Az a szokás a BMW-nél, hogy a ritka és fontos újdonságoknak, mint amilyen a Hatos kabrió is, nagy feneket kerítenek a nemzetközi sajtóbemutató alkalmával.
Egzotikus országba utaztatják az újságírókat, ahol elkápráztatnak minket sokcsillagos szállodák golfpályáival és sokfogásos menüivel.
A bibi csak ott van, hogy a vezetésre kevés idő jut. Mehetünk országúton és autópályán, annyival, amennyit a helyi KRESZ megenged. Slussz.
Aztán vannak olyan újdonságok, mint a 3-as kombi, a hibrid 3-as, vagy a modellfrissítés utáni X1-es. Kevésbé izgalmasak, általában München környékére szervezett rutin-bemutatójuk van. Nem túl izgalmas BMW-szalonban gyülekezünk, majd a sajtótáj után a helyi országúton és a helyi (német) autópályán tesszük meg az első tesztkilométereket.
Limitmentes Autobahn
Valaki, valamiért a BMW-nél úgy döntött, az M135i kevésbé érdekes újdonság, nem érdemel külön tesztprogramot, a bejáratott német kör jó lesz neki. És ennek mi kivételesen nagyon örültünk. Mert nincs sebességkorlátozás az autópályák nagy részén.
M-csomag, M Performance, igazi M
Tudományos rész következik az M135i-ről: létezik a BMW-nél tavaly óta egy új kategória: M Performance Car. Ezek olyan M-es autók, amik igazából nem M-esek. De nem is keverendők össze az M sportcsomaggal. Ebbe a kategóriába tartoznak az M550d-k, sőt, meggyőződésem, hogy miattuk hozták létre ezt a csoportot. Mert nem akarták, hogy igazi M-es BMW-t dízelmotor hajtson. De akkor miért nem lehet M1-es az M135i? A hivatalos magyarázat szerint ez a kocsi az átmenetet jelenti a jól használható hétköznapi BMW-k és a minden-pillanatban-kinyomom-a-szemét M-es-BMW-k között (ilyen mondjuk az M3).
Kicsit érthetőbben: az M3-as BMW alkatrészeinek alig 20%-a származik a Hármas kupéból, az M135i viszont csupán tuningolt motorjában, futóművében és designelemeiben tér el a donor 1-es BMW-től.
320 lóerő, 10 mm ültetés
320 lóerős a soros hathengeres benzinmotor, (még) jobb a gázreakció és a hang, erről gondoskodtak az M-es szakemberek. Továbbá változtattak a lengéscsillapítókon, a kormányzáson és 10 milliméterrel lejjebb hasal a karosszéria.
Speciálisak a gumiabroncsok és a fékek is. A hatfokozatú kézi váltó is egyedi gyártmány az M135i számára, az automata nyolcfokozatú, és megegyezik a többi Egyes automata váltójával.
4,6 vs. 4,9 s
Fontos számok még: 4,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra automata váltóval, 5,1 alatt kézivel. (Ugyanezt az aktuális M3-as BMW 4,6 s alatt csinálja meg automatával, 4,8 alatt kézivel).
Arra emlékszem, az M3-ast vezetve féltem, az M135i-ben viszont minden egyes másodpercet élveztem. A 450 Nm-es nyomaték közel egésze megvan pincétől a padlásig. Az automata váltó fokozatválasztójához nyúlni felesleges, mégis megteszed.
Gépszörny
Mert ez a gépszörny eszméletlen hangon röfög és rúg minden váltásnál. Csak azért is oda-vissza kapcsolgatsz, előzgetsz a móka kedvéért. Autópályán a legjobb kiélvezni. A németen, ahol 220 és 250 között játszani lehet a gázzal és a képzelettel.
Az egész folyamat, ahogy az M135i megfutja a 250-et, leírhatatlan és felfoghatatlan. Többször is meg akarod tapasztalni, egyszer nem elég. Az automata hatodikban éri el az elektronikusan korlátozott végsebességet, rossz (jó!) belegondolni, mi jöhetne még ezután. A gyorsítási élmény nem akar megszűnni.
Kánaán, négy lépcsőben
Vicces látni, hogy Németországban nyugdíjas papák is járnak 6-os kabrióval, és komolytalannak tűnő kölykök M5-ös BMW-vel. Ami még viccesebb, hogy az M135i nekik is tetszett. Lenyomni nem akartak, de az M5-ös sráccal többször kerülgettük egymást békés 200 körüli tempóban. És egyikünk sem akarta megölni a másikat.
Mint az összes újabb BMW-ben, az üzemmód-kapcsoló az ECO-PRO és a Sport+ között négy lépcsőben hozza el a Kánaánt.
A legutolsó felállásban végtelenségig engedi pörgetni a motort, durvábban is engedi rá váltásoknál a nyomatékot a kerekekre, minden gyorsabban történik.
Sport mód: enged játszani, de még nem halsz bele
És háttérbe vonul az elektronikus stabilitásvezérlés. Ezzel szabaddá válik a pálya, hogy a hátsó gumikat vad füstöléssel kenjük az aszfaltra.
Ha megelégszünk a Sport móddal, akkor az elektronika bekapcsolva marad, de az élmény szinte nem is torzul. Enged annyit játszani, amennyibe még nem halsz bele, vagy nem teszed ronccsá a 12 milliós gépet.
A sebesség határtalan élményére jó közeg a német sztráda, de az M135i valódi arca országúton jön ki. A 320 lóerő úgy fekszik rá minden kanyarra, mintha örökre kivasalták volna.
60 a szokás, de elfér a 140
A tempó gyakorlatilag tökmindegy. 190-nel és 140-nel is el lehet fordulni ott, ahol csak 60-nal szokás. A megnövelt teljesítményű fékekkel még későn fékezve sem késő, nem lep meg kitöréssel vagy hirtelen testmozdulattal a legerősebb 1-es.
Hirtelen nem is tudok olyan BMW-t mondani, ami ennél jobban kéne. Talán majd fél év múlva, amikor kijön belőle az xDrive. Mert az M Performance kivitelből akár ilyen is lehet, és nem csak a képen látható háromajtós kasztnival, hanem ötajtósként is. Ugye nektek is kéne?