A ráncfelvarrás a lusta firkászok mumusa. Az esetek nagy többségében mikroszkóppal látható változások történnek az adott modellen, ezért kemény feladat új élményt kiizzadni a sokszor kivesézett autóról. Nincs ez másként a friss arcot kapott Renault Koleos esetén sem. Suttyómód idecibálhatnám Földes Attila írását ugyanerről a kétliteres dízel verzióról, két mondatot a frontrész változásairól beszúrva senkinek sem tűnne fel a pálgium. Még egy kolibri sem érhetne tetten.
Ez csak a Renault bűne lenne, hiszen ez a Koleos átrajzolt orrán kívül semmilyen újdonságot nem mutat, sőt egyes vélemények szerint az előd modernebbnek tűnik, mint az utód. A forma alapjaiban maradt baltával gömbölyűre faragott bumfordi fatönk, minden él egy picit lecsapva, semmi agresszivitás, semmi feltűnés.
Utóbbit akár előnyként is felfoghatjuk, a Koleost vezetve nem kapunk német SUV sofőröknek kijáró gyilkos pillantásokat, sőt szinte láthatatlanok maradunk a forgalomban. Részben a távol-keleti rokonságnak köszönhető mindez. A Renault ár/érték arányban erős típusai koreai gyökerekkel rendelkeznek, a Fluance, Latitude mellett a Koleos szintén Dél-Koreában készül. Ezekre a típusokra jellemző, hogy nem csiszolják túl a formavilágot, a gyártás legyen olcsó, az autó praktikus, jól használható, a vevő pedig elégedett.
A globalista ipar gyermeke
Hogy árnyaltabb legyen a kép, a japánok szintén komoly százalékban képviseltetik magukat, a Koleos alatt dolgozó technikai alapjait a Nissan X-trail adja. A globalista ipar gyermeke szerencsére jó tulajdonságokat örökölt, nem ijed meg, ha felázott földutakon indulunk vele határszemlére. Jó terepszögeinek és Haldex-kuplongos összkerékhajtásának köszönhetően bárhol elboldogul, ahova ép eszű ember autóval merészkedne. Igaz a 19 centiméteres hasmagasság korlátozza némileg képességeit, a mély traktornyomokat javallott elkerülni.
A kormányra és a sebváltókarra szintén bőr került, de valahogy valamiért ebben a tesztautóban mindkettő úgy ragadt mintha puha érett sajtot markolásztam volna. Ettől a két apróságtól eltekintve az egyszerű és funkcionális belső árulkodik a koreai összeszerelés minőségéről, minden patent, igaz a Scenic, vagy a Mégane utastere sokkal izgalmasabb, hangulatosabb.
Belül tágasabb
A praktikum a Renault névhez méltóan kitűnő, ezernyi rejtett tároló várja a apróságokat. Hátul a padlóban csempészrekeszek, a könyöktámaszban kivehető műanyag kosár képes eltüntetni a magunkkal cipelt bármit. Összesen hetven liternyi tárolóhelyet ad a Koleos, így a plüssmackók eltűnése esélyes. A családbarát funkciók között az első ülések támlájából kihajtható tálcák szintén aranyat érnek. Ez a hátul ülő lurkóknak ideális terep uzsonnához, de akár egy gyors dinoszauruszcsata sem elképzelhetetlen.
Alaphelyzetben 450 literes a csomagtér, ez ugyan nem szélsőséges érték, de a hátsó üléssor gyors döntésével javíthatunk a helyzeten, sőt az anyósülés támláját előredöntve akár extrém hosszú rakományt is magunkkal cipelhetünk. A tó menti sörözést horgászatnak nevező haverok a két darabban nyíló ötödik ajtón ámultak. Fejük felett a gondolatbuborékban feltűnt a kényelmi álom, ahogy a lenyíló alsó részen ücsörögve áztatják a kukacot. Apró plusz, de az adott helyzetben, kiránduláskor, horgászatkor igencsak jól jön.
Mozdony mozgatjaTudjuk terepen éppen elboldogul a Koleos, és a 175 lóerős kétliteres turbódízel motornak hála közúton
sincs miért szégyenkeznie. Hajszállal tíz másodperc alatt éri el a százas tempót, a 360 Nm nyomatéknak köszönhetően pedig keveset kell gépészkedni a hatsebességes váltóval. Utóbbi Renault mércével mérve egész jó, talán ide is beszivárgott a Nissan örökség.
Klasszikus, gázolajos lendülettel tol az autó, alacsony fordulaton sem teljesen hulla, kétezertől lapátol erővel levegőt a turbó, de a pörgés nem kenyere, háromezertől már a kelletlen, erős kelepelés jelzi, ideje váltani. Érezhetően a könnyű vezethetőség volt a cél, minden pedál puha, a kormány élettelenül légies. A középállásból kibillentve mintha egy láthatatlan kéz rántaná az adott irányba, a több mint 1600 kilogrammos test ellenállás nélkül fordul a kanyarívre.
Keveset fogyaszt, ha a Dalai Láma vezet
Adatlap
Renault Koleos: A láthatatlan autó
Motor | 1995 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 175 LE |
Nyomaték | 360 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 sec |
Végsebesség | 191 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,4 l / 100 km |
A fogyasztás 8-9 liter körül alakul, vegyes, átlagos használat mellett, összkerék, nagy légellenállás, nagy tömeg, ez teljesen elfogadható érték. Kíváncsiságképp csináltam egy mazochista tesztet, a belül élő buddhista papot szabadon eresztve csak autópályán, 105 km/h állandó sebességgel sikerült kétszáz kilométert futni 6.5 literes átlaggal.
Apró hibákkal tűzdelt, de korrekt SUV a Koleos. Nem keresi a rivaldafényt, háttérben álló, igazi szolgalélek, és ez a mindennapokban sokkal szerethetőbb tulajdonság, mint a csinosra szabott pofa. A Renault koreai kötődésű modelljeihez híven most is az ár/érték arány húzza pozitív irányba a mérleg nyelvét. Az ereje teljében lévő minden igényt kiszolgáló 2.0 literes dízel csúcsverzió most az árlista tanulsága szerint 8.440.000 forintért vihető haza akciósan, de a fapados, csak elsőkerekes kivitel már 6.290.000 forinttól elérhető.
Tengernyi pénz, de a konkurencia hasonló típusait még borsosabb áron mérik, a Volkswagen Tiguan 170 lóerős dízelmotorral kilenc millió felett mozog felszereltségtől függően, a Ford Kuga (Titanium Individual) pedig 9.5 millióért kapható jelenleg.