AFord B-Max fejlesztőcsapatában komoly rajongói lehetnek a jó öreg Mekk Mesternek. Csak a retró mesefigura sugallhatta a B oszlop elhagyásának ötletét. Az autó egyik fő tartóelemét, a karosszériának merevséget, a bent ülőknek biztonságot adó elemet nem szokás csak úgy kiollózni a képletből.
Az új mini egyterű esetén mégis ez történt, de szerencsére csak az ötlet hasonlít a kétbalkezes kecske stílusára. A megvalósítás életképességéről végre éles körülmények között, közúton győződhettünk meg a München melletti kanyargós német utakon szervezett menetpróbán.
Térnyerő
Már a reptéren kezünkbe kaparintottuk a kulcsokat, de mégis vártunk az indulással, muszáj volt körbeszaglászni a B-max adu ászát jelentő ajtómegoldást. A hátsó tolóajtók három pánton kapaszkodnak a karosszériához, az elsők pedig hagyományosnak tekinthetőek, eltekintve a szokatlanul komoly tömegtől. Ennek oka természetesen az, hogy a B oszlop nem tűnt el, csak elfelezve, az ajtókba került beépítésre. Ezért mindkét ajtó szokatlanul vastag a találkozási pontnál, becsukáskor alul-felül két pánthoz csatlakozva pótolják a középső oszlopot.
A fejlesztés célja a beszállás megkönnyítése, mivel főleg kisgyerekes családok, és idős nyugdíjasok jelentik a B-max célzott rétegét. A képeken nem jön át, mennyire szokatlan ez a hatalmas tér egy kisautóban. A két ajtó 150 centiméterre nyílik, így tényleg bármelyik lumbágós nénike könnyedén behuppan, legyen akár két csíkos szatyorral súlyosbítva.
A Dummy-k életben maradtak
30 km/óra alatt az Active City Stop automatikusan fékező rendszer megmenthet minket a karosszériajavítás költségeitől
A másfél napos vizsgálódás alapján jól átgondolt konstrukciót építettek be a Ford fejlesztői. Akad ugyan egy lábtájon elhelyezett kábelköteg, amire veszélyt jelenthet a figyelmetlen utas, de menet közben semmilyen hátrányt, különbséget nem tapasztaltunk. A vaskos gumiszigetelések derekasan tompítják a zavaró zajokat, és a fejlesztők elmondása szerint a biztonságon sem esik csorba. Az autógyártók kedvelt fegyverét, a nagy szilárdságú acélt vetették be az ajtók megerősítésére, ezzel és az 5000 virtuális, illetve 40 valós törésteszttel felkészülve öt csillagos teljesítményt remélnek a B-maxtól.
Bár padlólemezük közös, a B-max mégis 11 centiméterrel hosszabb a márkatestvér Fiestától. Így a hátul ülők a kényelmes beszállás után sem kerülnek kalodába, négy embernek elfogadható a térkínálat. A praktikumra szánt puskaport az ajtók vitték el, komoly rekeszhad, vagy egyéb csettintésre méltó megoldással nem örvendeztet meg a belső. Van viszont síkba dönthető második üléssor, teljesen előredönthető anyósüléssel megspékelve. Ezt kihasználva jöhetnek az akciós svéd polcok, német lomosban lelt hűtők, egészen 2,34 méterig.
Életmentő extrák, segélyhívó programmal
Részleteit tekintve tipikus Fordban ülünk, a műszerfal Fiesta, a középkonzol már Focus, pici innen, pici onnan, összességében jó a hangulat, az anyagválasztással sincs baj csak az első ülések ülőlapja lehetne hosszabb. Mivel az általunk nyüstült autók még korai darabok, az egyik legjobb extrát, a Sync rendszert nem tudtuk kipróbálni. Pedig vicces játékszer a fejlett hangvezérlést megvalósító szoftver, telefont, rádiót kezelhetünk vele a megfelelő parancsszavakkal. Sőt, ha már megtörtént a baj, és ájultan fekszünk a légzsákerdőben, a szoftver képes a telefonunkon keresztül hívni a mentőket, és a helyi ország nyelvén adja meg a GPS koordinátákat.
Elvileg egy gyerek tömegét, hatvan kilót elbír az ajtó, még akkor is, ha rossz helyre lépünk, a lifegő kábelalagút miatt viszont aggódunk
Ezt az életmentő extrát nem szívesen próbáltuk volna, mint ahogy a 30 km/óra alatt automatikus fékezésre képes Active City Stop-ot sem. A városi koccanásokat kiiktató okosság elvileg 15 km/óráig képes megelőzni a balesetet, harmincig pedig nagy százalékban mérsékli a kárt.
Így komoly biztonságban kavarogtunk a német mellékutakon, navigáció helyett régi vágású írott itinert követve. Ez a fájó hiányosság szintén a tesztautók frissességének köszönhető, bár picit érthetetlen, ha a parkolóradat, kamerát sikerült beszerelni, a navi miért maradt ki.
Tapad akár gombóc a szájpadlásra
Hogy ne vesszünk el a bajor bőrnadrágos traktorosok földjén, követnünk kellett a kijelölt útvonalat, lemondva az esetleges rövidítés lehetőségéről. Szerencsére ez nem volt hatalmas érvágás, a B-max meglepően agilisen mozgott a kanyargós országutakon. Az elektromos szervóval mozgatott kormány élénk, pontos irányíthatóságot adott, plusz a Ford saját elektronikus ál-differenciálzárja a Torque Vectoring Control is a kezünk alá dolgozott. Magasabb, hosszabb, az érezhető dőlésen kívül mégis mintha csak a Fiestát hajtattuk volna.
A képlet gyenge pontját az 1.6 literes turbódízel motor jelentette. 95 lóereje két emberrel éppen elég, de ha egy egész családot kell a nyakába venni, csomagokkal, akkor habverőként rángathatjuk az ötsebességes váltót. Több fokozatot jelenleg nem kaphatunk a B-maxhoz, egyedük a hatsebességes Powershift duplakuplongos automata jelent majd alternatívát az 1.6 literes benzines verzióhoz. Marad tehát a visszaváltás, és a takarékos, megfontolt stílus.
Lemaradtam az Év motorjáról
Marketing és technológiai okok miatt csak ötfokozatú váltó jár az autóhoz, egyedül atz 1.6 benzineshez lesz rendelhető a hatsebességes powershift automata
Sajnos a 2012-es Év motorjával, a háromhengeres turbó benzinmotorral egy apró szervezési hiba miatt nem szereztem tapasztalatot, de a magyar kollégák elmondása szerint mind fogyasztásban, mind rugalmasság, menetteljesítmény terén komoly ellenfele lehet a dízeleknek. Nem véletlen a többesszám, gázolajos motorból kettőt rendelhetünk az 1.6 literes 95 lóerős turbódízel mellett még egy kisebb 1.5 literes (75 le) jelent alternatívát. A két teljesítményszinttel elérhető (100-120 LE) egyliteres sztárbenzines szintén kapott társakat. Öreg veteránként még mindig kapható az 1.4 literes Duratec motor 90 lovas teljesítménnyel, különcöknek pedig a hatgangos Powershift automatával szerelt 1.6-os (105 LE).
Hatalmas ötlet a B-max ajtórendszere, utazáskor semmiben sem csökkenti a komfortérzetet, de úgy tűnik az autó csak erre a nagy húzásra lett kihegyezve, a praktikumot más szemszögből nézve csak a kötelezőt hozza. Igazi előnye a pontos kormányzás, a kitűnő futómű, ami igazi vezetési élményt ad, legalábbis a kategóriatársakhoz mérve. Az extralista hosszú, sok eddig szokatlan kényelmi, biztonsági berendezés szivárgott le a prémiumautóként emlegetett B-max szintjére (8 hangszórós Sony audiórendszer, kulcs nélküli indítás, tolatóradar és kamera, SNYC rendszer).
Mindennek lúgozott verzióját 3.990.000 forintért vihetjük haza, ennyiről indul az 1.4 literes Duratec benzines, a csúcs 120 lóerő az egyliteres háromhengeresből Start-stop rendszerrel, minden földi jóval 5.380.000 forintos áron.