A Suzuki Jimny egy bájosan komikus Disney-figura és egy villogó szemű, véres kardú szamuráj keveréke. Látványában is, viselkedésében is.
1968-ban kezdődött a sztori
44 éve készítette el első kistestű, két merev hidas terepjáróját a Suzuki. Azt a kocsit még csak nem is Suzukinak hívták, az akkortájt megvásárolt Hope márka emblémájával, HopeStar (Reménycsillag) ON360 néven dobták piacra ezt:
A HopeStar még 359 köbcentis, elenyésző teljesítményű, kerti traktor-szerű dolog volt. Az amerikai Jeep elnagyolt, apró karikatúrájából aztán az LJ sorozaton és a Samurai-okon keresztül harmincéves vajúdás után született meg ez a kedves pofájú, a mai korban meglehetősen avítt műszaki jellemzőkkel rendelkező, de bizonyos körülmények között páratlanul jól használható kis terepjáró, a Jimny.
Van még új autó egyéniséggel!
1/52 A Jimny voltaképp egy japán Lada Niva. Kisebb, takarékosabb, megbízhatóbb, de ugyanúgy fantasztikusan jó a terepen
A Jimny voltaképp egy japán Lada Niva. Kisebb, takarékosabb, megbízhatóbb, de ugyanúgy fantasztikusan jó a terepen
Fotó megosztása:
2/52 A hétlyukú Jeep-hűtőmaszk japán verziója: kisebb autó, kevesebb lyuk
A hétlyukú Jeep-hűtőmaszk japán verziója: kisebb autó, kevesebb lyuk
Fotó megosztása:
3/52 Arányos, cuki, funkcionális kis kedvenc
Arányos, cuki, funkcionális kis kedvenc
Fotó megosztása:
5/52 A Jimny annyira őszinte és aranyos, hogy minden szükségszerű hibájával és elég magas árával együtt ott van a lottóötös-listámon
A Jimny annyira őszinte és aranyos, hogy minden szükségszerű hibájával és elég magas árával együtt ott van a lottóötös-listámon
Fotó megosztása:
6/52 Elemében a Jimny: erdőjárásban a rövid, keskeny kocsinak párja nincs
Elemében a Jimny: erdőjárásban a rövid, keskeny kocsinak párja nincs
Fotó megosztása:
7/52 Az első terepszög 37 fok. A legtöbb terepjárón 2-essel kezdődik ez az érték
Az első terepszög 37 fok. A legtöbb terepjárón 2-essel kezdődik ez az érték
Fotó megosztása:
9/52 Így szép egy terepjáró: vasfelnivel, sárosan
Így szép egy terepjáró: vasfelnivel, sárosan
Fotó megosztása:
10/52 Ennivaló pofa
Ennivaló pofa
Fotó megosztása:
11/52 Pótkerék kívül: könnyebb lekapni, ha volt egy éles szikla
Pótkerék kívül: könnyebb lekapni, ha volt egy éles szikla
Fotó megosztása:
13/52 Egy kis erdőjárás után ez maradt a nagynyomású tisztítás után a felhajtómon
Egy kis erdőjárás után ez maradt a nagynyomású tisztítás után a felhajtómon
Fotó megosztása:
14/52 Kimosakodva, indusztriális környezetben is mutatós jószág a Jimny
Kimosakodva, indusztriális környezetben is mutatós jószág a Jimny
Fotó megosztása:
15/52 Katonai eredetű járműnek jól áll a militáns zöld, még ha metál is
Katonai eredetű járműnek jól áll a militáns zöld, még ha metál is
Fotó megosztása:
17/52 37, 31, 46(!) fok rendre az első terepszög, rámpaszög, hátsó terepszög (Land Rover Defender, rövid: 47, 33, 47)
37, 31, 46(!) fok rendre az első terepszög, rámpaszög, hátsó terepszög (Land Rover Defender, rövid: 47, 33, 47)
Fotó megosztása:
18/52 Forma az örökkévalóságnak: ez a bakancs nem öregszik
Forma az örökkévalóságnak: ez a bakancs nem öregszik
Fotó megosztása:
19/52 Mindössze 1,6 méter széles
Mindössze 1,6 méter széles
Fotó megosztása:
21/52 Egyszerű, kemény anyagok, a slaggal takaríthatóság jegyében
Egyszerű, kemény anyagok, a slaggal takaríthatóság jegyében
Fotó megosztása:
22/52 Meredek műszerfal, csak a legszükségesebbekkel, de mégsem hat korszerűtlennek
Meredek műszerfal, csak a legszükségesebbekkel, de mégsem hat korszerűtlennek
Fotó megosztása:
23/52 A kormány már lógott egy kicsit a tesztautón, de 5000 kilométer újságíró-kézen egy terepjáróban - egy fél világháború
A kormány már lógott egy kicsit a tesztautón, de 5000 kilométer újságíró-kézen egy terepjáróban - egy fél világháború
Fotó megosztása:
25/52 Rádió, klíma, terepfunkciók. Minden világos
Rádió, klíma, terepfunkciók. Minden világos
Fotó megosztása:
26/52 Egy terepjáró műszerfalának síkja legyen függőleges!
Egy terepjáró műszerfalának síkja legyen függőleges!
Fotó megosztása:
27/52 Szívesen pörög a kis motor, sok tereppel, sok országúttal, némi autópályával 7,5 litert evett a rettentő rövid váltóval
Szívesen pörög a kis motor, sok tereppel, sok országúttal, némi autópályával 7,5 litert evett a rettentő rövid váltóval
Fotó megosztása:
29/52 Az ülés izzasztó műanyagkárpitja jól rímel a műbőr fejtámlára
Az ülés izzasztó műanyagkárpitja jól rímel a műbőr fejtámlára
Fotó megosztása:
30/52 A fejtér elegendő. Cilinderben is
A fejtér elegendő. Cilinderben is
Fotó megosztása:
31/52 Vékonyka a kar, de remekül adagolható a kézifék
Vékonyka a kar, de remekül adagolható a kézifék
Fotó megosztása:
33/52 Hátsókerék-hajtás, 4x4, 4x4 felező
Hátsókerék-hajtás, 4x4, 4x4 felező
Fotó megosztása:
34/52 Karos tanksapka-nyitás: elvégre japán autó
Karos tanksapka-nyitás: elvégre japán autó
Fotó megosztása:
35/52 Ablakemelő kapcsolók hosszában a könyöklőn. Így fért el rajta; a könyök meg így se
Ablakemelő kapcsolók hosszában a könyöklőn. Így fért el rajta; a könyök meg így se
Fotó megosztása:
37/52 Meglepően könnyű beszállni a meglepően tágas hátsó traktusba
Meglepően könnyű beszállni a meglepően tágas hátsó traktusba
Fotó megosztása:
38/52 Öten nem, de négyen elindulhatnak vadászni vele
Öten nem, de négyen elindulhatnak vadászni vele
Fotó megosztása:
39/52 Még könyöklő és pohártartó is jut a hátul ülőknek
Még könyöklő és pohártartó is jut a hátul ülőknek
Fotó megosztása:
41/52 Sokszor praktikus az oldalra nyíló harmadik ajtó, de esőben nem jó a Jimnybe pakolni. Mondjuk nem is nagyon lehet...
Sokszor praktikus az oldalra nyíló harmadik ajtó, de esőben nem jó a Jimnybe pakolni. Mondjuk nem is nagyon lehet...
Fotó megosztása:
42/52 113 literes az icipici csomagtér, és a hátsó ülések ledöntésével, plafonig is csak 816 literre növelhető. Pici autó a Jimny
113 literes az icipici csomagtér, és a hátsó ülések ledöntésével, plafonig is csak 816 literre növelhető. Pici autó a Jimny
Fotó megosztása:
43/52 A funkció győzelme a dizájn felett: ez a szép alkatrész a harmadik ajtó belső kilincse
A funkció győzelme a dizájn felett: ez a szép alkatrész a harmadik ajtó belső kilincse
Fotó megosztása:
45/52 Az 1,3 literes motor csupán 85 lóerős, ami nem sok az 1060 kilós saját tömeghez, de kellően rövid váltóval ez semmit nem jelent terepen
Az 1,3 literes motor csupán 85 lóerős, ami nem sok az 1060 kilós saját tömeghez, de kellően rövid váltóval ez semmit nem jelent terepen
49/52 Csupán 19 centi a szabad magasság (a Dacia Dusteré 21), de a rövid tengelytáv miatt így is bármin átmászik
Csupán 19 centi a szabad magasság (a Dacia Dusteré 21), de a rövid tengelytáv miatt így is bármin átmászik
Fotó megosztása:
50/52 A Jimny futóműve masszív, de mozgékony
A Jimny futóműve masszív, de mozgékony
Fotó megosztása:
51/52 Két merev tengely, ellenkező irányú csavarásnak kitéve. Látványos
Két merev tengely, ellenkező irányú csavarásnak kitéve. Látványos
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Kimosakodva, indusztriális környezetben is mutatós jószág a Jimny
Bizony: nagyjából változatlanul már 14 éve készül a legkeményebb Suzuki. Hiába, az igazi terepjáró modelleket nem szokás az átlagos autóipari 6-7 éves ciklusban váltogatni. És a Jimny, nézzen bármilyen ártatlanul is a nagy bociszemeivel, vérbeli, kőkemény sárdagasztó.
Adatlap
Suzuki Jimny
Motor
1328 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény
84 LE
Nyomaték
110 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
14,1 sec
Végsebesség
140 km/h
Fogyasztás (vegyes)
7,1 l / 100 km
Merev hidak alvázon
A Jimny majdnem klasszikus terepjáró, különálló alvázzal és karosszériával, két merev híddal. És miért a majdnem? Mert a tengelyeket nem laprugó-kötegek, hanem elöl-hátul egyaránt csavarrugók tartják távol a kasztnitól. Az alépítmény sok masszív vasa a felelős a csepp kis autó meglepően nagy, tonna feletti tömegéért, a finom rugóknak köszönhető viszont a Jimny meglepően kulturált, már-már kényelmes és nagy tempónál is stabil viselkedése aszfalton és terepen egyaránt. (Kivéve erős oldalszélben. Olyankor mintha egy játékos óriás próbálná le-lelökni az útról.)
Az 1,3 literes, négyhengeres, 16 szelepes benzinmotor 85 lóerős, elméletileg nem is lenne kevés a kocsika súlyához még autópályán sem. De egy olyan extrém rövid, terepre hangolt váltóval, amely a legmagasabb, ötödik fokozatban is 4500-on pörgeti szegény motort 130-nál, a Jimny nem igazán tud az aszfalt bajnoka lenni. Városban rendkívül agilis, dinamikusan gyorsul, de országúton, sztrádán idegborzoló üvöltés vele az élet, ha úgy szeretnénk közlekedni, mint más, normális autókkal. Nem egyszer kaptam azon magam, hogy 70-nel gurulva gyűjtögetem magam mögé a sort lakott területen kívül – hiába, a Jimny ilyenkor csendes és finom annyira, mint mondjuk egy Corsa 110-nél.
37, 31, 46(!) fok rendre az első terepszög, rámpaszög, hátsó terepszög (Land Rover Defender, rövid: 47, 33, 47)
37, 31, 46(!) fok rendre az első terepszög, rámpaszög, hátsó terepszög (Land Rover Defender, rövid: 47, 33, 47)
No és ott a dobozforma kasztni. Egy ilyen terepjáró-forma a 19 centis hasmagassággal remekül szolgálja ugyan a jó kilátást, a nagyszerű közelítési-, lelépési- és rámpaszöget, de a légellenállás szükségszerűen pocsék. Az egytonnás, 85 lovas kocsi gyári fogyasztási értéke 7,1 liter százon átlagban, és a Jimny a valóságban 7,5 litert evett, viszonylag kevés tereppel, többnyire országúton, a már említett csigatempóban haladva. Ez az ár persze nem sok a kis Suzuki páratlan terepjáró képességeiért.
Bár a Jimny a klasszikus terepjárókhoz képest nem áll túl magasan a talaj felett, és terepszögei is csak a SUV-okhoz képest parádésak, a rendkívül rövid tengelytáv, a mindössze 1,6 méteres szélesség és a 3,5 méternél alig hosszabb kasztni páratlan erdőjáróvá teszik.
Sínautó – keresztben
Sínautó – keresztben
Befordul, ahol bármi mással vissza kéne tolatni, ott is elfér két fa között, ahol semmi más, és nem fekszik fel a bakhátakon, hiszen szűk nyomtávjával röhögve elgurul a behemót pickupok által kitaposott nyompár egyikében, két kerekével a közön.
A szervokormánnyal nem gond a manőverezés, az elektronikusan kapcsolható összkerékhajtási rendszerrel pedig bármikor könnyedén, a kabinból kapcsolható a 4×4 vagy a felező. A Jimny 100 km/h alatt menet közben kapcsolható összkerékbe és vissza hátsókerék-hajtásra, a felező pedig megállással, de szintén egy gombnyomásra aktiválható. Felezővel lejtmenetben, egyesben a Jimny – megfelelő gumival – olyan szépen, lassan, óvatosan mászik le a legmeredekebb sáros lejtőkön is, hogy az ember csak szánakozó, megvető vigyorral gondolhat közben a huszon-milliós SUV-ok parasztvakító Downhill Control-jára.
Meredek műszerfal, csak a legszükségesebbekkel, de mégsem hat korszerűtlennek
Apró, tehát különleges
Egy ilyen pici autó szükségszerűen kompromisszumokat jelent a hétköznapi kocsikhoz képest. A Jimny kompromisszumai azonban olyan ügyesen köttettek meg, hogy semmilyen hiányosságáért nem bírtam rá haragudni.
113 literes az icipici csomagtér, és a hátsó ülések ledöntésével, plafonig is csak 816 literre növelhető. Pici autó a Jimny
113 literes az icipici csomagtér, és a hátsó ülések ledöntésével, plafonig is csak 816 literre növelhető. Pici autó a Jimny
A csomagtér például mindössze 113 literes. Viszont az oldalra nyíló hátsó ajtó mögötti apró tér könnyedén bővíthető a pofonegyszerűen ledönthető hátsó támlák lebuktatásával. Az apró kabin csak négyszemélyes, de még a hátul ülők is meglepően tágas lábteret, elképesztően bőséges fejteret kapnak, és, bár a hátsó ablakok fixek, a Suzuki tárolórekeszes könyöklővel, pohártartóval igyekezett komfortosabbá tenni az icipici autó hátsó traktusát.
Tündéri, ahogy a sofőrülés mellett az ablakemelő kapcsolókat elhelyezték: mivel a komikusan keskeny könyöklőn egymás mellett nem férne el két gomb, a kapcsolók egymás mögé kerültek. A rádió kezelhetősége példaértékű, a vékony kormány, a japán autóhoz képest meglepően lötyögős váltókar és a filigrán kézifékkar jól kézre áll és minden kis erővel, hatékonyan működik.
Két merev tengely, ellenkező irányú csavarásnak kitéve. Látványos
Kinek éri meg?
A Jimny mai magyar listaára elsőre talán megdöbbentően hangzik: 4,49 millió forint. Ebben az árban az egyetlen létező felszereltséggel klímát, villanyablakokat, központi zárat és rádiót is kapunk a kocsihoz. No de, teszi fel magának a tájékozott autós újságíró automatikusan a kérdést a Suzuki árlistáját lapozgatva, hogyan kerülhet ez ennyibe, amikor egy dízel, minden extrával ellátott, 110 lóerős. teljesen autószerű és autóméretű összkerekes Dacia Duster ára 4,54 millió?
Nos; el kell fogadni: a Jimny egyedülálló a kategóriájában, a gyártó annyit kér érte, amennyit akar.
Ha valakinek tényleg kemény, strapabíró, sárban csúszásra – sziklákon pattogásra tervezett terepjáróra van szüksége, ami ott is elfér, ahol más semmi, egyszerűen nem talál alternatívát a pici Suzuki helyett. És külön jó, hogy a Jimny van akkora jellem, hogy sosem, egy pillanatig sem érezni benne: kényszerű választás, hiszen nincs helyette más.
A magam részéről beleszerettem. A lottóötös után ott a helye a tízállásos álomgarázsban. Egy jó gumival ezzel a tömeggel még difizár nélkül is elmegy ott, ahol a nagyok – viszont ott is elfér, ahol a nagyok mind kerülőutat kell, hogy keressenek.
Mert van, amikor számít a méret – és bizony van, amikor a kicsi a nyerő.