Adatlap
Volvo V40 D3 Momentum
Motor | 1984 cm3, Dízel, S5 |
Teljesítmény | 111 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,6 sec |
Végsebesség | 210 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Érdekes a C30 és kellemes a V50, de a Volvónak pont olyan modellje nem akadt az alsó középkategóriában, amilyen az összes konkurensnek van. A malőrt korrigálták, a kifutó C30, S40 és V50 helyett a Volvónak egy kompakt autója marad: az új V40.
Nem nagy, de értékes
Formája megadja azt, amit egy prémiumterméktől elvár a gazdája: érzékelteti, hogy az illető elért valamit. Mivel ez egy Volvo, cseppet sem tenyérbe mászóan teszi ezt, inkább elismerést vált ki. Nem nagy, de értékes tárgy, sikkes kiegészítő tehetős hölgyeknek, akikért ebben a kategóriában meg kell vívni.
Igazán nagystílű az utastér, a minőségérzeten a német prémiumtermékekből átülők sem találnak fogást. Finom részlet a lebegni látszó középkonzol, az elegánsan világító váltógomb és a belső tükör, amelynek nincs kerete.
Igényes, szép és hangulatos a belső, csak nem elég tágas. Feleségem 178, én 190 centi magas vagyok, ami egymás mögött már sok a V40-nek. Colos felnőtteknek a hátsó lábtér kevés, átlagtermetű utasoknak elég a hely. Korlátozott a csomagtér is, a 437 centis autóban 335 liternyi helyet sikerül kiszorítani a csomagoknak.
Megmaradt az öthengeres
Ritkán szólítanak meg ennyire sokan egy új tesztautóval kapcsolatban és ritkán kell magam ennyiszer korrigálni. A motor archaikus Volvo-nyelven D5 lenne, de a friss besorolás szerint D3, mert ez az öthengeres dízelmotor gyengébbik változata. Van még D4, szintén öt hengerrel, de 177 lóerővel.
Most, hogy a BMW az átdolgozás előtti 1-es kabriót leszámítva kiirtotta autóiból a szívó hathengereseket, meglepő és örömteli, hogy a Volvo öthengeresei túlélték a méretcsökkentést. A konkurensek egyike sem kínál hasonlót, az Alfa Giluietta, az Audi A3, az 1-es BMW, a Mercedes-Benz A-osztály sem ad többet négy hengernél, ami azért is szomorú, mert dízelüzemmel párosítva a soros négyhengeres elég trampli egy motorfajta.
Domináns gépezet
Eggyel több hengerével finomabban jár és főleg sokkal szebben szól a motor. A tesztautóban is domináns volt az öthengeres, és nemcsak a kihúzatáskor lelkesítő, de hosszabb úton túlzottan markáns motorhang miatt.
Papíron 1500 és 2750 között állandóan megkapjuk a maximális nyomatékot és a motor úgy repíti az 1,4 tonnás autót, ahogy kell.
Ereje kompenzálja az időnként tétovázó automata váltó késését. A Geartronic működhetne valamivel finomabban, nem éri el a legjobb konkurensek szintjét, ami most a nyolcfokozatú automatát jelenti az 1-es BMW-ben.
A V40 és alternatívái | |
---|---|
Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDM-2 Distinctive (140 LE) | 6 859 000 Ft |
Audi A3 2,0 TDI (150 LE, 3 ajtós) | 7 615 300 Ft |
BMW 118d (143 LE) | 7 360 000 Ft |
Citroën DS4 2,0 HDi 160 Style (163 LE) | 7 630 000 Ft |
Lexus CT 200h (136 LE) | 7 790 000 Ft |
Mercedes-Benz A 200 CDI (136 LE) | 7 805 800 Ft |
Volvo V40 D3 Momentum (150 LE) | 8 060 000 Ft |
Kínai be nem avatkozás
Sokan féltették a Volvót a kínai tulajdonostól, de úgy fest, a Geely nem akarja bebizonyítani a svédeknek, hogy ők csakazértis jobban érzik, mi kell a Volvónak.
Műszakilag a V40 a korábbi tulajdonosra emlékeztet, mert a Ford Focus rokona, ergo a V40 futóműve is igényes, elöl-hátul független konstrukció.
2000-ben már az előző S60-ast is azzal propagálta a Volvo, hogy íme, az első hű de agilis autójuk, de a kifutó C30 mellett reálisan a V40 az a modell, amelyet igazán jó megereszteni országúton.
Többször rácsodálkoztam, hogy már megint mennyivel jövünk ki a kanyarból, mert az autó alig dől meg. Úgy kanyarodik, mintha magmaközeli mágnes szívná az aszfaltra.
Fekszik neki a sportos vezetés
Háromféle rásegítő erővel dolgozhat a kormány. A középállást és a kényelmest kipróbálva két nap után sportban maradt, mert nem nehezedik el értelmetlenül, de pontosan, jó visszajelzésekkel irányítható vele az autó.
Légzsák a gyalogosoknak is
Alapáron jár az összes V40-hez a gyalogosvédő légzsák. A világújdonság egy felfújható óriáskiflire hasonlít és aktiválása után főleg a szélvédő két oszlopát fedi le, ahová a baleseti statisztikák szerint az elütött gyalogosok a leggyakrabban csapódnak.
A légzsák 20 és 50 kilométer/óra közötti gázolásnál robban be. Kisebb tempónál nincs rá szükség, mert inkább ellöki az illetőt az autó, 50 felett pedig feldobja szerencsétlent és átrepül a kocsi felett.
Így működik az életmentő óriáskifli:
A gyalogosvédelmi légzsák nyilvánvaló feladata az elgázolt ember felfogása és lelassítása, de van egy másik funkciója is. Felfúvódásakor megemeli a motorházat, növelve a motorblokk és a viszonylag puha motorházfedél közötti teret, hogy a gyalogos ne csapódjon az orrban lévő szilárd tárgyaknak, pl. a motortömbnek. A rendszer – más extrákkal 590 vagy 700 ezer forintos csomagban – kiegészíthető az egyedülálló gyalogosfelismeréssel.
Átrajzolható műszerfal
Műszerfalból is háromfélét nézhetünk: az Elegance barnás és megnyugtató, a türkizzöld Eco ábrákkal segít takarékosan vezetni, Sportban pedig a kilométerórából vörösen izzó fordulatszámmérő lesz és a sebesség digitálisan fut a monitor közepén.
A Sport üzemmód nem hat az autó viselkedésére, változatlan programmal dolgozik az automata váltó, a gázreakció sem lesz izgágább és a felfüggesztés is marad a régi, mert nincs adaptív lengéscsillapítás.
Nem is sportosabbá, hanem kicsit engedékenyebbé tennénk a futóművet, mert a rugózási kényelmetlenül feszes. A komfortot az ülések mentik meg, mert az üléshelyzet és kényelmük is olyan, amit a Volvótól megszoktunk.
Vezetés közben minden apró mulasztásnál érezni, hogy az autó helyettünk is figyel és megvéd. A V40 lenyűgöző elektronikus biztonsági arzenált vonultat fel, hogy korrigálja hibáinkat. Részben felárért gyakorlatilag minden életvédelmi eszközzel felszereltethető, amit az autóipar bevet.
Figyeli és jelzi a holttérben lévő autókat, 200-ig határozott lassításokkal és gyorsításokkal tartja a beállított távolságot, ráadásul automata váltóval az adaptív tempomat nem kapcsol ki 30 alá lassítva, mert képes állóra fékezni az autót a sor végén. Ha 3 másodpercnél nem álltunk többet, automatikusan el is indítja a kocsit a többiekkel. Ez már tényleg szinte robotpilóta!
A V40 fény- és hangjelzéssel szól, ha a lendületből úgy tűnik, nekimegyünk valaminek. Reakció híján a gép magától fékez, a City Safety automatikus vészfékezése 50 alatti tempónál működik és vagy teljesen elkerülhetővé teszi az ütközést vagy nagyban mérsékli súlyosságát.
65 és 200 km/óra között működő sávtartója figyeli a felfestéseket és visszakormányozza az autót, ha elaludnánk, de a fáradásfigyelő ezt úgyis igyekszik ébresztéssel megelőzni. A belső tükör mögül kamera észleli a sebességkorlátozásokat, az előzni tilost illetve az autópálya kezdetét és végét jelzőket.
7,1-8,1-12,4 millió
Árképzéskor a Volvo sem süti le a szemét, de a kézi váltóval 8 060 000 forintos összeg a Momentum kivitelre vonatkozik. Ugyanez a motorváltozat 7,1 millióért is megvehető, ami a fajsúlyos konkurensekhez képest kedvező. Ám a tesztautó 12 385 000 forintos ára azt is jelzi, hogy a jobban felszerelt darabokhoz sem gond négymilliónyi extrát rendelni.