Minden kapcsoló, gomb kiszámított erővel, működtethető. Az idők végezetéig.
Takarékos, és kellően erős a 136 lóerős dízelmotor

Takarékos, és kellően erős a 136 lóerős dízelmotor

Takarékos, és kellően erős a 136 lóerős dízelmotor


Az A-osztály teljesen megkomolyodott. A korábbi, furcsán magas, béna A-osztály helyett a legújabb modell igazi ütős dizájnú külsővel, átgondolt, minőségi belső térrel egy jókora ugrással beérte a germán szentháromság másik két tagját.

A korábbinál egy arasszal alacsonyabb üléspozícióval, a prémium kompaktnak nehezen nevezhető egyterűs forma teljes feladásával a legkisebb Mercedes alaposan megváltozott. Cicaautóból igazi, kívánatos külsejű, komolyan vehető prémium kompakttá nőtt. Nézzék csak meg, rafinált ívek, látványos lámpatestek, eltalált arányok és ugye a hatalmas kerekek.

Az AMG-csomagos járgány mellett nem lehet csak úgy elmenni

Az AMG-csomagos járgány mellett nem lehet csak úgy elmenni

Adatlap

Mercedes Benz A 200CDI

Minden kapcsoló, gomb kiszámított erővel, működtethető. Az idők végezetéig.
Motor 1796 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 136 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,3 sec
Végsebesség 210 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,6 l / 100 km

Persze a nálunk járt tesztautó – 9,5 millió forint – rengeteget magára szedett az alapváltozat 7,7 milliós árához képest, és ennyi fuxszal már nem annyira nehéz hódítani. A komoly, közel egymillió forintos felárért elérhető AMG csomag sok szempontból megéri az árát, – a jobb fékek, kezelhetőbb menet miatt is – de a látványos, nagy felninek megisszuk a levét. A futómű hiába lett kiváló, a hatalmas felnire felfeszegetett vékonyka gumirétegtől még egy átlagos minőségű út is rázóssá válik. Tökéletes aszfalton minden bizonnyal öröm vele a lét, de itthon érdemes kevésbé látványos, de kényelmesebb összeállítást venni.

Szűkület

Az A-osztály helykínálata nemcsak hátul, hanem elöl is szűkös. No nem vállban, és a lábat is kényelmesen ki lehet nyújtani a sportos hangulatú ülésekben pöffeszkedve, hanem fejben. 190 centivel minden bukkanónál koponyalékelés-szerű élményt nyújt a vezetőoldali kapaszkodó – fene sem érti, minek az ide – úgy látszik a Mercedesnél még most is nehezen hiszik el, hogy a nyugdíjasokon kívül fiatalok is vehetnek A-osztályt. Az alacsony belmagasságért azonban az amúgy hangulatos üvegtető is felelős, de neki ez felejthető bűn, hiszen temérdek fényt enged be.

Mozgóképen még vonzóbb a legkisebb Mercedes:


Hátul fejben és térdben is szűk, hiába a rafináltan kialakított ülés-hátlap

Hátul fejben és térdben is szűk, hiába a rafináltan kialakított ülés-hátlap

Hátul fejben és térdben is szűk, hiába a rafináltan kialakított ülés-hátlap


Hátul még rosszabb, ott a résnyi ablakok, illetve az óriási, egyetlen tömbből faragottnak tűnő első sportülések háttámlái tovább nyomorítják a második sorba száműzöttek lelkét, miután behajtogatták magukat a szűkös ajtónyíláson. Csomagtartója ugyan csak 341 literes, de ez az adat nyilván senkit nem érdekel, amikor prémium kompaktot választ. Ritkán kell ide beférnie mosógépnek, és a sportszerek is inkább a család egy másik autójában tartanak majd a sípályák felé, nem az A-Merci fenekében.

A kilátás nem túl fényes az A-osztályból, nemcsak hátra, hanem oldalra is nehézkesen lehet belőle kitekinteni. Szerencsére a tolatásnál a kamera képe, sávváltásnál pedig a szintén szűkre szabott, külső visszapillantó tükrökbe rejtett holttérfigyelő rendszer figyelmeztető lámpái mentenek meg attól, hogy csorbát ejtsünk a karosszéria remekbe szabott formáján.

A belső mind kivitelezésben, mind dizájnban, hangulatban príma. Sportos, piros cérnával varrott öltések a remek tapintású bőrkormányon, ajtókárpiton, ehhez passzoló, szintén vörös biztonsági öv, és karbonmintás műszerfalbetétek teszik szerethetővé a belsőt. 


Látványosra sikerült az ülések támlájába szerelt hangulatvilágítás is, de igazán ez csak akkor látszik, ha rajtunk kívül nem ülnek sokan az autóban. Szép munka a műszerfal is – a mutatók hat órától indulnak útjukra a számlapon – középre pedig a fedélzeti számítógép számtalan adatai közül választhatunk, számunkra fontos megjeleníteni valót.

A középkonzol óriási kijelzője, igen szép rajzú navigációs képernyővel szinte lebeg a kellemes tapintású, puha felület előtt. Kár, hogy a menüben kotorászás nem lett igazi élmény. Az utastér kidolgozására egy szavunk nem lehet, a szellőzőrostélyok ijesztően jól kitalált erővel mozgathatóak, jó hozzájuk érni, és az összes kapcsoló, nyomógomb is azt az érzetet kelti, hogy itt minden évtizedek múlva is ugyanilyen pontosan, hibátlanul működik majd. Még az ajtót is élvezet kinyitni, úgy mozdul, kattan a kilincs. És folytathatnánk a sort végtelenségig.

Sportos, hat órától induló műszerskálák

Sportos, hat órától induló műszerskálák

Szívhangok

Apró pálca tartja a motorházfedelet

Apró pálca tartja a motorházfedelet

Apró pálca tartja a motorházfedelet


A kis Mercedes orrában négyhengeres, saját fejlesztésű dízelmotor dolgozik, amely 136 lóerőnyi teljesítményre, és 300Nm-es csúcsnyomatékre képes. Menet közben sok munkazaj nem jut be az utastérbe, és nagyobb tempónál sem válik hangossá az autó, még a széltől sem. Sok panasz a fogyasztására sem lehet, a 6,4 literes eredmény teljesen korrekt, a katalógusbeli 4,3-4,6 literes beígért átlagtól meg nőjön csak a gyáriak orra.

Vezetni mindenképpen élvezetes az új A-osztályt. Ha spórolósan vezetünk, akkor a minden indulásnál nullázódó átlagfogyasztás-jelzőben gyönyörködhetünk, ha pedig sportosabban vezetünk, az AMG csomagos kisautó futóműve, és a fékje is kellemes úti társunk lesz.

A start/stop rendszer néha felidegesíti az automatikus váltót

A start/stop rendszer néha felidegesíti az automatikus váltót

A start/stop rendszer néha felidegesíti az automatikus váltót


Bár a Mercedes duplakuplungos automatikus váltója lehengerlő gyorsasággal és finoman vált, csupán a stop-start rendszer által a pirosnál veszteglés idejére, takarékossági okokból leállított motor újraindításánál érezhető némi indokolatlan idegesség a munkájában. Nem vészes, de semmiképpen nem elegáns dolog ebben a kategóriában.

Konkurensek

Az A-osztálynak olyan komoly mezőnyben kell helyt állni, ahol az Audi A3-as, BMW 1-es mellett még a Volvo V40-essel is számolni kell. Hogy melyikük, miben ítéltetett a legjobbnak, az egy minden részletre kiterjedő összehasonlító tesztben már kiderült. Katt érte ide!