A passzivitás élvezete – teszteltük a legolcsóbb hibridautót
Teszt: Toyota Yaris hibrid
A Yaris hibridváltozata a legkönnyedebben, legpasszívabban vezethető autó, amihez valaha szerencsém volt eddig. És ezért, vagy ennek ellenére, de lehetett szeretni.
A hagyományos szemlélet szerint az autózás úgy néz ki, hogy az évmilliók alatt akkumulált olajkincset a gázpedál hanyag lenyomásával füstté és mozgási energiává alakítjuk, majd a drágán megszerzett mozgási energiát a piros lámpánál egy másik pedállal elmelegítjük egy vastárcsán. Ésszerűnek hangzik mindez?
A passzivitás élvezete – teszteltük a legolcsóbb hibridautót
1/41 A hibridek iránt érdeklődök új üdvöskéje, az immár teljességgel komolyan vehető listaárú új Toyota, a Yaris benzin-elektromos változata
A hibridek iránt érdeklődök új üdvöskéje, az immár teljességgel komolyan vehető listaárú új Toyota, a Yaris benzin-elektromos változata
Fotó megosztása:
2/41 A hibrid Yaris apróbb változtatásokkal a második generációs Prius hajtásláncát kapta; a fejlesztési költségek tehát nem voltak magasak, az autó olcsó lehetett
A hibrid Yaris apróbb változtatásokkal a második generációs Prius hajtásláncát kapta; a fejlesztési költségek tehát nem voltak magasak, az autó olcsó lehetett
Fotó megosztása:
3/41 A Yaris menetjelző LED-fénye az ízlésesség és a bazáriság határán táncol - döntse el ki-ki, hova sorolja
A Yaris menetjelző LED-fénye az ízlésesség és a bazáriság határán táncol - döntse el ki-ki, hova sorolja
Fotó megosztása:
5/41 Harcias pofa, kis méregzsáknak tűnik a különben békés, kiegyensúlyozott, sofőrje vérnyomását és pulzusát mindig a minimumon tartó Yaris HSD
Harcias pofa, kis méregzsáknak tűnik a különben békés, kiegyensúlyozott, sofőrje vérnyomását és pulzusát mindig a minimumon tartó Yaris HSD
Fotó megosztása:
6/41 Kerekek a sarkokban, a térkihasználás remek
Kerekek a sarkokban, a térkihasználás remek
Fotó megosztása:
7/41 A harmadik generációs Yarist is szeretik a lányok, kiadónk mélygarázsában a Vezess parkolóhelyeivel szembe az elmúlt hónapokban kettő is beköltözött - miközben két régi Yaris eltűnt valahová
A harmadik generációs Yarist is szeretik a lányok, kiadónk mélygarázsában a Vezess parkolóhelyeivel szembe az elmúlt hónapokban kettő is beköltözött - miközben két régi Yaris eltűnt valahová
Fotó megosztása:
9/41 3,5 literes fogyasztás szerepel a katalógusban. Mi azért jóval többet mértünk vegyes üzemben
3,5 literes fogyasztás szerepel a katalógusban. Mi azért jóval többet mértünk vegyes üzemben
Fotó megosztása:
10/41 Az egyetlen ablaktörlő lapátja alá fúj a karon lévő spricni. Nem kellett lyukat fúrni a motorháztetőre
Az egyetlen ablaktörlő lapátja alá fúj a karon lévő spricni. Nem kellett lyukat fúrni a motorháztetőre
Fotó megosztása:
11/41 Összetett szem
Összetett szem
Fotó megosztása:
13/41 Izgalmas részletekből áll össze a Yaris nem különösebben érdekes formája
Izgalmas részletekből áll össze a Yaris nem különösebben érdekes formája
Fotó megosztása:
14/41 HSD, vagyis Hybrid Synergy Drive: ez a Toyota rövidítése a hibridhajtásra
HSD, vagyis Hybrid Synergy Drive: ez a Toyota rövidítése a hibridhajtásra
Fotó megosztása:
15/41 A legkisebb hibrid Toyota alapára 4,6 millió forint, a Hondának lépnie kell valamit, mert a hibrid Jazz 6,25 milliós ára nem versenyképes az új Legolcsóbb Hibridével
A legkisebb hibrid Toyota alapára 4,6 millió forint, a Hondának lépnie kell valamit, mert a hibrid Jazz 6,25 milliós ára nem versenyképes az új Legolcsóbb Hibridével
Fotó megosztása:
17/41 Három év vagy 100 000 km garancia jár a kocsira, öt év a hibridrendszerre
Három év vagy 100 000 km garancia jár a kocsira, öt év a hibridrendszerre
Fotó megosztása:
18/41 Az ülések jobban néznek ki, mint amilyen kényelmesek, a túl magasan, túl közel lévő, túl keskeny könyöklő meg egy vicc
Az ülések jobban néznek ki, mint amilyen kényelmesek, a túl magasan, túl közel lévő, túl keskeny könyöklő meg egy vicc
Fotó megosztása:
19/41 Régi trükk a kisautókban a középkonzol elhagyása, így javul a térérzet, nő a térdhely
Régi trükk a kisautókban a középkonzol elhagyása, így javul a térérzet, nő a térdhely
Fotó megosztása:
21/41 A műszerfal kiterjedése korlátozott, de információhiányról egy pillanatig sem beszélhetünk
A műszerfal kiterjedése korlátozott, de információhiányról egy pillanatig sem beszélhetünk
Fotó megosztása:
22/41 Látszik az igyekezet, de a Yaris a kontrasztok és a színes érintőképernyő dacára cseppet sem lett az a bohókás, fiatalos autó, ami például a fő vetélytárs, a Honda Jazz
Látszik az igyekezet, de a Yaris a kontrasztok és a színes érintőképernyő dacára cseppet sem lett az a bohókás, fiatalos autó, ami például a fő vetélytárs, a Honda Jazz
Fotó megosztása:
23/41 Kétzónás digitális klíma, kulcs nélküli nyitás-indítás, telefonkihangosítás, navigáció: a Yaris Hybrid felextrázva mindent tud, amit a nagyok
Kétzónás digitális klíma, kulcs nélküli nyitás-indítás, telefonkihangosítás, navigáció: a Yaris Hybrid felextrázva mindent tud, amit a nagyok
Fotó megosztása:
25/41 A szokásos energiaáramlási animáció
A szokásos energiaáramlási animáció
Fotó megosztása:
26/41 A navigáció jól kezelhető az érintőképernyővel
A navigáció jól kezelhető az érintőképernyővel
Fotó megosztása:
27/41
Fotó megosztása:
29/41 Sok a tárolóhely, rekesz, de sok közte a nagyon apró l'art pour l'art üreg is, amiben valójában semmi nem fér el (pohártartó előtt, könyöklőben kettő is...)
Sok a tárolóhely, rekesz, de sok közte a nagyon apró l'art pour l'art üreg is, amiben valójában semmi nem fér el (pohártartó előtt, könyöklőben kettő is...)
Fotó megosztása:
30/41 A tipikus japán egyen-ajtóbelső némileg felfrissített változata
A tipikus japán egyen-ajtóbelső némileg felfrissített változata
Fotó megosztása:
31/41 Üdítő manapság, ha egy jól felszerelt kocsiban nem kell a motoros kézifékkel kínlódni, sokkal jobban használható a hagyományos kar
Üdítő manapság, ha egy jól felszerelt kocsiban nem kell a motoros kézifékkel kínlódni, sokkal jobban használható a hagyományos kar
Fotó megosztása:
33/41 A kis Yarisban óóóriási váltókar oldja meg azt, amit a Priusban, hibrid Aurisban egy elegáns kis pöcök
A kis Yarisban óóóriási váltókar oldja meg azt, amit a Priusban, hibrid Aurisban egy elegáns kis pöcök
Fotó megosztása:
34/41 Hátul két felnőttnek nem lehet oka panaszra
Hátul két felnőttnek nem lehet oka panaszra
Fotó megosztása:
35/41 Az átgondolt tervezésnek köszönhetően a csomagtér nem kisebb a benzines vagy dízel Yarisénál
Az átgondolt tervezésnek köszönhetően a csomagtér nem kisebb a benzines vagy dízel Yarisénál
Fotó megosztása:
37/41 Az Auris hibridénél kisebb, könnyebb nikkel-metálhidrid akku a hátsó ülések alá került, ezért nem sík a raktér ledöntött támlákkal
Az Auris hibridénél kisebb, könnyebb nikkel-metálhidrid akku a hátsó ülések alá került, ezért nem sík a raktér ledöntött támlákkal
Fotó megosztása:
38/41 A Toyota továbbra is zseniális hibridrendszere a városi fogyasztást képes csodálatosan alacsonyra vinni: a katalógusérték 3,1 liter százon. A valóságban is meg lehet úszni négy liter alatt
A Toyota továbbra is zseniális hibridrendszere a városi fogyasztást képes csodálatosan alacsonyra vinni: a katalógusérték 3,1 liter százon. A valóságban is meg lehet úszni négy liter alatt
Fotó megosztása:
39/41 A villanymotor láncos vezérlésű, a generátor a bolygóművön át kap hajtást, a vízpumpa elektromos: a hibrid Yarisban nincs szíj
A villanymotor láncos vezérlésű, a generátor a bolygóművön át kap hajtást, a vízpumpa elektromos: a hibrid Yarisban nincs szíj
Fotó megosztása:
41/41 A másfél literes benzinmotor 74 lóerős, 111 Nm-t tud, és a Toyota receptje szerint Atkinson ciklusban dolgozik
A másfél literes benzinmotor 74 lóerős, 111 Nm-t tud, és a Toyota receptje szerint Atkinson ciklusban dolgozik
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Három év vagy 100 000 km garancia jár a kocsira, öt év a hibridrendszerre
Három év vagy 100 000 km garancia jár a kocsira, öt év a hibridrendszerre
A Toyota, a világ hol legnagyobb, hol második legnagyobb autógyártója pár éve ráébredt arra, hogy nem, nem hangzik ésszerűnek. Ezért dolgoznak a villanyautón is, ami már képes lesz az olaj elégetése nélkül is elvinni minket ából bébe, de az elektromos autózás problémáinak megoldásáig azért a belsőégésű motorokat is próbálják kicsit okosabban megszerkeszteni. Keresztezik (hibridizálják) őket a villanymotorral.
A hibridautók működésének lényege: a belsőégésű motor fölös energiáját és a lassítás energiájának jelentős részét egy generátor segítségével elektromos energia formájában félretesszük egy akkumulátorba, majd innen elővesszük, amikor ezzel elérhetjük, hogy kevesebb olajból csináljunk füstöt és hőt: gyorsításokhoz, piros lámpa alatt a klíma működtetéshez, parkolóházakban a füstmentes guruláshoz.
Régi trükk a kisautókban a középkonzol elhagyása, így javul a térérzet, nő a térdhely
A hibrid Toyoták, így az új hibrid Yaris fő előnye tehát a takarékos üzem. A másik nagy előny – paradox módon – a bonyolult technológia dacára a nagyobb tartósság, megbízhatóság. Mivel a villanymotor besegít, ha kell, a benzinmotort nem kell kihegyezni, agyonpörgetni, turbóval túltölteni, hanem békés, alacsony fordulaton lehet üzemeltetni. Másrészt a csak elméletében bonyolult, valójában mindössze néhány fogaskerékből álló bolygóművel feleslegessé válik a kuplung és a sebváltó, az elektromos vízpumpával és a hajtásláncba integrált generátorral nem kell többé ékszíj – egy-két villanymotorral ugyan több van a rendszerben, de műszakilag kritikus pontból kevesebb.
A hibridautók népszerűsödésének mindössze két dolog vet gátat. Az egyik, hogy nem olyan élvezetes vezetni őket. A másik, hogy drágák. Nos, az új Yaris sem egy Ferrari, ellenben ez az első full-hibridautó a hazai piacon, ami nem hogy nem drága, de, ha számításba vesszük a hibridrendszer komfortját és a fogyasztásban, karbantartásban elérhető nyereséget pár évre előre, már-már olcsónak mondható.
Kétzónás digitális klíma, kulcs nélküli nyitás-indítás, telefonkihangosítás, navigáció: a Yaris Hybrid felextrázva mindent tud, amit a nagyok
Kétzónás digitális klíma, kulcs nélküli nyitás-indítás, telefonkihangosítás, navigáció: a Yaris Hybrid felextrázva mindent tud, amit a nagyok
Még egy dízelnyi felár
A Yaris egyetlen vetélytársa, a Honda Jazz hibridverziója jelenleg 6,25 millió forintba kerül. A Yarisnál egy kategóriával nagyobb, Golf méretű Auris hibrid induló ára 6,4 millió. Mennyi lehet a félig villanyos Yaris? Hat? Öt és fél?
Nos, a Toyota Yaris Hybrid, kérem szépen, 4,6 millió forintról indul. Hárommillió az egyliteres, ötajtós minimál-Yaris, 3,8 a 90 lovas, ötajtós, ECO felszereltségű dízel, 4,6 a hibrid. Vagyis a csendes, finom járású, papíron 3,5 litert fogyasztó, 100 lóerős rendszerteljesítményű automata hibrid felára a 90 lovas, 3,9 literes fogyasztású dízelhez képest ugyanannyi, mint a gázolajosé a 69 lovas háromhengereséhez képest.
Melyik lépcső tűnik magasabbnak? Na ugye, hogy nem drága a hibrid Yaris.
Nem is látszik rajta
Hibrid tesztautónk gyöngyház-fehérje, LED-es menetjelző lámpája és persze az itt-ott elhelyezett Hybrid Synergy Drive plakettek már messziről elárulják az avatott autóbuzi szemnek: benzin-elektromos Toyotáról van szó. A nem-avatott autóbuzi szem viszont – és ebből van több a világon – csak egy helyes, enyhén agresszív pofájú, de oldalról és hátulról nem különösebben izgalmas kisautót lát. A hibrid Yaris már teljesen azt a filozófiát követi, hogy a hibridség nem valami űrhajó-szerű, bonyolult, különleges dolog (ahogy a Prius indult), csak egy motorváltozat.
Sok a tárolóhely, rekesz, de sok közte a nagyon apró l’art pour l’art üreg is, amiben valójában semmi nem fér el (pohártartó előtt, könyöklőben kettő is…)
Sok a tárolóhely, rekesz, de sok közte a nagyon apró l’art pour l’art üreg is, amiben valójában semmi nem fér el (pohártartó előtt, könyöklőben kettő is…)
A Yaris különben az előző, még nem egy-nyolcas, hanem másfél literes benzinmotorral készült Prius hajtásláncát kapta meg, kicsit átdolgozva, korszerűsítve, lekönnyítve, összezsugorodva. Kisebb és könnyebb az akku, az inverter, de még maga a benzinmotor is – a hibrid Yaris 1160 kilót nyom, 85 kilóval többet, mint a dízel.
Hogy a külcsín nem különbözik egy sima Yarisétól, még hagyján, De hogy bent sem kevesebb a hely, az már a Toyotánál lelkesen gyakorolt kaizen, a folyamatos tökéletesítés szelleméről tanúskodik. A hátsó ülések alá rejtett, az Auris hibridénél kisebb és könnyebb nikkel-metálhidrid akku egy litert sem vesz el a nem-hibrid Yaris csomagteréből, sőt: az előre dönthető támlákkal a hibrid Yaris majdnem ugyanolyan jól használható kisteherautónak is, mint a benzines vagy dízel.
A Toyota továbbra is zseniális hibridrendszere a városi fogyasztást képes csodálatosan alacsonyra vinni: a katalógusérték 3,1 liter százon. A valóságban is meg lehet úszni négy liter alatt
A nagy igyekezetben, hogy a hibrid ne legyen más, mint a többi, a Toyota még a böszme nagy automata váltókart is meghagyta az első ülések között, pedig elég lett volna az a helyes kis pöcök, ami a Priusban vagy hibrid Aurisban van…
Kétzónás digitális klíma, kulcs nélküli nyitás-indítás, telefonkihangosítás, navigáció: a Yaris Hybrid felextrázva mindent tud, amit a nagyok
Kétzónás digitális klíma, kulcs nélküli nyitás-indítás, telefonkihangosítás, navigáció: a Yaris Hybrid felextrázva mindent tud, amit a nagyok
Fullextra a kisautó-kategóriában
Bár a Yaris Hybridben elsősorban a műszaki tartalom érdekelt, nem hagyhatom szó nélkül azt a sok-sok extrát, amit az importőr költséget nem kímélve belerendelt a tesztautóba. Az Executive kivitelhez járt tempomat, kétzónás automata klíma, Bluetooth-kihangosítós rádió, színes érintőképernyő, kulcs nélküli nyitás-indítás, ezernyi légzsák, menetstabilizáló, további 160 ezerért még ott volt a navi és a parkradar.
Az 5,7 milliós tesztautó száz liter csomagtér és némi szélesség (főleg vállban) kivételével teljesen indokolatlanná teszi, hogy fapad-közeli dízel Golfba, Astrába vágyjon belőle az ember. Pláne, hogy nem is megy rosszabbul. Csak másképp.
Harcias pofa, kis méregzsáknak tűnik a különben békés, kiegyensúlyozott, sofőrje vérnyomását és pulzusát mindig a minimumon tartó Yaris HSD
A passzivitás élvezete
A Yaris Hybridet vezetni; nos, nem valami világrengető élmény. 11,6 mázsa 100 lóerővel, csendes kabin, semleges viselkedés kanyarban, nyugis kormányzás, finom fékek (alig érezni az átmenetet a visszatáplálós és a betétes-tárcsás lassulás közt), és persze automata váltó. Országomat egy Zsiguliért, kiáltja bennünk a Schumacher az első yarisozós percekben.
Az egyetlen ablaktörlő lapátja alá fúj a karon lévő spricni. Nem kellett lyukat fúrni a motorháztetőre
Az egyetlen ablaktörlő lapátja alá fúj a karon lévő spricni. Nem kellett lyukat fúrni a motorháztetőre
Ellenben ha az ember elkezdi élvezni azt a határtalan természetességet, könnyedséget, amivé az autózás napi rutinja válik ebben a kocsiban, hamar ráébred, hogy milyen jó dolga van tulajdonképpen. Minden olyan egyszerű, kényelmes, minden magától megy: a Yaris van fölül, ő csinál mindent, mi csak heverünk és nézzük.
Kulcs a dzsekizsebben, elő sem kell venni, kilincsérintésre kattan a zár. Gombnyomásra élesül a rendszer, a telefon is csatlakozik, váltókar D-be, és mehetünk. Kicsit nyomom neki, kicsit megy, nagyon nyomom, jobban megy. A kormánygombokkal végigszkennelem a rádiókat, aztán inkább lehívom a telefonom zenéit Bluetoothon.
Autópálya, a motor felbőg egy kicsit, amíg elérem a 130-at (most hallom meg először, mióta elindultam), a kijelzőn a fogyasztás felmegy 4,9-ről 5,8-ra. Tempomat kisujjal bekapcs.
Beérek a városba. Dugó. Ha megmoccan a sor, moccanok én is, ha megáll, megállok. Csak a villanymotor dolgozik, az Osztyapenkótól a BAH-ig elgurulok egy csepp benzin nélkül. Aztán kicsit megindul a sor, néha megint felmorran a motor, a fogyasztás viszont visszaesik 5,4-re. Egy benzines, automata kocsiban. Ami 100 lóerős. A városban eszik kevesebbet. Nóóórmális?
A legkisebb hibrid Toyota alapára 4,6 millió forint, a Hondának lépnie kell valamit, mert a hibrid Jazz 6,25 milliós ára nem versenyképes az új Legolcsóbb Hibridével
A fűtés, az elektromos klíma működik akkor is, ha épp nem megy a benzinmotor; sem áporodott szaghullámok, sem pár pillanat alatt felhevülő kabin a napon, mint a stop-start automatikás kocsikban megszoktam. Ha akarom, a színestévén nézegethetem, mikor mi hajt mit éppen, de hamar ráunok: tök mindegy, a Yaris mozdul, ha a pedálra lépek, lassul, ha lelépek róla, mit érdekel engem, mi történik a fedél alatt. Inkább telefonálok, zenét hallgatok, átnézek a többi kocsiba, nem vezetek, élek.
Beérek a céghez, megállok, a gombbal leállítom a motort. Kiszállok, végigsimítom a kilincs zárószenzorát – nem zár, sípol. Mi van???
Ja persze, elfelejtettem P-be húzni a váltókart. Bizony, a hibrid Aurishoz, Priushoz képest annyit azért visszacsempészett a Toyota a Yarisba az autózás hagyományos élvezetéből, a kapcsolatból Ember és Gép között, hogy nem áll automatikusan rögzítésre a rendszer motorleállításkor, nekem kell helyére tolnom a kart. És ez volt nekem az egyetlen bajom a hibrid Priusszal – az egyetlen műszaki jellegű kötelesség, amit még támaszt a Yaris a felhasználó felé.
Pár óra kell csupán, hogy az ember, a mégoly megrögzött gépimádó is – ha sokat autózik – még ezt az apróságot is elkezdje utálni, felesleges macerának tartani. Napi rutinra egy hibrid Toyota után még a legtutibb hagyományos autó is olyan alkalmatlannak tűnik, mint amilyen nehézkesnek egy hagyományos tárcsás telefont éreznénk, ha azt találnánk a zsebünkben a mobil helyett.
Kényelmes, csendes, nem eszik és még nem is drága – ha a Yaris Hybridből kevesebb megy el majd Európában, mint dízelből, akkor az európaiak hülyék.