Hibridek, hibridek mindenhol! Mintha egy inváziós film kezdő képkockáit élnénk, annyira megszaporodtak körülöttünk az elektronokat igába hajtó típusok. A japán és német gyártók után a Peugeot-Citroën kettős indított komoly offenzívát ezen a fronton, már a harmadik sorozatgyártású modellben dolgozik dízel-hibrid rendszer és belekerül a sima 508-ba is .

Külön utakon – dízel hibrid

A franciák hibridje a jól ismert kétliteres, 163 lóerős HDI motor és a független, többlengőkaros hátsó felfüggesztések közé került, 27 lóerős villanymotor házasságaként működik. Nincs mechanikus kapcsolat, a két egységet csak kábelköteg köti össze, ezért érdekes az összkerékhajtás ilyen módon történő megvalósítása (az első kerekeket dízel-, a hátsókat pedig villanymotor hajtja). 

A Peugeot 3008 Hybrid4, és a Citroen DS5 után ismét az oroszlános márka dobott be egy környezetkímélő típust, egyenesen a modellpaletta csúcsát megcélozva az 508 RHX-val. Kell a körítés, mert egy mezei 508 kabátjába rejtett surrogó villanymotor nem sok vizet zavarna. Ezért munkába állították a ceruzaforgató szekciót, és az összkerékhajtást kihasználva terepre termett kombit rendeltek a rajzasztalról.

Hazai tervek alapján

Ezen a ponton izzíthatjuk nemzeti büszkeségünk, mert minden leendő RXH tulaj Bocsi Attila formatervében gyönyörködik majd beszállás előtt. Hazánkfia tíz éve rajzol a Peugeot berkein belül és elfogultság nélkül állíthatjuk, jó ízléssel cicomázta fel az alapul szolgáló 508 kombit.

 Hűvös német hangulat járja körbe az autót, a krómkeretes ablakok, a kerékjárati íveken, küszöbön végigfutó műanyag borítás akármelyik Allroad Audi esetén elférne. A francia stílus inkább a frontrészre sűrűsödött össze. Ezt pásztázva eltéved a tekintet, a robosztus hűtőmaszk uralta középső részt a két jellegzetes nappali menetfény fogja közre. Az oroszlánkaromra hajazó LED füzérek az autó kiemelt motívumai, többek között ezért az apróságért döntöttek a franciák Bocsi Attila tervei mellett. Kivívja a tiszteletet, BMW-, Audi-tulajdonosok érdeklődtek a benzinkútnál, bólintottak elismerően a pirosnál, úgy tűnik, sikerült megfogni a célközönség ízlésvilágát.

Az átdolgozott futómű lágy ringása jól jön a hazai utak legyűréséhez
Minden francia hangulat a frontrészre zsúfolódott, markáns hangulat, oroszlánkarmokkal kiegészítve

Minden francia hangulat a frontrészre zsúfolódott, markáns hangulat, oroszlánkarmokkal kiegészítve

Majdnem Passat

Bármelyik ülésbe huppanunk, a visszafogott elegancia mindenhol tetten érhető. Az 508 kiemelkedő minősége még magasabb szintre kerül, finomak az anyagok, pontosak az illesztések, logikus a kezelhetőség. Egy márka zászlóshajójától el is várjuk mindezt, a legdrágább Peugeot öleljen puhán, és szolgáljon kényeztető kényelemmel. Logikus érvek szerint jó döntés a precíz, letisztult germán irányvonalat követni, de mégis hiányzik némi bolondéria, ami például a DS5 utasterének messzemenően jót tett.

Az autó komoly tömege, megfontolt karaktere a hosszú, nyugodt utakon válik erénnyé, sietni inkább bosszantó élmény

Az autó komoly tömege, megfontolt karaktere a hosszú, nyugodt utakon válik erénnyé, sietni inkább bosszantó élmény

Az autó komoly tömege, megfontolt karaktere a hosszú, nyugodt utakon válik erénnyé, sietni inkább bosszantó élmény


Itt csak a hibridhajtás jellemző műszerei dobják fel az összképet. A fordulatszámmérő helyén a rendszer százalékban mért összteljesítményét látjuk, a középkonzolt pedig a szoborszerű váltókar és a Hybrid4 rendszerben megszokott üzemmódválasztó tárcsa uralja. Utóbbi fontos társunk az RXH volánja mögött megtett kilométereken. 

A tétova oroszlán
Auto állásban az elektromos és dízelmotor kettőse a vállvetve küzd a legalacsonyabb fogyasztási értékért. Türelem kell hozzá, az autó ilyenkor úgy mozog, mintha egész Afrikát vonszolná maga után. A lendületes, ötletszerű előzéseket, sávváltásokat elfelejthetjük, a gázpedál érintése és a várt gyorsítás között súlyos másodpercek telnek el. A megfontoltság kötelező az RXH volánja mögött. Kiszemeljük a helyet, a tárcsát Auto helyett Sport állásba fordítjuk, majd a tohonyából lustára javuló gázreakcióval, élénkebben pörgő motorral legyűrhetjük az akadályt.
a videó a hirdetés után indul
Az akkucsomaggal, villanymotorral súlyosbított tömeg se segít a helyzeten, hiába a rendszer kétszáz lóerős összteljesítménye, ha 1770 kilogrammot kell cipelnie. A hátra helyezett hibridhajtás legnagyobb kárvallottjai a csomagok, csak 400 liter várja a poggyászokat, ez pedig egy kombi esetén igencsak karcsú. 
Letisztul, visszafogottan elegáns a belső, mondhatni már-már Passat hangulat mémi fűszerrel

Letisztul, visszafogottan elegáns a belső, mondhatni már-már Passat hangulat mémi fűszerrel

Letisztul, visszafogottan elegáns a belső, mondhatni már-már Passat hangulat mémi fűszerrel


Két speciális, ritkábban használható beállítást választhatunk ezeken felül. A 4WD állandó összkerékhajtást kapcsol, függetlenül az akkumulátorok töltöttségi állapotától. Ebben az esetben a start-stop rendszer lelke, a kettős üzemmódú generátor termeli meg a hátsó kerekek hajtásához szükséges energiát. A legérdekesebb mód a ZEV, ami kóstolót ad a jövő autóiból. Ez a kizárólag elektromos üzem négy kilométerig élvezhető, de 70 km/h sebesség felett minden esetben indul a dízel. 
Pár nap alatt szokható a habitus, és a számok szerint nem lajhár az autó. 200 lóerő, 450 Nm nyomaték, 9,5 másodperc a százas sprint, inkább a gondolkodás, késlekedés zavaró. A szekvenciális robotváltó sem húz a sportos irányba, vérmesebb stílusban vezetve könnyen zavarba hozható, néha pont kanyarból történő kigyorsításkor vált el, máskor ok nélkül hagyja magas fordulaton pörögni a motort. A lágy, kiszámítható stílust kedveli, mint ahogy az autó egésze. 
Béke, csend, nyugalom a suhanó felhők alatt
Ezért nekünk kell alkalmazkodni, de ha ráérzünk, akkor a Peugeot RXH a zen hullámain úszó varázsszőnyeggé változik. Az átlag 508-nál négy centivel szélesebb nyomtáv és öt centivel nagyobb magasság plusz kényelmet hoz a konyhára. A könnyű terepre hangolt futómű lágy ringása érték a magyar utakon.
A panorámatető verhetetlen extra, szinte kabriót varázsol az RXH-ból, csak hajtépő szél nélkül

A panorámatető verhetetlen extra, szinte kabriót varázsol az RXH-ból, csak hajtépő szél nélkül

A vezetési élmény nagyjából kimerül a takarékossági játékban, finom gyorsítással, megfontolt manőverekkel igen magasra emelhetjük az elektromosan megtett kilométerek számát. Ezen túl nem sok teendőnk akad, az 508 RXH robotpilótáért kiált, akkor legalább mindenki bámulhatná az eget a hatalmas panoráma üvegtetőn. Ezt írta Rácz Tamás a nemzetközi menetpróba tapasztalatai alapján, és nálam sem csapódott le másképp. A tágas utastér, a termetes, kényelmes bőrülések és a kilátás olvasgatós, bámészkodós,

Adatlap

Peugeot 508 RXH

Az átdolgozott futómű lágy ringása jól jön a hazai utak legyűréséhez
Motor 1997 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 163 LE
Nyomaték 340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,8 sec
Végsebesség 213 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,1 l / 100 km

szunyókálós utazásra csábítanak. Őszintén: a terepezési képességeket nem teszteltem, a bozótosban barangolás és a krómfényű visszapillantó nálam nem fér meg egy autón, de a havas budai emelkedőkkel biztosan megbirkózik.

Kinek kellesz?
Nehéz eset az RXH. A dízel-hibrid hangulata tökéletesen passzol egy olyan extravagáns autóhoz mint a DS5. Mert akkor nem számol az ember, nincs hűvös logika, a jelenség önmagáért szerethető. Ez viszont egy praktikus, telekre járó kombi lenne, ami olyan ellenfelekkel néz farkasszemet, mint az Audi A4 és A6 Allroad, a Skoda Octavia Scout, vagy a Subaru Legacy Outback. A számok pedig azt mutatják, hogy a fogyasztás frontján nem segít a komoly plusz tömeget hozó elektromos hajtás, az RXH 6,5-7,0 litert evett a tikkasztó hőségben, őrülten pörgő klímával. Előnye az újdonság és a városi tisztább működés, ja és a legfontosabb, az ár. 
A Peugeot 508 RXH motorosan állítható mindennel, panorámatetővel, navigációval 11 600 000 forintért vihető haza, ezzel pont az Audi A4 Allroad (177 lóerős dízel, automata váltóval – 11.632.310 forint) alapára körül mozog, de ha utóbbit hasonló szintre hozzuk extrákkal, már jóval magasabb az ár. A Volvo XC70 ára 163 lóerővel, Momentum felszereltségi csomaggal 11 460 000 forint, a helyzet hasonló, pár extrát jelölve máris milliókkal emelkedik a végösszeg.
Még az Audisnak is tetszett 88