár a 177 lóerős dízel
Halkan jár a 177 lóerős dízel
Fotó megosztása:
Ötajtós ferdehátú is van az A4-ből, A5 Sportback néven
Ötajtós ferdehátú is van az A4-ből, A5 Sportback néven
Fotó megosztása:
F30 az új 3-as gyári kódneve
F30 az új 3-as gyári kódneve
Fotó megosztása:
Kormányzása és vezethetősége továbbra is példás
Kormányzása és vezethetősége továbbra is példás
Fotó megosztása:
Kiiktatott ESP-vel keresztbe lehet rakni, de alapesetben nem túlkormányzott
Kiiktatott ESP-vel keresztbe lehet rakni, de alapesetben nem túlkormányzott
Fotó megosztása:
Automata váltóval 7,6s alatt gyorsul százra, végsebessége 230 km/óra
Automata váltóval 7,6s alatt gyorsul százra, végsebessége 230 km/óra
Fotó megosztása:
2810 mm-re nőtt a tengelytáv a modellváltással
2810 mm-re nőtt a tengelytáv a modellváltással
Fotó megosztása:
Rugózási kényelme csak közepes
Rugózási kényelme csak közepes
Fotó megosztása:
Kizárólag turbómotorokkal kapható
Kizárólag turbómotorokkal kapható
Fotó megosztása:
A 200 CDI energikus és kicsit hangos. Kicsivel nagyobb hengerűrtartalmának köszönhetően igen rugalmas a motor
A 200 CDI energikus és kicsit hangos. Kicsivel nagyobb hengerűrtartalmának köszönhetően igen rugalmas a motor
Fotó megosztása:
2007 óta kapható a W204, amely túl van egy modellfrissítésen
2007 óta kapható a W204, amely túl van egy modellfrissítésen
Fotó megosztása:
Kézi váltóval 9,2 s alatt gyorsul százra, végsebessége 218 km/óra
Kézi váltóval 9,2 s alatt gyorsul százra, végsebessége 218 km/óra
Fotó megosztása:
A Mercedes hangulata egészen egyedi. Urasan vonul, kényelme igen jó
A Mercedes hangulata egészen egyedi. Urasan vonul, kényelme igen jó
Fotó megosztása:
Jelenleg komoly engedmény érvényes rá, az Automatic csomag 1,8 milliós árelőnyt jelent
Jelenleg komoly engedmény érvényes rá, az Automatic csomag 1,8 milliós árelőnyt jelent
Fotó megosztása:
Lehet vele tempósan haladni, de eredendően nyugalmat áraszt
Lehet vele tempósan haladni, de eredendően nyugalmat áraszt
Fotó megosztása:
A világ egyik legismertebb márkajelzése a háromágú csillag
A világ egyik legismertebb márkajelzése a háromágú csillag
Fotó megosztása:
Ritkaság a kézi váltós C-osztály. Minőségérzetben nem kiemelkedő a belső tér
Ritkaság a kézi váltós C-osztály. Minőségérzetben nem kiemelkedő a belső tér
Fotó megosztása:
Elegánsabb a tesztelt A4 utastere, ez tette ránk a legjobb benyomást
Elegánsabb a tesztelt A4 utastere, ez tette ránk a legjobb benyomást
Fotó megosztása:
Az utóbbi két évben a BMW már nem spórol látványosan az utastéri műanyagokon
Az utóbbi két évben a BMW már nem spórol látványosan az utastéri műanyagokon
Fotó megosztása:
Igen mélyre engedhető az ülés a C-osztályban
Igen mélyre engedhető az ülés a C-osztályban
Fotó megosztása:
Egyformán jók az ülések az A4-ben és a konkurensekben
Egyformán jók az ülések az A4-ben és a konkurensekben
Fotó megosztása:
Kitűnő üléshelyzet alakítható ki a BMW-ben is
Kitűnő üléshelyzet alakítható ki a BMW-ben is
Fotó megosztása:
Hátul a C-osztály szűkebb a másik kettőnél
Hátul a C-osztály szűkebb a másik kettőnél
Fotó megosztása:
Feláras a kartámasz és a lehajtható hátsó ülés is
Feláras a kartámasz és a lehajtható hátsó ülés is
Fotó megosztása:
Lábtérben az Audi egész közel áll a BMW-hez
Lábtérben az Audi egész közel áll a BMW-hez
Fotó megosztása:
Kellően tágas hátul a 3-as, a fejtér is elegendő
Kellően tágas hátul a 3-as, a fejtér is elegendő
Fotó megosztása:
A Mercedes csövek mélyén helyezte el a műsereket
A Mercedes csövek mélyén helyezte el a műsereket
Fotó megosztása:
Az Audi órái két cseppben laknak
Az Audi órái két cseppben laknak
Fotó megosztása:
Magyarul kommunikál a BMW
Magyarul kommunikál a BMW
Fotó megosztása:
Elegendő rakodóhely van a C-ben
Elegendő rakodóhely van a C-ben
Fotó megosztása:
Van hová rámolni az A4-ben is
Van hová rámolni az A4-ben is
Fotó megosztása:
A BMW-ben a váltókar előtt lehetne több tárolóhely
A BMW-ben a váltókar előtt lehetne több tárolóhely
Fotó megosztása:
Sok lépéssel működik, de nem nehéz kiismerni az Audi menürendszerét
Sok lépéssel működik, de nem nehéz kiismerni az Audi menürendszerét
Fotó megosztása:
A fokozatválasztó kartól balra van az üzemmódkapcsoló. Van sportos és takarékos üzem
A fokozatválasztó kartól balra van az üzemmódkapcsoló. Van sportos és takarékos üzem
Fotó megosztása:
Gyakorlatilag azonos méretűek a csomagterek, a C-osztályé 475 literes
Gyakorlatilag azonos méretűek a csomagterek, a C-osztályé 475 literes
Fotó megosztása:
Az A4 szedáné 480 literes volna, de a fotózáshoz egy Avantot sikerült keríteni
Az A4 szedáné 480 literes volna, de a fotózáshoz egy Avantot sikerült keríteni
Fotó megosztása:
480 literes a 3-as csomagtere is
480 literes a 3-as csomagtere is
Fotó megosztása:
Logikus menüvel használható a BMW navigációja
Logikus menüvel használható a BMW navigációja
Fotó megosztása:
Kitűnő megoldás: a motorházfedél kinyílik, ha kétszer meghúzzuk a kart
Kitűnő megoldás: a motorházfedél kinyílik, ha kétszer meghúzzuk a kart
Fotó megosztása:
Sokat lehet költeni extrákra a BMW-nél is
Sokat lehet költeni extrákra a BMW-nél is
Fotó megosztása:
Nem a mi világunk az újszerű fabetét
Nem a mi világunk az újszerű fabetét
Fotó megosztása:
Ritkaság a kézi váltós C-osztály. Minőségérzetben nem kiemelkedő a belső tér
Ritkaság a kézi váltós C-osztály. Minőségérzetben nem kiemelkedő a belső tér
Brigádvezetőnk, Rácz Tamás képes plasztikusan megragadni, melyik német prémiumárka milyen autókat csinál: a BMW sportos, a Mercedes-Benz kényelmes, az Audi meg jó kocsikat
De melyik a legjobb? A középkategóriában az előkelők legjobbját keresvén a vadonatúj 3-ast összehasonlítottuk a tavaly renovált A4-gyel és a szintén felfrissített C-osztállyal, orrukban az eladások zömét adó négyhengeres dízelmotorral.
Belső tér – Sok múlik az extrákon
Elegánsabb a tesztelt A4 utastere, ez tette ránk a legjobb benyomást
Elegánsabb a tesztelt A4 utastere, ez tette ránk a legjobb benyomást
Mindhárom modell kipucolható minden földi jóval, de kell is költeni rájuk, hogy a minőségi összbenyomás jobb legyen a népi középkategóriánál, ahol egyre igényesebbek az autók. A Mercedesből például hiányzott a hátsó kartámasz, mert a 200 CDI-t nem tesztautónak konfigurálta az importőr, míg a bajor autókat sokmilliós extrakupaccal csinosította ki a vezérképviselet.
Az Audi értette meg leginkább, hogy a tulaj belül ül és a belső tér látványával, minőségérzetével és pedáns összeszereléssel lehet őt elkápráztatni, de legalább elégedetté tenni. A 320d fabetétjén nem kell megütközni, más fajtát is választhatunk, de eleganciában elmarad az Auditól. A C-osztály anyagai kicsit puritánabbak belül, mint a konkurenciánál, de ennek a műszerfala is szép.
A tesztelt motorváltozatok listaára és az automata váltó felára |
Audi A4 2,0 TDI Multitronic (177 LE, 380 Nm) |
8 861 170 + 742 950 Ft |
BMW 320d (184 LE, 380 Nm) |
9 391 000 + 744 700 Ft |
Mercedes-Benz C 200 CDI (136 LE, 360 Nm) |
9 722 700 + 840 740 Ft |
|
|
Az utóbbi két évben a BMW már nem spórol látványosan az utastéri műanyagokon
Az utóbbi két évben a BMW már nem spórol látványosan az utastéri műanyagokon
Pénztárcát, telefont, kapunyitót az Audiban és a Mercedesben könnyebb elosztani, mint a BMW-ben. A 3-asban kevésbé praktikusak a rakodóhelyek, viszont a pohártartó már nem feláras extra. Lehajtható hátsó üléstámla az A4-hez és a 3-ashoz jár alapáron, arcpirító, hogy egy tízmilliós Mercedesnél a csomagtér bővíthetősége 104 140 forintba kerül.
Hátsó lábtérben a 3-as vezet, az A4 közel áll hozzá. Térdhelyben a C-osztály kevesebbet nyújt náluk és felfelé is szűkebb valamivel, a legkényelmesebben a BMW-ben férnek el a laklik. A BMW és az Audi csomagtere literre azonos (480 l), 475 literjével a Mercedesé gyakorlatilag ugyanekkora.
Motor-váltó: a nyomaték dönt
Körülbelül 6,5 liter a BMW, 7,3 az Audi és 6,9 a Mercedes-Benz fogyasztása százon
Körülbelül 6,5 liter a BMW, 7,3 az Audi és 6,9 a Mercedes-Benz fogyasztása százon
Elméletileg nagy a teljesítménykülönbség a 177 lóerős Audi, a 184 lóerős BMW és a 136 lóerős Mercedes között, de maximális nyomatékuk (380-380-360 Nm) sokkal közelebb van egymáshoz. A 200 CDI energikus és kicsit hangos.
Némileg nagyobb hengerűrtartalmának köszönhetően igen rugalmas a motor, a teszt során nem egyszer a Mercedesben diktáltuk a tempót a többieknek.
A BMW motorjában csak viszonylag erős hangja nem tetszett, továbbra is a kategória legjobb dízeljei közé tartozik. A kétliteres motor a ZF nyolcfokozatú, intuitívan, lágyan és gyorsan kapcsolgató automatájával ideális párosítás. A kis fogyasztáshoz programozott Eco Pro üzemben az elektronika 1200 köré ejti vissza váltáskor a fordulatot, de az autó ilyenkor sem vérszegény.
Kényelmesen szerelhető a C-osztály, a Mercedesnél hagyomány az óriásira nyíló motorházfedél
Finom rugózásához mérten az A4 nem dől meg vészesen
Finom rugózásához mérten az A4 nem dől meg vészesen
Az Audi kétliteres TDI-je jóval tompábbnak tűnik, amíg a Drive Select kapcsolóval takarékos üzemre idomítjuk. A fokozatmentes automata ilyenkor 1500 körüli fordulatot tart és csak az áttétel változtatásával gyorsul az autó. Ritkán írunk ilyet CVT-váltóról, de a Multitronic szerethető, nagyon harmonikus vele az Audi. A TDI csak akkor mutat erőt, ha átállunk Dynamic üzemre, feltüzelve majdnem úgy ellő, mint a többiek.
Fogyasztásban a BMW motorja a legjobb 6,5 literes átlagával, temperamentumához képest a Mercedes is nagyon jól fogyaszt 6,9 literjével, az Audiba átlagosan 7,3 litert kell tankolni.
1995-ös összehasonlító teszt az Autó Magazinból
Összehasonlító teszt 1995-ből: a tesztelt A4 3 905 000 forintba került, a BMW ára 4 110 000 Ft a korabeli árlista szerint, a C 180-ért viszont 4 698 000 forintot kért az importőr
Összehasonlító teszt 1995-ből: a tesztelt A4 3 905 000 forintba került, a BMW ára 4 110 000 Ft a korabeli árlista szerint, a C 180-ért viszont 4 698 000 forintot kért az importőr
Szerkesztőségünkben nemrég kincsekre bukkantam az egyik szekrényben: testvérlapunk, az Autó Magazin bekötött évfolyamaira, 1989-től. Mindig érdemes belelapozni a régi számokba egy jó Daewoo Nexia, Citroën Xantia 1,6 X vagy Ford Scorpio tesztért, de az 1995/3-as számban még érdekesebb anyagra bukkantam.
Kollégáink az akkor új, 125 lóerős Audi A4-est (B5 ill. Typ 8D gyári kóddal) hasonlították össze a 140 lóerős BMW E36 318iS-sel és a 122 lóerős W202-es Mercedes-Benz C-osztállyal. Mindegyikben 1,8-as benzines motor volt, az Audi tesztfogyasztása 10,8, a BMW-é 9,4, a Mercedesé 10,2 liter volt százon. Érdekes az autók ára is: a tesztelt A4 3 905 000 forintba került, a BMW ára 4 110 000 Ft a korabeli árlista szerint, a C 180-ért viszont 4 698 000 forintot kért az importőr.
Vezetés: hat a hátsókerék-hajtás
Lehet vele tempósan haladni, de eredendően nyugalmat áraszt
Lehet vele tempósan haladni, de eredendően nyugalmat áraszt
Sokáig természeti törvény volt a Jaguar, a Mercedes-Benz és a BMW világában a hátsókerék-hajtás, ami a kivételek ellenére máig meghatározó.
Egyedül az Audi tudott érvényesülni más felállásban, de rájuk a quattro fénye lesugároz annyira, hogy egy átlagos A4 elöl hajthasson.
Értékelendő mérnöki teljesítmény, hogy szinte azonos eszközökkel a BMW és a Mercedes ennyire különböző autót képes alkotni. A C-osztályban a menüből ugyanúgy kikapcsolható az ESP és a kipörgésgátlás, akárcsak a 3-asban, de ebben nem adják magukat a kisebb farolások, mint a BMW-ben.
Kiiktatott ESP-vel keresztbe lehet rakni, de alapesetben nem túlkormányzott
Kiiktatott ESP-vel keresztbe lehet rakni, de alapesetben nem túlkormányzott
Ha muszáj, a C 200 CDI-vel elég gyorsan túleshetünk a kanyarokon, de nem ez az ő világa. Szinte hibridautós nyugalmat áraszt az orrán tündöklő csillag, minimális terheléssel utazhatunk a világ végéig a tompán mormogó dízellel.
A BMW pontos kormánya a kiválóan adagolt rásegítéssel már önmagában offenzívebb tempóra sarkall, arra, hogy kiautózzuk belőle, amit tud. És sokat tud, nagyon-nagyon sokat. A 320d akkor él, ha téphet és megcsillanthatja a gazdinak, mire képes ma a technika különösebb elektronikus varázslat nélkül, egy remekül hangolt acélrugós futóművel.
Egyformán jók az ülések az A4-ben és a konkurensekben
Egyformán jók az ülések az A4-ben és a konkurensekben
Fakóbb náluk az A4, pedig a kiemelkedő rugózási komforthoz mérten agilis, jól vezethető autó, de kormányzása kevésbé eltalált, mint a BMW-é.
Kényelem: az Audi az élen
Autópályán a C-osztály nem annyira halk, mint a konkurensek, zajkomfortban az Audi van egy szinten a BMW-vel.
Rugózási kényelemben a 3-as csak közepes, az A4 viszont annyira finoman gördül, mintha tükörsima utakon járhatnánk. A Mercedesek különleges futási kultúráját a C-osztály is hozza, az uras és komfortos futómű nagyon jellegzetes vonása a csillagos autóknak. Az ülések kényelme egyformán jó és kitűnő üléshelyzetet kínál mindhárom modell.
Még jóval a pontok kiosztása és összesítése előtt megbeszéltük, melyik autót vinnénk haza. Megszabadítva az objektív véleményalkotás kényszerétől, Kovács Miklós rávágta, hogy csakis a BMW-t. Rácz Tamás a C-osztályt vinné, mert az a legkarakteresebb, Szörényi András is, mert ezért a pénzért csillag legyen a motorházon
Költségek: az Audi kerül a legkevesebbe
Listaáron a 9,8 milliós C 200 CDI mintegy 860 000 forinttal többe kerül a 177 lóerős TDI A4-nél, a 320d ára 9,4 millió forintról indul
Listaáron a 9,8 milliós C 200 CDI mintegy 860 000 forinttal többe kerül a 177 lóerős TDI A4-nél, a 320d ára 9,4 millió forintról indul
Nem sokkal vitt közelebb a döntéshez a költségek elemzése sem, az értékvesztés, a garanciális feltételek és a listaárak között sincs dermesztő különbség.
Az Audi gyári garanciája az első két évben futásteljesítménytől függetlenül érvényes, mint az összes többi autónál.
Ezt alapáron kiegészíti még két év garancia, maximum 200 000 kilométerig. A BMW-nél a két éven felüli 1-3 évnyi garanciáért felárat kell fizetni és a meghosszabbított jótállás is csak 120 0000 megtett kilométerig érvényes.
Látszik, hogy a BMW és a Mercedes importőre látványosan figyel a másikra. Az F30-hoz járó Service Inclusive csomag az első 5 évben esedékes kötelező karbantartások költségét állja.
A Mercedes-Benz február 1-től kínál, szintén külön költség nélkül Integrált Szervizcsomagot, ami 4 évre/120 00 kilométer megtételéig érvényes és a kötelező karbantartások díját fedezi.
Az árakat ezúttal is a listaárak alapján értékeltük, máskülönben a C-osztályhoz kínált, papíron 1,8 milliót érő Automatic extracsomag árkedvezménye és a kézi váltós modellekre nem, de az automatákra érvényes 700 ezres engedmény felborította volna a pontozást. Listaáron az A4 kézi és automata váltóval is jutányosabb a másik kettőnél.
Alapáron nincs sok értelme összevetni a vételárukat, mert a C-osztály nem valami fényűző a 195/60 R16-os gumikal, felárért viszont mindhárom teljes életvédelmi és kényeztető arzenált kínál.
Végeredmény
A pontokat összesítve kijött ugyan a győztes, de a különbségek elhanyagolhatóak, a három egyformán jó autó közül ízlés dolga választani. Aki ezekbe beül, valószínűleg örökre elveszett egy hasonló árú, de sokkal alacsonyabb emissziója Toyota Prius vagy Lexus CT 200h számára.
1. hely: BMW 320d, 638 pont: a legújabb autótól elvárható volt a győzelem, amit a 320d hozott is. Kiválóan vezethető autó, korrekt térkínálattal, igen jó motorral és a mezőny talán legjobb automata váltójával.
2. hely: Audi A4 2,0 TDI Multitronic, 632 pont: a többi Audihoz hasonló biztonsággal egyensúlyozik a tökéletesség és a stréber sterilitás határmezsgyéjén, egy százalékos különbséggel szorult a második helyre.
3. Mercedes-Benz C 200 CDI, 591 pont: szerényebb térkínálata, hiányos felszereltsége és magas listaára miatt veszített sok pontot az egyedi és kényelmes C-osztály. 136 lóerővel is tartotta a lépést a többiekkel és a jelenlegi kedvezménnyel nagyon megéri az árát.